روايات

رواية التوأم ورحله الحياه الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم سارة أحمد

رواية التوأم ورحله الحياه الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم سارة أحمد

رواية التوأم ورحله الحياه البارت الثاني والثلاثون

رواية التوأم ورحله الحياه الجزء الثاني والثلاثون

التوأم ورحله الحياه
التوأم ورحله الحياه

رواية التوأم ورحله الحياه الحلقة الثانية والثلاثون

لم تعد الامور تتحمل اكثر يجب ان اصمد في وجه التحدي…
سافرت ضحي لي اسيوط لي بدأ رحله البحث وبدأ حل خيوط الالغاز.. بعد سفر شاق تصل ضحي وشريف وهاديه لي اسيوط
شريف بحماقه:هو احنا مش هناكل انا بجد تعبت احنا مشين من ساعات ومش عارفين فريده دي كانت مستخبيه فين…
تنظر اليه ضحي وهاديه بغضب ناري
ضحي:هو انت معندكش دم ولا احساس احنا في رحله ولا متورطين في مصيبه شوفي جوزك يا ست هاديه احسن انا علي اخري منه…
هاديه بضيق:انا تعبت منك يا شريف بجد تعبت وشكلي هطفش منك…
شريف:كل الموال ده عشان قولت جعان يباي عليكم مش عوز اطفح بس ممكن تقولوا احنا فين…
تلمح ضحي الشجره المنحنيه وتلك العلامه التي تدل علي مكان اختباء فريده فقد شاهدت تلك الشجره في الفديوا فتشير ضحي لي موضع الشجره
ضحي: بصوا هناك هي دي الشجره الا كانت في الفديوا ده اول طريقنا
هاديه:الحمد لله …
وقبل ان تتحرك ضحي يعلن هاتفها عن وصول رساله جديده
تفتحها ضحي
كده انتي شاطره وذكيه ودليل صدقي علي كلامي اني خالك تاج خرج دلوقتي من القسم والقضيه اتقفلت والشرطه اعتذرت ليه كمان بتوفيق يا ضحي…

 

 

 

ضحي باشمئزاز:في داهيه يا باهر والله ما هرحمك بس صبرك ام اشوف وشك…
هاديه بقلق هي وشريف يسالوها
ها خير ايه المصيبه المره دي
تبتسم ضحي:لا خير خالي تاج خرج دلوقتي
شريف:الحمد لله انا كنت قلقان علي يارا حالتها كانت صعبه اوي
هاديه بشك:قبل ما تصدقوا اطلوبي عمتي واطمئني منها
ضحي:عندك حق واتصلت بامها
مياده:الو يا ضحي ازيك عمله ايه
ضحي:الحمد لله بس هو فعلا خالي تاح خرج
مياده بفرحه:الحمد لله احنا مستنينوا علي باب القسم القضيه طلعت مكيده والبوليس اعتذر لي خالك…ويارا وامجد وبدر ومعا متقلقيش علينا خالي بالك من نفسك يا قلبي ربنا يجمعنا من تاني لا اله الله قالتها وهي تبكي
ضحي:محمد رسول الله
وتغلق الهاتف…
هاديه :ها الخبر صح
ضحي:ايواه صح

 

 

 

شريف:يبقي الحقير ده عارف هو بيعمل ايه وعارف ازاي يلعبها صح
ضحي:يلا نروح علي البيت الا بعد الشجره وهناك هنعرف ايه الا حصل….
في القاهره
يخرج تاج لي يجد الجميع في انتظاره لكن حال يارا اصعبهم فكانت تبكي بوجع علي حبيبها ولونها شاحب فجرت عليه بمجرد ان سمعت صوته وارتمت بين احضانه….. وبكت بلهفه وشوق وفرحه
يارا:انا كنت بمو”ت من غيرك يا قلبي…
تاج بحب:وانا كمان يا عيوني بعشقك كنت جسم من غير روح روحي ردتلي ام لمستك وشميت عطرك…
مياده:الف بركه علي رجوعك لينا بسلامه يا تاج وحضنته بحب
امجد:احنا لازم نتحد عشان نعرف نواجه الا جاي
بدر بحزن وانك”سار:انا هم”وت من عجزي مش عارف ايه الا بيحصل لي مراتي او ابني واخوي الله اعلم بيه والله لا ا”قتلك يا باهر بوحشيه
تاج:الكلام ده مش وقته احنا لازم نعرف نجم فين وايه الحكايه وازاي سافر لي فريده اسيوط وليه
بدر:فعلا واول الخيط هو ناي انا لازم القيه
مياده:طيب يلا بينا علي البيت عشان نرتاح ونعرف نفكر
بدر:لا روحوا انتوا يا ماما وانا واري مصلحه كده هقضيها وبعدين هرجع عندك
مياده:ماشي يا ابني بس خالي بالك من نفسك وان شاء الله كله خير…
انطلق كلنا لي طريقه

 

 

في احدي البيوت البسيطه في حي العجوزه يوجد نجم الدين مع ناي
نجم بغض:ب: كان لازم افهم الحكايه لما التلفيون رن بصوت فريده زي ما تكون متهدده وخايفه انا غبي عشان روحت هناك انا غبي غبي… بس والله يا باهر ما هتفلت من ايدي…واه يا ضحي يا حبي انا كان نفسي اخدك في حضني واعتذر لكي انا عملت كده عشان كنت خايف عليكي…. يقرب منه ناي ويضع يده علي كتفه بهدوء
ناي: اهدي يا صاحبي عشان نعرف نفكر…
وقبل ان ينطق نجم يدق الباب فيفتح ناي ويجده بدر
بدر:انا جيت زي ما طلبت مني مع المراسل…. اخوي فين
ناي:اتفضل هو جوي يجري بدر علي نجم ويضمه بلهفه ويبكي
بدر:انا تعبان ومتقطع ميت حته عشان تقي وامجد انا مش عارف الحقير ده عمل فيهم ايه…
نجم:اهدي يا بدر ان شاء الله خير لازم تبقي قوي عشان نعرف نفكر
بدر:عندك حق…
نجم:اهم حاجه دلوقتي اننا نعرف ايه علاقه فريده بباهر وازاي اتعرفوا علي بعض…ومين الا هرب فريده من السجن
يظلوا يفكروا لي دقائق وفجأه ينهض بدر وكأنه تذكر شئ
بدر:انا ثواني وراجع لكم بلحل اليقين…وخرج بدر وتركهم في حيره…..
في اسيوط
تتسلل ضحي وشريف وهاديه لي داخل البيت ويسمعوا صوت احدهم يستغيث فتفتح ضحي نافذه البيت بحذر وشريف وهاديه يراقبوا الاوضاع….
فتنظر ضحي بحذر لي تصعق حين تري …..
ضحي:مستحيل ت….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية التوأم ورحله الحياه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *