Uncategorized

رواية أحببت ملتحي الفصل الرابع 4 بقلم علياء محمد

 رواية أحببت ملتحي الفصل الرابع 4 بقلم علياء محمد

رواية أحببت ملتحي الفصل الرابع 4 بقلم علياء محمد

رواية أحببت ملتحي الفصل الرابع 4 بقلم علياء محمد

كل البنات الي قالوا ازاي ملتحي ومتدين ويمد ايدوا عليها ازاي مغضش بصروا وازاي غض بصروا وبعدين مد ايدوا عليها ازاي متشبهش بالرسول (عليه افضل الصلاة والسلام) وازاي يمد ايدوا عليها انتي كده بتشوهي سمعة الملتحين 
فهد غض بصروا عنها ومن ساعت ما جه من السفر مبصش عليها بصه حتي ولا ركز في ملامحها ولا عارف ملامحها ايه بالظبط تمام ولما ضربها ضربها عشان كانت طالعه وعمها ندالها ومردتش عليه يعني انت ك شاب عمومآ يعني شايف بنت عمك عمها بينادلها وهي مردتش عليه ومشيت وبتليس لبس مش محترم وبتكلم شباب وانت نصحتها مره ومسمعتش الكلام هتعمل ايه يلا قولوا بقا انتو اذا كان ده شاب عادي وبيغير علي بنت عموا او اختوا عمومآ مبالك بالمتدين يعني لو سابها تمشي كده وزي ما بتقولوا يسبها وميمدش ايدوا عليها مفكرتوش لثواني انو هيبقا ديوث انو ساب بنت عمه تمشي ولحمها باين وبتكلم ده وبتكلم ده مش ده هيبقا ديوث يلا جاوبني انتو بقا هنقول يسبها تمشي الكلام ده لو جوزها وهي هتروح بيت ابوها لكن هي بنت عموا وابوها متوفي وهي عايشه في الاوضه الي عندهم ومش بتنزل وهي لو حصلها حاجه الناس كلها هتتكلم عليهم هما وهما الي مربوهاش فكروا في الكلام قبل ما تقولوا حرام الاحباط الي فيكوا ده 
(هتتحسدوا والله من كتر الاحباط الي عندكوا حكمتوا علي الروايه من قبل ما تخلص للأخر حكمتوا واقسم بالله من غير حتي من تقرأوا اي بارت وانا عارفه والي قرأها حكم علي الروايه من اول بارتين اكيد هو مش عشان شيخ هو مش انسان زينا واكيد هيبقا غيور علي اهل بيتوا ومش هيبقا حابب انو يبقل ديوث) 
(اجمل ما قال الشيخ الشعراوي:الحبيب لمن احب غيور)
مش فاكره الجمله صح بس هو قالها كده ومتجيش حضرتك من اول بارتين وتحكم علي الروايه عشان كمية الاحباط الي شوفتها لو اي حد شافها حتي لو الروايه حلوه هيقولي وقفي الروايه بس انا مش هوقفها عشان انتو مقرأتوش باقي الروايه والي في دماغي عشان تحكموا علي الروايه وفي ناس حكمت علي الروايه اصلا من غير ما تقرأها شافت الكومنت (يلا واحده نحبطها اهي????)
نكمل الروايه يا بنات يلا ونسبها علي ربنا ????????
كان فهد قاعد بيقرأ قرأن بصوت جوهوري وبعد وقت كبير نام 
* الساعه٢بعد منتصف الليل 
قامت نور بصت ل حبيبه الي نايمه جنبها شبه الملاك 
نور بهمس: حبيبه حبيبه اصحي البيت بتاعكوا في عفاريت اصحي ونبي انا خايفه 
حبيبه وهي نايمه: ده ابيه فهد يا نور بيصلي القيام 
نور: ايه القيام ده 
حبيبه قامت وهي بتتاوب: انتي مش بتصلي 
نور بأحراج: لا 
حبيبه: ليه 
نور: كنت كل ما اقرب من ربنا ارجع زي الاول تاني وكل مره كده كل مره كده ولقيت نفسي بقا عندي٢٣سنه ومبركعهاش
حبيبه: حافظه قرأن 
نور بتفكري: مش حافظه غير الفاتحه و الموعذتين 
حبيبه: بس 
نور هزت راسها بأحراج شديد 
حبيبه ابتسمتلها: نحفظ سوا عادي خالص وبعدين ابيه فهد مش هيسيبك وهيخليكي تقربي من ربنا وتبقي اجمل داعيه 
نور بتفكير: والله ابيه فهد ده انا ما عارفه هو شيخ ومتدين ولا لا ده مد ايدوا عليا 
حبيبه: ضربك جامد 
نور ضحكت بخبث: الصراحه لا انا الي كنت بستعبط????????????
حبيبه بضحك: ما انا عارفه اصل ابيه عمروا ما يمد ايدوا علي بنت اول مره اصلا يبص في وش بنت غيري انا وماما لما ضربك بالقلم تحت كان كل ده عشان كنتي خارجه ب بنطلون وقرب يبين ركبتك وكنتي لابسه تيشيرت ومبين نص بطنك
نور: مالوا لبسي 
حبيبه: بصي ابيه فهد جه بعد ما ضربك واتكلم مع ماما 
فلاش باااااك 
ام فهد: ايه يا ابني الي عملتوا ده بقا ديه وصاية النبي الي المفروض تعمل بيها 
فهد وهو بيلف حوالين نفسوا:احلفلك بأيه يا امي اني ما كنت شايف قدامي والله ما ركزت في ملامحها والله كل الي كان همامني ان هي ازاي تخرج كده لو خرجت كده انا وابي مش هنشم ريحة الجنه وبعدين مازن ده كمان متكلمش لو كان عمل اي ردة فعل اقسم بالله ما كنت همد ايدي عليها اصلا و والله والله يا امي انا مضربتها لدرجة انها تعلم انا ضربتها براحه علي انها بس توجعها شويه وتسمع الكلام 
الام: بس يا ابني الرسول عليه السلام 
فهد: عليه افضل الصلاة والسلام
الام: وصاك عليها وانك متدمش ايدك عليها حتي لو عملت ايه ولو عملت الي عملتوا ده تفهمها براحه مش تمد ايدك عليها
«ان المراءه اذا تمردت وهرجت عن الدين ولم ينفع معاه الدين تعامل بالضرب حتي ترجع الي رشدها» والضرب في معني  الحديث مش الضرب انك تضربها جامد الضرب انك تسبها تروح ل حالها وملكش دعوه بيها
فهد: امي لو انا عملت بالحديث الي حضرتك بتقولي عليه هي هتروح فين قوليلي انتي بقا اسيبها في الشارع وانتي عارفه ان امها وحدانيه وملهاش اخوات اسيبها وتلبس الي تلبسوا اسيبها تمشي وتبين جسمها يا امي انا خايف عليها بتعصي ربنا وبعدين انا اتجوزتها وان شاء الله اخد بأديها للجنه 
امي: طب وهتعمل ايه عشان ضربتها صالحتها 
فهد مسح علي لحيتوا بتعب: انا غلطت وهتأسفلها ومن النهارده اوعدها بعد ربنا ان اعمل زي ما الرسول وصاني عليها ومش همد ايدي عليها تاني 
الام: ماشي يا حبيبي يلا 
باااااك
نور: وانتي عرفتي ده كلوا منين 
حبيبه بضحك: لا ما انا كنت قاعده معاهم
نور: اممممم
حبيبه: بصي خلينا صحاب والله هحبك خالص وهتقرب من ربنا ونبقا صحبه صالحه 
نور ابتسمت شويه
نور: تمام اشطا 
حبيبه: يلا بقا قوليلي مالك 
نور: بصي ياحبيبه  انا بحب واحد وبدأت تحكيلها 
حبيبه بصتلها شويه وبعدين حضنتها 
حبيبه: ربنا يهدينا كلنا يا حبيبتي ربنا يهدينا مفيش حد مبيغلطش كلنا بنغلط و… 
قطع كلامهم صوت خبط علي الباب
حبيبه بصوت واطي شويه: حاضر يا ابيه جاين 
فهد: طب يلا عشان نلحق قبل الفجر 
حبيبه: حاضر يا ابيه 
فهد مشي
حبيبه: يلا يا قمر عشان نصلي القيام 
نور مسكت اديها بأحراج: طب انا هعمل ايه اخوكي هيضحك عليا
حبيبه بضحك: مين ابيه فهد لا خالص ده هو هيشجعك 
نور: بجد 
حبيبه: اه والله 
نور:طب وانا هعمل ايه دلوقت 
حبيبه: يلا انا هعلمك يلا 
وقاموا اتوضوا وخرجوا كانت نور لابسه اسدال من بتاع حبيبه وكان شكلها جميل اوي وخرجوا 
حبيبه بهمس: يلا روحي اعتذري من بابا 
نور: هيزعقلي
حبيبه: لا والله ده طيب خالص 
نور راحت وقفت قدام عمها والدموع اتجمعت في عيونها
عمها: ايه يا بنتي يلا عشان نصلي 
نور: انا اسفه 
عمها طبطب علي كتفها: ربنا يهدينا كلنا يا بنتي يلا بس عشان نصلي
وباس دمغها بحينه 
نور وقفت جنب حبيبه 
وابو فهد (عم نور) بدأ الصلاه 
ونور حست بحاجه رهيبه في قلبها ودمعتها نزلت وعمها كان صوتوا جميل جدآ وهو بيقرأ القرأن بصوت جميل جدآ جدآ
ركعوا وبعد وقت ليس بقليل طلعوا وقالوا: اللهم اغفر لي وارحمني انت ارحم الراحمين وبعدين سجدوا
فهد وهو ساجد: اللهم لك سجدت وبك امنت ولك اسلمت سجد وجهي للذي خلقه وصوره  وشق سمعه وبصرة تبارك الله احسن الخالقين 
(عن علي بن ابي طالب رضي الله عنه،عن رسول الله- صلي الله علية وسلم-كان اذا سجد قال:اللهمّ لك سجدُ وبك امنتُ ولك اسلمتُ سجد وجهي للذي خلقَه وصوره وشق سمعَه وبصرهَ تبارك الله احسن الخالقين)
طلعوا من السجده الاولي وركعوا تاني 
فهد: يارب اهديها يارب اهديهالي واعرف اخد بيدها الي الجنه يارب سامحني عشان مديت ايدي عليها مكنتش قاصد انا بس خايف عليها بتعصيك 
كانت نور تركع ولا تتكلم كانت دموعها كفيله بتلخيص كل الكلمات وبعد وقت طويل جدآ
نور: فاضل كتير
حبيبه: لا يا روحي هنختم ب الوتر وفاضل خمس دقايق علي الفجر نصلي وخلاص
نور بنعاس: حاضر 
وصلوا 
وقعدا الخمس دقايق هي وحبيبه حبيبه تعلمها ازاي تسبح 
الاب ل فهد: ربنا يهديها يا ابني وتاخد بأديها للجنه 
فهد: اللهم امين 
الاب: بس مكنش ينفع تمد ايدك عليها يا فهد 
فهد: هي امي مقلتلكش 
الاب: لا مامتك كانت تعبانه ونامت 
قعد فهد يفهموا 
الاب: بس بردوا يا ابني مكنش ينفع حتي لو عملت ايه انت نسيت ان الرسول صلي الله عليه وسلم
فهد مسح علي شعروا بزعل وقطعوا: عليه افضل الصلاة والسلام
الاب بأبتسامه: نسيت ان الرسول وصانا عليهم والضرب عمروا ما ذكر في القرأن نسيت دينك في دخلة شيطان حتي لو الضرب مش هيحل الموضوع انت كبير وعاقل وفاهم وعارف دينك كويس ازاي تمد ايدك علي مراتك خلص يا ابني وصالح مراتك 
فهد لمعت في عيونوا دمعه ندم وتوبه 
الاب بحنيه طبطب علي كتفوا: قوم يا ابني عشان الفجر أذن قوم يلا صلي بينا ومطولش اوي عشان رجلي بقا راجل كبير وعجزت
فهد ابتسم: عجزت ايه يا ابي ده انا الي عجزت 
الاب بصدمه: بتقر عليا يا فهد ديه اخرتها 
فهد ضحك: بهزر بهزر والله ????ربنا يديك الصحه والعافيه ويديمك لينا دنيا واخره
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

‫2 تعليقات

  1. لا طبعا مينفعش يضربها بما أنه متدين فعارف أنه المفروض يعرف يتحكم في غضبه الرسول صلى الله عليه وسلم أوصى رجلا بأنه ميغضبش ثلاث مرات و ملهوش اي حق أنه يمد أيده عليها عشان أنه بنت عمه و غلطتت لانه فعلا كده شوهتي صورته هو في الأساس الراجل اللى بحق عمره ما يمد أيده على امرأة لانه عارف ان ده مش من الرجولة ابدا ما بالك لو متدين ءاسفة لو قسيت معاك في الكلام شوية بس فعلا مهما كان ملوش حق يضربها و كمان هو مش من محارمها

  2. على فكرة أنا حبيت الرواية متزعليش بس فكرة الضرب مش كويسة خالص كان ممكن يعمل زي ما عملتي كده في الاخر أنه يقفل عليها باب التوبة من غير اي ضرب لانه مهما حصل مش مبرر للضرب ابدا

اترك رد

error: Content is protected !!