روايات

رواية الملاك الشرس الفصل الخامس 5 بقلم زينب فراج

رواية الملاك الشرس الفصل الخامس 5 بقلم زينب فراج

رواية الملاك الشرس البارت الخامس

رواية الملاك الشرس الجزء الخامس

الملاك الشرس
الملاك الشرس

رواية الملاك الشرس الحلقة الخامسة

 

الملاك الشرس
– الفصل الخامس –
“سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم”
ياسمين بقلق : ملها سيدرا يا بنتي
ليلي بتعجرف : معرفش يا ماما هي كانت بتحلم وفجاه عيطت وبعدين اغمي عليها
ياسمين : شميميها برفان كده
حاولت ليلي ان تقيظها بجميع الطرق لكن لم تفلح واحده فاتصلت ياسمين بالطبيب
عندما وصل الطبيب الى المنزل فحصها
الدكتور بعمليه : هي محتاجه راحه كبيره ولازم تتغذي كويس ومحدش يزعلها خالص
ياسمين : طيب والاغماء ده من ايه يا دكتور
الدكتور بتعجب : هي اول مره تجلها الحاله دي
ياسمين : هي اول مره تيجي عندنا امبارح
الدكتور : شكلها بتجلها على طول لما بتزعل بتختار انها تفقد الوعي عن انها تعيط وممكن لو زعلت كتير يحصلها انهيار عصبي فحاولو متزعلوهاش او تعصبوها
ياسمين : حاضر يا دكتور

 

 

ليلي : طيب هي هتفوق امتي يا دكتور
الدكتور : نص ساعه بالكتير وتكون فاقت
ليلي : شكرا اوي يا دكتور تعبانك معانا
الدكتور : لا تعب ولا حاجه عن اذنكم
ثم ذهب الطبيب الى خارج المنزل
ليلي بداخلها…. ياتري مين زياد ده مقلتليش ان لها أخ ولا يكون..
ثم اوقفت نفسها عن التفكير : لاء يا بنتي لما تصحي هتحكيلك على كل حاجه
فاقت سيدرا من نومها العمق او الاغماء
سيدرا : ايه الحاله جتلى
جلست ليلي بجوارها قائله بقلق : حمدلله على السلامة كنت خايفه عليكي اوي
سيدرا وهي تحاول ان تخفي همومها بابتسامه صغيره : متخفيش يا بنتي انا متعوده
ليلي بهدوء : مين زياد يا سيدرا
سيدرا بتوتر : زياد مين
ثم تابعت : هو جه
ليلي : لاء بس انتي اخر حاجه قولتيها زياد وانتي منهاره في العيااط
سيدرا وقد تحولت ملامحها الى الحزن : مفيش يا ليلي
ليلي : مفيش ازاى دا انتي كنتي منهاره في ايه يا سيدرا
سيدرا : مفيش
ليلي بقمسه : انتي حره بس اعرفي اني جاهزه اسمعك في اي وقت
سيدرا : لما نرجع من الشغل هحكيلك على كل حاجه
ليلي : شغل ايه انتي اتجننتي
سيدرا : يا بنتي متعوده على كده
ليلي : متاكده يا سو

 

 

سيدرا بفرحه : طبعا يا بنتي انا استرونج اند اندبندد ومان
ليلي : ماشي يا ست الاسترونج يلا
___________________
بعد مرورو خمسة أيام..
مرت هذه الخمس ايام على بعض ابطالنا في سلام والبعض الآخر في حزن وحيره داومت سيدرا وليلي أيضا على العمل بجد و جيلان ظل محمود بجانبها لكي ينسيها آسر ولكن هي لا تنساه فهو أخوها وصديقها وابوها أيضا محمود كان يفكر في ليلي قليلا ودائما ما يقول لنفسه انها مجرد فتاه تعمل في محل ولن يقابلها مره اخري وفي شركه الجراحي كشفو الخائن الذي سرب الشغل للشركه المنافسه ولم يخسروا العقد فخالد ثعلب في العمل بالرغم من كبر سنه إلا أنه قوي في عمله
=لا لا جيلان لاء ماما متعملوش كده جيلااااااان
قالها اسر بصراخ ثم استيقظ اسر من نومه مع دموعه المتساقطه على وجنته
اسر بقلق : لازم ارجع البت جيلان لازم ارجع البيت
ظل يردد هذه الكلامات بهستريه
خرج اسر من اليخت وخرج سريعا يتجه إلى سيارته التي يركنها في جراج خاص بيه وأخذ عربته منتطلق سريعا الى بيته
وهو في طريقه خبط في فتاه ثم نزل من سيارته لكي يطمان عليها
مسك آسر يداها قائلا : حضرتك بخير
لفت وجهها لكي تري هذا الحيوان الذي تجرأ على لمسها: لو سمحت نزل ايدك
شرد اسر بجمالها فهي تشبه الملاك بجمالها اي ملاك لقد تجاوزت هذه المرحله بكثير
سحبت يداها بفزع وتبعدها عن يديه : المره دي بالزوق المره الجايه هزعلك ماشي يا حلو
فاق اسر من شروده : انا حلو على طول يا ملاك
قالها أسر للفتاه الواقفه امامه
الفتاه بغضب : اولا
قاطع حديثها بمرح : بسرعه وبعدين في صُباع بيترفع في الحته دي
ثم رفع اصبعه :اولا كده يعني
الفتاه : دا أنتي شكلك بارد وانا عندي شغل اصلا ومتأخره
ذهبت الفتاه ولكن سرعان ما مسك اسر يديها فقد شدها جمالها كثيرا
نظرت الفتاه خلفها عندما امسك يديها وضعت رجلها بالخلف من رجله ثم اوقعته على سيارته ووضعت يداها على صدره قائله بحده : المره دي وقعت وقعه بسيطه المره الجايه هتشوف وش تاني متخلنيش ازعلك ماشي يا روح طنط
تحرك آسر بشده يحاول الفرار من تحت يداها : اهدي بس كده انا بهزر معاكي
الفتاه : متهزرش مع حد انت مش قده
غضب آسر من طريقه حديثها معه فلأول مره تتجرأ فتاه عليه بهذا الشكل وهو يسمح لها : انا ممكن ازعلك بس انا عامل حساب انك بنت
قالها وهو يضع يداه حول خصرها بشده يمتلسها بعض الحنيه
الفتاه بغضب : انتي مفكر علشان انا بنت هسكتلك مثلا لاء يا حبيبي دا انتي متعرفش انت بتكلم مين دا انا ممكن اجيب اخرك هنا
اسر ببرود : دا بجد ما تجربي كده
الفتاه بغضب : لاء انتي شكلك بارد وانا مش فاضيه يلا take care يا حبيبي
ثم نظرت له بسخريه ذهبت خطوه للامام ثم رجعت خطوه للوراء : المره الجايه ابقي الزم حدك
ثم ضربته على كتفه بقوه
ذهبت سريعا فقد ارتعبت منه عندما غضب
الفتاه وهي تتابع الذهاب : ايه ده تلاجه يا خربت برودك يا اخي
عند اسر..
اسر وهو يضع يديه خلف راسه وداعب خصلات شعره قائلا وهو يترقبها : ايه ده ملاك بس شرسه اوي
ركب اسر سيارته واتجه إلى القصر…
**************
في محل روشيه
ليلي : ايه الغيبه دي يا ابله
سيدرا : اصل انا قابلت بنت كانت بتعيط وكانت بتكلم معاها بس إيه عسل اوي
ليلي : مين دي
فلاش بااااك….
كانت سيدرا في طريقها الى العمل وصادفت فتاه تبكي على الطريق
وضعت سيدرا يداها على كتف الفتاه : مالك يا روحي
الفتاه : مفيس

 

 

سيدرا : يا روحي دا انتي معايطه كتير اوي مالك
انفجرت الفتاه في البكاء وحضنت سيدرا
سيدرا وهي تمسح على شعر الفتاه : ايه يا حبيبتي وبعدين ازاى تمشي لوحدك في الشارع شكلك بقا كده مدارس خاصه وايه غنيه
ضحكت الفتاه : ايوه انا مدرثه خاثه
اخدت سيدرا يد الفتاه ثم جلسو على مقعد في الشارع فقالت بود : قوليلي بقا اسمك ايه
الفتاه : جيلان
سيدرا : الله اسمك حلو اوي
جيلان : وحضلتك اثمك ايه
سيدرا : حضرتي ياه اول مره حد يحترمني كده عموما انا اسمي سيدرا
جيلان : اثمك حلو اوي
سيدرا : قولي بقا زعلانه ليه
جيلان : مفيث مضايقه سوايه
سيدرا : طب خلاص كان معايا واحده شوكلاته كبيره كنت هعطهالك بس انتي حره
جيلان بفرحه : بجد انا بحب السوكلاته اوي
ضحت سيدرا على طريقه كلامها : خلاص قولي في ايه وانا هعطهالك
جيلان : المفروض انهارده في المدرثه ولي الأمر يجي معانا وانا ماما متوفيه وبابا مثافر و آثر حبيبي مس موجود وقامو متنملين عليا في الschool وانا مقولتس اصلا لحد ان انا ماسيه من المدرثه
سيدرا بهدوء : مش كده عيب تمشي من غير ما حد يعرف دلوقتي لو سألو عليكي في المدرسه هيعملو ايه
جيلان ببراءه : مس عارفه انا أتضايقت منهم وبعدين انا مس هرجع الا لما اثر يرجع
سيدرا : مين اسر كده
جيلان : ابيه اثر يبقي اخويا الكبير بث هو يبقي كل حاجه في حياتي
سيدرا : اممم يلا علشان ارجعك المدرسه
جيلان ببكاء : مث عايزه ارجع إلا لما ابيه اثر يرجع
ضمتها سيدرا بحنان فالواضح أنها متعلقه بأخيها كثيرا : خلاص يا روحي بصي بقا انا حبيتك خالص وهعطيكي الشكولاته بس بشرط
جيلان : هو ايه السرط
سيدرا : هوديكي البيت
جيلان : اوكي
سيدرا : يلا يا suger
جيلان بصدمه : انا suger
سيدرا : انتي suger و كوكيز و شوكلاته وكل حاجه حلوه
اتجهت سيدرا و جيلان الى القصر
جيلان : ده بيتي
سيدرا بصدمه : بيت دا قصر دا حته من الجنه دا لاء مش قادره ايه الحلاوه دي
جيلان : تعالى ندخل يلا
سيدرا : لاء انا عندي شغل هامش…
جاء محمود بصدمه من خلفهم : جيلان مين الى انتي واقفه معاها دي
لفت سيدرا جسدها لتري شاب طويل البنيه لتقول ببرود : في حاجه اسمها اهلا هاي مرحبا اي حاجه يعني
محمود بعصبيه : كنتي فين يا جيلان ومين دي وازاى تقفي مع واحده متعرفهاش
جيلان وهي تحتضن محمود من ركبتيه : ازيك يا ابيه
محمود نزل الى ركبتيه : كنتي فين يا روحي
بدأت جيلان بقص جميع ما حدث…
محمود : شكرا جدا يا انسه سيدرا لولاكي مكناش هنلقيها بالسهولة دي

 

 

سيدرا : على ايه دا واجبي جيلان زي اختي الصغيره
محمود : اتفضلي معانا واسف على طريقه كلامي بس بجد كنت قلقان جدا متعرفيش جيلان غاليه عندي اد ايه
سيدرا : عادي ولا يهزك
محمود : يهزني الله اكبر وانا الى مفكرك انسه عاقله
سيدرا : لاء دا انا ابهرك والله
محمود : اتفضلي معانا
سيدرا : لاء انا همشي عندي شغل
محمود : طيب هوصلك
سيدرا : بس يا بابا خد بنتك وادخل جوه
ثم ركعت سيدرا على ركبتيها وضمتها : باي هتوحشيني اوي يا جيلو
جيلان : باي يا ثو
ثم طبعت جيلان قبله رقيقه على وجنت سيدرا
محمود : ايه جو العشق الممنوع ده
سيدرا : الى غيران مننا يعمل زينا ولا ايه يا جيلي
جيلان بدهشه : جيلي
سيدرا : لسه اقعدي بس معايا شويه وانا هصدمك
ثم اكملت سيدرا : لاء كده اتاخرت خالص يلا مع السلامه
محمود وجيلان : مع السلامه
بااااك
سيدرا : ده كل الى حصل
ليلي : يلا يا ست الرغايه مدام اصاله هتموتنا
سيدرا : يلا يا بنتي
***************
في فيلا الجراحي
دخل آسر القصر وكان محمود جالس مع جيلان في الصالون
جيلان بصدمه : اثر
لف محمود تجاه الباب قائلا بتعجب : آسر
اسر: دا الحبايب كلها متجمعه بقا
جيلان وقد نزلت دموعها دون وعي : انا اصلا مس عايزه اكلمك
ثم جرت مسرعه الى غرفتها
محمود وهو ممسك يد اسر : متطلعش وراها هي متضايقه خالص
اسر بعصبيه : مين الى مضايقها وليه وازاي
محمود ببرود : لما تبقي تقعد وتبطل هروب ابقي اسال عليها
اسر بعصبيه : انتي ازاى تكلمني كده انت نسيت نفسك ولا ايه
محمود : لاء منستش نفسي يا اسر وعموما يا عم هعتبر نفسي مسمعتش حاجه يا صاحبي
وانطلق محمود تجاه الباب ثم امسك اسر يد محمود وضمه : محمود هو احنا بنا كده برده جيلان ملها يا محمود
محمود : معرفش اسال الي منساش نفسه
جز آسر على أسنانه قائلا : خلص يا محمود
محمود : جيلان هربت من المدرسه انهارده
اسر بصدمه : ليه
محمود : علشان حضرتك كنت لازم تبقي معاها انهارده بصفتك ولى امرها بس حضرتك مشغول ومش فضلنا وطبعا في المدرسه اتريقوا عليها علشان محدش جه معها وهي عيطت وطلعت من المدرسه ولولا ستر ربنا كان زمنها تايهه في الشارع بس في واحده شافتها في الشارع وجبتها
اسر بعصبيه : وازاى تطلع من المدرسه من غير ما يعرفو ثم أنطلق تجاه الباب : المدرسه دي لازم تتقفل انهارده
محمود وهو يمسك ذراعه بقوه : اهدي كده وصلي على النبي
اسر بعصبيه : اهدي ازاى افرض كان حصلها حاجه
محمود : الحمد لله قابلت واحده بنت حلال
ثم اكمل محمود بتريقه على نفسه : واحده ولا اتنين
اسر : دا انت بارد
محمود : لاء ساخن كخكخكخ

 

 

اسر : مين البنت دي انا عايز اشوفها عايز اشكرها
محمود : هي اسمها سيدرا
اسر : تصدق كده عرفتها
محمود : معرفش غير كده يا اسر اسأل جيلان ممكن تكون تعرف حاجه عنها هي اتكلمت معها كتير
اسر : محمود
محمود : اممم
اسر : اطلع بره
محمود باندهاش : مين انا
اسر بعصبيه : لاء انا اطلع براااه
خرج محمود مسرعا من أمام اسر فقد كان متعصب جدا بالرغم من برود اسر إلا أنه عندما يغضب لا يري ولا يعرف من امامه
************
في لبنان تحديدا بيروت..
لارا : ماما انا هنزل مصر بعد بكره
كارين : مافي نزول مصر هحتضلي هون
لارا : ماما انا هنزل مصر يعني هنزل انا زهقت من القاعده هنا بجد
كارين : ليش ياعمري انا بدي ياكي تضلي معي
لارا : ماما حبيبتي عايزه اروح عند زونه واشوف بابا
كارين : أخيكي و باباكي عم تشتاقلهم وانا عادي تتركيني وتسافري ما هيك
اتجهت لارا نحو ولادتها وضمتها بقوه قائله : انتي الى في القلب يا كوكا
كارين وهي تضربها على يدها بخفه : ايش لارا ماما لا تحكي هذا الكلام
لارا بهزار : محدش قالك تتجوزي واحد مصري كان زماني جيت قمر زيك كده اهو
كارين : بعدي عني ولوه
لارا : خلاص بقا اكوكو خلي قلبك ابيض
نظرت لها كارين باستغراب : من وين عم تيجي بهيدا الكلام
إتجهت لارا مسرعه إلى خارج غرفة والدتها : دا سر مش هعرف اقولك انا ماشيه تيك كير يا اما
كارين وهي تهبد على اجرها : عوض عليه عوض الصابرين يا الله
لارا وهي تسند بيدها على الباب أرجلها مرفوعه من الأرض وكانت علي وشق السقوط : الله أكبر بقيتي بتقولى امثال مصريه اتبخري بقا يا حجه
ثم جرت سريعا قبل أن تنال من سلاح امها “الشبشب”
بالرغم من أني والدتها لبنانيه فرنسيه إلا أنها عاشت
بمصر 12 سنه بعدما تعرفت على والدها في فرنسا بعدما عاشو قصه حب تجوزا بعد 8 أشهر وبعد ذالك رجعوا الى مصر وانجبا يزن اخيها الأكبر والذي يبلغ من العمر 25 عاما وانفصل ابيها عن والدتها منذ أن كانت في السادسه من عمرها لديها بشره بيضاء جدا وعيون زرقاء جدا و شعر اشقر جميل يصل إلى نصف ظهرها
*******************
في الشركه الجراحي
خالد : يزن جهز كل حاجه اسر هيمسك الاداره من بكره
يزن بصدمه : هو وافق يا خالد بيه

 

خالد بعصبيه : انا مش مستني موافقه حد وإلى اقول عليه يتنفذ
يزن بهدوء : تحت امرك يا باشا
خرج يزن من مكتب خالد ليقول : أما نشوف سي اسر هيعمل ايه …اتصل عليه ولا ايه اسيبه لما خالد بيه يكلمه
لو كلمته خالد بيه هيطردني اكيد يارب اعمل ايه اسيب صاحبي ولا اسيب شغلى قالها يزن وهو في شده التفكير ولكن قاطع تفكيره هاتفه
يزن : يرب مين الى بيتصل دلوقتي
اخرج هاتفه من جيبه وعندما قرا الاسم وظهر على وجهه ابتسامه كبيره….
ماذا سوف يفعل اسر عندما يعرف….
مع من يتحدث يزن….

اترك رد

error: Content is protected !!