Uncategorized

رواية نيروز والظابط الحلقة السابعة عشر 17 بقلم سماح أبو داغر

 رواية نيروز والظابط الحلقة السابعة عشر 17 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة السابعة عشر 17 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة السابعة عشر 17 بقلم سماح أبو داغر 

والام لحظت سكوت حور 
الام حور مالها ي نيروز 
حور عيطت وحضنتها امها في اي ي قلبي قولي 
حور هو ي ام هو دلوقتي بين الحيا والموت 
حزنت الام شديدا ع هذا الشاب الذي أنقذ حيات ابنتها في المرتين 
حور اخبرت امها عن زين وهي عرفته ازاي وامتي  وده خلي  
 الام تحبها اكتر وتقولها أنها تبعد عنه نهاءي  
فلاش بااااااكككك
(((؟(((((((((
كنتي فين ي حور 
حور بتوتر وارتباك في الكلام ي ماما ماما بصي 
حور فهي لاتعرف اكدب أو تحور بتكتشف من اول مره 
الام المفرود انك فكيتي الجبس ترتاحي في البيت مش تخرجي كده ومعرفش عنك حاجه
حور بصي ي ماما انا عاوزه اقولك ع حاجه بس توعدني انك تفهميني 
الام  اوعدك قولي ي بنتي انتي بنتي وانا امك ومحدش هيخاف عليكي قدي 
حور وواثقه انك هتفهميني بعد نيروز 
وبدأت  تحكي لها عن الحادثه وزين وازاي اتعامل معاها وكل حاجه بتفصيل 
الام بحسره ع ابنتها فهي من عيونها تقول انها حبيته
مينفعش ي حور انتي بنت وكلام الناس ي بنتي انتي ملكيش غير سمعتك ي بنتي لازم تحفظي عليها وهو لو بيحبك هيجي يتقدمالك انا خايفه ي بنتي تتعلقي بيه وتخبيه اكتر من كده لانك ببساطه هتجرحي اكتر من الجرح الي اجرحتيه قبل كده  وهيفضل يفكرك بفقرك وانتي حبتيه  عشان هو غني وبس ي حور ي بنتي انتي لسه في عنيا صغيره ولسه مشوفتش حاجه من الدنيا يبنتي مش عاوزه الدنيا  تقسا عليكي اكتر من كده ي بنتي الكرامه فوق اي شيء انتي فاهمه ي حور يغور الحب الي فيه مشاكل وقرف ونكد واهانه وزل  علطول لانك هتحسي بالزنب انك فقيره ووممكن يشبع رغبته و يتسالا بيكي ويسيبك ي بنتي 
وخدتها في حضنها مش عاوزاكي تفكري كتير ي قلبي
حور انتي عندك حق ي ماما ي احلي ماما في الدنيا شكرا لأنها وجودك في حياتي نعمه ي ست الكل
الام تيب ي بكاشه وسابتها وخرجت 
حور يمكن يكون كلامك صح ي امي بس اعمل اي لقلبي وهدوس  عليه  وتمنت حور أن يزيله من قلبها ي رب شيله من قلبي ي رب 
بس مع الايام. والظروف والأحداث الحب الي بجد عمره مبينتهي ده بيرجع زي اول يوم آبتدي وبيحلي اكتر  حور وقتها افتكرت الرساله الي جاتلها ع الصفحه بتعتها من اكونت غريب 
*-لسـت بــجـآنبــي، لكن آنت دآئمـآ في قلبــي ،♥*
*You are not beside me, but you are always in my heart” ⚡*
*‏حور اب الهبل ده شكلها مبعوته غلط وقفلت الصفحه وقتها 
*‏))))نرجع تاني 
والام كانت لسه هنتكلم 
الممرضه الحاله الي في العنايه المركزه 
ممكن تيجو 
معتز وأحمد وحور ونيروز وهزال فضلت مع ام نيروز
الدكتور الحمد لله عدينا الخطر الحمدلله والرصاصه اتشالت والحمدلله الحاله في تحسن كبببير
حور فرحانه دكتور ممكن ادخل 
الدكتور مش هينفع 
حور ممكن بس مش هاخر 
الدكتور تاثر بحالتها اتفضلي مع الممرضه
وفعلا ذهبت مع الممرضه ولبست الملابس الخاصه بالعنايه ودخلت 
حور بدمووع ومش قادره تشوفوا بالمنظر ده 
قربت منه وفضلت تبص للملاحه قد اي هي حبيته  
وقعدت ع كرسي قريب منه ومسكت أيده 
وفضلت تنظر له وعيونها مليءه بالدموع وحزينه لانه رأته في هذه الحاله
حور قوم ي زين يلا ي زين قوم عشان خاطري طب عشان خاطر احمد الي زعلان عليك متتعبناش اكتر من كده زين انتا قوي ي زين فاكر اول يوم اتخنقنا فيه تب فاكر اول اكله اكلنها  سوا فاكر الاسبوع الي قضناه مع بعض كان اجمل ايام حياتي
انا مكنتش باكل غير معاك تعرف يرتني كنت دوستني من زمان عشان نتقابل كده 
تعرف ضحكتك وهزارك وازاي تخلي الي قدامك يضحك من قلبه قوم ي زين يلا بقي قوم متوجعش قلبي اكتر من كده 
*********
(((((لا يمكنني تجاوز فكرة أنني أُحبّك في أسوأ لحظاتي حُزنًا، أُحبّك حتى في المرات التي أكون بها لا أطيّق أي شيء.????????)))))
***★*****
زين في عالم تاني فهو متغيب عن الوعي وواخد مخدر ينيم جمل 
الممرضه ي لا ي انسه مينفعش تفضلي اكتر من كده 
حور ثانيه طيب ثانيه 
حور انا همشي ي زين ويمكن متشوفنيش تاني ي زين بس والله بحبك بس مينفعش 
ولسه هتقوم وتمشي 
لحظت حد داس ع ايديها بس بصعوبه ومسك ايدها 
حور  بفرحه وبتنادي للدكتور
والدكتور بالفعل عرف واستغرب جددااااا اول مره حاجه في حياته تقابله كده 
وكلهم أجمعوا ولعله خير
الدكتور فعلا بدء يستوعب نشاطه مع أنه واخد منوم بنيم جمل بس سبحان الله
وزين بدء يفتح عيونه بصعوبه وفتحها وبص لاقي الكل حوليه 
احمد بدموع فرح حمد الله على السلامه ي صحبي 
معتز انتا ياض اجمد كده لسه ورانا حاجات كتتتير ????
 محتجااك  ي بطل
احمد اصبر لما يخف الاول 
معتز دانا هنفخه  ومش هعتقه بس هو يقوم 
زين بالم بصعوبه اتخانقو اتخانقو كده عشان انا مش قادر يعني ولا اي هتستحلوها. 
نيروز برستيجك ضاع ي خساره ي زين برستيجك بقي في الأرض
احمد برستيجك اي ي ابو برسيم  ده جبله ده معندوش دم 
(((والكل ضحك ????)))
زين لاحظ وجود حور بعيدا عنهم 
زين حووور حووور
حوور بتوتر ومرتبكه هااا انا 
زين اومال امي 
حور نعم ???? 
زين مش هتقوليلي حمد الله على السلامه ولا هتتخنقي معايا وتفتيح محضر ????
احمد ضحك ???????????? هههههههه انتا لسه فاكر 
زين ي راجل هي دي حاجه تتنسي دي كانت هتتضربني 
نيروز هي البت عشان غلابانه ولا اي هتتفقو عليها 
زين غلبانه يلهوووي ع كده انا ملاك
حوور  اه غلبانه ????ومين قالك اني هخليهم اصلا يفكرو 
زين اسكتي ي خرابه دانتي كلام ع الفاضي 
حور انا بردو ولا انتا 
وكان هيحصل خناق مبنهم وأحمد واقف بيضحك ونيروز الي بتسكت حور عشان لسانها طويل 
ومعتز الي بيسكت زين عشان ميتعبش 
زين بمكر أرادا أن يراه خوفها عليه وبص لاحمد ومعتز بيقولهم متتكلموش 
اااااه تعب جامد حد ينادي لدكتور
حور بخضه يلهوووي فين مالك طب ارتاح تيب لحد مالدكتور يجي طب اعدل المخده يمكن ترتاح 
انا اسفه والله مكنتش اعرف انك هتتعب كده وع وشك البكاء
زين مصدوم هااااا اوعى تتعيطي تاني انتي فاهمه انتي خايفه عليا كده ي حور ياله اي الخوف ده كله 
حور اتحرجت وخرجت من الاوضه جري وهربت من الغرفه بأكملها
نيروز خرجت وراها وبنتده عليها حور في وادي تاني خالص 
وأحمد خرج يظبط المصروفات والخروج ويجبله كل بالمره
معتز بتحبها هلا؟؟؟
زين بتوتر مش عارف
معتز يبقي بتحبها ازاي مش عارف
زين والله معارف لما كانت غيبه عني كنت تعبان وحسيت 
 بوجودها قبل نفوق وكأنها بتنديلي 
معتز فعلا هي كانت موجوده واستاذنت ودخلتلك
زين بجددد 
معتز بدء يحكي له بالتفصيل كل الي حصل لحور وازاي تعبت عشانه 
نيروز حووووور استني ي حوووور 
حوور وقفت هلا اي ي نيروز
نيروز مالك ي حور فيكي اي انتي بتحبيه صح يبقي ليه عملتي كده
حور مش عارف ه ؤ اختي خايفه لتجرح ي نيروز مانتي عارفه
نيروز اه ي اختي عارفه بس انسي الماضي وشوفي المستقبل الي مستنيكي وبصي لقدام 
حوور هو غني ي نيروز انتي فاهمه يعني انا مش مستواه وكمان الناس هتقول اني خليته يتجوزني عشان غني ومعاه فلوس وكده 
نيروز حست باختها 
فهي لا تريد أن تفكرها بالماضي وغيرت الموضوع
نيروز طب يلا نشوف ماما 
وفعلا ولدت نيروز خرجت من المستشفى ورجعت البيت ونيروز الي رجعت معاها وزين الي لسه متحسنش وهو في المستشفي بس فرحان لانه حبها جدااا وبعتلها رساله باكونت تاني غريب
*******************
هزال روحت بيتها   فرحانه ومبسوطه بس مش عارفه منشكحه ليه يمكن حست بالراحه معاه هزال اه الواد عسل اوووووي وعيونه تهبل الا ضحكته يللهوووووي جنان تشوفيه وهو بيضحك مفرود ميضحكش تاني في قلوب  
 يتنهار كده ي جماعه وعقول بتوه ????
هزال بت انتي مجنونه انتي متعرفهوش وكمان انتي هبله ي بت ده يوم واحد بس الي قضتيه معاه بطلي  تخلف بقي وعقلي ي ماما هتودينا في دهيا  
ودخلت عليها امراه في الخمسينات 
الام خير ي بنتي فرحانه كده ليه هزال حضنت ولدها لا ي ماما عادي بس عشان طنط نوال رجعت البيت فرحانه 
وسمعو الباب يتفتح 
مين ده ي ماما 
الام اكيد اخوكي الصايع
هزال خرجت من الاوضه 
اخوها محمد شاب عنده 21سنه شاب فاشل لا يعرف ادني المسؤوليه بيرجع متأخر بليل ويخرج بدري الصبح ولا احد يعرف عنه شيء بعد وفات بابها وحاله اتشقلب 
هزال كنت فين ي بيه لحد دلوقتي 
محمد بسطول وانتي مالك يلا يا بت روحي نامي
هزال وكمان سكران ومسكته من قميصه ي اخي فوق بقى فوق اي الي انتا عمله فينا ده حرام عليك 
محمد زقها ع الأرض انتي يبت بطلي دوشه 
هزال ع الأرض تبكي من حالها وحال أخاها بعد وفات ولدتها وقد اي الواقعه بتوجعها 
*****
عند حور قعدت ع السرير بتفكر يترا ده صح ولا غلط وبتفكر هيحصل اي واي الي هيجي بعدين 
وقطع تفكيرها صوت رساله من المسنجر
عندها فضول تعرف من مين 
حور مسكت تلفونها وبتفتح ولسه بتشوف لاقت اكونت متعرفهوش 
م تيجي نشرب قهوة واحكيلك اد ايي انا مليش غيرك ..”!♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
حور……….
يترا حور رد فعلها اي ويترا هزال هتعمل اي مع اخوها 
وأحمد هيكمل حياته ازاي ولوريا بتعمل اي ولوليا فين 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية حوري للكاتبة شيماء محروس.

‫4 تعليقات

اترك رد