روايات

رواية لعبة الغدر 2 الفصل الخامس 5 بقلم محمد منصور

رواية لعبة الغدر 2 الفصل الخامس 5 بقلم محمد منصور

رواية لعبة الغدر 2 البارت الخامس

رواية لعبة الغدر 2 الجزء الخامس

لعبة الغدر 2
لعبة الغدر 2

رواية لعبة الغدر 2 الحلقة الخامسة

ويسمع عزت وجميله صوت. انفجار رهيب جاي من الدور الاول للفيلا فيجري عزت بسرعه ناحية تحت ومن وراء منه جميلة ويلاقي اوضة المكتب بتولع والنار خارجة منها وشكلها يرعب فيقول عزت بعصبية شديد
يخراب بيتك يا عزت. دي اوراق الملكية الخاصة بكل اللي حيلتي جوة المكتب
جميله وهي خايفة من شكل النار
مين يا بابا. اللي عمل كده في المكتب
عزت بعصبية
شناوي الكلب هو في غيرة بس دخل الفيلا ازاي. اتصلي انتي بالمطافي وانا خارج اجيبة من رقبه اهلة
وتتصل جميلة بالمطافي في نفس الوقت اللي بيخرج في عزت من الفيلا وهو بيزعق لحراس الفيلا وبيقول لهم
يعني اية ما حدش دخل الفيلا اومال النار مسكت في مكتبي ازاي
ويفضل عزت يبص في الشارع يمين وشمال بيدور علي شناوي اللي كان واقف تحت شباك اوضة جميلة. ولكنه مايقليش اي حد في الشارع. فيقول
بقي كدة يا شناوي بتلاعبني طيب ورحمة جيهان لرجعك السجن تاني، ،،،،،
ومن جوة مكتب صالح يقعد شناوي و قدام منه يقعد عزت جابر. وكان صالح بيبص لجابر وعزت وبيقول لهم
ممكن بقي افهم يعني اية. حرق مكتبك يا استاذ عزت وفي نفس حرق عربيه استاذ جابر
شناوي بصعوبه
يا حضره الظابط انا مظلوم مش انا اللي حرقت المكتب بتاع عزت ولا عربيه جابر
عزت بعصبية
كداب انا شوفتك بعينيه دول وانت واقف تحت شباك اوضة بنتي جميلة
جابر
وانا كمان شوفتو في عربيتي وكان عايز يقتلني لولا ان زقيته بعيد عني ونزلت جري من العربيه كان هايولع فيه وفي العربيه
شناوي وهو بيبص لجابر
اني عربية. اللي انت بعتها ليا علشان تلبسني جريمة قتل
فيرتبك جابر ويبلع ريقة بالعافية فيضحك شناوي ويقول
انا فعلا كذاب. بس مين فينا مش كداب
ثم يبص شناوي لصالح ويقول
وبعدين يا حضره الظابط انا معايا ورقه تثبت اني برئ
ويخرج شناوي ورقه تثبت انه كان في نفس الوقت جوة مستشفي بيكشف علي ايده ويديها لصالح ويقول له
ودي ورقه تثبت اني كنت في المستشفي في نفس وقت الحريق وعندي بدل الشاهد الف واظن كده بلعبه الورق انا برئ وهما اللي ظالمني

 

 

صالح وهو بيبص في الورقه يقول
كلامك مظبوط انت فعلا كده ما علكش اي دليل يدينك
فيضحك شناوي ويقول
سبحان الله. يوم ما اكون ظالم بورقه طلعت مظلوم ويوم ما كنت مظلوم بورقه بقيت ظالم اه يا بلد اهم حاجه فيكي الورقة. و اظن كده بحكم الورقة انا ااقدر امشي يا باشا
صالح
طبعا تقتدر تمشي
فيفتح شناوي الباب ويخرج وعزت يقول لصالح
انت ازاي تسيبه يمشي يا باشا
صالح
مافيش حاجه ضده
عزت
ده حرق مكتبي اللي كان في كل الاوراق اللي تخصني
جابر
وعربيتي اللي اتحرقت والشروع في قتلي
صالح
انتم مش شايفين. ان كلامكم ده لوحده دليل براءه لشناوي
عزت
ازاي بس يا صالح باشا
صالح
عشان ما فيش حد بيرتكب جريمتين في وقت واحد وكمان في نفس الوقت بيكون في المستشفي بيكشف،،،،،
وبعدها بشوية ومن جوة عربية عزت. يبص عزت لجابر ويقول
ايه رايك في اللي حصل
جابر
ما عرفش بس ازاي شناوي كان عندك وكان عندي في نفس الوقت
عزت
حاجه تجنن بس في نفس الوقت حاجه تاكد ان في حد بيساعد شناوي علشان ينتقم مننا
جابر
ده شي اكيد لان شناوي تفكيره وذكائه عمره ما هيوصلو لكده. طيب يبقي مين اللي مع شناوي
عزت
مافيش غيرها. اكيد اللي اسمها نوال.

 

 

 

جابر
يبقي الصح اننا نعرف مين نوال دي ولية بتنتقم هي كمان مننا. ،،،، ،،،
ومن قدام معهد التمثيل تجلس جميله ودهب ومالك وابراهيم في عربية جميلة ومن علي الرصيف المقابل يقف شناوي ويبص لجميله بصة اشتياق وجميله تبص له وتقول لدهب
هو ده يا دهب الراجل اللي بيقول انه بابا
فيبص مالك مكان ما بصت جميلة. وشاف شناوي وقال
العبيط ده باباكي انتي
ابراهيم وهو بيبص علية. يقول
حرام عليك دي خلقه ربنا
مالك بتعالي
بقول لك ايه بلا حرام بلا حلال ده مستحيل يكون ابوه جميله وانا مع عمي عزت في رايه ده باين عليه مجنون
جميله لمالك
طيب ايه رايك بقي اني حاسه ان ده بابا
مالك
جميله انتي بتقولي ايه
جميله
نظره عينيه ليا كلها حب عمري ما شوفتها ولا حسيتها في نظره عيون بابا عزت
مالك
انتي مجنونه ده انتي لازم تصلي وتدعي ان ده ما يكنش باباكي
ابراهيم
ليه يعني عشان فقير انت ممكن تكون في يوم من الايام زيه
مالك بغرور
انا. ده انا مالك ابن سراج رجل الاعمال المشهور اكون زي ده انا هاكون نجم النجوم في السنين اللي جايه مش نجم درجة تانية زيك
دهب
قول ان شاء الله يا مالك ومتنساش ان ابراهيم موهبته في التمثيل اجمد منك
مالك
ابراهيم ده ها جيبه معايا في افلامي ويبقي دور ثانوي
ابراهيم
يا عم وماله انت لما تنجح كاني انا نجحت بالظبط
جميله
طول عمرك يا ابراهيم بتحب الخير للناس كلها

 

 

 

فيبتسم ابراهيم ويبص لجميلة بصة العاشق ويقول
انا اتعلمت منك ازاي احب الخير لغيري
مالك بضيق
ايه يا عم النحنوح ماتنساش اني قاعد جنبها وانا وجميله في حكم المخطوبين
جميله
مش لما تطلب ايدي من بابا الاول نبقي مخطوبين
مالك
ما عمي عزت عارف وموافق واحنا هانتجوز بعد ما نخلص دراسه
جميله
انا مش بتكلم علي انك تطلب ايدي من بابا عزت
مالك
اومال اطلبها من مين
فتبص جميله ناحيه شناوي فيبص مالك ناحيه شناوي ويقول
انا احط ايدي في ايد الكائن ده
جميله
الكائن ده ممكن يطلع بابا وساعتها لازم تطلب أيدي منه
مالك
مستحيل انتي مجنونه ده انا كان بابا يضربني بالنار
جميله
يعني انت عايز تتجوزني بس علشان انا بنت عزت الحديدي مش علشان بتحبني
مالك
مين قال كده انا بحبك
جميله ضاحكا باستهزاء
بكره نشوف مين بيحب مين، ،،،،،،،،
وبعدها بيوم ومن جوة مطعم سمك يقعد عزت وجابر. وكانو بياكلو فيبص جابر لعزت وهو بياكل. ويقول
لسة ما وصلتش لحاجة بخصوص نوال دي
عزت
مش عارف اوصل لاي خيط يدلني علي طريقها.
جابر
طيب وبعدين هانفضل كدة عايشين تحت رحمة نوال وشناوي ومش عارفين اللي جاي هايبقي اية
عزت
اعمل اية اكتر من اللي انا بعملة دة انا مخلي رجالتي كلهم يدوروا عليها وعلي شناوي
وبعد ما خلصو اكل يقف قدام منهم سكر ومجانص وكانو لابسين لبس جرسونات. ويقول سكر ليهم
يارب يكون الحواوشي عجب حضراتكم
مجانص وهو بيخبط سكر في كتفه يقول بشويش
حواوشي ايه يا غبي ده مطعم سمك
سكر وهو يبص له
طيب مش تقول
فيبص سكر لعزت ويقول وهو يبتسم

 

 

 

انا اسف يا فندم طبعا مطعم سمك عمره ما هايكون في حواوشي. فيارب تكون الدنيا بخير
فيبص عزت لجابر باستغراب شديد. ويقول عزت
بصراحه انا ما بحبش السمك اللي من عندكم
جابر
وانا كمان
فيخرج سكر ورقتين ويحط ورقه قدام عزت وورقه قدام جابر ويدي لكل واحد منهم قلم ويقول لهم
احنا النهارده يا فندم بنحتفل بمرور كام يوم كتير علي افتتاح المطعم فياريت نعرف رايكم في المطعم وفي الخدمه وفي السمك الزفر بتاعنا
فيكتب عزت رايه في الورقه ويمضي في اخر الورقه وجابر يعمل زي ما عمل عزت.
فيمسك سكر الورقه من ايد عزت ويبص للامضاء بابتسامة. فيمد جابر ايدة بالورقة اللي فيها راية. فيبص سكر للورقة وياخدها من جابر ويقطعها فيستغرب جابر ويقول
الله لية عملت كدة
فيبص له سكر ويقول
انت رايك مش مهم
ويمشي سكر ومعه مجانص ويبص لهم عزت وجابر ويقول عزت
باين عليهم لسه جداد
جابر بحرقة دم
بس اللي خد الورقة مني دة قليل الذوق اوي ،،،،،،
وبعدها بيوم ومن جوة شقه سكر. كان سكر بيدي ورقه لعم شناوي ويقول له
عيش يا عم شناوي والعب كمان وكمان. معاك توكيل رسمي يحق لك بيع كل املاك عزت ليك
فيبص شناوي في الورقه ويقول
يا ابن الجنيه
سكر
ده انا سكر. هه بقي ناوي تبدا بأيه
شناوي
شوف لي مقاول، ،،،،،
وبعدها بكام يوم ومن قدام اهم شركات عزت يقف بلدوزر كبير ومعه رجل صعيدي وكان هذا الرجل مقاول كبير ومعه اولاده الخمسه وامن الشركه كان بيتخانق مع الراجل دة وعياله. اللي كانو عايزين يهدو الشركة. فيجي عزت بعربيته ومعه جابر ويروح عزت ناحية المقاول وهو بيقول بعصبية

 

 

 


‏في ايه يا معلم

المقاول
في انا اشتريت حته الارض دي بالشركه اللي عليها وجاي النهارده اهدها وابني مكانها برج
جابر
انت مجنون يا راجل انت الشركه دي بتاعتنا وماحدش باعها ليك
المقاول
بتقول ايه انت الشركه دي ملك واحد اسمه شناوي وهو اللي باعها لي وادي العقد
ويخرج من جيبه عقد شراء الارض بالشركة ويبص عزت وجابر. في العقد وفي الوقت دة يرن موبيل جابر فيرد جابر
الو
ويسكت شوية ويرجع يقول
امتي حصلت المصيبه دي
م/14
ويسكت لثواني ويقول
طيب انا جاي حالا
فيبص له عزت ويقول
مصيبه ايه تاني
جابر
اركب بس العربيه وفي الطريق هافهمك
عزت
طيب والشركه
جابر للمقاول
بص يا معلم واضح ان في سوء تفاهم انت دفعت كام لشناوي عشان تشتري الارض
المقاول
اتنين مليون
فيخرج جابر دفتر الشيكات ويكتب المبلغ اللي قاله المقاول ويدي الشيك للمقاول ويقول له
ده المبلغ اللي انت دفعته خده ونبقي حبايب ومافيش ارض هاتتباع
فياخذ المقاول الشيك. ويقول وهو بيبص في الشيك
اصرف الشيك الاول وبعدها نبقي حبايب
عزت
والعقد اللي معاك يتقطع. وعلشان نبقي حبايب فعلا راجل من رجالتي هايروح معاك البنك تمام. تصرف الشيك تسلمة العقد
وفعلا يروح راجل من رجاله عزت مع المقاول للبنك
ويركب جابر العربية ومعه عزت ويتحرك ببها وهما في الطريق يسأل عزت جابر ويقول له
اية المصيبة اللي حصلت تاني
جابر
بضاعه الحاج عبد الواحد
عزت
اللي بخمسه مليون
جابر
اه
عزت
مالها
جابر

 

 

 

اتسرقت والحاج عبد الواحد عربياته راحت عشان تستلم البضاعه لقيت المخازن فاضيه
عزت
ايه اللي بيحصل لنا ده

‏جابر
‏باين ان شناوي مش ناوي يجبها لبر ومش هايسكت الا لما ترجع له بنته

عزت
ارجع ايه انت مجنون ده انا خلاص رفعت قضيه في المحكمه ضد اللي اسمه عزام بان جميله بنتي وقدمت ورق يثبت كلامي لو رجعت جميله لشناوي هادخل السجن بتهمه التزوير
جابر
طيب وايه العمل
عزت
ما فيش غير اننا نخلص من شناوي ونجيب اللي اسمها نوال دي
جابر
هنقتل تاني
عزت
عندك حل غير ده
جابر
لا ما عنديش. والمرة دي فعلا لازم الدم يكون حل لكل مشاكلنا
وفي الوقت دة يرن موبيل جابر. فيفتح جابر الخط ويقول
الو
صوت شناوي يقول
لو عايز تشوف ابنك لاخر مره تعالي العنوان ده
جابر برجاء
شناوي ابني بره اللي بينا
ولكن شناوي يدي له عنوان شقه ويقول
تيجي لوحدك والا مش ها تشوف ابنك تاني
وينهي شناوي المكالمة فيقف جابر بالعربية ويقول لعزت
أنزل يا عزت
عزت
شناوي خطف ابنك
جابر بعصبيه
مش وقته يا عزت. انزل مافيش وقت
عزت
سيبني اجي معاك
جابر
عايزني لوحدي انزل بقولك
عزت
طيب والبضاعه اللي اتسرقت
جابر بعصبية
مافيش اغلي من ابني. انت فاهم وانزل بقي
فينزل عزت من العربية وجابر يروح للشقة اللي شناوي اداة له عنوانها ويلاقي باب الشقة مفتوح فيذق الباب بحذر شديد وهو بيقول
شناوي ابني مالهوش ذنب خد حقك مني انا
لكنه سمع صوت شناوي جاي من سماعات متعلقة في الشقة وقال
اقفل الباب وراك واقلع هدومك وخش الاوضه اللي في وشك
جابر باستغراب
اقلع هدومي ليه
شناوي
باين عليك عايز ابنك يموت
جابر
لا خلاص هاقلع

 

 

 

ويقلع جابر هدومة ويدخل الاوضة الموجوده في وشه فيلاقي مرات أبنه قدامه وبملابس خفيفه فتبص له وتقول وهي خايفة
عمي جابر
جابر يبص لها باستغراب ويقول
لقاء. بتعملي أيه هنا
ويروح ناحيتها جابر ولسة بيغيطها يدخل عليه ابنه سمير ويقف علي باب الاوضة ويبص لمراتة وابوة جابر وهما بالمنظر دة ويقول
يعني المكالمة ما كنتش كذب
ويخرج المسدس من جيبه ويصوبه ناحية جابر فيصرخ جابر قائلا
سمير افه،،،،،
ولكن تخرج الرصاصه ليسكت الجميع، ،،،،،،،،

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعبة الغدر 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *