روايات

رواية بنت أكابر الفصل الأول 1 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل الأول 1 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت الأول

رواية بنت أكابر الجزء الأول

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة الأولى

في صحرا جنوب سيناء .. كانت هناك مشكله كبيره بين اكبر قابيلتين من البدو. فهما اعداء منذ اكثر من ٥٠ عام.

. حاول العديد ان يصلح العداء بين ابناء القبيلتين ولكن كان الامر ينتهي بالفشل.

بين السلماني والراجي

لذلك قرر شيوخ العائلتين ان يتفقو لحل سلمي

وقف شيخ قبيله السلماني ليعلن عن طلب الزواج من ابنه زعيم قبيله الراجي لينهي هذا الخلاف.

الشيخ الراجي : بشرط
السلماني الكبير : قول شرطك

الراجي: ابني هيتزوج من بنتك كمان

نظر الي الجميع ليسمع تمتمت كلمات. والقلق : موافق
.
الراجي : علي بركه الله. الفاتحه

وضع السلماني الكبير يده في يد الراجي ليقراو الفاتحه وبهذه الطريقه سينتهي العدواه التي بينهم. ولن يكون هناك سفك دماء مره اخري.

*********

خرج الراجي من خيمه السلماني الكبير مع عدد من رجاله.

*******

ليجلس السلماني وهو ينظر حوله.

دخل شبل علي ابيه ليقبل يده باحترام وجلس

سلماني : شبل جوازك الاسبوع الجاي

شبل : نعم . كيف

سلماني : هي دي الطريقه الوحيده اللي هنقدر نوقف بيها الثأر بين القبلتين.

شبل : واشمعانه انا يا شيخ.

سلماني: انت ابني من صلبي . وانت اللي هتورث الزعامه وتكون شيخ القبيله بعد اما اموت.

شبل : طوله العمر ليك . بس

سلماني : متنساش ان الكبير لازم يعمل لمصلحه القبيله. ويفكر في الجميع قبل نفسه

شبل : هتجوز بنت اللي قتلو اخوي الكبير

سلماني : يا ولدي. انت ناسي اننا خدنا بتارنا وقتلنا اخوها كمان .

رغم اعتراضه وغضبه الشديده ولكن لا يقدر ان يرفض طلب ابيه.

قبل يد ابيه : اللي تؤمر بيه يا شيخ. علي راسي

ربت علي راسه بحنان : انت اكده الكبير بحق . اسد صوح

ابتسم شبل لابيه وخرج من الخيمه وهو في قمه غضبه ..

…………

في القبيله الاخري كان يجلس الراجي مع ابنه يونس.

ليخبره عن الاتفاق اللذي دار بينه وبين قبيله السلماني .

يونس. : كيف يا شيخ. اتجوز بنت ال***
الراجي : يونسسسس. انا شيخ القبيله وكلمتي تمشي عليكم كلكم.

يونس : دول قتلو اخوي.

الراجي : واحنا قتلنا ابنهم. هنفضل اكده لامتي.
خسرنا كتير في التجاره وخسرنا غالين كتير. هي دي الطريقه الوحيده اللي هنقدر نوقف سلسال الدم بيها

لم يرد يونس ..
الراجي : انت الكبير يا يونس . اسمع الكلام

يونس : امرك يا بوي

خرج يونس من الخيمه . وهو لا يعلم كيف سيري ابنه عدوه . امامه طول الوقت. .

…………

في البيت الجبلي كانت دهب تبكي بحرقه علي حظها

كيف لها ان تتزوج وتعيش مع سفاحين وقاتله.

دخل الراجي الي غرفه ابنته. لتقف احترام له

الراجي: عتبكي ليه يا دهب

دهب : ابوي . بالله عليك.

قطع كلامه : لو قولتلك ان الطريقه دي هي الوحيده اللي هتنقذي بيها اخوكي يونس وابوكي كمان هتعملي ايه

دهب : هعمل اللي تؤمرني بيه. ما قدرش اشوف فيكم حاجه وحشه

الراجي : بتي شجاعه وقويه. . بنت اكابر وبنت الشيوخ . راسها دايما مرفوعه وعمرها ما تخاف غير من اللي خلقها

مسحت دموعها ونظرت له بقوه : امرك يا بوي .

ليبتسم لها بحب . ويفتح يده لترتمي في احضانه

……………….

في بيت السلماني . كان الوضع يشبه الاخر .

اعتراض كبير من ماسه لن تبكي ولكنها ترفض ان تكون وسط قاتلين اهلها.

دخل السلماني الكبير. لتصمت النساء.
اشار لهم ان يخرجو. خرجو وتركو ماسه تقف امام ابيها

.
السلماني: سمعت صوتك عالي يا بت السلماني

ماسه : والله يا بوي. لو اتزوجت راح اقتلهم واحد ورا التاني

.ضحك السلماني: يا وقعت المطينه يا يونس.

ماسه 😕 كيف يعني يا بوي. اتزوج من قاتل اخوي .

السلماني: صدقيني يا بتي . هو ده الحل الوحيد .
كل اتفاق عملناه كان بينتهي بكارثه . وهي دي الطريقه. الوحيده

 

 

 

ماسه : راح تنتهي بكارثه

السلماني. : انتي خابره زين ان النسب عندنا ليه قيمه كبيره واستحاله ينقطعو العهد ده .

ماسه : هقتله
السلماني: انتي عايزهم يقولو ان بت الشيخ السلماني متربتش . انا خابر زين انك مش زي اخواتك. انتي قويه وعاقله وذكيه. هتخيبي ظني فيكي ولا ايه

ماسه : لا يا بوي. امرك

السلماني : ايوه اكده . ارفعي راسي يا بتي. واعملي اللي غيرك مقدرش يعمله .حافظي علي الهدنه اللي بينا

…ً…ً………

في المساء …

كان شبل السلماني يجلس تحت النجوم وهو شارد التفكير . ليشعر بحركه بجانبه.

نظر ليجد اخته ماسه. تجلس بجانبه

شبل : منمتيش ليه
ماسه: مش عارفه انام يا شبل . هتجن.

شبل : انتي بتقولي فيها

ماسه : هو مفيش حل ثاني غير الزواج من دول

شبل : حتي لو في حل. خلاص يا ماسه. الشيخ امر وقرا الفاتحه. ولازمن ننفذ

ماسه. تنهدت : والله لاندمه علي اليوم اللي هتجوزه فيه

ضحك شبل : تعرفي يا ماسه. انتي كان مفروض يسموكي غوريلا

ماسه: انت بتقول فيها. ده يومه اسود

شبل بحنان : لو حسيتي باي غدر منيهم . كلميني علي طول وانا هطربق الدنيا علي دماغتهم .

ماسه: ربنا يخليك ليا يا اخوي .

شبل : ويخليكي ليا

………………………….

دخل يونس لغرفه دهب ليجدها تبكي

ضمها اليه بحنان : دهبي متبكيش واصل
دهب : يونس. انا مش عايزه ابعد عنكم.

يونس: ده امر الشيخ يا دهب . . وصدقيني الكل راح يعملك حساب. انتي بنت الراجي.

دهب : ازاي هاكل من اكلهم واشرب من شربهم لا وكمان …..

احمر وجهها وهي تتذكر انها ستتزوج من شبل

يونس : انا سالت عن شبل وعرفت انه شخصيه محبوبه جدا وحقاني . كتير اوي شكرو فيه. وانا واثق انه ميقدرش يعملك حاجه. انت ناسيه ان اخته هتكون اهنا ..

دهب : هيحرمني منكم

يونس: ميقدرش. وانتي ناسيه انتي مين وله بنت مين .ولا اخوكي مين ..

دهب : لا مش ناسيه يا خوي . بس حيرانه وقلقانه

يونس : اطمني يا دهب . انا عمري ما هتخلي عنك . وبعدين الموبيل معاكي. كلميني في اي وقت لو خد ضايقك وانا اروح اقطع رقابته علي طول.

ابتسمت دهب : ماشي يا خوي
يونس: ربنا يحفظك يا قلب اخوكي ..

………….

مر الليل ببطئ عليهم . لياتي يوم اخر يحمل الكثير من الاشياء

فعادات البدو في الزواج صارمه جدا . اذا كانت الفتاه بكر لا يؤخذ رائيها في الزواج . يتحكم بها وليها مثل ابيها او اخيها الاكبر

يتم الاحتفال لسبع ليال

الخطبه تتم حسب العادات والتقاليد ..

تجمع قبيله السلماني والراجي في الخيمه المفتوحه في الصحراء وحولهم النار .

ويقوم اكبر الجالسين بقول : جيناك طالبين يد (اسم العروسه ) ، ومن عندك إن شاء الله ما نعود خايبين

ليرد ولي امر الفتاه بقول : حياكم الله، القمر قدامكم والظلمة جفاكم

بمعني القبول والموافقه علي العريس

وبعدها تم الاتفاق علي المهر اما يكون بتحديد عدد من روس الاغنام او الاموال علي حسب قيمه القبيله

اتفق الراجي والسلماني. علي المهر لدهب وماسه.

ليقوم بعدها بذبح الدبائح من قبل قبيله السلماني وقبيله الراجي . ليطعمو القبائل كلها فهذه عاده الخطبه

ليتفقو علي بدا العرس من يوم الخميس. فهو سيتسمر ل٧ ايام بلياليها

مرت الايام واتي يوم الخميس.

لتقوم النساء بالاحتفال بعيدا عن الرجال فهذه من عادات البدو

كانت ماسه تجلس معهم وهي ترتدي افخم الملابس التقاليديه. ليحيها اهلها بافخم قطع الذهب والاموال فهذه هي العادات

في القبيله الاخري ..كانت دهب تجلس وسط قبيلتها وتستقبل الهدايا من افراد قبيلتها

…..

اما الرجال فكانو يجلسون معا يسمعون للشعراء.

يجلس يونس بهيبه ووقار بجانب ابيه الراجي

وفي الجانب الاخر لا يقل هيبه عنه شبل اللذي يجلس بجانب ابيه السلماني

تنحر الذبائح من صغار الإبل والماعز والضأن لإعداد الولائم للضيوف والمهنئين لطعام الغذاء

استمرت الاحتفالات لسبع ايام وليالي ..

،
ليلة الدخلة تكون بعد منتصف الليل(وهذه هي العاده)

قام أقرباء العريس بإطلاق مجموعة من الأعيرة النارية إيذاناً بذهاب العريس ومغادرته الحفل إلى عروسه،

ويرافقه أفراد عائلته إلى خيمة العروس (الحجبة)

ويكون في استقبالهم على باب الخيمة أهلها وهم يقدمون الطيب والبخور.

ويجتمع الجميع داخل الخيمة ويدعون للعروسين بالتوفيق قبل المغادرة لتنتهي بذلك مراسم الزواج

دخل شبل الي خيمته مع دهب فهي الان اصبحت زوجته.

….
وفي الخيمه الاخري ..دخل يونس الي الخيمه بعد ما فعل مثلما فعل شبل. ليجد ماسه بداخل الخيمه

…ً……….

ملاحظه 👇

يرمز وجود عصابة على رأس المرأة البدوية إلى أنّها متزوجة.
يونس عمره ٢٨عام

دهب اخت يونس عمرها ١٨ عام منتقبه
شبل عمره ٢٧ عام
ماسه اخته عمرها ١٨ عام منتقبه.

 

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *