روايات

رواية زين الصعيد الفصل الثلاثون 30 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل الثلاثون 30 بقلم دودي

رواية زين الصعيد البارت الثلاثون

رواية زين الصعيد الجزء الثلاثون

زين الصعيد
زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة الثلاثون

عاصم بسخرية:هااا م تردي ي شريفة هانم
ورد مش بتتكلم وقاعدة باصة في الأرض من الصدمة
عاصم ملقاش منها اي رد… غريبة مش سامع ليكي اي صوت يعني عرفتي انا كنت ساكت ليه ولا اقولك علي اي حاجة وجيت اخد حاجاتي بأدب واحترام عرفتي انا كنت كريم وأصيل معاكي للاخر كل ده وانا ساكت كل ده وانا مستحمل انا كنا بموت مليون مرة ومرة م ساعة م شوفت الحاجات القذ*رة دي وكان جوايا الف حاجة والف سؤال ليه ليه عملتي كدا م تردي قولي اي حاجة قولي أنه كدب وان الرسايل دي مش حقيقي قولي …كان جوا عاصم صراع م بين الحقيقة وأنه ي رب يطلع كل ده وهم وتطلع فعلا ورد صادقة ف ردهاااا .
ورد بتنهيدة وبتحاول تتمالك نفسهاا ودموعها بتنزل …الحاجات دي وصلتك ازي ومين اللي باعتهااا ليك
عاصم بسخرية:يااااه هو ده كل اللي فارق معاكي وصلتني ازي ومين اللي باعتهاااا ده كل همك بجد مش مصدقك!!
انتي واعية ل كلامك
ورد بدموع:انت متعرفش انا عملت كدا ليه متعرفش انا كنت بتعذب إزي وبعدنا عن بعض جاي تلومني ليه دلوقتي مش انت اللي بعدت
عاصم بصدمة من كلامهااا مش مصدق حقيقي مصدوم فيهاا… بتتعذبي!! انتي خو*نتيني وضحكتي عليااا إزي جالك قلب تعملي كدا طاب بلاش انا حسابك ايه قدام ربنا بعدت فين!!انا ضابط عارفة يعني ايه ضابط شغلي كدا عايزاني اكلمك كل شوية ولا اسيب اللي ورايا وافضل احب فيكي صح.

 

 

 

ورد بعيط:انا مقولتش كدا بس بعدك عني هو اللي خلاني اعمل كدا في أيام مكنتش لايقة اي كلمة حلوة لقيتها برا غيرك اهتم بيااا وحباني مكنتش مرتاحة معاك كنت مخطوبة بالإسم وخلاص تقدر تقولي امتااا أخرة مرة كلمتني فيهااا ولا اخر مرة قولتي كلمة حلوة انت مش بتحب غير نفسك وبس
عاصم بيبصلهااا بإستغراب وبيثور:ورد انا مش عايز أشوف وشك بعد كدا أنتي فاهمة والله م صعبان عليااا أد الست والدتك ذنبها ايه أن بنتهااا تطلع كدا وتوصل للدرجة دي
ورد:تعرف أن لقيت الحنان والحب برا لقيته من اللي عرفته واتكلمت معاه.
عاصم بسخرية:اه الواد الشما*م اللي عرفتيه يشيخة فوقي بقا الصا*يع اللي عرفتيه هو اللي بعتلي الحاجات القذ*رة دي شوفتي العك وصلك لإيه شوفتي باعك ازي م خلاص خد غرضه منك راح يشوف غيرك.
Flash Back…
بتوصل ل عاصم مسج من رقم غريب بيفتحهااا وبيتصدم اول م يشوف إسكرينات وشات مبعوته من رقم غريب وشات متسجل وفويس نوت بصوت ورد ويعتبر الشات أشبه بعلاقة كاملة تمت م بينهم فون وفيديو كول وكلام حب وغرام وحاجة في منتهي القذ*رة أسئلة كتير بتدور في دماغ عاصم مش لاقي لها إجابة بس الغريبة أنه لما كانت ورد بتكلمه مش جاب لها أي سيرة ع حوار الاسكرينات والصور ومن هنا قرار أنه يتكلم معاها وش وش اول م ينزل إجازة وحصل اللي كان واول م شاف علامات وشهاا وعرض المسجات والاسكرينات اتأكد وقتهااا أنه حقيقي ..
ورد وصلت لمرحلة مينفعش فيه رجوع عاصم لها تاني باعت نفسهااا وكرامتهااا وكل حاجة تحت مسمي مش بقا الحب والحنان من عاصم فبصت برااا وشافته من الحيوان اللي عرفته خلاص خد غرضه منها وعلاقة وصور ل جسمهااا وهي عريانة…
Back Again…

 

 

عاصم :شوفتي طلعتي سهلة ور*خيصة ازي زي م قولتلك طلع كلامي كله في محله …كان نفسي تطلعي مظلومة ياااااه انا مشفق عليكي اووي
ورد بغصب ودموع :ملكش دعوة بيااا تاني مش جاي تاخد حاجتك اتفضل خدهاا وامشي مش عايزة اشوفك تاني انت فاهم
عاصم بسخرية:مثلي مثلي كمان كفاية بقاااا خداع يشيخة انا مصدوم فيكي بكل المقاييس سلام ي …
مشي عاصم وساب ورد بتعيط بحرقة ع بختهاا اللي مال من كل حاجة .
______________________________
في صعيد مصر بالتحديد اسوان في الصحراء
رجال من الطوا*غيت والكفا*رة يتدربون علي السلا*ح في بؤرة إرها*بية في نطاق الصحراء وهنا انتقل إليهااا أبراهيم بعدما ذهب إليه الإر*هابي ابو عزام وإحضاره من البيت وذلك قبل البدأ في العملية لانه حدث تغير في الخطة وذهب إبراهيم لأسوان عن طريق رجال تبع ابو عزام من طريق القاهرة الصحراوى حيث مكان به أ*سلحة وذ*خيرة ورجال يتدربون ع حمل وفك السلا*ح والمدا*فع والار*بجي
ابو عزام :تعال ي ابراهيم أعرفك علي الشيخ ابو عبدالله
ده كبيرنا ورسو*لنا هنااا ورئيس العمليات والا*غتيال
ذهب ابراهيم مع ابو عزام …
الشيخ ابو عبدالله :ي اهلا بالبطل الهمام بتاعنا نورت بيتك وسط اخواتك
ابراهيم :بنورك ي شيخنااا ،والله لياا الشرف اني هناااا واكون ضمن مجموعة الجهاد في سبيل الله
الشيخ ابو عبدالله :هااا ي بطل جاهز للتدريب عايزاك تكون قد الثقة دي وترفع راسنااااا
ابراهيم:بإذن الله ي شيخنااا هكون عند حسن ظنك فيااا

 

 

الشيخ ابو عبدالله:وده المطلوب يلا ي بطل أرتاح من السفر زمانك جاي تعبان وبكرا تبدأ التدريب
إبراهيم :حاضر ي شيخناااا بعد اذنك وباس أيده ومشي …
_____________________________
والد ملك رءؤف كلم حسام وجاه علشان يقعد مع ملك من تاني بس المرة دي حسام جاه لوحده
رءؤف:اومال فين والدك ووالدتك ي حسام
حسام :بصراحة يعمي انا قررت اجاي النهاردة لوحدي
رءؤف:ماشي ي بني علي العموم تنور تعال اتفضل
حسام كان عنده وجهة نظر وقرار يروح لوحده عند ملك من غير أهله وفكر أنه لازم يتكلم معاهااا ويسالهااا هي ليه اتكلمت معاه واحرجته حاب يعرف ليه غيرت رايها لا من تاني
دخل حسام وقاعد معاه رءؤف ونرجس دخلت رحبت بيه وملك كانت داخلة وبتقدم العصير ل حسام
ملك بحب:اتفضل
حسام :شكرا
ملك قعدت وكانت بتبص ل حسام وحسام بيشرب العصير وعينه عاملة تبص يمين وشمال زي م يكون بيهرب من نظرات ملك له.
رءؤف :طيب ي حسام اسيبك انت وملك تتكلموا …يلا ي نرجس نطلع ونسبهم
نرجس :يلا ي ابو ملك …عن اذنك ي حسام ي بني
حسام:اتفضل ي عمي ،اتفضلي ي ست الكل.

 

 

حسام قاعد متوتر ،ومش اتكلم بس …خد نفس عميق كدا …ممكن اعرف طلبتي تقبليني ليه انا قولت من اول مقابلة خلاص كدا بالذات أن طريقتك معايا مكنتش لطيفة
ملك :انا ….انا مكنتش اقصد بجد اي حاجة بس الفكرة انك …
حسام قاطعهااا بالكلام …إني عاجز مش كدا مش ده اللي قولتيه انا عارف انك مستحيل تقبلي بياااا بس عايز افهم ليه ادتي الرد لوالدك وطلبتي اني اجاي من تاني
ملك :بصراحة كدا انا اسفة لو كنت جرحتك بكلامي بس والله مكنش قصدي انا قررت وفكرت وانا موافقة بيك ومفيش حاجة اسمها مستحيل اقبل بيك انا فعلا قبلت خلاص وبتبتسم ب لطف
حسام ابتسم بس كان مستغرب …بجد موافقة عليااا انتي متأكدة من كلامك ده طاب ازي ايه خلاكي تغيري رأيك
ملك بحب:عادي بس كل اللي عايزة تعرفه اني مش وافقت علشان زي م قولت إني مشفقة عليك أو اي حاجة
حسام:انا مش عايز ترمي نفسك مع واحد عا*جز زيي حتي يوم م جيت اتقدمت كنت عارف إني هترفض زي اترفضت قبل كدا مرة والف وعشرة بس هتصدقيني لو قولتلك من اول م دخلت وشوفتك اول مرة والله حبيتك وارتحت ليكي كمان كنت بدعي ربنا في كل ساجدة انك تكوني لياااا …ايوه زمانك مستغربة إني ازي بقول كدا رغم يأسي وعجزي بس ع الأقل كان عندي امل وأما عمي كلمني وقالي انك موافقة وفيه راحة من ناحيتك مش هقدر اوصف فرحتي بالخبر ده كانت عاملة ازي …كل ده حسام بيحكي وملك بتبصله بإستغراب واندهاش …ياااه للدرجدي فعلا حابها كدا للدرجدي كان بيتمني توافق …وهنا ملك اتأكدت انها اخترت صح كانت مستمتعة اووي بيه وبكلامه كان عامل زي العسل الصغير اللي فرحان زي فرحة لبس العيد الجديد ينام ويحلم أنه يلبسه بكرا …

 

 

ملك بتنهيدة مع ابتسامة :انت بجد حبتني …
حسام بحب:اكتر من نفسي والله ونفسي تطلعي من نصيبي وعمري م هخليكي تندمي علي اختيارك ليااا في يوم من الايام … بس …
ملك استغربت لما سكت… بس ايه مالك
حسام :خايف عليكي وخايف شكلك هيكون ايه قدام الناس لما يعرفوا انك هترتبطي بواحد عا*جز كدا ،خايف اكون عقبة في حياتك مش عايز أشوف نظرة شفقة منك ولا من اللي حواليااا ،مش عايز يقولوا ايه اللي جابرهاااا ع كدا ،مش عايز اربطي حياتك بيااا علشان صعبت عليكي …
ملك بحب:مال الناس ومال حياتي انا ارتحت ليك وللمرة المليون انا هرتبط بيك انت مش ب الناس وأسفة ع كل حاجة حصلت ليك منهم ومن نظراتهم انت احسن واحد في الدنيااا دي كلهاااا وبتبتسم له ونظرة عيونهااا كلها حب وراحة …
بس الظاهر إني اكتشفت إني حبيته ، ومبطلتش أحبه وافكر فيه ولا ثانية فحياتي انا قلبي دق له وقررت افتح قلبي من تاني انا قلبي طاير اووي من الفرحة احساس الحب والراحة النفسية للشخص اللي بنحبه طلع حلو اووي ي بجد
و العَالم إيه؟ ، ما هو كِفاية ده كلامه معايا كفيل يخليني أحبه الف مرة ومرة وانسااا اي حاجة في شكله والله ، ❤️❤️❤️❤️❤️💐’:””””❤️❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤🪴 ؛ “” “”
**تسريع الأحداث**
ملك وحسام قاعدوا يتكلموا شوية كل واحد فيهم بيحكي عن حياته وداخل رءؤف ونرجس بعد كدا يضحكوا ويهزروا بجد قاعدة حسام كانت لذيذة اووي ومريحة بعد كدا حسام اتفق مع والد ملك أنه بكرا هيجيب والده ووالدته علشان يقرءوا الفاتحة ويتفقوا علي الشبكة وهكذا ورءؤف قاله تمام تنور في اي وقت بعد الكلام م بينهم استأذن حسام علشان يمشي …
وبكدا بقا فيه راحة بين حسام وملك وكل حاجة ماشية تمام ما بينهم **

 

 

___________________________
في الصعيد
راضية :بقولك ايه ي حاج مش ناوي تجوز زين بقا ولا ايه
م خلاص بقا ضابط قد الدنيا اهااا
حسن:وه هو قالك عاوز يتجوز
راضية :لا مقلش ولا هيقول كل م اجي افتح معاه الموضوع يقفله قولت مفيش غيرك اللي هتعرف تفتحه
حسن:سبيه ي راضية هو أدره ب مصالحته في الاول والاخر
راضية :ايه اللي بتقوله ده عاااد انا عايزة افرح بيه
وأشيل عياله كمان ولا انت بقا مش عايز تفرح وتلقت جد
حسن بضحك :يستي عايز وبعدنا خلاص خلتيه يتجوز ويخلف كمان كل حاجة بتيجي في وقتهااا واحدة واحدة علي زين هو وقت م يلاقي العروسة هيجاي يقولك ع طول
راضية :يلاقي مين ،اومال العرايس اللي حدانا إيه
حسن:تقصدي مين
راضية:اقصد قمر وازهار زينة البنات انا دايما شايفة قمر ل زين وازهار ل سليم …واهو سليم هيدخل الحربية وكام سنة ويتخرج ويبقااا ضابط هو كمان
حسن بضحك:الله انتي بقا ناوية ومخططة من زمان
راضية :ولا مخططة ولا حاجة البنات كيف البدر المنور وانا نفسي اجوزهم ل زين وسليم جوي جوي ،المرة الجاية لما زين ينزل تكلمه وتحددوا ميعاد وتطلب من صالح نخطب زين لقمر

 

 

حسن :طيب ي راضية وقت م زين ينزل يحلهااا الف حالللل
يلا انا خارج عندي شغل عاوزه حاجة
راضية :عاوزة سلامتك يجعلك في كل خطوة سلامة
**راضية اللي خلاهااا تقول كدا أن تفيدة راحت لها البيت في مرة وبتتكلم وبتقولها هو زين مش ناوي يتجوز عاااد ومن هنا فضلوا يتكلموا وتفيدة حطت في دماغ راضية أن لازم الاخين ياخدوا الاختين وتفيدة بتسعي لكدا تحت إطار دول زي بناتهااا وهيكونوا تحت طوعهااا واي حاجة راضية تقول عليها ليهم هيسمعوا كلامها من هي مرات عمهم وحسن اخو ابوهم صالح بس هل تفيدة فعلا قصدهاا إ سعاد وراحة بناتها ولا في حاجة ورا ده **
___________________________
كساب مجمع الفلاحين علشان يلوي دراعهم ويبيعوا له الأراضي بتاعتهم
كساب:طاب انتوا عارفين انا مجمعكم ليه
رد واحد من الفلاحين … لا مش عارفين
كساب :طيب اقولكم انا مجمعكم ليه …انا عرفت انكم مش عايزين تبيعوا ايه اللي غير رأيكم هااا مين اللي لعب في دمغاكم ….حسن مش كدا عايز اقولكم خليكم ماشيين وراه بس مش هينفعكم وكلمة لكل واحد فيكم …اللي مش ناوي يبيع يعتبر نفسه من النهاردة عدوي وقسمنا بالله م هيدوق طعم الراحة واصل … واحد بيرد وبيقول …طاب لما نبيع الارض اللي بنأكل منهااا ومن خيرهااا هنعيش منين ي كساب بيه …بيرد كساب … هو انا هاخد منكم الأرض ببلاش انا هديكم فلوس تعملوا بيهااا اللي انتوا عايزينه …واي واحد فيكم هيحاول يعاند قدامي ويروح يشتكي زي الوليه ل حسن الجبالي تاني هو الجاني ع نفسه …اللهم بلغت اللهم اشهد …

 

 

**كساب الرايق عارفنا كدا هو شخصية ظالمة في روايتنا معندوش ضمير ولا ملة شخص بيجري ورا السلطة والجاه
وأنه يكون الكبير يكون الملك بيجري ورا لهس الدنيا ونعيمهااا وبيفرض قوته علي الضعفاء والغلابة بس سلطاته وقوته هل هتدوم ل نهاية روايتنا ولا لا …**
__________________________
هدي واقفة مع زين عاملين يضحكوا ويهزروا
وهدي منشحكة اوووي
جنة شافتهم وكانت مضايقة جامد وبترقبهم من بعيد وبتجز علي سنانهاا ..وفي نفسها …ايه ده هم ازي واقفين كدا يضحكوا ويهزروا …وراحت ناحيتهم …جرا ايه ي هدي ي حبيبتي مالك ما تضحكيني معاكي
هدي بتبص ل جنة وبتضحك … تعالي ي جنة تعالي الضابط زين ده طلع عسل خالص
جنة بترفع حواجبها …ايه ده والله اكيد عسل اسود
زين بيبص لها وبيديق عينه كدا…يعني انتي شايفة كده عسل بقا
جنة :علي حسب بقا ،والله انا شايفة مينفعش الواقفة اللي انتوا واقفينهاا دي واقفين تضحكوا وتهزروا ايه ي هدي هانم مش وراكي شغل ولا ايه

 

 

هدي :ايه ي جنة مالك في ايه هو حد كلامك ولا جه جمبك
مركزة اووي كدا معانا واقفة انا وحضرة الضابط زين بنتكلم
جنة:والله اللي اعرفه ان الكلام مش مكانه احنا في مكان شغل
زين :انا ملاحظ انك مكبرة الموضوع اووي ي دكتورة مفيش حاجة حصلت لكل ده ،ولا انتي غيرانة
جنة بصدمة وذهول وحاسة أن زين كسفهاا ..انا …انا …أغير ليه وعلشان ايه اصلا …انا ماشية ومشيت جنة ع طول واضيقت من كلمة زين دي وكانت بتثور
وهي ماشية … أنا ايه اللي دخلني صحيح وانا مالي مالي مركزة معاه اووي كدا ليه يتفلقوا هم م الاتنين
________________________
جاه ميعاد النتيجة النهائية للكلية الحربية
سليم رايح يشوف النتيجة ولاقا واحد صاحبه كان معاه في الاختبارات
سليم :هاا النتيجة طلعت
_ايوه طلعت
سليم:متعرفش انا عملت ايه
_سقطت
سليم بصدمة =…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *