روايات

رواية خذلان قلب الفصل الثاني 2 بقلم مونية

رواية خذلان قلب الفصل الثاني 2 بقلم مونية

رواية خذلان قلب البارت الثاني

رواية خذلان قلب الجزء الثاني

رواية خذلان قلب الحلقة الثانية

لقت ايد مسكتها وكانت ايد ست كبيرة في السن وباين عليها الطيبة والحنية علي ملامح وشها: ربنا عمره ما هينساكي انتي اصبري وهيعوضك يا بنتي استني بقي اما اجي اقعد جمب اااه الواحد شكله عجز بدري بدري ااه ياني هههههههههه…
وضحكت الست العجوزة لحد ما بانت كرمشة التجاعيد.
فاطمة فضلت بصالها وضحكت وطلعت ضحكتها وسط دموعها ومسحت دموعها زي العيال بطرف الهدوم بتاعتها.
الست العجوزة:ايوة اضحكي بقي وخالي شمس الدنيا تنور ليه شايلة الهم يا بنتي ده الدنيا يدوب يومين اعرفك بنفسي اسمي “الحجة زينات” يا حبيبتي احكيلي وطلعي كل اللي ف قلبك من وجع يا بنتي..
فاطمة بصلتها والدموع اتجمعت بعيونها العسلية تاني وفضلت تنزل ورا كل حرف بتحكيه من وجعها وقصتها هي وبنتها
حضنتها الحجة زينات وطبطبت علي ضهرها :كله الوجع هيروح ولو علي المكان متشليش هم انا ست وحدانية ابن اختي مسافر برا وبيشتغل وانا قاعدة لوحدي تعالي انتي والعسل الصغنونة اقعدوا معايا بالله عليكي لتوافقي ومتكسريش بخاطري.
فاطمة بصلتها:بس يا حجة زينات اناا انااا!!!!!

 

 

الحجة زينات: من غيير انا بس هتيجي يعني هتيجي لو تعرفي القعدة والوحدة وحشة تعالي اقعدي معايا نونس بعض يا بنتي .
واخدتها معاها الحجة زينات علي شقتها: معلش بقي يا بنتي المكان مش بتوضب عشان انا ست كبيرة ف السن وكدا
فاطمة وهي شايلة بنتها :يا حجة زينات حاجة بسيطة والله انضفهالك من عيوني
الحجة زينات:تسلملي عيونك يا بنتي..صح بنتك اسمها ايه؟؟
فاطمه بصلتها وابتسمت اسمها: ورد 💐
ابتدت ورد تبكي وتعيط
الحجة زينات :هاتي ورد الورد اشيلها يا بنتي.
الحجة زينات شالت ورد وفضلت تلاعبها وفاطمة روقت المكان ودخلت تحضر الاكل
فاطمة في نفسها*الحجة زينات حنينة اوووي حاسة اني اعرفها من زمان*
بعدها بصت للسما من الشباك: شكرا يا رب لانك جبرت بخاطري وبعتلي الحجة زينات شكرا يا رب
**********************
اخيييييرا مشيتها يا حبيبي اخيرا غارت اهي
مازن: حبيبة قلبي انا انتي يا حورية انتي حبيبتي انا زهجت منها كنت مستحملها عشانك
حورية:عارفة يا حبيبي يا منظرها ميشرفش الباشا مازن يا باشا قلبي
بصتلها بصة كلها خبث ودلع:في خاتم ماس عجبني اوووي يا يحبيبي وطقم دهب انما ايه تحفة عجبوني اوووي يا بيبي يا مازوني
ماازن وهو بيضحكلها: الجميل يؤمر وانا انفذ يا حبيبة قلبي يا حوريتي
*******************

 

 

فاطمة صحيت وعينيها وارمة من العياط كل ما تفتكر اللي حصلها وازاي هانت علي. مازن بصت علي بنتها : ورد انتي العوض ليا واللي مصبراني.
وشالت بنتها: صباح الورد يا ورد الورد .
وفضلت حضناها وقامت نيمتها وراحت غسلت وشها واتوضت وصلت وفضلت تدعي ربنا كتير بعد ما خلصت صلاة و قرأت قرآن حست ان الوجع لللي جواها انطفي والهم اتشال.
راحت دخلت المطبخ حضنت الحجة زينات: صباح الورد يا حجة زينات.
حجة زينات:صباح الورد والفل علي بطتي
قامت فاطمة تحضنها والحجة زينات بصتلها: ليه عينيكي وارمة يا بنتي قولتلك ربنا هيعوضك صدقيني هيعوض والله لانك طيبة وتستاهلي كل خير. وراحت حضناها.
فاطمة حضتنها وعيطت: انتي ربنا بعتك ليا يا حجة زينات انا بحبك اوووي.
فاطمة حضرت الفطار وغسلت الصحون وراحت قعدت جمب الحجة زينات
وعدة شهر علي فاطمة عند الحجة زينات…..
فاطمة:انا هنزل يا ماما زينات وهدور الاقي شغل
الحجة زينات:ليه يا بنتي هو انا قصرت في حاجة او طلبت حاجة.
فاطمة حطت ايديها علي ايد الحجة زينات:يا ماما زينات مقصرتيش بالعكس بس اهو اتسلي واشيل شويا عنك يا ماما
الحجة زينات:بس يا بنتي
فاطمة:معلش يا ماما زينات وافقي اهو انسي الهموم والزعل واغير جو يا ماما زينات
الحجة زينات:اللي يريحك يا بنتي اهم حاجة تكوني مبسوطة.
نزلت فاطمة وهي مبسوطة ان ربنا كرمها بواحدة زي الحجة زينات
فضلت تلف في كل الاماكن عشان تلاقي شغل بس كل الشركات محتاجة ناس عندها خبرة او وساطة
وهي ماشية جت عربية بسرعة عدت وكانت هتخبطها بس السواق فرمل في اخر لحظة

 

 

فاطمة: اييه ياابني انتا متخلف ايه الغباء ده راعي ان في ناس هنا.!!
نزل من العربية شاب ببشرة قمحية وعيونه العسلي وطويل وبعضلاته المفتولة نزل بكل قوة وثابت
:والله مفروض يكون شرف لواحدة فقيرة زيك اني اخبطها بعربيتي بس تصدقي عربيتي كان ممكن تتوسخ.
بصتله فاطمة من فوق لتحت بكل قرف: هو انتا فاكر نفسك مين
وقاطعها وسط كلامها وهو باصص بتكبر: وقال علاء الرافعي.
راحت بصلته فاطمة بقرف: ومين علاء ده كمان معرفش حد بالاسم ده ولا يشرفني حتي !!!
في اللحظة ديه مسك ايدها وكان هيشدها
فاطمة اتصدمت وقامت ادته علي وشه بالقلم وجريت ….
وهو من عصبيته ان ازاي بنت تضربه خرج المسدس وضرب النار
جات الطلقة في فاطمة ووقعت غرقانة في دمها
وقبل ما يغمي عليها حست بان حد شايلها واستسلمت للسواد واغمي علي ورد……
**************
ياتري في حد هينقذ فاطمة ويساعدها ولا ممكن تموت ؟؟
ومصير ورد والحجة زينات ايه؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خذلان قلب)

اترك رد

error: Content is protected !!