روايات

رواية حكاية رزان الفصل الرابع 4 بقلم لمياء

رواية حكاية رزان الفصل الرابع 4 بقلم لمياء

رواية حكاية رزان البارت الرابع

رواية حكاية رزان الجزء الرابع

رواية حكاية رزان الحلقة الرابعة

ريماس: لازم نخليه يتاكد انو بيحبها
سمر: ازاي
: بدات تحكي
_________________________________________
وقت الفطار والكل كان متجمع صوت شخص بيقول
: كنت عايز اتقدم للانسه رزان ده لو مفيهاش مضايقه
ريماس ضحكت ببلاهه
: تتقدم لمين !!!! عايز تتجوز مراتى
: قصدك الي كانت مراتك
يوسف ببرود : لا لسه مراتي واتفضل بقا

حسام : طيب ناخد رأي رزان
رزان ب استغراب: مين ده
سعد: ده حسام صاحب يوسف وعمار وكان هنا يوم كتب الكتاب
يوسف بص بشك ان في حاجه هو مش فاهمها بتحصل من وراه
قال بسخريه : عجبك الحوار مش كده
رزان ببرود : وميعجبنيش ليه أن شاء الله عادي واحد محترم وجه أتقدم ليا وبعدين احنا هنطلق قريب
يوسف بعصبيه : سحب حسام من ايده وطلع بره ومن اول قلم حسام اعترف بكل حاجه
حسام: ايدكك تقيله يعمم اهدا والله انا مليش دعوه ده عمار الي خطط لكل ده عشان عايزين يجوزوك رزان وطنط خديجه صحبت الفكره وانا مليش. دعوه س س سلااام
يوسف: بقا كده يعني عملينهم عليا
حسام: احمم طيب اطير انا وطلع يجري
دخل يوسف: رزان الاسبوع الجاي هيكون طلاقنا وجوازي من ريم
رزان بدموع: ت تمام وطلعت اوضتها

بعد لحظات كل واحد راح اوضته
ريماس: بعتت ل عمار صحبك غبي اوي
عمار: عارف عشان كده قولتلك اجي انا
ريماس بعصبيه: انت بتاعي انا وبس ولا تفكر تجيب ع لسانك سيره واحده فاهم يسي عمار ولا تحب افهمك
عمار: طب متيجي تفهميني اصل بحب افهم اوي اويي
ريماس: انت قليل الادب ع فكره
عمار انتي الي نيتك وحشه ي رورو وانا مالي
خديجه: شوفتي اخر خطتك ي ريماس هيطلقها منك لله
ريماس: ابنك غشيم اوي يديجا
_______________________________________________________________

عند ريم بتكلم نفسها: هو انا ليه برخص نفسي كده ليه بقيت مؤ*ذيه بشكل ده يوسف ميستحقش مني كده وخدت قرار انها هتروح وتعترفلو وتصلح غلطها
يوسف: خير يريم ف حاجه
=بص ي يوسف من الاخر انا مش هنكر اني بحبك بس انا مستهلكش وبدات تعترف بكل الي حصل لما غابت عنو
يوسف مصدوم ومش عارف يتكلم
ريم: ليك حق تعمل فيا الي عايزه بس انا من طبقه غيرك طول عمري وانا جمبك الناس بتبصلي ع اني نصابه بضحك عليك عشان اخد فلوسك كرهت كل حياتي بسبب كلام الناس واتحولت لشخصيه تانيه انا نفسي مش عارفه انا عملت كل ده ليه
يوسف: اطلعي بره
ريم: حاضر هطلع ومش هتشوف وشي تاني بس متضحكش على نفسك انت بتحب رزان
يوسف: عندك حق انا فعلا بحبها بس كان ضميري بيقولي مينفعش ابقا خاين واسيبك بس انا ارتحت دلوقتي لما عرفت حقيقتك

: بلاش الكلام ده ارجوك انا جيت وقولتلك لاني خلاص عايزه ارجع ريم بتاعو زمان
يوسف سابها وخرج
رزان بحزن: يوسف ممكن نطلق بكره عشان هسافر عند بابا تاني
: ومين قالك بقا أننا هنطلق أن شاء الله
رزان : انت مبتحبنيش اصلا يايوسف خليك واقعى شويه ومتضحكش على نفسك
يوسف : بس انا بح
قطع كلامه لم استوعب ال قاله وقال بتوتر : م مش وقته الكلام ده تعالي نخرج شويه
رزان بحزن : مش النهارده معلش أنا فعلا محتاجه ارتاح عن أذنك
سابته ورجعت الاوضه تاني وهو اتفاجئ من تغيرها وحزنها رجع هو كمان اوضتو
___________________________استغرو___________

حسام بغيظ : ده كان هياكلني لما قولت أن عايز أتجوزها
عمار بفرحه : يعني بيحبها
حسام : واضح جدا من كلامه
فنفس الوقت الباب خبط
عمار: ريم
: عامل اي يعمار مش هتقولي اتفضلي
=اكيد طبعا
حسام: غريبه ي ريم اي الي جابك
: قولت اجي اطمن عليكم فيها حاجه دي مش كنا صحاب ولا نسيتوني خلاص
عمار: انتي الي اتغيرتي ي ريم
: عارفه وخلاص ريم بتاعت زمان رجعت

وقعدو يهزرو شويه
ريم قامت : تمام انا ماشيه شكرا يا حسام انت وعمار ع اليوم اللطيف ده
حسام: بقولك
: قول
: هو بجد هتتجوزو الاسبوع الجاي
=لا خلاص مبقاش ينفع انا غلطت وكان لازم اتحمل غلطتي من زمان
: لسه بتحبيه
: كنت بكدب ع نفسي واقول عايزاه عشان فلوسو بس طلع عكس كده من كتر كرهي من كلام الناس اني بنت فقيره حتي اهلو كانو دايما بيشفوني البنت الطماعه الي جايه تسرقو علي اني مكنتش كده بس هما الي خلوني كده بس تعرف لسه بحبو بس مليش حظ يمكن عشان قلبي كان مليان حقد ورزان كلو بيحبها حتى انت حبيتها يمكن عشان قلبها طيب
و سابتهم ومشيت
________ريم طلعت مش وحشه زي م كنا فاكرين وطلعت طيوبه اهي _______

حسام بتنهيده : اه لو تعرفى أن بحبك ياريم وعملت كده عشان اثبتلك أنو مش بيحبك
عمار: ده بجد ده
=من زمان اوي وانا بحبها بس م قادر اقرب عشان عارف حبها ل يوسف
: بس ريم انت عارف كانت بتعمل اي كويس دي كانت
=عمار اسكت بقا اهو انت بنفسك قولت كانت ليه نفتح ف القديم الحب م ب ايدينا
: حصل يصحبي انت هتقولي وافتكر حبه ل ريماس ع انها اصغر منو بكتير
_______________صلوا على شفيعكم_______
بعد يومين
يوسف : فين رزان يتيه
سمر بحزن : سافرت
يوسف بصدمه : سافرت !!!!! ومقالتليش ليه !!!!
سمر : مقالتش لحد خالص سافرت لوحدها وسابت ورقه وقالت إن هي فى دبي
سامر بغضب : طيب يتيته
__________________________________

ريم: حسام
حسام بابتسامه : ريم عامله ايه
ريم : بخير وانت
حسام : اتفضلى اقعدى
ريم : كنت جايه اسلم عليك قبل ماسافر
حسام بصدمه : تسافرى !!!!!
ريم : أيوه عرفت أن ماليش مكان هنا الأحسن ليا أني أسافر
حسام بحزن : طب وأنااا
ريم : انت ايه !!!
حسام: بحبك ي ريم بحبك تعبت من مشاعرى المكتومه
ريم بصدمه : بتحبنى !!!
حسام : أيوه ياريم من قبل مانتخرج وعارف انو حب من طرف واحد وانك مش هتنسي يوسف

ريم : بس يوسف صفحه واتقفلت ربنا يوفقو هو ورزان ف حياتهم
حسام بلهفه : قصدك ممكن تديني فرصه اثبتلك حبى
ريم : اممم افكر
: ها فكرتي
ريم: بس ممكن يكون الي انت فيه اعجاب بس فكر كويس انت اي بنت تتمناك
حسام بهيام : يابنتي بقولك بحبك من خمس سنين ده انا خللت جمبك
ريم بضحك : يجدع
حسام : ايوه طبعا ها بقا الفرح امتي
ريم بحزن: كان نفسي يبقا عندي اهل تيجي تطلبني منهم بس للاسف مليش حد غير امي الي رمياني من صغري
حسام: انا اهلك وحبيبك وهعوضك عن كل حاجه

ريم ف نفسها: بس كده هبقا بظلمو معايه هو شخص نضيف وانا مستهلوش
وبعدين قالت ليه مديش نفسي فرصه مش يمكن يكون هو ده الحب الحقيقي
ريم بدموع: انا موافقه
حسام بابتسامه : انا مش مصدق نفسي اخيرا ي ريم هتبقي ملكي.
ريم ابتسمت بخجل واتأكدت أنها كانت هتضيع حب كبير منها لمجرد وهم ف دماغها انها بتحب يوسف
___________________اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد ____________________
رزان قاعده مع والدها وبتحكيلو الي حصل وليه سابها لوحدها ومنزلش معاها مصر
وف نفس الوقت الباب خبط والدها قام يفتح
صوت من ورا ريم بيقول
: فى واحده محترمه تسافر من غير جوزها ي هانمم

رزان لفت بصدمه:جيت ورايه ليه ها!!!!
يوسف قعد جنبها: عشان انتي مراتي مثلا
رزان بغضب : يوسف بلاش هبل انت قولت انك هتطلقني اي بقا
يوسف : بغض النظر عن الهبل انا جاي لحبيبتى
رزان بصدمه : ومين حببتك بقا
يوسف قرب منها مسك أيدها : مراتى وحبيبتى
رزان بهيام : هااا
يوسف بحب وهو بيقرب : مش هنتجوز بجد بقا
والد رزان: احممم ف ايي هو انا كيس جوافه هنا
رزان بخجل ووشها احمر: ب بابا
يوسف بغيظ : عمي ليه بتيجي ف الوقت الغلط

والد رزان: شكلي انا الي هعمل معاك الغلط
رزان بخجل : خلاص يبابا سيبو
بعد لحظات
يوسف: يلا عشان منتاخرش الطياره معادها قرب
رزان: مش عارفه اشكرك ازاي انك اقنعت بابا ينزل مصر ومش عارفه برضو اقنعتو ازاي
يوسف: عايزه تعرفي
رزان: اه
يوسف: بوسه واقولك
رزان بس كده غمض عيونك
يوسف بفرحه: ولقى قلم ع وشو وطلعت تجري
يوسف والله مهسيبك
_________________________

بعد ما وصلو مصر
رزان يوسف انت سايق بينا ع فين ده مش طريقنا
يوسف: اهدي بقا بطلي زن هخطفككك
رزان: مجنون وتعملها
وصلو فندق
يلا انزلي
: ليه بقا عايز تعمل اي هنا ي م*تحرش
يوسف هاخد حقي منك
: حق اي يبيبي ده كلو قلم صغنن يعني
: انزلي بقا
اخدها لاوضه هناك
رزان بصدمه: اي ده حلو اوي ده ليا
يوسف: اه ليكي اي رايك
_______كان فستان ابيض يشبه الاميرات _________

يوسف: انا هروح اجهز ع متجهزي هبعتلك ريماس
سمعو صوت خبط
ريماس: يعروسه يعروسه انا العريس وعندنا عروسه ولووووووولي
يلا عشان تجهزي
لبست الفستان وحطيت ميكب خفيف ولبست حجاب وكانت شبه الملايكه
يوسف اول ملفت عشان يشوفها انبهر ومكنش مصدق ان خلاص هتبقا ملكه
وبعد لحظات نزلو وكان الفندق مليان معزيم واهلهم والكل كان فرحان ومبهورين بجمالهم
وجه وقت الرقصه
وعنيهم ف عيون بعض وقلبهم بيتكلم واشتغلت اغنيه
{خليني في حضنك يا حبيبي ده في حضنك بهدا وبرتاح أنا كل مشاعري معك راحوا وكمان قلبي لقلبك راح ولا بضحك وأفرح من قلبي. غير لو جنبي أنا كانوا عينيك لو تبعد عني ولو ثانية. بتجنن يا حبيبي عليك وبتحلى الدنيا في عيني وأنا جنبك فما تبعدنيش
حُبك فعلاً بيخليني. أتمسك بالدنيا وأعيش وفي قربك بيروح خوفي وده وعد ومُلزم أنا بيه مهما تكون يا حبيبي ظروفي قلبك عمري ما هاجي عليه}

تمت..

لقراءة باقى حلقات الرواية اضغط على : (رواية حكاية رزان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *