روايات

رواية بنت أكابر الفصل السابع 7 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل السابع 7 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت السابع

رواية بنت أكابر الجزء السابع

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة السابعة

👑 سبحان اللذي بيده ملكوت كل شئ واليه ترجعون 👑

💮 ثم ضمها الي صدره وقال : ما بها سعادتي حزينه 💮

مر اليوم

واتفق شبل ويونس ان يذهبو في الغد الي مقر قياده الجيش في سيناء ليعرضو خدامتهم في مساعده الحيش للتخلص من البؤر الارهابيه

كانت ماسه تجلس في البيت. لتجد شوق تدخل عليهم وهي بيدها فاكهه

ام دهب : تعالي يا شوق .
شوق : كيفك يا مرت عمي
ام دهب : زينه يا بتي الحمد لله.

شوق : كيفك يا ماسه
ماسه: زينه

شوق : شوفت جبتلكم مانجه. بعرف ان يونس بيموت فيها

نظرت لها بقرف ..

ام دهب : يونس بيحب المانجه اوي

ماسه : بالهنا علي قلبه. تسلم يدك يا شوق. عقبال ما نجيبلك وانتي في بيتك

شوق : قريب ان شاء الله

ماسه : ان شاء الله.

جلست معاهم لموعد مجئ يونس والشيخ الراجي

شوق : يونس كيفك
يونس: زين الحمد لله . انتي كيفك
شوق : الحمد لله . تسلم

ماسه اقتربت من يونس وهي تشد علي يده بقوه
ماسه : يونس. اقعد كل

يونس نظر لها باستغراب : هقعد

نظرت لشوق : الوقت اتاخر.
شوق : هبق اخلي يونس يوصلني
. ماسه : بعينك.

شوق وهي تتحدث بصوت عالي : يونس قول جبتلك ايه

يونس: خير
شوق : المانجه اللي بتحبها

يونس ابتسم : تسلمي يا شوق.

 

 

 

نظرت له بغيره وتحذير ليصمت. لم يفهم هذه النظره

خرج الراجي من الغرفه بعدما ابدل ملابسه وجلس ياكل مع يونس. وماسه تريد ان تضرب شوق.

خرج يونس وابيه لصلاه العشاء

…..
. اما شبل فقد رجع مع ابيه وتناولو الطعام كالعاده بوجود ام شبل.

بعد الانتهاء خرجو لصلاه العشا.

شبل كان يجلس خارج البيت وابيه صعد لاعلي

ليجد زهره تقترب منه بقلق

شبل : خير يا زهره . في شئ

زهره : بصراحه في
شبل : اتكلمي

زهره: الست دهب مظلومه .
شبل : مظلومه في ايه .

زهره : الست الكبيره بتخليها تشتغل كتير وتحلب الغنم . وتعمل الوكل كل يوم وهي رجلها وارمه

شبل وقف : وارمه كيف وامتي

زهره : اول امبارح. وقعت وهي بتعمل الوكل واصرت تكمل . وكل يوم بتنزل تعمل الفطار والغدا وهي تعبانه وانا كنت بطلعها غرفتها

تذكر شبل انه كان يحدثها وهي جالسه لا تتحرك. ليلوم نفسه. شعر بالغضب من نفسه كثيرا

زهره. : بالله عليك ما تقول للست الكبيره حاجه

شبل : روحي انتي يا زهره. وابق خلي بالك من دهب ولو اي حصلت تاني قوليلي

زهره: امرك يا شيخ

اخرج نقود من جيبه واعطاها لزهره. .

…..ً. ……….

اما يونس صعد غرفته ليجد ماسه تنظر له بشر

يونس : كيفك
ماسه نظرت له ولم تجيب.

يونس: اطرشتي

اقتربت منه بغل وهي تمسك عبائته بيدها وتشد عليها

نظر الي انفعالها وشراستها : نزلي يدك
ماسه: لا مش هنزل ايدي . كلت المانجه يا يونس

يونس: مانجه ايه

ماسه وهي تشد اكثر علي ملابسه وتنظر له بغضب

: المانجه اللي شوق جابتهالك

ابتسم وهو يري الغيره في عيونها : كانت جميله قوي

ماسه : تطفحها

فتح عينه بزهول. ليمسك يدها ويضعها خلف ظهرها ويقربها منه بعنف : قولتلك متتعمليش معايا بقوه. لانك انتي اللي هتخسري

ماسه بتحدي اكبر: وانا مبخسرش يا ابن الراجي

يونس رفع حاجبه بتعجب من هذه الشراسه ليقترب منها ويروضها علي طريقته الخاصه 🙈🙈

…………………………

 

 

 

شبل صعد للغرفه ليجد دهب تتحرك في الفراش.

وضعت الغطاء علي وجهها ..

جلس بجانبها ونزع الغطا . لتضعه مره اخري.

ابتسم ونزعه ورماه بعيدا

دهب: عايز ايه من المهمله المقصره في حقك

شبل: مين قال اكده
دهب بغيظ : انت

شبل: كيف اكده.

دهب: والله. اصلا انا مابكلمك .
.شبل نظر الي قدمها ليجدها مربوطه

شبل : رجلك مالها

دهب بعند : ما فيها شي .

اقترب من قدمها ورفعها علي قدمه لينزع الرابط عنها

وجدها متورمه وحمرا

شبل : كيف اكده . انتي ساكته ليه
دهب نظرت له بعتاب ودموع فهو لم يهتم بها

وضع قدمها علي الفراش وضمها اليه. لتبكي اكثر في احضانه

. شبل ؛ حقك عليا. بس انا مكنتش اعرف .
. دهب: انت اتهمتني بتهمه باطله. وانا كنت بقف علي رجلي وهي بتالمني وبعمل الاكل.

شبل: سلامتك . انا غلطت واللي هتقولي عليه هعمله .
.
دهب لم تجيب

ليقبل راسها : حقك عليا يا دهبي.

دهب: خلاص مش زعلانه
شبل : انا غلطت في حقك.

دهبء: متعملهاش تاني.
شبل : بس اكده

دهب: اه
اقترب منهاشبل : لازم اتعاقب.

ضحكت بخجل : خلاص. سامحتك

ليقترب اكثر🙈🙈

…………………………..

يونس كان يضم ماسه : حلوه المانجه قووي

رفعت راسها لها بغيظ

ليضحك هو من قلبه . ماسه: اضحك. عجباك المانجه

 

 

 

يونس : قوووي

ماسه : انا اللي غلطانه . اوعي اكده

ليمسكها بقوه وهي تتحرك بين يديه وهو يضحك

يونس : بتغيري من شوق

ماسه بغرور : شوق مين دي اللي اغير منها .

يونس : يا جامد

ماسه : طبعا. انا بنت اكابر. وبنت السلماني. اغير من دي

يونس بتحذير : ماااااسه .

ماسه بتراجع : اغير منها ليه. ها

يونس : نسيتي تقولي اهم حاجه

ماسه : ايه هي

يونس: انك مرت يونس الراجي. وحبيبته

ماسه نظرت لعينه .

يونس : وده اهم يا بنت الاكابر. قلبك ملكته وقلبي ملكتيه.

ماسه: يونس انا بحبك

يونس: وانا بحبك . و مفيش واحده غيرك هتكون حبيبتي ومرتي. طمني قلبك
.
ماسه ضمته لها بقوه ؛ ايوه صح . انت ليا وبس.
ابتسم وهو يبادلها قوه ضمتها

ماسه : متكولش مانجه تاني
يونس: ايه وليه بقي

ماسه :كده. حب اي فاكهه تاني
. يونس : ما اقدر . اللي بحبه ما اقدرش احب غيره .

ابتسمت واقتربت منه تقابله ليبداو .من جديد🙈

………. ……….. …………. …….

في الصباح. امر شبل دهب ان تهتم بنفسها

وذهب مع يونس الي القياده العسكريه.

ليقبلهم ا العقيد جلال المهدي

جلسو يتحدثون معاه ويعرضون عليه خطتهم ليرحب بها بقوه.

فالقبائل البدويه ستكون ضربه قويه ضد الارهاب.

العقيد : انتم ابطال وهتسهلو علينا كتير.

يونس: دي ارضنا برضو . ولازمن نحافظ عليها
العقيد: مش غريب عنكم القوه والشجاعه دي.

شبل : احنا مع بعض هنكون ايد واحده والايد الاقوي ان شاء الله

العقيد: ان شاء الله

. انهو الاجتماع المثمر الذي حقق نتائج مذهله. فقد ادلو الجيش علي مناطق في الجبال لا يعرفهم سوي سكانها.

….

 

 

 

يونس: شبل ايه رائيك نتجمع احنا الاربعه في مكان
نتغدا او نتعشا

شبل ،: عندي اقتراح احسن. انا عارف مكان هنا هادي جدا علي البحر . تعال ناخد هم ونيجي نغير جو يومين

يونس: خلاص تمام . دي ماسه هتفرح

شبل : دهب كمان.

..اتفقو علي الرحله وعاد شبل الي البيت الاول للتأكد من شئ

دخل بهدوء. ليجد امه تصرخ علي دهب وتوبخها لانها لا تسرع في اعداد الطعام

ام شبل : اخلصي بسرعه . واقفي عدل ..

دهب: انتي عارفه رجلي بتوجعني.

ام شبل: حتي لو اتقطعت. اقفي واعملي الاكل لجوزك . يا ريت كنت زوجته لابنت عمه. كانت نفعت اكتر منك

لم ترد عليها دهب واكملت ما تفعله.
.
لتسمع صوت شبل خلفها . فزعت امه.

وهي ايضا شهقت ..

شبل للعاملات : كلكم اخرجو . ما عدا امي ودهب

خرجو سريعا هو نظر لامه بعتاب.

ام شبل: ايه .هتحاسبني وله ايه

شبل: لا عاش ولا كان اللي يحاسبك يا امي . بس دي مرتي وقولتلك كرامتها من كرامتي.

 

 

 

لم ترد . دهب كانت تنظر له بتوتر . تقف علي قدمها السليمه وترفع الاخري للخلف .وعندما تتعب تخفضها مره اخري

شبل : لو رافضه دهب تعيش هنا . انا هخدها وامشي

ام شبل: بتقول ايه انت . ده مكانك

دهب: لا يا شبل ..مكانك هنا . هي في مكانه امي واكيد بتوجهني للصح . مفيش حاجه حصلت .

نظر لها كيف تكون ضعيفه هكذا . ليراي قدمها التي ترفعها .

انحني وحملها علي يده تحت نظرات امه الحارقه التي تشعر بالغيره من افعال ابننها

ام شبل: ضهرك هيوجعك بسبب المحروسه

.شبل: فداها يا ام شبل.

صعد لاعلي ليضعها علي الفراش

وهي تنظر لعينه بحب

قبل راسها ؛ متزعليش منها. هي طريقتها اكده . ومن وقت موت اخوي وهي زعلانه.

دهب: مش زعلانه يا شبل. هي امك كيف هزعل منها

ضحك بخفه : بحبك

اول مره تسمعها منه لتنظر له بعيونها الدافئه .

شبل : بحبك يا بنت الاكابر
دهب بعشق: وانا بحبك يا ابن الشيخ

❤💮 وما كنت ممن يبصر العشق قلبه

ولكن من يبصر عيونك يعشقك

بالله عليك ماذا قالته عينك لقلبي حتي يستجيب 🔥❤

يتبع…

اترك رد

error: Content is protected !!