روايات

رواية الملاك الشرس الفصل السادس 6 بقلم زينب فراج

رواية الملاك الشرس الفصل السادس 6 بقلم زينب فراج

رواية الملاك الشرس البارت السادس

رواية الملاك الشرس الجزء السادس

الملاك الشرس
الملاك الشرس

رواية الملاك الشرس الحلقة السادسة

الملاك الشرس
الفصل السادس
“سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم”
.
.
_ اهلا بالهانم الى نسياني بقالها اسبوع
_ انا بردو يا سي يزن
_ ايه الى فكرك بيا يا ابله
_ زوزو انا جايه بكره
_ بجد طب وماما
_ انت متعرفش انت بتكلم مين ولا ايه دا انا لارا على سن ورمح
تذكر يزن مناعته بزوزو ليردف بغيظ : مين زوزو ده يا بطه متفوقي كدا يا بطه

 

 

مطت شفتيها على الجهه الأخري متحدثة : انا مش بطه يا يزن
_ خلاص يا لولو انتي هتعيطي ولا ايه
لارا بحزن حقيقي فهي هشه جدا : معتش تقولى كده
تحدث يزن بحنان فهو يعملها كأنها إزاز ويأبي كسره : حاضر يا روحي هتيجي على طياره الساعه كام
_ الساعه اربعه العصر
تحدث هو بهدوء : طيب هروح انا بقا علشان عندي شغل كتير والحق اخلص علشان وافضي للاميره بتاعتي بكره
إبتسمت بقوة قائلة : ماشي يا أمير الاميره
**************
في قصر الجراحي…
ذهب آسر لكي يتحدث مع جيلان فلم يتحدثوا منذ البارحه طرق اسر باب غرفة جيلان ثم أنتظر حتي سمحت له بالدخول..
_ ممكن اتكلم معاكي
وضعت رأسها بالكامل داخل الوساده : مس عايثه اتكلم عايثه انام
اتجه آسر نحوها ثم رفع راسها وضمها برقه الى صدره : ايه موحشتكيش ولا ايه
انهارت جيلان في البكاء مردفا : مس عايثه اكلمك
ثم زادت شهقات بكائها : انت مس بتحبني اصلا
مسح آسر علي شعرها مردفا بإستنكار : انا مش بحبك يا جيلان في حد يقول لاخوه كده انتي اغلى حد في حياتي انا معنديش غيرك
هدأت شهقاتها وهي تقول : أومال ليه مسيت وثبتني هنا لوحدي
_ كان في حاجه مهمه لازم اعملها وانا اوعدك معتش همشي واسيبك لوحدك ابدا
أخرج كلماته بهدوء ثم ابعدها برقه عن صدره ومسك كتفها قائلا : وبعدين تعالى بقا هربتي من المدرسه ليه مش كده عيب
_ مس ليك دعوه بيا
تحدث آسر بتأديب : كده عيب متكلميش حد اكبر منك كده
مطت شفتيها قائلة بإزدراء : اثر لو ثمحت ممكن مس تكلمني
طبع اسر قبله على وجنتها وهو يبتسم بقوة : هكلمك براحتي
ضمته جيلان بقوه قائله ببكاء : معتس تمسي وتثبني
الملاك الشرس 🍒

 

 

 

زينب فراج zeinab farag 🍒
_ متخليكي قاعده كمان شويه يا نور يعني هتروحي ليه يا بنتي
قالت نور محاوله إخفاء حزنها : معلش بقا يا ماما انا هروح بابا وحشني
مروه : براحتك يا بنتي
خرج زياد من غرفته مردفاً : خليكي قاعده معانا يا نور
ذهبت نور دون أن تجاوبة عليه فهي لم تتحدث معه منذ ذهاب سيدرا
_ ينفع الى هي بتعمله ده يا ماما
_ خلاص يا بني انت عارف هي بتحب سيدرا اد ايه
تحدث زياد بسلاسه : ما انا كمان بحبها يا ماما
انقلب وجه مروه وقالت بغضب : زياد عيب واعرف انك بتكلم امك
تعجب منها قائلا : هو الحب بقا عيب يا ماما
أردفت بنبرة متهكمه : حب ايه يا زياد انتي وهي لسه صغيرين ومش فاهمين حاجه
نظر لها بتعجب قائلا : ايه الي غير رايك
تعثلمت في حديثها بعدما إبتلعت ما بحلقها : انا الى عندي قولته
ثم ذهبت وتركت زياد في حيره من أمره..
****************
_ آسر تعالى ورايا
خرجت الكلمات بنبرة جامده من الجد ليتبعه ذهب آسر إلى غرفه المكتب بهدوء فقال خالد : اقفل الباب وراك يا اسر
اغلق اسر الباب ثم قال بهدوء : خير يا خالد باشا
خالد بجديه : جهز نفسك من بكره هتمسك اداره الشركه لحد ما تفهم كل حاجه وهتمسك الشركات كلها
عقد حاجبه مردفاً : ازاى يعني مش فاهم
رد الجد على إستفسارة ببرود : اعتقد كل الى قلته واضح مش محتاج تفسير
لم يتحمل كم ضغط الجد عليه فقال بغضب : وانا مش هشتغل في الشركه دي … الشركه دي سبب في تدمير حياتي هي السبب في كل حاجه وحشه حصلتلي ليه عايزني اعمل حاجه مش بحبها ليه عايز تخليني افتكر كل حاجه عايز انساها
نظر الجد لدمعته التي أبت حصار عينه فأردف بجحود : مش آسر الجراحي اللى يعيط انتي مش مره يا
أردف بكره بات واضح : انا مش عايز ابقي زيك ولا زيه
خالد بعصبيه : إحترم نفسك واعرف أنك بتتكلم عني وعن ابوك

 

 

 

_ ماشي بس اعرف انو انت الى عايز كده
تحرك إلي الباب بعدما جاوبة بنبرة تحدي : انا جاهز من بكره اروح الشركه
ثم خرج وهبد الباب خلفه حتي كاد أن ينكسر من قوته
_ نفسي تفهم اني بعمل كل ده علشانك انت وجيلان.. غبي
خرج آسر من القصر واستقل سيارته وجاري صديقه
فقال صديقه فور سماعه لصوته : خير يا آسر صوتك ماله
_ اتصل على محمود وقابلوني في القهوه الى بنقعد فيها على طول
أعاد السؤال مره أخري: خير يا إبني مالك
اسر : بطل رغي واعمل الى بقولك عليه
******************
_ حرام عليك انتي بتعمل كده ليه ارحمني بقا سيدرا وبعت عننا ليه مصمم تعمل معايا كده
_ علشان انتي مستهليش غير كده
أردفت بتحسر : مش انا بس الى غلطت هو كمان ليه انا بس الى هشتال الذنب
_ انتي السبب في الى احنا كلنا فيه علشان انتي حقيره فهمه حقيره
ثم اكمل ببرود : مش هعيد كلامي تاني تعملي الى قولتلك عليه بكره
جاءت أن تعترض فأغلق الخط لتقول بغيظ : دا قفل الله يلعنك يا شيخ
ثم اكملت : ياربي همعل ايه انا ازاى هعمل كده مش كفايه الي عملته زمان يارب تسامحني انت عارف انا بحبها قد ايه بس الشيطان هو الى لعب في دماغي.. يارب عدي بكره على خير
*****************
في احد الكافيهات بالزمالك تقابلوا ثلاثتهم فقال محمود بقلق : خير يا اسر في ايه جيابنا على مله وشنا
آسر : اقعدوا في حاجه مهمه
يزن : موضوع الشغل صح
قلب آسر عينه بملل مردفاً بحنق : اه يا اخويا انت كنت عارف صح؟!
يزن : اكيد يعني ما انا بشتغل في الشركه يا اخويا وابويا له 15% من أسهم الشركه لازم ابقي عارف
محمود : انا برجح تشتغل وناخد الموضوع من قصيره
_ انا قررت امسك الاداره في الشركه علشان بس اسبتله اني اقدر اعمل اي حاجه
تحدث يزن بخبرته في المجال : الشغل صعب مش لعبه

 

 

 

نظر له بضيق مردفاً : أومال انا جيبكو ليه علشان تعرفوني اساسيات الهباب ده بما ان انتو الاتنين خبره
أرجع محمود ظهره للخلف بكبر ثم مسح على كتفه قائلاً : هححح
ضرب آسر على الطاولة بغيظ صعب عليه كتمه : أتضبط ياض
نظر له يزن بشماته ولآسر أيضا فكم قال له بأن يذهب برضاه لعله يحب العمل قبل أن يذهب رغما عن أنفه..
**************
في محل روشيه..فقد طلبت سيدرا ان تعمل دوامين لكي تدخر بعض المال قبل الدراسه فهي مقبله على مرحلة الجامعة.
وأمام المحل كان محمود يقف مع آسر ليقوموا بإختيار بعض الملابس لمفاجأة جيلان : هو دا المحل الى جيلان بتحبه يا باشا
_ ايه البرود دا يا شيخ معتش تقولي باشا دي هزعلك
إبتسم محمود ببرود قائلا : يلا تعالي ندخل اتاخرنا وكمان جيلان قلقانه عليك
أردف بإزدراء : يلا يا زفت
دخلو المحل واحتارو كثيرا فهم مهما كانو شباب وكبار لا يعرفون ماذا يشتروا لطفله فقرروا طلب المساعده من احدي العاملات بالمحل، فقال بهدوء : لو سمحتي ممكن تساعدينا
_ طبعا اتفضلو
تحدث من باب العمل بالشئ : اسمك ايه
_ إسراء
قال آسر بنبرة رسميه : انسه اسراء عايزين نشتري هدوم لطفله عندها 6 سنين
إبتسمت ببلاهه متحدثه بداخلها : يخربيت جمال امك ايه ده
قال محمود هو يلوح بيداه أمام وجهها : انسه اسراء انتي هنا
_ ااه اه هنا اتفضلو
آسر بجديه : عايزين نشتري هدوم لطفله عندها 6 سنين
اسراء : عايزين تشتروا ايه بالضبط
قد بدأ صبرة بالنفاذ فقال : اكيد لو كنت اعرف مكنتش سألتك
اسراء بارتباك : اسفه حضرتك
ثم ذهبت وظلت حوالى نصف ساعه ولكن لم يعجبهم شيئا
تحدث هي بداخلها : لو بس مش حلوين كنت اتصرفت تصرف تاني
_ مين المزه دي
تفوه بها محمود لآسر فنظر بجانبه لكن لم يري سوي غمازاتها وعيونها الخضراء فقال بغيظ : احترم نفسك وبعدين دي مجرد عامله في المحل
محمود : بص انا هامشي وانتي شوف الى انتي عايزه مع البنت البارده دي

 

 

 

وبالفعل ذهب محمود واتجه إلي الفتاه التي اعجب كثيرا بجمالها هو ليس لعوب.. ولكنه يقدر الجمال..
_ هو المحل ده فيه ايه عليه شويه بنات قمر
قالها محمود في نفسه وهو يتجه اليها وعندما وصل لها تحدث : لو سمح…
قاطع نفسه مردفاً : سيدرا
قالت هي برسميه : حضرتك هنا في حاجه
محمود : لاء مفيش بس كنت جاي انا واسر نشتري هدوم لجيلان
قالت بتسأل : أخوها رجع
_ ايوه يا ستي
_ حضرتك محتاجني في حاجه
_ اه محتاجك بس تساعديني في حاجه اشتريها لجيلان
سيدرا بابتسامه صغيره : اه طبعا اتفضل
بينما لم يهبط نظره عنهم لا يعلم لماذا لكن الفضول يقتله حياً لرأيتها. لم يكذب خبراً فذهب نحوهم ينادي صديقه وعندما وصل كانت هي أنتهت من عملها مع محمود فقالت : عن اذنك هروح اشوف بقيه شغلي
تحدث محمود بإحترام كنه لها : اتقضلي يا سيدرا
تذكر آسر هذا الاسم نعم انها هي الفتاه التي انقذت اخته عندما هربت من المدرسه فقال مسرعاً : لو سمحتي استني يا أنسه
قالها وهو يسمك يديها لكي يمنعها من الذهاب كانت حركه سريعه منه فقد تعود على ذالك من البيئه المحيطة به..
لفت وجهها سريعا لتطلب منه ترك معصمها : إيد حضرتك لو سم…
لم تكمل حديثها فظهر على وجهها ملامح الصدمه التي منعتها عن الحديث وكان اسر أيضا في حاله زهول اهذه الفتاه التي ظل منشغل فالتفكير بها..
_ هو أنت!!
_ أنتي سيدرا ؟!
نظر لهم محمود متعجباً : انتو تعرفوا بعض؟
آسر بهدوء : اه خبطها بالعربيه يوم ما رجعت
تجاهلته سيدرا فقد أثبت وقاحته وبجداره في كل مره تقابله فيها : عن اذنك يا استاذ محمود
نظر لها آسر مستنكرا أفعالها وتجاهلها الواضح أنه معتمد : وانا مش عجبها ولا ايه؟؟
نظر لصديقه بتعجب وجاوبها : اذنك معاكي
خرج آسر والغيظ يملأه ولكن سرعان ما امسكه محمود متحدثاً : ايه يا بني مش هتشتري حاجه لجيلان بص ده سيدرا اختارته حلو جدا وعجابني
آسر بضيق : اشتريه وخلاصنا عايز اروح ارتاح عندي شغل كتير بكره
تحدث محمود من داخل السيارة لآسر بإعجاب : سيدرا دي جميلة أوي وباين عليها محترمه

 

 

 

لم يجاوب آسر على حديثه، فأكمل محمود : مالك يا إبني أخرسيت
جاوب ببرود وهو يتابع قيادة السيارة : بفكر في بكره.. أنزل يلا ياض أنت كمل الباقي مشي
إبتسم محمود بنفاذ صبر وقال : آاه لما الكلام مبيعجبش الواحد
دفعه آسر بغيظ من السيارة وأكمل طريقه لمنزله..
★★★
في صباح اليوم التالى..
_ يارب اديني القوه
قالتها أسماء وهي تقف أمام منزل مروه
طرقت أسماء باب المنزل ثم فتح زياد وتأفف عندما قابلها مردفا : هو انتي مش بتزهقي
ثم أغلق الباب بوجهاها ولكن سرعان ما امسكت اسماء الباب لكي تمنعه من غلقه قائلة بجديه : لازم اكلمك في موضوع ضروري
زياد باستهزأ : موضوع وضروري ومعايا ليه الدنيا حصل فيها ايه
دخلت أسماء المنزل دون أن يسمح لها زياد وقالت : ادخل نادي امك لازم تحضر الكلام علشان تصدق كل الى هقولهولك
_ بصي انا اصلا مش طايق اشوفك فانجزي كده علشان ايه….
_ بطل رغي وادخل نادي مروه
_ اسمها ام زياد او مدام مروه يا اسماء ماشي
تلاشت أسماء ما قاله : مــــــروه
*****************
في بيت ياسمين كانت سيدرا وهي تجلس في الغرفه تغني بصوتها العذب : لسه هتحلى والله بكره مسيرها تروق
وسيباك انت كله هيتعدل وتفوق
بنتعلم من غلطتنا مدام عايشين
مفيش كدبه في الدنيا دي تعيش لسنين
هتيجي كده تيجي كده يعني فيها سين
وجيم وبصراحه بقا كده كل ده جو قديم ربنا سترها ياما امشي دغري في السليم كفايه كفايه كده كتير……
_ الله صوتك حلو اوي
كان هذا صوت ليلي من خلفها لتفزع سيدرا : بسم الله الرحمن الرحيم هما بيطلعو امتي
_ دلوقتي…. ايه الصوت الجامد ده
سيدرا : مغسي انتي واقفه من امتي
ليلي : من أول الاغنيه وعينك الى بتلمع من امبارح بس علشان كنتي تعبانه مردتش اسالك ايه الى حصل امبارح
سيدرا بتوتر : ايه الى حصل اشتغلت وجيت وبعدين يلا بقا علشان عايزه اتفرج على المسلسل طنط هتتفرج وتسيبني
ثم تركتها وخرجت من الغرفة لتقول ليلي : البنت دي مش مظبوطه في حاجه ولازم اعرف مبقاش ليلي لو معرفتش
ياسمين بإبتسامه صافية : صباح الخير يا سو
سيدرا : صباح الخير يا طنط

 

 

 

ياسمين : ايه رأيك اعمل ايه على الغدا انهارده
سيدرا : الى يعجبك يا طنط
ياسمين : ياربي على الأدب اومال انا معرفتش اربي بنتي ليه
جائت ليلي من الخلف وهي توضع يديها في خصرها قائله : انا بتشتم صح
سيدرا : لاء خالص طنط بتشكر فيكي جدا
ذهبت ليلي وضمت امها قائله : الغلط عليكي يا ماما ما انتي لو كنتي عرفتي تربيني مكنتش طلعت مش متربيه
ضربتها ياسمين برفق على يديها : انتي مش محترمه والله وفعلا الغلط عليه
سيدرا : ايه الرقه دي يا طنط في حد بيضرب بنته بالرقه دي المفروض تضربها بالشبب بوكس كده ايه حاجه من بتاعه الامهات دي
جزت ليلي على أسنانها قائلة : ماشي يا سيدرا الكلب
ياسمين : اصل الرفق بالحيوان واجب برضه يا سو
سيدرا : أخ في منتصف الجبهه
ليلي وقد نظرت لهم نظره جامده : دا بجد وانا بقا بقيت التريقه بتاعتكوا
سيدرا : هو حد يقدر يقول عليكي كده يا روحي دا انتي البسكوته بتاعت البيت ده
****************
في الصباح في غرفه اسر يتجهز لأول مره لكي يذهب إلى الشركه كان يرتدي بدله باللون الاسود وقميص ابيض ورابطه عنق باللون الاسود وساعه باهضة الثمن من cucci ووضع القليل من البرفان لكن تفوح رائحته الجميله من قوة تاثير البرفان…
ركب اسر عربيته وذهب إلى الشركه وكان الجميع في انتظار المدير الجديد.
هند «سكرتيره الخاصه بآسر» : مريانا هو اتأخر كده ليه
مريانا «مهندسه برمجيات» : زمانه جاي وأهدي بقا وترتيني على الفاضي
_ هو لسه فاكرك؟؟
مريانا بكبر : اكيد يا بنتي هو انا اتنسي برده
دخل اسر الشركه والجميع كان بانتظاره على أحر من الجمر كان جميع من في الشركه يقف فهم لا يعرفون طباع المدير الجديد ذهب اسر من وسط جميع العاملين بالشركه ووقف أولهم وقال : اسمي آسر الجراحي هنتعرف على بعض من خلال العمل واهم حاجه عندي الانضباط في الشغل و 7 الصبح كل العاملين يكونو هنا 7 ودقيقه مفيش حد هيدخل الشركه كلامي خلص تقدور تروحو على شغلكم
وتابع بنبرة رسميه : هند تعالى ورايا
هند بصدمه : انا
نظر اسر لها نظره جامده عجزت عن نطق حرف واحد
ثم دخل اسر غرفة مكتبه وكانت هند خلفه مرعوبه من نظرته

 

 

 

تحدث وهو يجلس على مكتبه : عايز كل ورق الشركه يكون هنا ومدير العلاقات العامه يكون عندي بعد نص ساعه تقديري تمشي
هند بتوتر : عن اذنك يا باشا
شاور اسر لهند اتجاه الباب بمعني ان تخرج
هند وهي تذهب لمكتبها : اعوذ بالله مز اه بس صعب اوي ايه ده
جلست على مكتبها وهي وتاخد نفس عميق : اخ يارب ايه ده جماله ملهوش وصف
جائت ماريانا وهو تقول بإنفعال من حديثها : مين الى جماله ملهوش وصف يا بقره انتي
هند وهي تقف بصدمه : ااااا آسر يا مريانا ربنا يحميه
مريانا بعصبيه : معدش اسمعك بتجيبي سيرته يا حيوانه انتي فاهمه
هند بتوتر ليس منها ولكن لنقل حديثها : اه اه عن اذنك هجهز الورق الى طالبه مني
تحدثت ميريانا بآمر : هاتي الورق لما ادخله له
هند : بس هو قالي ادخلهوله
مريانا بتعصب : انا قولت انا الى هدخله هاتي الورق خلصي
ثم اخذت الورق واتجهت إلى مكتب اسر وطرقت الباب واذن لها بالدخول.
مريانا : ازيك يا آسر بيه
نظر لها آسر نظره ساخطه فهو يعلم انها تريد أن تتقرب منه لتقول مريانا بتوتر من نظرته : انا انا جبتلك الورق الي طلبته
آسر ببرود : هو انا طلبته منك؟!
مريانا بتوتر : لاء بس قولت…
قاطع اسر كلامها بإزدراء : اتفضلي بره وابعلتي هند
خرجت مريانا وهي غاضبه جدا وذهبت إلى هند وهبدت الورق على مكتبها وهي تقول بغضب : آسر بيه عايزك
توتر جدا ولكن فرحت كثيرا فقد علمت من ملامحها انه تعصب عليها

 

 

 

اخذت هند الورق ومشت وراسها مرفوع لكي تغيظها : عن اذنك يااااا مريانا
وجرت هند مسرعه فقد علمت أن اسر غاضب طرقت الباب ثم انتظرت حتي اذن لها بالدخول
هند : حضرتك عايزني
اسر بجديه : انا طلبت من مين يجيب الورق
هند بتوتر : مني
اسر بجديه شديده : وليه الانسه التانيه الي جابتلى الروق
هند : والله يا اسر بيه هي الى طلبت انها تجبهولك
اسر بجديه شديده : انا مليش دعوه بيها انا قولتلك انتي المره دي مش هعاقبك علشان ده اول يوم ليا في الشغل بس المره الجايه هيكون في كلام تاني
هند بتوتر من كلامه : اسفه يا باشا واوعدك انو ده مش هيحصل تاني
اسر : انتي هتبقي السكرتيره بتاعتي فهشوفك كتير انا مش بحب الكلام الكتير وشاور لها بيده تجاه الباب فهمت مسرعه لكي تخرج
اسر بجد وهو يشير بيده تجاه الورق : الورق يا انسه
فركت مؤخرة رأسها بتوتر : اسفه يا باشا
ووضعت الورق على المكتب : عن اذنك يا باشا
ثم خرجت وكاد الخوف ان يقتلها
حمحم آسر فور خروجها : ايه الغباء ده
***************

 

 

 

خرجت مروة من غرفتها وهي تقول : نعم يا اسماء لسه عايزه مننا ايه
اسماء : جايه احكيله كل حاجه
ضربت كف على آخر وهي تقول بضيق : يا شيخه حرام عليكي مش كفايه الى عملتيه فيا وفيه وفبنتك وفنفسك انتي عايزه ايه بالضبط بتعملى كده ليه الله ياخد اليوم الى عرفتك فيه يا شيخه كان زماني عايشه مبسوطه ليه ربنا يهديكي يا شيخه مش هقولك اكتر من كده واتفضلي بره يلا
إبتسمت أسماء ببرود ثم قالت : انا مش طالعه قبل ما اقول على كل حاجه…..
.
.
هل ستحكي له الحقيقه….
ما هي الحقيقه….

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *