روايات

رواية ما بين القلب والعقل الفصل الأول 1 بقلم دعاء محمد

رواية ما بين القلب والعقل الفصل الأول 1 بقلم دعاء محمد

رواية ما بين القلب والعقل البارت الأول

رواية ما بين القلب والعقل الجزء الأول

رواية ما بين القلب والعقل الحلقة الأولى

_انت مين
=أنا ال هاخد روحك النهارده
“بصيت حوليا لقتني في خرابه مكان زباله جداا ونا عندي فوبيا من الاماكن دي فبدئت اتخنق جامد واحوال اتنفس.
كان بيبص عليا وانا بموت بالبطئ وفكرني بمثل.”
= لو فكره ان انتي كده هتخوفيني فالعبي غيرها ي شط.. اي ده وشك احمر اووي كده لي هو ده بجد مش تمثيل!
“كان بيتكلم والخوف والرعب كانو باينين عليه بس انا مكنتش قدره فكني بسرعه وخرجني من المكان وهو بيحاول يطمني ويعتذر!..”
= أنا اسف والله ما كنتش أعرف
اتكلمت وانا بحاول اخد نفسي:انت مين، وعاوز اي؟
=أنا مش عاوز حاجه منك انا بنفذ أوامر..
_أوامر اى انا معنديش اعداء ولا في حد بيكرهني..؟
” بصتله مستنيه منه إجابه بس هو بصلي وقام وسبني ومشي…”
في نفسي : ايو يعني هستني كتير ما تجاوب يا بني أدم..
“عد يومين على الحوار ده وهو مش راضي يقلي اي حاجه بس مهتم بيا بطريقه تخوف اي حد ال هو مخطوفه ومدلعني بالشكل ده.. ياا ده الخطف ده طلع حوار جامد.. ده غير ان خرجني من الخرابه وجبني ف فيلا تجنن
ومهتم بكل حاجه تخصني لدرجة ان بقيت مش فهمه اي حاجه..”
_والله ما ينفع الكلام ده انا ولا اعرف اسمك ولا انت تعرفني
= حاجة متخصكيش
_متخصنيش ازاي انا عاوزه امشي من هنا انت فاكر ان انا معنديش أهل عشان يدورو عليااا..
” بصلي بصه عرفت منها ان هو عارف كل حاجة ، والكلمتين دول ما دخلوش عليه حسيت ف الحظه دي فعلا ان انا وحيدة ومليش حد يسئل عليا او حتى يحس بغيابي ويدور عليا، دموعي نزلت لوحدهم علي نفسي وان لو مت ممكن محدش اصلا ياخد بالو انا كنت مين يعني ده انا حتت عيله لا راحت ولا جت محدش يعرفني غير عمو صاحب الشقة ال انا قاعده فيها حتي غالبا سكان العمارة ميعرفونيش، بصتله بأمل انه يشفق عليا لقيت ملمحة جامده ومفيهاش حياه بتاتا.. ”
=خلصتي تفكير..!
_إنت جايب البرود ده منين؟ والأهم من ده انت مين وعاوز مني اي؟
= مش عاوز منك حاجة قلتلك انا بنفذ أوامر تعرفي تسكتي بقا لحد ما صاحب الحوار يجي..
_طب انت مش شغال معاهم اكيد عارف هم عاوزين مني اي..!
” بصلي بجمود وبنظره ثابته ”
= ومين قال كده.. انا مجرد قاتل مأجور بنفذ الاوامر المطلوبه واخد مكافئتي وميهمنيش بقا الضحايا بتوعي هيعملو فيهم اي او حتى بسأل على تفاصيل..
_قاتل مأجور..! يعني.. يعني.. هما عاوزين يقتلوني
بجمود = مش شرط
_ هي كده كده مبقتش فرقه منا اصلا حياتي زي عدمها ما انت عارف بقاا..
= عارف! ممم هو نا فعلا اعرف كل حاجة عنك من اول ما عينك فتحت على الدنيا لحد دلوقتي..
_ طب انت اكيد تعرف اسمي.. انت بقا اسمك اي. ؟
= بقلك انا قاتل مأجور…!! انتي عارفة انا قاتل كام واحد لحد دلوقتي في حياتي؟ انتي اصلا لو عرفتي بس اي حاجة عني هتتقتلي..
_غريبه مش عاوز حد يعرف اسمك مع اني عرفت شكلك خلاص.. ده انا مش عرفته بس ده نا حفظته كمان..؟
“ضحك ضحكه غريبه مش عارفه سببها وسكت مره وحده واردف”
= أجنن مش كده
ابتسمت ابتسامة هبله وقلتله : على اي
_ شكلي..!
منا بردو لازم أوري الناس حاجه حلوه يموتو عليها
“يخربيت غرور اهلك يا اخي..!
سكت مش عارفة اقول اي قطعني من شرودي وهو بيقول..”
_سيف.. اسمي سيف يا نور،،،

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ما بين القلب والعقل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *