روايات

رواية دانا وماسة الفصل الثاني 2 بقلم عادل عبدالله

رواية دانا وماسة الفصل الثاني 2 بقلم عادل عبدالله

رواية دانا وماسة البارت الثاني

رواية دانا وماسة الجزء الثاني

دانا وماسة
دانا وماسة

رواية دانا وماسة الحلقة الثانية

ومن صعوبةاحساسي بالوحدة وافتقادي لوجود أمي فكرت أن لما دانة تيجي عندنا ابدل هدومي معاها واروح مع ماما كأن انا دانة أختي واسيب دانة مع تيتا وجدو .
وبدأت هنا فكرة أن انا ودانة نبدل شخصياتنا مع بعض دون ان يلاحظ ذلك الاخرين .
طلبت من دانة اننا نبدل ملابسنا وتقعد هي مع تيتا وانا امشي مع ماما ، وبعد الحاح شديد مني دانة وافقت وبدلنا هدومنا مع بعض و ماما لما جت تمشي سلمت علي دانة علي اساس انها انا وبعدين اخدتني معاها ومشينا مع جوزها حازم .
روحت مع ماما بيتها عند حازم وحاولت امثل قدامها ان انا دانة .
وتاني يوم الصبح ماما صحيتني علشان اروح المدرسة .
روحت المدرسة وقابلت دانة هناك
قالتلي : انا زهقت من تيتا يا ماسة ، القاعدة هناك رخمة اوي انا هرجع لماما تاني بعد المدرسة .
قولتلها : في حد عرف اننا بدلنا ؟
: لأ .
: طيب يا دانة سبيني والنبي مع ماما شوية .
: لأ انا زهقت من تيتا كل شوية تقولي ذاكري .
: والنبي يا دانة علشان خاطري نفسي اقعد مع ماما شوية .
: ييييييه .ما تقولي لماما تخليكي تيجي تعيشي معانا احسن .
: مش هترضي . جوزها قالها بنت واحدة هتعيش معانا بس .
: طيب يا ماسة هسيبك النهاردة وامري لله وبكره كل واحدة ترجع بيتها تاني .
فرحت اوي انها وافقت تسيبني مع ماما يوم كمان .
بعد المدرسة كنت مش عارفة اروح ازاي لأني مش عارفة البيت كويس !! سألت دانة هي بتروح ازاي وهي وصفتلي بالظبط .
دانة راحت عند تيتا وانا روحت بس أتأخرت شوية لحد ما وصلت عند ماما لأني سألت كتير وانا ماشية وكنت مش عارفة البيت .
الغريبة ان ماما مش لاحظت ان انا اتأخرت !! رغم ان تيتا لما كنت بتأخر ٥ دقايق بس كانت بتزعق كتير .
ماما جابت الاكل وقعدت اكلت وبعدين دخلت اذاكر .
ماما بصت لي باستغراب وقالتلي : اول مرة يا دانة تذاكري لوحدك من غير ما اقولك .
ولما قعدت تتكلم معايا شوية قالتلي : انتي مش دانة ، انتي ماسة .
قولتلها : لأ يا ماما .
قالتلي : والله انتي ماسة . ليه عملتي كده ؟ وفين اختك ؟
: اختي راحت عند تيتا وانا جيت هنا .
: ليه عملتوا كده ؟
: انا اللي قولتلها كده .
: ليه ؟
: نفسي اقعد معاكي يا ماما زي كل بنت ما بتقعد مع امها .
شوفت عيون ماما دمعت وحضنتني وباستني وقالتلي : ما انا واختك بنيجي نقضي معاكي يوم كل اسبوع .
قولتلها : لأ يا ماما انا بحبك اوي و عاوزة اقعد معاكي علطول .
قالتلي : طيب ادخلي كملي مذاكرتك دلوقتي ونبقي نتكلم بعدين .
ولما رجع حازم جوزها من الشغل بالليل كنت انا لسه صاحية بس عملت نفسي نايمة .
قعدوا يتعشوا وبعدين ماما كلمته وقالتله : شوفت يا حازم ايه اللي حصل النهاردة ؟
حازم : ايه اللي حصل ؟
: ماسة ودانة بدلوا هما الاتنين وماسة جت هنا ودانة راحت عند جدتها !
: وليه عملوا كده ؟
: ماسة قالتلي اني وحشاها ونفسها تعيش معايا زي اي بنت لما بتعيش مع امها .
: ودانة هترضي تعيش عند جدتها ؟
: اكيد لأ ، انا كنت عاوزة اقولك اخلي البنتين معنا هنا .
: انتي اكيد بتهزري .
: لأ بتكلم جد يا حازم ، وفيها ايه ؟!
: بصي يا رحمة انتي تحمدي ربنا اني مستحمل بنت من بناتك علشان خاطرك انما الاتنين مع بعض مش هينفع .
وبعدها سمعتهم هما الاتنين بيتخانقوا بصوت عالي وانا كنت خايفة اوي و عاملة نفسي نايمة .
بعدها صوتهم سكت وماما جت تبص عليا شافتني عاملة نفسي نايمة ، دخلت هي وحازم اوضتهم بعدها خرجت علشان ادخل الحمام سمعتهم بيتكلموا بصوت مش واضح و ماما كانت بتصرخ عرفت انه كان بيضربها !! كنت عاوزة اخبط علي الباب علشان اقوله يسيبها لكن خوفت يضربني انا كمان !! بعد كده سمعتهم بيضحكوا !! اطمنت وعرفت انهم اتصالحوا وانه وافق اني اعيش معاهم ، لكن الصبح ماما صحتني من النوم وودتني المدرسة و قالتلي اني لازم اروح اقعد مع تيتا زي ما اتفقنا وهددتني لو عملت كده تاني مش هتيجي تشوفني ابدا .
اضطريت اني ارجع اعيش مع تيتا تاني ورجعت دانة عند ماما .
استمرت حياتي عند تيتا زي ما هي كل يوم تيتا توديني المدرسة الصبح ولما ارجع تعملي اكل وتقولي ادخلي ذاكري ، وافضل اذاكر طول اليوم وتيتا قاعدة مع جدي او بتتفرج علي التليفزيون وانا قاعدة لوحدي ومفيش عندي اصحاب خالص !!!
ورغم ان انا ودانة في نفس المدرسة لكن دانة كانوا صحباتها مع الوقت كتروا اكتر مني بكتير ، انا كان ليا واحدة بس صحبتي غير دانة اسمها ريتاج ، انما اختي دانة كان كل البنات اصحابها .
و فضلنا كده سنة بعد سنة نكبر وتيتا كانت بتبقي فرحانة اوي لما النتيجة تظهر وتعرف اني طلعت الاولي علي الفصل وعلي المدرسة .
وفي سنة ستة ابتدائي طلعت الاولي علي المحافظة و اتعملي تكريم في المحافظة وفي الادارة وفي المدرسة .
و كانت اول مرة أشوف في عيون اختي دانة نظرة غيرة في عيونها .
ورغم فرحتي بالنتيجة والتكريم لكن حزن دانة لأنها كانت مش من الاوائل زعلني جدا ، وكان نفسي تتكرم معايا .
لما دخلنا مدرسة الاعدادي كل واحدة فينا كانت في فصل ، مع الوقت لاحظت ان دانة صحباتها مش كويسين علطول ضحك وهزار بصوت عالي مع الولاد في المدرسة وفي الشارع كمان !! ولما خوفت علي اختي كلمتها وقولتلها : ابعدي يا دانة عن صحباتك الجداد دول علشان مش كويسين .
قالتلي : مش كويسين ازاي ؟
: بيضحكوا بصوت عالي وبيهزروا بطريقة مش حلوة مع الولاد في المدرسة وفي الشارع كمان .
: طيب ودي فيها ايه ؟
: انا مش مرتاحة لهم وحاسة انهم غيرنا وتربيتهم غير تربياتنا .
: وهو انتي هتعملي عليا وصية يا ماسة !!!
: مش قصدي يا دانة يا حبيبتي ، انا لاحظت حاجة وقولتلك لأني بحبك .
: وهو انتي علشان طلعتي الاولي هتعملي فيها بقي البنت المحترمة اللي فاهمة الصح والغلط وانا بقي اختك المستهترة الفاشلة !!!
: مش قصدي يا دانة ، انا اقصد ..
: خلاص خلاص ، عموما ماما عارفة صحباتي كلهم وبتشوفهم بيعملوا ايه وبيضحكوا ويهزروا بصوت عالي قدامها ومش اعترضت . خلي نصيحتك لنفسك .

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية دانا وماسة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *