روايات

رواية تسبيح الفصل الأول 1 بقلم آية غنيم

رواية تسبيح الفصل الأول 1 بقلم آية غنيم

رواية تسبيح البارت الأول

رواية تسبيح الجزء الأول

رواية تسبيح الحلقة الأولى

يا دكتور البنت جت تاني ادخلها ولا لا ..؟
معاها حد ولا لوحدها زي كل مرة ..؟
لوحدها .
دخليها طيب .
دخلت الممرضة و معها البنت فسألت الدكتور :
ها موافق .؟!
هعملك العميلة بس بشرط واحد بس يا تسبيح .
أي هو ..؟؟
يكون حد من أهلك هنا علشان ممكن تمو..تي وأنا مش قد أهلك لو حد عرف أن أنا اللي عملت العملية .
ما هو محدش يعرف.
تسبيح لازم حد من أهلك يعرف أنك عايزة تعملِ عملية إجها..ض و أنت بنسبة ليهم بنت .
همو..ت والله و لو محدش قتل..ني مش هخرج من بيتنا تاني .
أنا آسف يا تسبيح بس على الاقل أخوك يعرف أو أمك لازم حد يمضي على الورق تبع العميلة .
أنا همضي عليه أنا عندى 18 سنه .
ولو عندك 20 مش هينفع .

 

طب أعمل أي انا في الشهر التالت.
هاتي حد من أهلك انا اقوله و يمكن اقدر احميكِ منهم يا تسبيح ها قولتلي أي .
معاك تلفون ..؟
آه ، بس ليه .؟؟
هكلم كارم .
مين كارم يا تسبيح يا بنتي انتى صغيرة عملتي كدة في نفسك ليه ..؟؟
كارم اخويا بس عايش برا مصر ، مش عارفة .
طب خدي التلفون كلمى كارم .
__________________________________
متعرفيش تسبيح فين يا هَنادى
لا ، بس شوفتها خارجة من شوية و لما سالتها قالت رايحه تشتري حاجات تبع المرسم بتاعها هتلاقيه جاية دلوقتى يا ماما .
لما تجي خليها تدخل على جوا .
حاضر .
فات نص ساعة و هنادي قاعدة في مزرعة بيتهم ، و تسبيح دخلت حتى سالتها :
ماما سالت عليا ..؟

 

آه يا تسبيح كنت ِ فين كل دا ما المكتبة قريبة أهي .
ملقتش فيها الحاجة اللي عايزها انا هدخل جوا و هنام
ماما عايزكِ جوا .
ليه يا هنادي.
لا معرفش لما تدخلِ ساعتها هتعرف ليه و علشان أي ادخلِ و تعالي احكى.
ماشي ، كارم اتصل على ماما .
مش عارفة .
طب منتصر برا ولا نام .
مش عارفة .
هنادي اومال أنت ِ عارفة أي .
ماما عايزكِ
دخلت البيت و وصلت لاوضة أمها خبطت حتى سمعت صوتها ..
تعالى يا تسبيح .
ماما هنادي قالتلي برا …

 

كنت فين كل دا ..؟؟ وليه تخرجِ من غير ما أعرف و
حاجات أي اللي عايزها دلوقتي دا السنه خلصت خلاص كنت فين و بتعملِ أي يا تسبيح من ورايا ها.
كنت بشتري اقلام علشان اكمل رسم علشان اللي هنا خلصوا .
و مقولتيش ليه منتصر يخرج يجبهم بدل ما انت ِ بتعرفي طريق البيت بالعافية .
ماما انا عاوزة اقولك على حاجة بس من غير زعيق ولا صوت عالى ممكن .
قولى .
أنا متجوزة….
يالهوووي ،
و حامل كمان يا ماما
قالت الجملة ولم تسمع صوت غير صوت انفاس والدتها الذي انقطع شئ بشئ .
هنادي هنادي ماما تعبانه شوفيها كدة .
يالهوي نادي لمنتصر بسرعة مالها و اي اللي حصل علشان ماما يغم عليها كدة يا تسبيح ..؟؟
دقائق مرت بسرعة و امهم في المستشفى و هنادي واقف منتظره خروج الدكتور في أي لاحظة و منتصر واقف جنب تسبيح بيسالها براحة و بكل هدوء عكس طريقة أمها .
ها يا تسبيح يا حبيبتي قولتلي لماما أي علشان كدة تعبت طيب احكى ليا ومش هعرف حد خالص خالص وعد منى علشان اروح معاكِ مكان ما انت ِ عايزة مش أنت ِ كنت ِ بتقولى عايزة تروح عند الدكتور هنروح بس قولي الاول قولتلي لماما أي ..؟؟
ولا حاجة قولتلها اني متجوزة و حامل .
مالك يا حبيبتي..؟؟

 

اها .
اه أي يا تسبيح أنت ِ فاهمه بتقولي أي يا بنتي .
قربت منهم هنادي و هي تقف في منتصف فابعدت تسبيح عنهم مسافة و قالت :
منتصر اهد ما كلنا عارفين أن تسبيح تعبانه و بتقول أي كلام ممكن تكون سمعت الجملة دي من حد أو حد قالها قدمها لكن تصدق اللي هي بتقول عليه اكيد مش هتصدق صح .
طب لو سمعت الجملة من حد هتقعد تقولي تعال نروح للدكتور ليه اكيد في حاجة صح ..؟
صح يا منتصر طب تسألها براحه ماشي .
خرج الدكتور فقرب منه الاثنين فقط فقال لهم:
هي بخير الحمد لله جلطة بسيطه و مع العلاج الطبيعي هتخف بسرعة تقدروا تدخلوا عادي.
جلطة بسيطة ..!!!
دخل منتصر الأول فشاورت على الباب كانت هنادي و تسبيح واقفين عليه فسألها :
عايزها ولا لا .؟؟
حركت رأسها بمعنى لا فطلب من هنادي الخروج هي و الاخره حتى تبقي الاثنين .
متخفيش يا ماما اكيد هي سمعت الجملة من تقى مثلا علشان تقى حامل .
____________________________
مين حضرتك ..؟؟
تسبيح موجودة .؟
لا بس أنت مين لما تجي نقولها .

 

دكتور عز
طب اخوها منتصر أو كارم موجودين في حاجة مهمه لازم حد منهم يعرفها .
للأسف لا تقدر تقعد لحد ما يجي .
ماشي .
_____________________
هنادي معاكي تلفون .؟
ليه يا تسبيح .؟
هكلم كارم .
كارم راجع انهاردة اقعدي بقى .
طب هكلم عز علشان أقوله أن منتصر هيجي معايا .
مين عز يا تسبيح ..؟؟
مش أنا حامل هو بقي هينزل البيبي خالص .
ماشي هخليك تكلمي عز بس بشرط واحد بس ولا أي رايك اخدك عند عز المستشفى بس تقولي كل حاجة ماشي .
ماشي .
______________________

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تسبيح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *