روايات

رواية الهروب الفصل الثالث عشر 13 بقلم منال عباس

رواية الهروب الفصل الثالث عشر 13 بقلم منال عباس

رواية الهروب البارت الثالث عشر

رواية الهروب الجزء الثالث عشر

الهروب
الهروب

رواية الهروب الحلقة الثالثة عشر

بعد دخول كلا من محمود وسحر وحسان إلى الفيلا ليجدوا المشادة الكلاميه بين الجميع ليقف الجميع مندهشا عند رؤيه سحر
صفوان : سحر !!! اومال دى مين ؟
سيف : ايوا فعلا ..انتم اتنين ازاى ؟؟!
ليرد محمود والدموع تنهمر من عينيه
: دوول بناتى التوأم
ينظر الجميع له فى ذهول
ليلى : كدا الأمور وضحت …بس ازاى توأم وكانت فين سحر طول الوقت دا
اسئله من كل الحاضرين تحتاج إلى إجابات ..ولكن هناك عيون تستقر على بعضها البعض ..
لتقترب فجأة سحر من نور
سحر : معقول انتى اختى ؟ معقول انا ليا عيله وأهل ..انا اللى عيشت عمرى كله بتمنى يكون ليا سند …
محمود : ربنا يجازى اللى كان السبب وفرقنا عن بعض ..
نور : انا مش فاهمه حاجه ..طب ليه محدش كلمنى عنك طول السنين اللي. فاتت …
صفوان بخجل من نفسه : يعنى سحر تبقي بنتك يا محمود فى الاخر طلعت بنت اخويا ..
سيف : يعنى انتم الاتنين بنات خالو محمود انا قربت اتجنن …
ليلى : سبحان الله الدنيا فعلا صغيرة أووووى ..
تقترب الفتاتان من محمود ليرموا بأنفسهم فى أحضانه فهم بحاجه الى عناق ابوى اتحرموا منه سنين عديده ..
كان حسان يقف وهو ينظر إليهم بذهول مما يرى …
ادهم : طبعا انا مش هتكلم عن حقى اللى اخدتوه منى ..بس انا ليا حق واحد مش هتنازل عنه
لينظر الجميع بقلق ويرد سيف
سيف : كل اللى. حصل كان بترتيب خالو صفوان ..انا ماليش دعوة
ادهم : انا مش بتكلم عن الصفقه ..ونظر إلى نور وأكمل
انا بتكلم عن وضاعت نظراته بين نور وسحر …ليكمل انا بتكلم عن نور
النهارده كان جوازنا …بقلم منال عباس
نور بصوت متقطع : بس اعتقد جوازنا خلاص بقي مفيش داعى منه …اللى ظلموك خلاص امامك اهم تقدر تاخد حقك منهم ..ونظرت إليه نظرة وهى تنتظر أن يتمسك بها …
ليلى بسرعه خوفا أن يسئ ادهم الفهم
: بصى يا نور ..ادهم بيحبك وكان واخد موضوع حقه دا حجه وانتى كمان بتحبيه …
نظر ادهم إلى عيون نور ليجد فيها الحب والحنان
نور بابتسامه : يبقي تطلبنى من بابا …
أما سيف : وانا يا خالوو بطلب ايد سحر من حضرتك
محمود : المهم رأى البنات ايه
يقف حسان وقلبه يتقطع منتظر رد سحر ..
سحر : الحقيقه انا خلاص اخترت وقلبي اختار اللى يحافظ عليه ونظرت إلى حسان ..واكملت انت يا حسان
حسان بفرحة : وانا يا سحر هشيلك فى عنيه بس توافقى انتى وعمى …
صفوان بغيظ : لا ..ما انا مش هطلع من المولد بلا حمص …
ليرد محمود ،: مش مكفيك على عملته فى الماضى ..مش كفايه انك انت السبب الرئيسي اللى خليت والدى يرفض جوازى بسميحة …ليضحك صفوان ضحكه هيستريه
صفوان : انت الوحيد اللى كنت واخد حقك تالت ومتلت ..انت الوحيد اللى بابا كان بيفضلك عننا ..ومش بس كدا سميحة اختارتك انت …
محمود : وانت مالك ومال سميحة
صفوان : شوفتها وحبيتها وحاولت معاها كتير وكانت ديما بتصدنى ..وفى الاخر اتجوزتك انت وفضلتك انت
كان لازم افرقكم عن بعض …انا اللى بعت ناس خطفوا بنتك وحطوها فى ملجأ ما كنتش اعرف انهم توأم كنت حرقت قلبك عليهم ..زى ما حرقت قلبي طول عمرى ..
محمود : انت !! انت بنى ادم ازاى ..ايه كل الشر اللى فيك دا …
صفوان : اسأل نفسك ..وشوف مين اخد حق مين ..كل الاهتمام كان ليك
وفجأة تظهر سيدة بكرسي متحرك
السيدة هناء زوجة صفوان
لتتحدث لأول مرة
هناء : صفوان ..ارحم الكل من شرك ..عيشت عمرك كله بتبخ السم وبوظت كل العلاقات وسرقتنى وجيبت ليا الشلل ومش بس كدا ..حتى بنت اخوك كنت عايز تغت………ومع ذلك انا شايفه الكل متسامح معاك ومحدش بيحاسبك صح وتقترب منه لتطعنه طعنه اوقعته أرضا
والجميع فى ذهول من فعلتها
محمود : لييه لييه عملتى كدا ..دا اخويا …منال عباس
لترد هناء : دا الشر اللى كان بينكم وكان لازم يخلص .عيشنا كلنا فى دور الهروب من الحقيقه وان الاوان الكل يعرف حقه .ونظرت ل سيف
وانت يا سيف : الحق نفسك ورد الحقوق قبل ما تكون صورة من خالك
سيف : عندك حق ….
اتصل محمود بسرعه على رقم الإسعاف
فالاخ اخ مهما كانت الأحداث …
ولكن عند وصولهم المستشفى فارق الحياة …..
وبعد مرور عدة شهور كانت هدنه للجميع لإعادة الحسابات مرة أخرى
حيث تقرب ادهم أكثر من نور وأصبح يعشقها ويتمنى اللحظه التى تكون فيه زوجته ..
أما سيف فقام بإرجاع كل ما أخذه من ادهم واعتذر منه ..
قام محمود بتسليم سيف ميراث والدته الذى أخذه صفوان عنوة فى الماضى
اعتذرت سحر من ادهم عما فعلته به فى الماضي …ساعدها حسان عن نسيان الماضى بحبه وحنانه عليها
اجتمع محمود هو وبناته فى الفيلا خاصته واليوم نتيجة تحاليل , DNS
هو متأكد من أنهم بناته ولكن لابد من إجراء ذلك لتحديد البنوة وإثبات النسب إليه …وبالفعل اثبتت النتائج بأن الفتاتين هما ابنتيه التوأم
قامت هيام بإجراء عملية جراحية وتكفل محمود بجميع المصاريف
تم القبض على هناء بتهمه القتل العمد
اما عمر ووفاء اعتذروا عما فعلوا فى الماضى
تقبل ادهم اعتذارهم من أجل البدء بحياة جديده خاليه من اشرار الماضى …
اليوم هو يوم زفاف الفتيات على من اختارهم قلبهم
فى عرس كبير يشهده الجميع اجتمع الأهل والأصدقاء
تتراقص نور مع ذلك الادهم العاشق لها
ادهم : اخيرا بقيتى مراتى ويقترب منها ليقبلها
نور بخجل : عيب الناس شيفانا
ادهم بغمزة ‘ هانت وكلها دقائق وتبقي بين ايديا …بقلم منال عباس
اما سحر : كانت غارقه فى بحر عينين حسان المحب
مر الزفاف فى جو ملئ بالبهجة
حيث انتهى الهروب وبدأت حياة الاستقرار للاختين
كوكو كوكو ..طبعا عارفين ايه اللي بيحصل فى ليله الدخله ..مش هفسر علشان جوجل يقبل البارت 😉😉😊
بعد مرور خمس سنوات
نور : ايه يا سحر الدوشه دى ما تحوشي بناتك نازلين زن من اول اليوم
سحر : البركه فى اولادك هما اللى. بيعاكسوهم ..
لترد ليلى : محدش ليه دعوة باحفادى الاربعه فطالما ليلى كانت تتمنى أن يكون لها أبناء والان هى ترعى جميع الاحفاد بحب
نور بقولك ايه يا سحر قومى نروح الكوافير نظبط حالنا قبل ما يرجعوا النهارده الحفله
فقد قام محمود بعمل مشروع كبير
اشترك فيه الادهم وحسان وسيف
واليوم هو الاحتفال بتحقيق اعلى نسبه من الأرباح …
اجتمع الجميع فى أثناء الحفله
ادهم : معقول القمر دى مراتى ..
نور بخجل : وبعدين معاك بتكسفنى
ادهم : لسه بتتكسفى يا نور دا انا ناوى النهارده اخاوى الولدين وغمز لها
نور : قليل الادب
ادهم : اموت انا فى قله الادب معاكى
تقف هيام وهى سعيدة ببنات اختها سميحة واحفادها ..
هيام بفرحة : صبرتوا ونولتوا يا حبايبي ..ليأتى صوت عمار من خلفها
عمار (والد ادهم ) : وانتى يا ست هيام
تعبتى كتير
هيام : الحمد لله على كل حال
عمار بإعجاب لتلك السيدة التى تفانت من أجل اختها وابنتها ليفاجئها : تقبلى الزواج منى
هيام بذهول : انا !!
لتأتى صوت ليلى : ايوا انتى يا هيام قولى موافقه يلا خلى الفرحة تكمل
لتنظر هيام إلى نور وسحر ليشيرا لها بالموافقه
هيام بخجل : خلاص موافقه
يصفر الجميع ..فإن الصبر طيب وعوض الله جميل
اتمنى السعادة لكم احبابي ورمضان كريم على الجميع بل الله اعلى واكرم
رايكم يهمنى احبابي
*** انتهت ***

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الهروب)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *