روايات

رواية حرم اليزيد 2 الفصل التاسع 9 بقلم حياة

رواية حرم اليزيد 2 الفصل التاسع 9 بقلم حياة

رواية حرم اليزيد 2 البارت التاسع

رواية حرم اليزيد 2 الجزء التاسع

رواية حرم اليزيد 2 الحلقة التاسعة

بسنت بدموع وقلق : عبد الحميد لسه صغير….. مالوش في الخنا..ق والضر..ب…. مسالم لدرجه كبيرة….مبئذيش حد….. ولا بحب الجو ده…… اولاد الحرام هما السبب!!!… انا عايزه ابني!!!
قمر : اهدي يا بسنت ان شاء الله هيكون يلا نروح نطمن عليه
تاليا بانهيار وبتهمس بصوت غير مسموع : انا السبب انا السبب!!!
سليم بقلق : يلا ده مش وقت تفكير كتير احنا نروح نطمن عليه بنفسنا يلا!!!
قمر وبتبص لتاليا : خليكي انتى هنا يا بنتي ارتاحي
تاليا كانت هترفض بس حاولت تقوم ومقدرتش فأومات لقمر رأسها انها هتقعد والكل بيروح ويسيبها
علي بيكون قاعد هو ونادر في الانتظار بيلاقي أمه جايه عليهم جري وراها قمر وسليم
علي : ماما مكنش في داعي تيـ…
بيقاطع كلامه ألم نزل على وشه
بسنت بعصبيه : أخرس شوف اخوك وصل لفين بسببك!!!….وبسبب عصبيتك الزايدة!!!….ياما قولتلك كتير يا علي العصبية الزايدة مالهاش لأزمة!!!….ومسمعتش مني برضو!!!….وياما قولتلك مش كل حاجة بالخنا .. ق والضر.. ب….في حاجه اسمها بوق…. بس ايه مقوي دماغك زي السيراميك!!!..دلوقتي اخوك بين الحياة والمو..ت بسببك!!!
نادر : حياة ومو… ت ايه يا خالتي؟؟؟…….عبد الحميد كويس الطعـ*نة كانت سطحية اوي…. بس دخلوه العمليات عشان خسر د…م كتير!!!….لحد اما وصلوا…..وعلي اتبرعلو وهو دلوقتي كويس جداً نايم جوة
بسنت بتبص لعلي باسف بعد ما عرفت انه اتبرعلوا بالدم بس علي بيلف وشه الناحية التانية ونادر بيحكيلهم اللي حصل وان عدي هو اللي غر.. ز المطو…ة بالغلط في عبد الحميد بدل فيه وعدي سلم نفسه للشرطة
الكل بيدخل على عبد الحميد يطمنوا عليه
بسنت وهي بتبصله بدموع وبتخبط على كتفه برقة وهمس : عبد الحميد
عبد الحميد بيفتح عيونه بتعب
بسنت : انت كويس يا ابني؟؟؟
عبد الحميد بوجع بيحاول يداريه : انا كويس يا ماما الحمدلله متقلقيش
بسنت : حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب وربنا مش هنسيبه الشرطة هتاخد لك حقك منه ما تخافش
عبد الحميد باستغراب : حق ايه يا ماما؟؟؟…. هي جات فيا بالغلط مكنش يقصد بعدين هو كان بيدافع عن نفسه فطبيعي يعني
على بعصبيه : يعني ايه؟؟؟….. وضح قصدك ايه يا عبد الحميد؟؟؟
عبد الحميد : يعني انا متنازل عن حقي خلي الشرطه يطلعوه
بيلاقي الكل بيبص عليه بعصبيه وعلي على شويه هيضر.. بوا فبيكمل بمرح
: لو عايزينوا يفضل في الحبس يفضل بس بشرط ياخدوا معاه نادر وعلي عشان دايماً بيوقعوني في داهية من وراهم
الكل بيضحك عليه وبعدها بأيام صحته بتتحسن وبيخرج وبيتنازل عن حقه وبيطلعوا عدي
عند منه كانت قاعدة بتلاقي اتصال من سعاد على تلفونها
منه : ايوه يا خالتو سعاد في ايه؟؟؟
سعاد : والله يا بنتي في راجل جاء هنا من شوية اسمه اسعد ولا سعيد حاجه زي كده مش فاكرة وقال انك مستلفة منو ومرجعتلهوش فلوسه
منه بتذكر : ايوة قصدك سعد
سعاد : ايوه بس هوا
منه : انا مش عارفه ازاي راح عن بالي ومسددتلهوش الفلوس خلاص يا خالتي شكرا لانك عرفتيني بس ممكن اطلب منك طلب؟
سعاد : اطلبي يا بنتي انتى بنت الغالي ياما ابوكي الله يرحمه في شبابه ساعدنا في الظروف الصعبه
منه : ممكن تطلبي من عمي يشوف حد يشتري البيت
قصي كان قاعد جنبها وسامع المكالمة من اولها بس عمل نفسه مش واخد باله لأنو عارفها هتتعصب عليه لو اتكلم وهتقوله مالكش دعوه ما تدخلش في خصوصياتي وهو اللي فيه مكفيه ومش ناقصه كلام جا.. رح
منه : ايوه ولما يجي تاني خليه ياخد فلوس بيع البيت اصلو عايز مبلغ كبير اوي
سعاد : معلش يا بنتي والله لولا ظروفنا والله مكنتش سيبتك تبيعي في البيت وسددنا لك الدين بس و…
منه بمقاطعة : مش مضطرة تتبريلي حاجه يا خالتي كفاية وقفتكم معانا دايما ومساعدتكم لينا دي بالدنيا كلها والله …. يلا السلام عليكم… وبتقفل الخط ومعالم الحزن مرسومة على وشها لأنها هتبيع آخر ذكرى ليها مع ابوها قصي بيلاحظها وبيسكت وهو بيفكر في حاجه في دماغو
………………………..
بتمر أشهر الحمل سريعاً مابين ذكريات جميلة ووحشة ما بين منه وقصي مقتبس من الذكريات
قصي : يلا عشان نروح نشوف جنس الجنين
منه : يلا
الدكتورة : مبروك جايلكو ولد
قصي بيحضن منه بفرحه بس منه ما بتبادلوش الحضن وبتفضل منزله ايدها بعدين بتزقه والدكتورة بتلاحظ حركه منه وقصي بيزعل وبيتعصب بس بيمسك نفسه وبيشدها وراه
——————
قصي : يلا نتمشي عشان الدكتورة قالت لازم تتمشي
منه : يلا
وبياخدها وبيتمشوا في البحر
منه : يا قصي انا بتوحم على آيس كريم
قصي باستغراب : آيس كريم في البرد ده!!!
منه : دي مش انا ده ابنك بعدين يرضيك ابنك يطلع راسه آيس كريم؟؟؟
قصي بضحك : لا خلاص هجبلك
———————
منه بوجع : اييييي
قصي بخوف : في ايه
منه بفرحة : الولد عمال يرفسني وبتمسك ايده بتلقائية شوف
قصي بفرحة : ايوه حسيت فيه
——————
منه وهي بتروح ناحية الحمام : ايه البرفان اللي انت حاطط منه ده وحش
قصي باستغراب : بس ده اللي بحط منه دايما ايه اللي اختلف النهارده؟؟؟
منه : مش عارفه وحش غير ملابسك
قصي بضحك : هرمونات الحمل بدأت
—————————
قصي بزعل وهو قاعد متحير : أنا احتارت مع مع البنت منه دي دايما متعصبه وقالبالي خلقتها وبتردلي اسوا رد ومش مدياني فرصة اصلح حاجه
مروه : وهو برضو اللي عملتوا صح يا بني؟؟؟
قصي : مش صح يا ماما عشان كده مقدرها وساكت وعايز حاجه تصلح العلاقة ما بيننا
غزل بتفكير : احنا البنات يا قصي بنحلم بيوم فرحنا ده من واحنا صغيرين ونفسنا يكون احلى فرح ومنه متعملهاش فرح اساسا
قصي بابتسامة : يعني لو عملتها فرح هتفرح؟؟؟……عارفة كلامك صح مش عارف ازاي راح عن بالي هعملها فرح كبير وحلو اوي يليق فيها بس خليه مفاجأة لحد يومه
وفي اليوم اللي مخططله
قصي : بعتلك صندوق فيه فستان البسيه وانزلي لتحت
منه بتاخد الصندوق بتفتحه بتلاقي فيه فستان زفاف وورقة مكتوب فيها ” البسي الفستان عارف هيطلع حلو فيها وانزلي الجنينه بسرعة بس اوعي تلبسي كعب عالي عشان حامل”
منه بتقرأ الورقه من هنا وبتمزق الفستان حته حته وبترميه في الارض وبتنزل تحت للجنينة قصي اول ما بلاقي باب البيت انفتح عرف ان منه جايه فمسك الميكرفون ووقف قدام الكل وقال
قصي : انا النهارده حابب اقول قدامكم كلكم حاجه لمنه مراتي وعايزكم كلكم شاهدين عليها الكل بيمسك الكاميرا بحماس وبيبدا يصور
قصي بفرحة وحب : بحبكك يا منه بحبككك ولحد آخر يوم في عمري هفضل احبك ❤️❤️
الكل سقف جامد بس بيتفاجئ بمنه جاية نحوه وهي مش لابسه الفستان اللي جابهولها بس سكت وما دققش اوي
الكل فضل يصرخ لمنه بحماس : قوليها قوليها يلا
منه بتمسك من قصي الميكرفون وبتقول : بكرهككك من كل قلبي بكرهك ولحد اخر يوم في عمري هفضل اكرهك
الكل بيبص لها بعتاب ولوم وفي ناس بتبص لقصي بشماتة وسخرية
قصي بيمسك دموعه بالعافية وعروق ايده برزت من العصبيه وبيطلع على فوق على طول بيلاقي الفستان متقـ*طع تحت رجليه في الأرض بيفضل يكسر في الغرفة كلها بغضب
—————————
قصي : خدي امسكي
منه باستغراب : ايه ده؟؟؟
قصي : امسكي بس وانتي هتعرفي
منه بتمسك الورق وبتقراؤا
منه بفرحة وصدمة : انت اشتريت بيت بابا…. وكتبته باسمي!!!…ليه؟؟؟
قصي بابتسامه لفرحها : عشانك يا منه دي اخر ذكرى ليكي من ابوكي محبتش تخسريها…ومش كده بس انا هفرشها من تاني وهنعيش فيها انا وانتي واولادنا
منه بفرحة شديد : بجد شكراً شكراً اوي يا قصي انت مش عارف عملت عشاني ايه شكرا اوي وبتحضنه بتلقائيه من الفرحة
قصي بابتسامه وبيبادلها الحضن : ربنا يقدرني دايما اقدر اسعدك
منه بتلاحظ الحركة اللي عملتها وبتبعد عنه بسرعة بكسوف و قصي بيضحك على كسوفها
—————————
منه بهلوسة وهي نايمة : بابا يا بابا
قصي بيصحى من صوتها
: منه مالك بتصرخي انتى كويسه؟؟؟
مابيلاقيش رد فبيهزها بيلاقيها سخنة اوي
قصي بخضة : ايه ده؟؟؟….انتى سخنه اوي!!!…. وبيجيب ليها كمادات وبيقعد جنبها الليل كله…
منه بتصحى بتلاقيه قاعد قدامها على الكرسي وماسك ايديها وبتلاقي الكمادات في رأسها فبتعرف انه سهر جنبها الليل كله
منه بهمس : قصي قصي
بيفتح عينه على طول بفزع
: ايه؟؟؟….. ايه؟؟؟……فيكي ايه؟؟؟ في حاجه واجعاكي؟؟؟الحرارة رجعت من تاني؟؟؟… معلش غفيت بدون ما احس على نفسي
منه : اهدي اهدي بقيت كويسه صحيتك عشان تنام على السرير
قصي بيطمن عليها بعدين بينام على طول وباين عليه النعاس والتعب
منه وهي بتلعب في شعر قصي وهو قدامها نايم : أنا بحبك يا قصي مش عارفه متى حبيتك بس حبيتك بالرغم عن اللي عملته فيا وخايفة تسيبني بعد ما أولد عشان كده مش هعرفك الا لما اتأكد انوا بعد ما اولد مش هتسيبني!!!
————————
نرجع من الذكريات
وفيوم منه وقصي نايمين بتصحى منه على وجع شديد في بطنها وبنسمع الصرخة اللي متعودين عليها
ايه الصرخة دي؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حرم اليزيد 2)

اترك رد

error: Content is protected !!