روايات

رواية كامل الأوصاف الفصل التاسع 9 بقلم صفاء حسني

رواية كامل الأوصاف الفصل التاسع 9 بقلم صفاء حسني

رواية كامل الأوصاف البارت التاسع

رواية كامل الأوصاف الجزء التاسع

رواية كامل الأوصاف الحلقة التاسعة

كنان: ليه بتقولي كده
ابتسمت عشق: عشان انا فقيرة حضرتك أنا كل حلمى اقدر ادفع ايجار الشقة الا أوضة وصالة بدل ما أطرد منها انا وبابا وعلاج بابا منكرش أن أصحاب شركة رفيع كول ليها الفضل علينا فى علاج بابا لكن كل قرش كان مع بابا صرفه على مرض ماما لدرجة كنا في شقة ملك باعها من غير ما يقولها عشان يكمل علاجها ل آخر لحظة وبعد كده انتقلنا فى الشقة ده وعلى ما بدنا ناخد أنفسنا من مصاريف الثانوى العام وبدأت في الكلية وقولت أدبر نفسي واشتغلت في محل الورد بليل عشان اقدر اصرف على جامعة والراتب يكفى ايجار ونور وماء واكل وقعنا في حفرة مرض بابا ومش اي مرض ده اللعين الا بياكل في جسمه تقولى احب واتجوز يا ابنى انا كل حلمى يرجع بابا البيت واخلص الجامعة ولو اتعينت زى ما قولتك يبقي خير لي اكمل وانا بشتغل لكن عشان افتح على نفس باب حب وجواز وجهاز وحامة تنتك على وتقولي ابوك مقصر
افتح الله
اتنهد كنان وقال:.
حيلك حيلك يا بنتى انت احلى ما فيك انك متفائلة ورمى توكلك على الله والا يحبك يسندك والا انتى نفسك تتجوزى واحد غنى ينقذك
ضحكت عشق:
تانى مين قالك أن حياة الناس الاغنيه فى نعمة ، انت غلطان مفيش حد مرتاح في حياته يا ابنى وانا عايزه لم اتجوز اكون حري من غير ديون اعرف اجهز نفسي واشتغل واساعد جوزى واكون دعمه ونمشي المركبة مع بعض نبنى حياتنا مع بعض مش عاوزة حد يشيلنى ويقولى انا عملت وانا سويت وفى المقابل انتى اعملى مش بحب الشروط أو القيود فهمتني
أنصدم كنان من تفكير عشق وحاس أنه غلط هو وأبوه ب الا عمله وحاس أنه داخل مع عشق على حرب كبيرة لكن قبل ما يدخل الحرب ده لازم يكون جانبها الفترة ده وبعد ما تتخرج يسافر يتعالج لازم اول حاجه يعالج نفسه حرام يظلمها معه أو يظلم نفسه لأنه بالفعل بدأ يحس بمشاعر مختلفة يعني نفسه دلوقتي يضمها ل حضنه ويقولها انا اكون دعمك وامسح اي دمعة من عيونك نفسه يمد أيده ويرفع شعرها الا بيطير على عيونها من الهواء
جلس كنان وهو يتنهد وما بين نفسه
متى وقعت في الحب كدة يا كنان والا مشكلتك هى الفلوس واسم العيلة واول ما تحررت منها وبقيت أيمن الشاب المكافح مشاعرك اتحركت
بعد قليل اقترب بتاع التذاكر
اكتشف كنان انه مش معاه فلوس لان تعامله كله بالفيزا
لاحظت عشق لبخته وافتكرت أنه اصلا لسه جديد واكيد لسه مقبضش
نادت على بتاع التذاكر واديته فلوس ليها ول كنان
وكان كنان بيدور على فلوس فى البطاقة اقعد يدور وفجأة شاف ورقة ب ٢٠٠ جنيه معه تذكر أن ده كانت آخر ذكرت من أمه وهو صغير كانت اديته ليه عيدي فى العيد
شعر بالضيق وطلع ٢٠٠ جنيه
ابتسم بتاع التذاكر
خلاص يا ابنى حبيبتك دفعت فلوس ،وكمان مش معايا فكة
شعر بالاحراج كنان
لكن ضيعت الحزن والحرج عشق بابتسامة حلو وهى بتقول
المرة الجاية انت ادفع لي وخالي ٢٠٠ جنيه معاك لحد ما تقبض وبعد كده تبقي تشيل ١٠٠ جنيه فكه عشرات وخمسات عشان المواصلات
سراح كنان فى ضحكتها وفضل ينظر لها طول الطريق
لحد ما وصلت عشق عند المستشفى
ونزلت ورفضت ينزل وقالت:
بالله عليك بلاش تتعب نفسك انا اصلا مكسوف أن اسيبك اليومين دول وانزل الامتحان هو عشان ده امتحان ميد ترم لكن الترم يكون يومين في الاسبوع ف اقدر اواظب ما بين الشغل والامتحان وانت ناسي انك بقيت سواق كنان بيه والا عرفته أنه يرجع يدرس في الجامعة تانى
يعنى انت هتوصل وترجع تشوف طلبت الكافتيريا وترجع تاخده ياه انت صعبت على من دلوقتي
نظر لها كنان بصدمة وتذكر فعلا ازى يعرف يجمع ما بين كل ده وقال ما بين نفسه
انا الا جيبته لنفسي كان لازم تقول انك هتكون السواق
وكمان فعلا شغل الكافتيريا ازاى اروح اقدم الطلبات اه كنت بروح وهى معايا ف كنت بتحجج عشان اكون معها لكن كنت بتحجج بحجة أن كنان عايزين وكنت بشوف شغلي فوق طيب دلوقتي اقدر اظبط كل ده ازاى
على ما اقعد يحسب حسبت برمى إلا وقع نفسه فيها
كانت عشق نزلت والأتوبيس اتحرك
اتصل كنان ب صاحبه أسامة وطلب منه يقابله عند محطة
وفعلا أسامة جيه
وقف أسامة فى المكان الا قال عليه لكن وانصدم لم راء كنان نزل من الاتوبيس:
مش معقول كنان رفيع صاحب شركة رفيع كول
نازل من أتوبيس بجد انا مش مصدق نفسي دول اسبوع يا ابنى سفرت فيه ارجع اسمع عنك العجب من عمى انك
شغال في كافتيريا ودلوقتي نازل من أتوبيس ايه الا حصل
اتنهد كنان :
خلصت تريقه سخيفة يلا بقي خدنا عند الدكتور
سأله أسامة:
دكتور ايه انت تعبان، انا قلت كده بردو اللى بتعمله ده مش طبيعي.
رفع كنان صوته :
أسامة انا مخنوق وعلى أخرى خدنى على الدكتور صحابك ده عشان يشوف لي علاج
مكنش مستوعب أسامة للحظة هو بيتكلم عن ايه
دكتور مين وصاحبي مين وعلاج ايه عشان مش فاهم
وضح كنان بنفذ صبر
دكتور الذكورة والعقم يا استاذ انت نسيت ولا ايه
تنح أسامة وببلها لأنه عارف أن كنان سليم لكن عارف أن صاحبه عمل في المقلب ده عشان يعلمه درس مكنش عارف يقول ايه فقال
حاضر اتصل بيه اشوفه موجود والا لا
طلع التليفون يتصل
خطف كنان التليفون منه وقال :
انا عايز اتعالج ضروري لو ادفع اقدم ده كل ما املك عايز يوم ما افكر اتجوز هكون اقد الموضوع ده
مكنش مستوعب الدكتور وسأله
مين معايا حضرتك والحالة كانت ايه بالظبط
خطف أسامة التليفون قبل ما تكتشف اللعبة وقال:
ده صاحبي كنان رفيع يا مصطفى انا جاي انا وهوه ماشي وشوف لك حل سلام
اغلق التليفون مصطفى وهو مش فاهم حاجه
ونظر أمامه كان والد كنان واقف أقدمه وهو بيبتسم
ابنى طلب منك يتعالج صح
هز رأسه مصطفى وبدأ يستوعب ورد
هو أستاذ كنان ابن حضرتك الا انت بعت ورقه لي
هز رأسه الاب وقال:
اه وانت وقتها قولت فى خلال فى الورق وفي حاجة مش مظبوط وكمان بعتهم خارج مصر ونفس الكلام
ابتسم مصطفى وقال:
عشان الورق كله مزور وكنان كويس ومفهوش اي حاجه
مجرد احتقان في البروستاتا
وكل الا يحصل ياخد
مُضادَّات حيويَّة لثلاثين يوماً على الأقلّ
إذا كان المريض مُتوعِّكاً بشكلٍ كبيرٍ، سيحتاجُ إلى البقاء في المستشفى لأخذ مُضادَّات حيوية عن طريق الوريد
إذا استمرَّت العدوى بالعودة من بعد المُعالجة:
سألها الأب والموضوع ده يعمل عجز
ابتسم الدكتور وقال:
افهمك أعراض هما كالتالي
تنطوي أعراض التهاب البروستات على:
ألم في أسفل الظهر scrotum والشَّرج perineal)
الحاجة إلى التبوُّل بشكلٍ مُتكرِّر وحاجة مُلِحَّة إلى التبوُّل
ألم أو شعور بالحرقة عند التبول
صعوبة في التبرُّز
ألم في أثناء الانتصاب أو هزة الجماع أو صعوبة في فعل هذا إذا كان سبب التهاب البروستات هو بكتيريا،
وهو اصلا لسه في أوله ومحتاج بعض من الأدوية وعشان كده قولت ليه مينفعش اتجوز عشان أعقابه عشان كنت بسمع عنه كتير من أسامة ولم جيه عشان يزور ورق عشان يخليك تخرج موضوع الجواز من دماغك استغلت أنه تعبان وقلت ليه الكلام ده
شعر براحة الأب وجلس على كرسي وكان هم وانزاح من على قلبه وحمد ربنا وقال .أشكرك يا رب واحمدك وانا كنت خايف ليكون الموضوع صعب
شعر بالضيق والأسى مصطفى
انا اسف فعلا انا متصورتش أنه فعلا يتجرأ يعرض عليك التقرير أن حبيت أعلمه درس أن ممكن لعبة تطلع حقيقة
سألها الأب:
طيب الا انت بتقول عليه ده ممكن يكون كبير
رد الدكتور وقال:
طبعا احيانا بيوصل أنه بيخرج دم لكن ليه علاج فى كل الحالات يعنى فى حالات بنصف مُضادَّات حيويَّة لمدَّة 6 أسابيع
وفى حالات قد يحتاجُ المريض إلى الجراحة لإزالة أيّ قيح من البروستات
لكن الموضوع بسيط وتحت السيطرة وابنك بخير وزى الفل
فى نفس اللحظة كان وصل كنان وأسامة وسمع اخر كلمة وشاف أبوه كان عنده امتزج ما بين الفرح أنه كويس وما بين الحقد والانتقام من الدكتور ده
ومسكه من هدومه وصرخ فيه
انت تلعب بي انت تخليني احس بالعجز والقهر والحرج وقلة الحيلة.
أنقذ الدكتور الأب من يد ابنه وطلب منه يهدى
يا ابنى قضاء اخف من قضاء والرجل مكدبش عليك انت فعلا عندك التهاب في البروستاتا ومن أعراضها بتأثر على الموضوع ده
نفخ كنان وقال:
لكن هو لسه قايل انى كويس
بدأ يشرح ليه الدكتور وقال:
وانا وقتها مكدبش عليك انت مستنتيش اشرح ليك كان كل همك تكسر ابوك وتفهم أن ابنه عاجز واخد التقرير ومشيت انتظرت ترجع لي عشان تسألني على حل وكانك مبسوط انها جاءت من عند ربنا وقولت يوم ما قلبك يدق هتلاقي الإنسانة الا تستاهل تشارك حياتك وترجع وواضح انك لقيتها بدليل اتصلت وطلبت تدفع كل ما تملك عشان تتعلاج صح
تنهد كنان وقال:
أكتب لي على العلاج وشوف احتاج ايه عشان اكون كويس
ابتسم مصطفى وقال:
هو ده الكلام وجلس وبدأ يشرح ليه كل كبيرة وصغيرة
كان كنان سعيد من داخله أنه كويس وان المشكلة في أولها وتحل وتذكر دعاء عشق وهى خارجة من الامتحان وهو ينتظرها لم قالت من قلبها يارب انقذ الدكتور كنان من المحنة الا هو فيها زى ما انقذتنى واشفيه ابتسم تلاقينا وهو سعيد أنه قلبه دق وحب ومش اي بنت
استمرت عشق فى الامتحانات وبعد كده امتحانات الترم واستمرت علاقة كنان وعشق زى ما هى مجرد رسائل مع الطعام واهتمت وقتها ب الاكل الصحي ألا يزيد المناعة ليه واستغرب وقتها كمية الحنان والصفاء الا موجودين فيها واستمر علاج ابوها لحد ما عادى ٣ شهور وخلصت كل الامتحانات وكانت فرحانة انها كانت قوية وقد المسؤولية
وخرجت من الامتحان فرحانة وكان كنان منتظرها كعادته أمام الجامعة بالعربية رفض تجربة الاتوبيس تانى وهى كانت كل مرة تعاند لكن المرة ده كانت نفسها تطير عند ابوها وتفرحه وبالفعل وصلت على المستشفى ودخل معها كنان المرة ده عشان كان ناوي يقولها كل الحقيقة لكن عند دخولها والبحث عن ابوها انصدمت وهي تسمع الخبر من المشرفين على حالته
البقاء لله يا بنتى ابوكى كان فى الحالة الأخيرة والمرض اتمكن من كل جسمه ودمرت خاليه الجسم سمعت الخبر من هنا عشق ووقعت من طولها خطفها كنان فى حضنه قبل ما تقع على الأرض

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كامل الأوصاف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *