روايات

رواية ملكة الزين الفصل السادس 6 بقلم نانسي محمد

رواية ملكة الزين الفصل السادس 6 بقلم نانسي محمد

رواية ملكة الزين البارت السادس

رواية ملكة الزين الجزء السادس

رواية ملكة الزين الحلقة السادسة

رجعت تمارا البيت وحكت لوالدها على كل اللي حصل وباباها اتعصب جدا من تصرف الولد ده وكان هيقفل النادي بس باباه اعتذر وكل حاجه خلصت ورجعت تماره تروح النادي ثاني بس سمير بابا مانعه انه يروح ومامته صاحبه النادي بس اللي هناك و طيبه وبتحب تماره جدا وتمارا بتحبها جدا بس سمير قرر انه ينتقم من تمارا

مر شهرين علي ابطالنا كويس جدا حياة بقت كويسه وفهد خلاها تشتغل في المستشفي عنده وبقي بيطمن عليها واخوها هيسافر كمان اسبوع علشان يعمل العملية ويرجع كويس

عند تمارا وزين مفيش تغيير زين بيروح النادي في ايام اجازت تمارا علشان هي كمان بتبقي هناك بس برده رافض فكرة الحب ودايما بيقول ان ده هبل وحياته وتربية اخوه اهم بكتير من التفاهات دي وتمارا مبقتش تشوفه زي الاول بس بتفكر فيه كتير وبرده رافضه فكرة الحب وبتقول ان حياتها العمليه ده بس مستقبلها والحب مينفعش يكون موجود في حياتها اصلا لانه ملهوش لازمه

سامر ومي

سامر اتأكد انه بيحب مي وبقي سعيد بوجودها جدا بس ميعرفش ان هي بتحبه او لا ومي كمان بدأت تحبه من غير ما تعرف ان هو كمان بيحبها من تعاملته معاها (ولشكله الوسيم لعضلاته هو واد بطل يعني استغفر الله العظيم????????????)

ومريم قد ما هي دايما مع صحابها إلا ان في شخص هي بتحبه جدا بس محدش يعرف ولا هو شخصيا وهي بتحبه من زمان وهو بيعتبرها اخته( ندخل في الاحداث بقي????????????)

بعد مرور شهر والايام تمر مرور الكرام على ابطالنا في الجامعه تمارا ومي ومريم

   تمارا مع اصحابها في الجامعه        مريم :- الامتحانات قربت انا ابتديت اخاف

 مي:- من سمعك وانا كمان والمحاضره اربع ساعات دول مش ناس دول كفره             تمارا :- خلاص يا بنت منك ليها احنا هنعدد ده اسبوع تقدري تجيبي فيه امتياز يا بومه منك ليها

مريم:ربنا يستر انا خايفه برده

مي:تمارا معاها حق لسه قدامنا وقت يا بنت منك ليها احنا كنا بنطلع اوائل جمهورية يعني الامتياز اللي من 80% ده مش كتير علينا

مريم :بس متنسيش ان في دكاترة بتعلم بالمينص????(يعني اجابة غلط بتروح قصادها اجابه صح)

تمارا: لو مش متأكدة من اجابة السؤال متجاوبيهوش بس متخافيش بقي لا داعي للهبد واحمد اخويا هيزاكرلنا بكره زي زمان

مريم وعيونها لمعت بفرحة: انت بتتكلمي بجد

مي:مالها عيونك لمعت بفرحة كده ليه????????????

مريم بارتباك:ع ع عادي يعني انا بس فرحت لان حد هينجدنا بس

تمارا: السواق جه يلا نتقابل بكره بالليل

مي ومريم:تمام سلام

هناك عيون تراقبهم من بعيد والعيون دي كانت عيون سامر وفضل مراقب مي لحد اما ركبت عربيتها وراحت البيت وعرف بيتها وقرر ان قريب هيخطبها

اليوم التاني صباحا وده يوم الاجازة بتاعت تمارا وزين كمان مبقاش يروح المستشفي اليوم ده وبقي ينزل النادي ويفسح ياسين

صحيت تمارا زي كل يوم لبست بنطلون اسود وشميز ابيض وبليزر اسود وطرحة اوف وايت وشوز ابيض وودعت اهلها وركبت عربيتها وراحت النادي وصلت واخدت شنطة التمرين ولبست كوتشي سبورت وترنج باللون الابيض وكاب ابيض وجريت ساعة في المكان المخصص للبنات وبعد كده اتدربت في الجيم شوية حوالي ساعتين وفي الوقت ده زين وصل بس زين متعود هو وياسين يجروا مش في النادي بس واتدربوا في الجيم و دخلوا كل واحد فيهم ياخد شاور ويلبسوا علشان يطلعوا يفطروا

تمارا كمان خلصت تدريب ودخلت اخدت شاور وغيرت هدومها وطلعت علشان تفطر فطرت وطلبت قهوة وزين كان بيراقبها بعيونه وعلي مدار الشهرين عرف حاجات كتير من اللي هي بتحبها و ان هو كمان بيحب نفس الحاجات وكان فرحان للصدفه دي وفطر زين كمان وطلب ليه قهوة وياسين نسكافيه  وهي فضلت قاعده لحد الساعه 12 وبعدين مشيت علشان تصلي و هترجع تاني زي كل مره ودخلت اتوضأت ولبست الاسدال وصلت  وزين كمان بياخد ياسين ويصلوا في مسجد قريب وخلصت ورجعت مكانها وشوية وزين كمان جه

عند زين

ياسين:زين

زين: نعم يا حبيبي

ياسين:انا عايز امشي من المدرسه اللي انا فيها

زين:ليه مالها المدرسه في حد مزعلك

ياسين: بالعكس انا كل المدرسين اللي هناك بتحبني وبيقولولي يا بشمهندس

 زين:طيب مالك مش حابب المدرسه دي ليه

ياسين: علشان فيها ام 44

زين:ومين اللي مزعله حبيب قلبي كده????????

ياسين:زين متضحكش

زين:طيب خلاص مين دي

ياسين:زفته اسمها ليلي معايا في المدرسة عيله كده ومفكره نفسها حاجه بشوية التدريب اللي بتدربه متعرفش اني متدرب اضعاف اضعافه بس مش عايز ازعلها علشان بنت

زين:ازاي يعني

ياسين:متكبره كده وبشعرها ده يعني حاجه في منتهي البرود و بتقول انا محدش يقدر يخسرني

زين:يبقي مهمتك تعرفها انت مين مش تسبلها الدنيا وتمشي يا اهبل

ياسين:انا معاك حق في امتحان قريب مقياس مستوي وهطلع الاول واعرفها انها ولا حاجه

زين: هو ده ابني

ياسين وعيونه دمعت:ربنا يخليك ليا يا زين انا عمري ما حسيت ان اهلي ماتوا انت دايما معوضني عن حنيتهم وحبهم وبتديهولي اضعاف ودايما رأيك هو اللي صح وبتعلم منك

زين:يلا انت ابني مش اخويا ربنا معاك يحبيبي وانا واثق فيك

ياسين:وانا عمري مهكسر الثقه دي

زين:بمناسبة الكلام الجميل ده تيجي ناكل ف مطعم ع البحر

ياسين:يخواتي بحبه انا????هو ده الكلام

زين:طيب يا طفس يلا بينااا

عند تمارا رنت ع مريم

تمارا:السلام عليكم

مريم: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

تمارا:مالك يسيد صوتك فيه اي????

مريم:مخنوق يا رجب????????

تمارا:طب تعالي نقعد ع البحر نتغدي هناك وبالمره اشوفه لانه وحشني اوووووي

مريم:تمام اجي اخدك

تمارا:لا انا بالعربيه بتاعتي نتقابل هناك في مطعم……ماشي

مريم:تمام هلبس واروح علي هناك

تمارا:اوكي وانا هقوم اروح علي طول

عند زين وياسين دخل مطعم مشهور جدا في اسكندرية وقعد علي ترابيزه قصاد البحر بالضبط ودي الترابيزه بتاعته اصلا لانه بيحب المطعم ده جدا وبيحب البحر

زين:جعان ولا اطلبلك حاجه تشربها

ياسين:لا مش جعان

زين طلب الويتر:لو سمحت

الويتر: اتفضل يا دكتور زين نورت المكان

زين بابتسامه :مرسي يا محمد عايز واحد قهوة مظبوط وواحد لاتيه

محمد: حاضر يا فندم اي طلبات تانية

زين:تسلم يا محمد سبلنا المنيو هنختار الاكل ونبعتلك

محمد:تمام يا فندم

عند تمارا وصلت المكان المفضل ليها برده وقعدت وزين بيبص لقي تمارا قدت في التربيزه اللي قبله بالضبط وابتسم علي الصدف اللي بتجمعهم مع بعض

تمارا ندهت علي الويتر:لو سمحت

الويتر:شرفتي المكان يا دكتورة تمارا

تمارا:مرسي يا سارة تسلمي يا حبيبتي

سارة:القهوة بتاعت حضرتك حالا هتكون جاهزه

تمارا:هو ده الكلام سيبي المنيو اختار الاكل علي مريم ما تيجي

سارة:تمام يا فندم اتفضلي

محمد جاب القهوة واللاتيه لزين وياسين ومعاهم القهوة بتاعت تمارا

تمارا:مرسي يا محمد

محمد:انت وشخص كمان هنا في المكان ليكوا اماكنكم المفضله يا دكتور وكمان بتحبوا نفس القهوة غريبه قووي

تمارا:عادي بتحصل يا محمد

محمد:ممكن بعد اذن حضرتك

 تمارا: اتفضل

محمد نزل القهوة واللاتيه عند زين وياسين وشربوا وطلبوا اكلهم

مريم وصلت عند تمارا وسلموا علي بعض وتمارا طلبت الاكل ليهم وكان نفس الاكل اللي زين طلبه

زين لنفسه:مش ممكن كل اما اطلب حاجه تطلب زيها الصدف كترت قووي

تمارا ومريم اكلوا وخلصوا وفضلوا قاعدين لحد الساعه 8 بالليل ومي رنت علي مريم

مي:السلام عليكم

مريم:وعليكم السلام انت فين يا مريم علشان نروح لتمارا

مريم:انا مع تمارا علي البحر لاني كنت مخنوقه نتقابل قدام الفيلا

مي:تمام مفيش مشكله نتقابل هناك

مريم:اوكي يا قمري سلام

مي:مع السلامه

لبست مي لبسها وفتحت الباب اتفاجأت ان سامر في وشها

مي:دكتور سامر خير

سامر:انا جاي اتجوز عندكم عروسه

مي:أه????????

يتبع..

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ملكة الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *