روايات

رواية المخادعه والمدرس الفصل الثالث 3 بقلم إيمان شلبي

رواية المخادعه والمدرس الفصل الثالث 3 بقلم إيمان شلبي

رواية المخادعه والمدرس البارت الثالث

رواية المخادعه والمدرس الجزء الثالث

رواية المخادعه والمدرس الحلقة الثالثة

وقفت اقرا الماسدج اكتر من مره وانا مبرقه وحاطه ايدي علي بوقي
شهد وهي بتقرب مني بفضول :
– مالك يابت في ايه
وفجأه رميت الفون علي السرير وانا بطلع اقف علي السرير وبنط زي سعد الصغير في فيلم لخمه راس
– اللعبه اتكشفت اللعبه اتكشفت واتف*ض*حت اللعبه اتكشفت ياختااااااي ياختااااااي
هعمل ايه دلوقتي هخرج ازاي للمجتمع هقول للناس اي
كانت شهد وسجا واقفين يبصولي ببلاهه وهما فاتحين بوقهم ومش فاهمين اي حاجه
قعدت علي السرير وانا بربع رجلي وبندب وكأني ميتلي مي*ت:
– ياف*ضي*حتي ياف$ض*يحتي ياريتني كنت م*وت وانا صغيره ياريت امي كانت قعدت عليا فط*ستني ولا كنت بلعت دب*وس وخلصت ياريت كنت هبدت دماغي بش*اكو*ش
ياختااااي ياخرابي هوريله وشي ازاي دلوقتي أنا اتف*ض*حت
وفجأه وقفت مره واحده علي السرير وانا بقول بغيظ:

 

 

– بقي يقولي انااا اناااا يقولي اعقلي !!
هو مفكر نفسه مين البيه ده حته مدرس قمر وعيونه قمر وعنده كاريزما مفكر نفسه مين يعني عشان يقولي انا اعقلي ؟؟
شهد وهي بتضرب كف فوق التاني وبتبص لسجا:
– لا حول ولا قوه الا بالله خالتك دماغها لسعت
سجا:
– هي لاسعه،من زمان بس عمرنا ما نروح نقول
نزلت من علي السرير وانا بفتح الفون وبكتبله بغيظ
” هي مين دي اللي تعقل ياعم توم كروز ؟؟
انت مفكر نفسك اخر قطعه في الكيمو كونو يالا ولا ايه انت ازاي اصلا تقولي انا كده ده انا يومك اس*ود يومك اسو*وود ”
ثواني ولقيته باعت ماسدج بيرد عليا
” دمك خفيف اوي يا انسه ايمان بس أنا عايز اعرف هتعملي ايه بقي ؟؟ اصل انا بخاف اوي بصراحه 🥺”
اخدت نفس طويل وانا بجز علي اسناني بغيظ:
” هتشوف أما خليتك تقول حقي برقبتي مبقاش انا ”
رد عليا وقال:
” منتظر ردك بفارغ الصبر بس خدي بالك متحطيش البنزين جنب الن*ار عشان في الآخر انتي اللي هت*تح*رقي 😎😉”
رميت الفون بغ*يظ وانا بص*رخ بصوت مكتوم
شهد وهي بتقرب مني بخ*وف :
– يابنتي في ايه طيب ؟
رفعت راسي وانا ببصلها بعيوني حمراء:
– في اني هعرفه انا مين
ردت باستغراب :
– هو مين ده ؟؟
رديت بغيظ:
– معاذ الالفي اللي مفكر نفسه اخر قطعه في الكيمو كونو !

 

 

قعدت سجا علي طرف السرير وهي بتسألني بتوتر :
– هو ايه اللي حصل طيب فهميني؟!
بصيتلها وانا بقرب منها وبشدها من هدومها :
– ادعي عليكي بأيه ياشيخه منك لله انتي السبب
ردت بخوف :
– الله وانا مالي يالمبي
– لو مكنتش جيت اليوم ده وصلتك السنتر مكنش كل ده حصل مكنتش هشوفه مكنتش هعجب بيه مكنتش هحبه
وصوتي اتخنق بالدموع وانا بكمل بهمس :
– مكنتش ههي*ن كرامتي بالشكل ده انا كرامتي اته*انت اوي
انا طول الوقت تفكيري فيه هو وبس انا طول الوقت بتمناه انا مكنتش كده انا كنت عايشه في راحه بال كنت مرتاحه من الحب ووج*ع القلب ده
لو مكنتيش اصريتي عليا مكانش كل ده حصل ياسجا انا تعبت بقالي سنه تعبانه وبدعي ربنا كل يوم يجمعني بيه وفي الآخر يحصل كده
سيبتها وقعدت علي طرف السرير وانا بحط وشي بين ايديا وبعيط بصوت مكتوم
نفسي اقوم اص*رخ باعلي صوت نفسي اكس*ر كل حاجه حوليا
نفسي اروح اقوله انا بحبك واللي يحصل يحصل !
للدرجادي بقيت ضعيفه اوي كده ،انا عمري ما كنت كده انا عمري ما اتمنيت حد كنت طول الوقت انا التمني انا اللي الكل يتمني نظره منها سواء في الكليه أو في الشغل أو في أي مكان
بقيت انا اللي بتمني ومش عارفه اوصل للي بتمناه !

 

 

قد ايه احساس العج*ز مؤلم قد ايه بيم*و*ت الشخص بالبطئ
قعدت شهد علي طرف وسجا علي الطرف التاني وحضنوني بدون كلام وهما بيبصوا لبعض بحزن علي الحاله اللي وصلت ليها بسبب الحب
ضحكت بسخرية لما افتكرت نفسي زمان وانا بنصح كل الناس المرتبطه والناس اللي بتحب ناس من طرف واحد ودائما حزينه أن الحب مش كل حاجه
كنت بقول دايما نفسك أهم من الحب كرامتك اهم من الحب اللي ميحبكيش دوسي عليه بجز*م*تك وامشي
كنت دايما اسمع جمله واحده ” لما تحبي هتفهمي”
مكنتش عارفه ايه معناها يعني ايه لما احب هفهم؟!
يعني انا لما احب شخص ممكن ادوس علي كرامتي او ممكن اعمل اراجوز عشان يحبني ممكن احاول أشغله،بكل الطرق عشان يعجب بيا !
لا طبعا أنا مستحيل اعمل كده
اتنهدت بحزن وانا بقول من جوايا :
– حققتي المستحيل يا ايمان
شهد وهي بتمسح دموعي برقه:
– ممكن كفايه عياط وتعالي نفكر ؟؟
رديت بسخريه:
– نفكر ؟!
نفكر في أي تاني
ردت بهدوء :
– انتي لازم تاخدي حقك منه
بصيتلها بحزن :
– حق ايه انا مليش حقوق انا اللي غلطانه من الاول انا اللي حاولت اتقرب منه مش هو
– وهو مغر*ور واه*انك
– عشان انا اللي روحت لحد عنده حقه يعمل اكتر من كده ياشهد انا اللي هين*ت كرامتي
– خلاص يبقي تنسي الموضوع ده
رديت بغموض:
– انا فعلا هنسي
– إيمان …

 

 

قاطعتها بحزن :
– لو سمحتي ياشهد ممكن تسيبوني لوحدي شويه
هزت راسها وهي بتقرب مني وبتبوس راسي بحنان :
– تصبحي علي خير
هزيت راسي بدون كلام
أما عن سجا قربت مني بدموع :
– ا انا اسفه انا السبب
مسحت دموعها برقه وحزن:
– انا اللي اسفه انتي ملكيش ذنب ده كان قدري اشوفه وأحبه
باستني من خدي وهي بتقول بحزن:
– ربنا يجمعك بيه لو كان خير ليكي
– يارب
خرجوا من الأوضه وانا قاعده باصه قدامي بشرود وغموض
مسكت الفون وفتحت الواتس بعد ما سجلت رقمه اللي باعتلي منه الماسدج
اخدت نفس طويل وانا بغمض عيني وبفتحها وضربات قلبي سريعه
وبعت ماسدج من رقم قديم كان معايا لحسن الحظ مش متسجل باسمي
– هاي
ثواني وشاف الماسدج وهو بيرد باستغراب :
– مين
ضحكت وانا بكتب بخبث:
– ازيك يامستر معاذ
– الحمد لله مين حضرتك !!
– واحده متعرفهاش
رد باستغراب اكبر:

 

 

– عايزه ايه يعني مش فاهم
– ولا حاجه انا بس كنت عايزه اوريك حاجه
– اتفضلي
بعتله صورتي وانا بساله تحت الصوره :
– تعرف البنت دي ؟!
ثواني ولقيته باعت رد:
– ايوه مالها ؟!
رديت بحزن مصطنع:
– ديه اختي وكلنا عرفنا اللي هي عملته وأنها جت الحصه بتاعه حضرتك
انا بكلم حضرتك وبعتذرلك جدا جدا جدا علي اللي حصل اصل اختي تعبا*نه ادعيلها ربنا يشفيها
– تعبا*نه مالها ؟!
ضحكت بخبث وانا برد بحزن اكبر:
– من سنه بالظبط كانت مخطوبه وكانت بتحب خطيبها جدا وللاسف في يوم كانوا مع بعض في عربيته وهو سايق عملوا حاد*ثه هو مات وهي من وقتها تعبانه مش قادره تصدق لحد دلوقتي إن هو ما*ت
لدرجه انها بتشوف اي حد تفتكره خطيبها وساعات تصحي من النوم تقول انا رايحه لعز خطيبي وتروح اماكن غريبه لحد النهارده لما حضرت مع حضرتك
– يعني انتي عايزه تفهميني أن هي كانت فكراني خطيبها ؟؟
رديت بحزن :
– للاسف ولحد دلوقتي فكراك كده ديه حتي بتفكر تحضر بكره كمان واحنا حاب*س*ينها
– ايه لا طبعا ليه تحب*سوها حر*ام
– يعني حضرتك موافق انها تحضر؟!
– اكيد طبعا تحضر في أي وقت

 

 

– بس هي كده ممكن تسبب لحضرتك مشاكل لا لا احنا هن*حب*سها
– ارجوكي لو سمحتي انا مكنتش اعرف انها تع”بانه كنت فاكر انها بتكذب عليا عشان كده بعتلها الماسدج دي
ارجوكي متحملنيش ذنب خليها تحضر
– طب واخرتها يامستر انا قلبي بيتقطع عليها بجد بتصعب عليا اوي نفسي تخف وتنسي
– أن شاء الله ربنا يشفيها
– ياااارب اللهم امين
قفلت معاه المحادثه وانا بسند ظهري وبضحك بخ*بث :
– أما خليتك تحبني يامعاذ وفي الآخر اقولك سوري اصل انا كنت بلعب عليك مبقاش انا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية المخادعه والمدرس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *