روايات

رواية مخادعة في قبضة النمر 2 الفصل الأول 1 بقلم أسيل باسم

رواية مخادعة في قبضة النمر 2 الفصل الأول 1 بقلم أسيل باسم

رواية مخادعة في قبضة النمر 2 البارت الأول

رواية مخادعة في قبضة النمر 2 الجزء الأول

رواية مخادعة في قبضة النمر
رواية مخادعة في قبضة النمر

رواية مخادعة في قبضة النمر 2 الحلقة الأولى

يبكى وبشدة لااا يعلم ماذاا يفعل ااخته بين الحياة والموت وصديقه مستلقي في المستشفى وأخيه اوحبيبته الله يعلم ااين همااا
ي ربي ساااعدني ااارجوك بلاااش تختبرني بااخوااتي بلااش
هي حبي ودول اخواتي جزء من قلبي ساعدني ورجعلي عيلتي ي رب
شعر بيد على كتفه لف خلفه بسرعة نظر له انه شهاااب
كانت حالته تبكي الحجر استقاام ايهااب وهو ينظر له بلووم
شهااب ببكااء ” متزعلش نفسك ي ايهاااب كله هيتصلح بإذن الله
دفعه من صدره بقوة وهو يصيح به بغضب
ابعد عني …. المرادي هربت فين بقاالي ااسبوع بدور عليك وااانت ولااا هنااا
هتفضل بالاناانية دي لأمتي كنت فكر فياا وفي ااختك ال بت..موت ولاا حتى مرااتك واابنك
شهاااب “حصل شوية مشااكل بيني وبين ياراااا وعاارف اني غلط لماا قررت اابعد عنكواا
بس اناااا ااهو انااا هناا دلوقتي وهنصلح كل حاجة مع بعض
ايهااب ببكااء ” مظنش ي ااخي خلاص عيلتنا اتدمرت

 

حضنه شهااب بقوة. ” بلاااش تضعف اانت اقوى حد فيناا ي ايهااب
بااذن الله اختنااا هترجعلناا سالمة هترجع لحضن جوزهاا بإذن الله
اتاااء اايهااب اتصال نظر المتصل بصدمة ثم رد عليه بلهفة
ااانت فقت ي اادم
برق ايهااب بصدمة وبكى ” طب ثوااني ونكون عندك مش هنتاااخر عليهااا ي اادم
قفل مع اادم وهو بسجد لله بفرح ويحمده على م حدث
ايهاااب ” عشق فاااقت ي شهااب وبتساال عننااا
شهااب بفرح ” اهو كله بفضل الله يلااا نروح لهاااا
عند مراااد دخل لميرااا الاوضة لقاهااا نااايمة بهدوء
قعد مراد جبنهاا وهو بلمس على شعرهاا وبحزن ” ااسف
على قلت حيلتي سبق وخذلت ااختك ودلوقتي خذلتك اانتي وبسبب قلة حيلت وضعفي هتتجوزي من حد حط المسدس على رااسي وجبرني اتجوز ااخته بالقوة ي ااماا يقتلك
اهاااا لو كان عندنااا فلوس ذيهم محدش كان قدر يدوس عليناا احنااا الثلاثة
صمت عندما سمع ميرااا بتهمهم في نومهااا
ميراا بنوم ” ااايهاااب انااا بحبك ااوي حبيبي اناا مش عااايزااه اناا بحبك ااوي
غضب مرااد اكتر لماا حس بانهاا بتستغفله

 

مرااد بغضب وهو بينااديهاا ” ميراااا
انتفضت ميراا بفزع من نومهاا لقت اخوهاا وااقف فوق راسهااا
ميرا بنعاس. ” ااي ي ااابيه في حد يصحى حد كده
مرااد بغضب ” اااي ال بينك وبين ايهاااب ي ميرااااا
ابتلعت ريقها بصعوبة وقالت يتوتر ” هيكون بينااا ااي يعنى مش فاااهمة
مراد بغضب ” عبيط انااا مش كده شايفني عبيط وبتلفي وبتدوري عليااا بالكلام
اااي ال بينكواا و ااوعى تكذبي لحسن ااطلع برو..حك
ميراا ببكااء ” بحبه ي ااابيه
مرااد وهو بيمسح وجه بغضب ” مش كفاية ااختك جاية تحبي في ااخوه اانتي اااي معندكيش دم
ميراا ببكاء اكثر ” ااابيه الحب مش باايدناا واناا حبيبته
يمكن حبيبته لماا كنت عنده في البيت مش عارفة بس لقيت نفسي غرقانة في حبه
ايهااب شخص كويس وجميل ولطيف وهو اامتلك قلبي واناا ااتمنى ابقى مراااته هو مش مراات حد تااني
مررااد بغضب ” اانتي بتقولي اااي
ميرااا وهي تستعطفه ” ايهاااب هو الحل لمشاالكناا صدقني
هو هيقدر يخرجنااا من هناااا بس يعرف مكااني وهو ه يساااعدناا صدقني اناا وواثقة فيه ااوي هو مش هيسبني
مرااد ” طيب ي ميرااا انااا مواافق بس ااطلعك من البيت ده انااا مش مطمن عليكي واانتي هنااا
اناا هعرف اذااي اوصل لايهااااب وهيخرجك من هناا

 

ميراا بفرح ” هنخرجناا كلناا صدقني اناا بحبك اوي اابيه
مراد ” وانااا كمان تصبحي على خير ي حبيبتي
غاادر غرفة ااخته واتجه لغرفته الحاالية في هذاا القصر الكبير
ااحتضنته بشدة ” حمدلله على السلامه ي قلبي
اابعدهاا عنه بضيق عندماا راهاا ترتدي قميص نوم يظهر ااكثر مم يخفي فغضبت ” اانت ليه بتعااملني كده ي مرااد
مرااد بغضب ” بجد بتسااليني اناا السواال ده
تاالا ” ايواا بساالك انت ليه بتعاملني كااني عدوتك اناا مرااتك
مرااد بغضب ” مااهي دي المصيبة السودة اانك مرااتي
ده ااناا اتجوزتك والمس.دس براااس ااختي عاايزااني اعااملك ازااااي اخذك بالاحضان مثلاا ولاا غتص..بك عشان ترتاحي اانتي واخوكي
واااي القرف ال اانتي لبساه ده فاكرة نفسك هتااثري فياا بالطريقة دي ده اانتي حتى مفكيش حتة اانوثة عشاان افكر ااقرب منك حتى
انااا متجوزك عشاان ااضمن انه ااختى متتااذااش وبس ااكثر من كده مستحيل فاااهمة

 

مسح على وجهه بضيق وهي تشعر بالخجل من فعلت اخيهااا لكنهاا تحبه وتريده لهااا بااي ثمن ..
تاالاا ببكاء ” اناا عارفة انه طريقة جوازنا غلط بس اابيه مقااليش انه كان هيعمل كده واالا كنت وقفته بس ال حصل حصل احناا بيقيناا زوج و زوجة حاول معاياا حبني ذي م بحبك اناا
مراد بغضب ” هي دي كماان بالعاافية ااانتي مبتحبنيش ي بنت الناااس اافهمي الحب مش كده
اانتي لسااا صغيرة مبتعرفيش يعنى ااي حب وجواز
بلااش تضيعي مستقبلك ي تااالاا اانتي جميلة وفي الف من يتمنااكي وصدقيني انااا مش منهم
الله يسامحك ي تااالااا بسببك اناا و ميراا محبوسين بين أربع حيطان ومقدرش حتى ااطمن على ياراا وابنها حسبي الله ونعم الوكيل في كده
دخل االي غرفة الاستحمام تركهاا تبكي وتنتهب بصمت تعرف حجم الخطأ التى هي به الحب لاا يااتى قصراا
خرج وجدهاا على حااالهاا مسحت دموعهاا واعطته هااتفهاا
تاالاا ” تقدر تتطمن على يارااا من تلفوني اابيه مش هيعرف
ااخذه منهاا بلهفة وشكرهاا ذهبت من اماامه واندست تحت الغطاء تكمل وصلة بكاءهاا وبصمت تااام
اماا مرااد ابتسم بخبث وهو يتصل باايهااب ” حبيبتي…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مخادعة في قبضة النمر 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *