روايات

رواية وقعت بعشقها الفصل السادس 6 بقلم مريم محمد

رواية وقعت بعشقها الفصل السادس 6 بقلم مريم محمد

رواية وقعت بعشقها البارت السادس

رواية وقعت بعشقها الجزء السادس

رواية وقعت بعشقها الحلقة السادسة

في اليوم التالي تستيقظ ليان من النوم وكانت مستريحه اوي كانت فاكرة انها لما تنام علي الكنبة ضهرها هيوجعها بس استغربت حاست ان في حاجه تقيلة عليها جاية بتبص لاقت ان ادهم نايم في حضنها زقتة جامد وصرخت ادهم صحي من النوم مفزوع :اي اي في اي البيت بيولع ولا اي
ليان بزعيق:أنا اي اللي جابني جنبك
ادهم بخبث: معرفش لاقيتك جاية بليل جنبي علي السرير وبتقولي عاوزة انام في حضنك ياداهم وبوستيني كمان
ليان بصدمة:أنا عملت كدا انت كداب أنا مستحيل اعمل كدا
ادهم ببرود:انا غلطان اني مزعقتليش وقلبي الطيب وافق انك تنامي جنبي
ليان وهي مش مستوعبة:خلاص خلاص انا قايمة اخد شاور
ادهم :تؤ تؤ انتي هتنزلي تعملي فطار وانا ادخل اخد شاور
ليان:نعم انا معرفش اي حاجه هنا
ادهم ببرود:مليش دعوة وبعدين بمرور الوقت هتعرفي يلا يلا
ليان وهي بتبرطم في الكلام وبتشتمة
ادهم :قولتي حاجه
ليان:لا مقولتش أنا نازلة اهو بس المطبخ فين
ادهم :الخدامة هتقولك
ليان بغيظ:يعني في دادة هنا وطالب مني انا اللي اعمل الفطار
ادهم ببرود:عاوز اجرب فطارك واعرف بتعرفي تعملي فطار ولا لا يلا بقي عاوز اخد شاور
ليان وهي خارجة:اوف بقي بيعملني كدا ليه دا كأني قتلتلوا قتيل وبعدين انا اصلا مش بعرف اطبخ
ادهم سمعها وضحك وقال:مجنونة وشكلها هتتعبني معاها
نزلت ليان لتحت وسألت الخدامة علي مكان المطبخ
ووصفت لها الخدامة مكان المطبخ
دخلت ليان المطبخ وكانت حرفيا مش عارفة مكان اي حاجه وكانت بتدور لغاية مالقت الحاجه
ليان وجت لها فكرة خبيثة وقالت:عشان تبقي تطلب مني الفطار تاني وبدأت في صنع الطعام
_______$_$____$_$______
اما عند سيلين كانت قاعدة علي السرير بملل وفاجئة افتكرت الموقف اللي حصل معها مع زين وابتسمت
سيلين لنفسها اه نن عيونة ولا شكلة وهو بيزعقلي ياااا بعدين. استوعبت وقالت :اي ياسيلين انني اتجننتي ولا اي ضحكت وقالت وماله شكلي فعلا اتجننت
بعدين تذكرت الكارت اللي زين ادهولها وطلعته بسرعة وقالت هرن رد رد لو مردش مش هرن تاني
رنت سيلين فعلا ولحظن حظها رد
زين:الو
سيلين:الو يازين
زين بعد أن عرف انها سيلين بس حب يغلس عليها
زين:الو ياحبيبتي وحشتيني اوي دا رقمك الجديد
سيلين بغيرة بس مش مبيناها:حبيبتك مين يازين دي انا ولسه بتكمل كلامها
زين :ايوا طبعا حبيبتي من اول ما شوفتك وشوفت عيونك وانا عرفت من ساعتها اني حبيتك (زين كان بيقول الكلام دا بجد)
سيلين وحست ان الكلام ليها:احم يازين دي انا سيلين
زين :اهه سيلين عاملة اي معلش افتكرتك خد تاني
سيلين :افتكرتني حبيبتك
زين:اه معلش اصلها قالت إنها هتجيب رقم جديد وتكلمني يلا حصل خير بس تصدقي افتكرتك مش هتعبريني
سيلين:لا طبعا انت صديقي ومقدرش مكلمكش ولا اي
زين :اه اه طبعا بس صوتك حلو اوي انهاردة
سيلين بأحراج:طيب هقفل انا سلام واغلقت الخط
زين بضحك:مجنونة
سيلين بضحك:مجنون
______”__”_____”__”______
ريهام :احنا لازم نجهز خطه يازياد اكيد مش هنسييب البت دي توقعه
زياد بتفكير:مش عارف افكر دلوقتي اهدي محتاجه تركيز
ريهام :أنا هتصرف انت عقبال ماتفكر هتكون خالته يوقع في حبها
زياد بزعيق:احنا مشتركين في كل حاجه متخلنيش اقلب عليكي
ريهام بدلع وحب مصطنع:اهدي ياحبي انا قولت كدا بس لأنك هتاخد وقت
زياد:ولا وقت ولا حاجه عاوزين بس مساعدين
مجهولة اتيت من وراهم: وانا هساعدكم
ريهام وزياد:انتي مين
مجهولة :أنا واحدة عاوزة اتخلص من ليان لأنها اكبر عقبة في حياتي
ريهام :اوعا يازياد تثق فيها الله اعلم مين باعتها
سلوي:متقلقيش ياهانم والله انا معاكم وهعرف اخطط كمان
ريهام:وإنتي عرفتي مكانا منين او اصلا عارفانا منين
سلوي:مش مهم تعرفوا ثم قالت بخبث المهم اننا نتحد احنا التلاتة ونخطط صح
( مش قولتلكم عقربة بنت عقارب😂)
_____________________________
اما عند ليان حطت في الأكل كمية شطة الواد ممكن يروح فيها
ليان بخبث:خلينا نشوف اكلي هيعجبك قد اي
ليان طلعت الغرفة وكان ادهم خلص شاور وبيسرح شعرة
ليان فضلت واقفة شوية تبص علية
ادهم لاحظ كدا وابتسم :عارف اني حلو
ليان بأحراج:ها لا دا انا كنت مستنياك تخلص عشان حضرت الفطار
ادهم :مش عارف ليه مش مطمنلك
ليان:ليه بس كدا دا انا عاملة الاكل بأدية دول
ادهم :ما دا اللي مخوفني
ليان :يلا بس تعالي كل
ووضعت ليان الاكل وقعد ادهم وفضلت ليان واقفة
ادهم:اي مش هتاكلي
ليان بأبتسامة صفراء:لا مش جعانة كل انت
ادهم:والله ما واكل غير وانتي قاعدة
ليان قعدت وقالت في سرها انتي اللي جبتي لنفسك
وبدأو ياكلوا
ليان وشها احمر وفمها بقي عبارة عن نار
ادهم :اي مالك وشك احمر كدا ليه
ليان وخلاص هتعيط :لا ابدا عاوزة ماية
ادهم بخبث:طب كملي اكلك اول حاجه
ليان بوجع في بوقها :لا مش جعانة هات ماية
ادهم :كملي اكل قولتلك
وبدأو هما الاتنين يكملوا اكلهم
ليان حرفيا كانت بتموت وبدأت تصوت وتقول عاوزة ماية وتعيط
ادهم بضحك:حاضر حاضر اهدي
ليان بنرفزة:انت بتضحك علي اي
ادهم بضحك:انقلب السحر علي الساحر
ليان وهي بتشرب الماية:قصدك اي
ادهم :فكراني هدايق من الشطة يعني دا انا بعشق حاجه اسمها شطة
ليان بتوتر:أنا كمان بحب الشطة بس في حاجه وقفت في زوري مكنتش اقصد حاجه يعني
ادهم بضحك:هو انا قولت انك قاصدة حاجه انتي اللي وقعتي بلسانك
ليان من كتر الاحراج:أنا داخلة اخد شاور
ادهم بضحك:اتهربي اتهربي
دخلت ليان تاخد شاور ونسيت تجيب هدوم معاها
ليان:يادي النيلة اعمل اي انا دلوقتي اكيد ادهم خرج
فضلت تنادي علي ادهم مفيش رد قالت الحمد لله
وخرجت بلبشكير وانصدمت لما شافت و……..
________________________
ياتري ليان شافت اي
وزين وسيلين علاقتهم هتبقي عاملة اي
والعقارب هيخططة لأي
كل دا هنعرفة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وقعت بعشقها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *