روايات

رواية نور في قلب صعيدي الفصل السابع 7 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية نور في قلب صعيدي الفصل السابع 7 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية نور في قلب صعيدي البارت السابع

رواية نور في قلب صعيدي الجزء السابع

رواية نور في قلب صعيدي الحلقة السابعة

يونس : خطيبك انا يعني انا
نور : ايوة خطيبي ايه
يونس : انا اللي هددته عشان يسيبك
نور بعصبية : انت مجنون ازاي تعمل كدة
يونس بتبرير : والله عملت كدة عشان بحبك انا لما عرفت انكم خلاص هتتجوزوا مقدرتش اتحمل انك هتبقي علي اسم حد غيري عشان كدة هددته انه يسيبك
نور : وجدو كان عارف
يونس : اه عارف بكل حاجة
نور : وانت متوقع اني بدال عرفت كدة هوافق علي الخطوبة
يونس : القرار ليكي انتي انا حبيت احكيلك علي كل حاجة قبل الخطوبة عشان منبداش حياتنا علي مبنية علي كذب
نور : وانا موافقة علي الخطوبة
يونس : بجد
نور : اه ومتاكدة بس لانك حكيتلي علي كل حاجة
يونس : بحبك اوي مش هتقولي حاجة
نور : علي فكرة انا دا اول يوم اشوفك فيه اديلي فرصة اتعود علي الحكاية دي
يونس : براحتك اطلعي انتي ارتاحي دلوقتي عشان بكرة هيبقي يوم طويل
نور : تصبح علي خير
يونس : وانتي من اهلي
اتكسفت نور وطلعت بسرعة علي اوضتها وسابت يونس وهو فرحان اووي لانه حكالها ولانها مكرهتهوش ودا الاهم
تاني يوم الصبح كان الكل بيشتغل عشان تطلع خطوبة محصلتش ولان دي تبقي خطوبة احفاد عثمان الرافعي كبير الصعيد
بشري : يلا ي هنية استعجلي عاوزين نخلص الشغل بسرعة لان لسة ورانا شغل كتير
هنية : حاضر ي ست الحاجة
كانت مها جاية تساعدهم في الشغل
بشري : جاية ليه ي مها عاوزة حاجة ي بتي
مها بنفي : لا جاية اساعدكم انا عارفة ان وراكم شغل كتير
بشري : اطلعي ي مها اقعدي مع البنات فوق
مها : بس انا عاوزة اساعدكم
بشري : اسمعي الكلام ي مها دي خطوبتك انتي كمان ي بتي ولازم ترتاحي وتفرحي اطلعي اقعدي مع البنات وملكيش دخل بالشغل يلا
مها : حاضر
طلعت مها فوق ودخلت الاوضة لقت البنات مشغلين اغاني وفي منهم بيرقص
ملك : تعالي ي عروسة كنتي فين كل دا
مها : كنت تحت
ملك : طب تعالي اقعدي معانا يلا
سحبتها وقعدتها جمب نور اللي كانت فرحانة ومستغربة من اللي هي شايفهاه لان دي اول مرة تحضر خطوبة علي طريقة صعيدية وخصوصا ان دي خطوبتها
ملك : قومي ي مها ارقصي
نور : هي بتعرف
ملك : طبعا دي مفيش وحدة تقدر تنافسها
مها : مش هينفع
نور : والنبي ي مها والنبي يلا دي اول اشوف الحاجات دي
مها : خلاص هقوم
وفعلا قامت مها وفضلت ترقص والكل كان مبهور برقصها
نور بانبهار بعد ما خلصت مها رقص : رقصك حلو اوي
مها بكسوف : مش للدرجة دي يعني
ملك : ليه الكسوف بس
نسيبهم ونروح للعرسان كان يونس وخالد قاعدين مع بعض
خالد : اكن انت ي جزمة تتفق عليا مع جدو
يونس : ي عم انت الكل كان عارف انك بتحبها اساسا بس انت اللي مش راضي تعترف بكدة فكان لازم نعمل كدة يمكن تنطق
خالد : بس تصدق انا فرحان باللي حصل دا بس انتو ازاي لحقتو تجهزوا لخطوبتي انا كمان
يونس : انا وجدو كنا متاكدين ان دا اللي هيحصل عشان كدة كنا عاملين حسابنا
خالد : انا نفسي اشوفها تيجي نطلع من غير ما حد ياخد باله
يونس : نطلع فين ي اهبل اقعد مكانك مش عاوزين نتهزأ وبعدين ماهي علي طول قدامك
خالد : خلاص ي عم اهدي
عدي اليوم علي خير والكل كان نايم مبسوط ما عدا سها وفتحية ( معلش بقي انا اختصرت لاني معرفش عادات الصعيد ) كانت سها متعصبة قوي
سها بعصبية : فضلت تقولي ان الخطوبة مش هتم واهي تمت
فتحية : اهدي ي سها
سها : ماما متقوليش ليا اهدي انتي كدة بتعصبيني
فتحية : ما لازم نهدي عشان نلاقي حل يبعدها عن هنا
سها : دي عاملة زي الساحرة لسة جاية من يومين وحببت الكل فيها
فتحية : متقلقيش طول ما انا موجودة مش هسمح بالجوازة دي هخليها هي بنفسها عاوزة تمشي من هنا وتكرهه
سها : ودا ازاي
فتحية : السبب اللي ممكن يدمر العلاقة هو الخيانة
سها : انتي باين عندك خطة
فتحية : اه هتشوفي هعمل ايه بس استني عليا
في اليوم التالي كان الكل علي السفرة بيفطروا وكان يونس بيبص علي نور طول الوقت
عثمان : يونس ركز في الاكل شوية
يونس باحراج : ما انا باكل اهو ي جدو
عثمان : ما انا واخد بالي
قعد الكل بهدوء وهما بياكلو بعد الاكل كانت مها واقفة في المطبخ لحد ما لقت حد بيسحبها من ايدها
مها بخضة : خالد خضتني بتعمل ايه هنا
خالد : تصدقي ان انا هولع في كل هدومك دي
مها : ليه ما هي طويلة اهي
خالد بزعيق : مها متختبريش صبري روحي غيري هدومك دي
مها : سيب ايدي ي خالد وجعتني
خالد مسكها بشدة اكتر : عشان كلامي يتسمع بعد كدة
مها : هروح اغير بس سيب ايدي
خالد ساب ايدها وهي طلعت تجري وهي بتعيط شافها عثمان
عثمان : ماشي ي خالد اما توبتك عن اللي بتعمله دا مش هكون انا عثمان الرافعي بس استني عليا …….

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نور في قلب صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *