روايات

رواية عندما يقع العنيد في الحب الفصل الثالث 3 بقلم مريم عبدالحميد

رواية عندما يقع العنيد في الحب الفصل الثالث 3 بقلم مريم عبدالحميد

رواية عندما يقع العنيد في الحب البارت الثالث

رواية عندما يقع العنيد في الحب الجزء الثالث

رواية عندما يقع العنيد في الحب كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم عبدالحميد
رواية عندما يقع العنيد في الحب كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم عبدالحميد

رواية عندما يقع العنيد في الحب الحلقة الثالثة

عندما يقع العنيد في الحب
البارت الثالث_3🤎🍂
بقلم الكاتبه /مريم عبدالحميد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زين بضحكه شر…: خلاص خليها معاك لحد مجيلك انت في نفس المكان اللي انا اعرفوا يا طارق
طارق …: ايوه نفس المكان
زين…: تمام
/زين قفل معاه وابتسم ابتسامة شر وقال
زين…: ياخساره كان نفسي ارحمك لكن انتي اللي جبتيه لنفسك
زين قفل زرار البدله ولبس النضاره وفتح باب المكتب لاقي ريناد السكرتيره قدامه وفي ايدها فنجان القهوة
ريناد بخوف …: ان انا اسفه جداً لحضرتك بس ماما كان..
زين قطع كلام ريناد
زين بعصبيه…: لما ارجع ليكي حساب معايا

 

 

ريناد …: ماما كانت تعبانه ومكنتش قادره اسيبها
زين …: تمام الف سلامة …واه ابقي بلغي سليم يؤجل الاجتماع لبكره
ريناد …: الله يسلمك …تحت امرك يا زين بيه
ــــــــــــــــــstop ـــــــــــــــــــــــــــــــ
دي ريناد عادل مواصفاتها لون البشرة ابيض لون العيون بني مش محجبه طبعا …بتحب زين من زمان وحولت تخليه يحبها بس مقدرتش كل مره كانت بتفشل والباقي طبعا في الاحداث
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
/زين ركب العربيه وساق بسرعه وراح لطارق
وبعد مرور وقت وصل زين
طارق …: نورت يا زين بيه
زين…: اخلص يا طارق وقولي عملت ايه
طارق …: ده كشف بالمعلومات عنها
زين…: وريني كده
طارق…: اتفضل يا بيه
زين بصدمه …: حور؟!
طارق …: ايوه يا بيه اسمها حور
زين في سره …: اه يابت اللعيبة يعني اسمك حور وجايه تضحكي عليا وتقوليلي لين السوفي لا وكمان في كليه هندسه تمام
زين …: لا برافؤ عليك جبت كل حاجه عنها
طارق …: امال ايه دي لاعبتي …بس معلش يا زين بيه لامؤخذه البنت عملت ايه دي حتي يتيمة الاب وشكلها طيبه ويعني اللي انا عرفوا عنك انك مبترحمش وشكل البيت غلبانه
زين بعصبيه …: بس انا شايف برضو انك ملكش دعوه وخليك في حالك يابطل …واتفضل
طارق…: كام دول

 

 

زين…: خمس آلاف جنيه
طارق بصدمه…: مش كتير دول
زين …: ميغلاش واه عارف لو حد عرف بموضوع ده هيبقي ملكش غير كفنك
طارق بخوف…: سرك في بير يابيه
زين …: سلام
طارق …: استني نشرب قهوة سواء
زين…: مره تانيه
/زين خرج وركب العربيه وقال
زين…: حور اسمك حلو بس كان هيبقي احلا لو مطولتيش ايدك
/زين خرج الفون ورن علي صحبه
زين…: ازيك يا فهد
فهد…: الحمد لله يازين … وحشني صوتك ياعم
زين…: معلش ضغط شغل بقي
فهد بحب…: ولا يهمك ياحبيبي
زين…: كنت عايزاك في خدمه معلش
فهد …: تحت امرك يازين
زين…: بص انا عايزاك……
ــــــــــــــــــــــــــ عند حورــــــــــــــــــــــــــــــ
/حور كانت قاعده في المكتبه بتقرأء

 

 

…: اتعلمنا وبقينا نقراء كمان
حور بهدوء …: بصي يالين انا عارفه انك جايه تعملي معايا مشكله زي كل مره فـ ياروحي ريحي نفسك احسن
لين بغيظ…: ههههه ذكيه كمان ماشاء الله بس متحلميش انك تبقي احسن مني لانك مهما حولتي هتفضلي هي هي البنت اللي من عيله متوسطه بختصار بلاش جو الهدوم الغاليه دي لانها مش هتليق عليكي
حور …: أولا متشكرين علي النصيحه ثانيا سواء كنت من عيله متوسطه او عيله غنية فانا كفايه عليا اني بنت ادهم الله يرحمه وبعيد عن كل ده محدش بيختار شكله ولا عيلته ولا حتي اسمه
/حور سابتها وخرجت من المكتبه وراحت لمريم في الكافيه
ــــــــــــــــــــــــــStopــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دي لين طالبه في الكليه مواصفتها لون البشرة قمحي مش محجبه باباها صاحب شركه مثلجات … بتغير من حور والباقي بقي في الاحداث
ــــــــــــــــــ عند حور ومريم ـــــــــــــــــــ
حور …: بتعملي ايه
مريم…: ولا حاجه بشرب قهوه
مريم…: كنت عايزه أحكيلك حاجه ياحور بس قوليلي الاول مالك ليه متعصبه كده
حور…: مفيش ياستي البنت اللي اسمها لين
مريم…: مالها ايه اللي حصل تاني؟!
حور …: اللي حصل ان لين…
/حور قالت لمريم اللي حصل
مريم…: فك منها دي غيرانه منك مش اكتر
حور…: حاضر بس هي رخمه اووي وبتعصبني
مريم …: سبهالي انا ياروحي

 

 

حور بضحك …: ايوه كده احسن تستاهل
مريم …: طيب هتروحي؟!
حور …: لا هستني الدكتور تامر يشرحلي المحاضره بتاعت النهارده عشان مفهمتش
مريم…: اشرحلك انا طيب
حور بضحك …: علي اساس انك فاهمه يعني!
مريم…: امال فاهمه طبعا
حور…: مبروك ياستي انا كده كده مش بفهم لامنه هو
مريم…: اهااا ربنا معاكي المهم انا هروح لاني حاسه بدوخه خلي بالك من نفسك
حور بقلق …: خلاص مش مهم استني نروح سواء
مريم…: لا لا مفيش حاجه لكل ياحبيبتي انا كويسه مفيش حاجه
حور…: طيب ياروحي خلي بالك من نفسك ولما تروحي وتوصلي البيت طمنيني عليكي
مريم …: حاضر وانتي كمان خلي بالك من نفسك
حور …: حاضر
/مريم مشيت والدوخه مسيطره عليها جامد
ـــــــــــــــ عند محمد ــــــــــــــــــــــ
محمد…: ايوه يا ماما
فردوس …: ايه يا محمد
محمد…: في ملف تبع الشركه نسيته عندك علي السرير بتاعي
فردوس…: ايوه ماله انا شالته الصبح وحطيته علي المكتب بتاعك
محمد…: طيب الحمد لله انا في الطريق اهو جاي اخدته
فردوس …: ماشي يا حبيبي تيجي بالسلامه
محمد…: الله يسلامك

 

 

/قفل محمد مع مامته وقال
محمد…: الحمد لله لاقيته
وبعد مرور وقت لاقي ناس كتير اوي بتزعق
محمد…: ايه ده في ايه الزحمه دي
/محمد نزل من العربيه بسبب الفضول اللي كان هيموتوا
محمد بعدم فهم …: هو في ايه يا استاذ
مجهول…: بيقولوا ان في بنت واقعه علي الارض ومش عارفين مين دي ولا ايه اللي حصل
محمد …: وسعولي كده
محمد بصدمه …: م مريم
مجهول …: انت تعرفها يا استاذ
محمد …: اه
محمد …:م مريم فوقي
محمد/ حاول يفوقها ومفيش فايده فشالها وركبها العربيه وساق بسرعه جامد جدا وتطلع علي اقرب مستشفى علي طول والاول ماوصلوا شالها ودخل المستشفى
محمد بعصبيه وبصوت عالي …: دكتور يا دكتور
الممرض …: مالها دي
محمد بعصبيه …: انا لو اعرف مالها كنت هاجيبها هنا ليه فين الدكتور اللي هنا
الدكتور …: انا اهو هاتها علي الغرفه هنا
دخلها الغرفه والدكتور قاله اتفضل معلش اطلع بره عشان اعرف افحص وتاكد ايه اللي حصل
/محمد خرج وفضل رايح جاي من كتر التوتر
محمد بخوف…: يارب استر يااارب
وبعد مرور وقت الدكتور خرج
محمد بخوف…: خير يا دكتور
الدكتور …: خير متخفش مفيش حاجه
محمد بعصبيه …: امال هيا حصلها ايه
الدكتور …: انا مقدر موقفك هي عندها توتر عصبي ودا سبب الدوخه والاغماء ممكن تكون في حاجه مزعلها مثلا او حد ضايقها
محمد بحزن…: طيب هي فاقت ولا لسه
الدكتور …: لا بصراحه لسه انا ادتها حقنه مهدئ ومتخفش هي كام دقيقه وهتفوق بس لو عايز تدخلها ادخل بس متعملش صوت لحد متفوق لوحدها

 

 

محمد …: تمام شكرا يا دكتور
محمد دخل لاقها لسه مفقتش قاعد جنبها ومسك ايدها وفضل باصصلها وقال
محمد بصوت واطي جداً …: شكلك في كمية براءة متتوصفش …ياترى ايه اللي وصلك لكده؟!
محمد اول محس انها بتفوق ساب ايدها بسرعه
مريم بعدم وعي وهي حاطه يدها علي دماغها …: اه اه انا فين؟!
محمد …: احم مريم انتي في المستشفى
مريم اتخضت من الصوت وقامت اتعدلت وعدلت هدومها وقالت
مريم بخضه…: محمد؟!
محمد…: اه ياستي محمد حمدالله على سلامتك
مريم بعدم فهم …: الله يسلمك بس ايه اللي حصل؟!
محمد …: والله حتي انا مش عارف اي اللي حصل كل الموضوع اني كنت مروح البيت اجيب ملف تبع الشغل لاقت زحمه وناس……
/محمد قالها اللي حصل
مريم …: انا كنت مروحه وكنت حاسه بدوخه وبعد كده مشوفتش حاجه تاني
محمد بعصبيه …: امال حور فين
مريم …: حور في الكليه وبعدين حور مالهاش ذنب قالتلي يلا نروح سواء انا قولتلها لا مفيش حاجه انا كويسه وهروح لوحدي
محمد بعصبيه …: وانتي يا مريم مدام تعبانه مشيتي لوحدك ليه
مريم بهدوء …: لاني مكنتش عارفه ان كل ده هيحصل!
محمد …: المهم حصل خير وانتي كويسه دلوقتي
مريم …: الحمد لله

 

 

وفجأه الممرضه دخلت
الممرضه …: انتي فوقتي حمدلله على سلامتك جوز حضرتك كان خايف عليكي اوي
مريم بصدمه…: ايه ده انا اجوزت امتي قصدي يعني مين ده
الممرضه بصت علي محمد وقالت
الممرضه …: الاستاذ ده مش جوزك
محمد باحراج…: احم لا حضرتك انا اخو صحبتها
الممرضه …: اه انا اسفه جداا لحضرتك يا انسه بس هو كان قلقان عليكي جداً …انا هروح ابلغ الدكتور انك فوقتي
مريم …: لا ويهمك تمام
محمد باحراج …: اسف بالنسبه اللي حصل ده
مريم…: لا عادي محصلش حاجه عموما شكرا علي اللي انت عملته تعبتك معايا معلش
محمد …: لا تعبك راحه وبعدين انتي زيك زي حور بظبط
مريم …: ربنا يسعدك
الدكتور دخل
الدكتور …: حمدلله على سلامتك يا مدام مريم
مريم…: الله يسلمك … مدااام؟!
الدكتور…:اه مستغربه عرفت منين اصله جوزك كان قلقان عليكي جداً
مريم…: لا لا انت فاهم غلط ده يبقي اخو صحبتي
الدكتور …: معلش بقي افتكرتوا حوزك المهم ياريت بقي يا انسه مريم بلاش زعل كتير لانه كان السبب انهارده في اللي حصلك
مريم…: حاضر
/اما محمد بقي كان واقف هينفجر من كتر الضحك علي خضت مريم لما الدكتور قالها يامدام
ـــــــــــــ
الدكتور…: انا كتبتلك علاج استمري عليه

 

 

مريم…: تمام حاضر
محمد…: طيب هي تخرج من المستشفى انهارده عادي
الدكتور …: اه عادي مفيش حاجه لو حابب دلوقتى مفيش مشاكل
محمد بص لمريم
مريم…: اه ياريت انا عايزه اروح
محمد…: خلاص تمام
الدكتور خرج
محمد…:طيب استني هنا لحد ماظبط بره ورجعلك
مريم…:طيب اتفضل
محمد…:ايه ده
مريم…:دي فلوس عشان تحاسب بره
محمد…:انتي مجنونه معلش يعني؟!
مريم بهدوء …: لا مش مجنونه بس ده ميمنعش انك تاخد مني فلوس وبعدين انا مبحبش اخد حاجه من حد مهماً كان مين هو الشخص ده
محمد…: خلي فلوسك معاكي يا مريم
محمد ساب مريم وخرج
مريم…: عنيد اوي ياربي اعمل ايه دلوقتي كان لازم يغمي عليا يعني؟!
/محمد حاسب المستشفى و جاب العلاج وشويت عصاير واكل لمريم
خبط علي الباب
مريم …: ادخل
محمد …: يلا يا مريم عشان هنروح
مريم…: لا انا كده تمام هروح لوحدي
محمد بعصبيه …: انا قالت كلمه واحده يلا يعني يلا
مريم…: وانا قولت لا كده كفايه اوي وانت تعبت معايا

 

 

محمد…: سؤال هو انا اشتكيت ؟!
مريم…: لا ومش هتشتكي لانك مش هتبين حاجه اصلا
محمد…: لا متخفش لما هتعب هشتكي يلا بقي
مريم…: احم يلا
خرحوا وصلوا لعربيه ومريم ركبت في الكرسي اللي وراء
محمد…: هو انا سوق عند حضرتك؟!
مريم بعدم فاهم…: لا ليه؟!
محمد…: اصلك قاعده وراء تعالي هنا
مريم…: لا هنا كويس
محمد…: لا مش كويس وهتخبطي في سقف العرببه كتير لان الطريق وحش وانتي تعبانه مش هتستحملي
مريم …: لا متخفش
محمد…: تمام
بعد مرور وقت
محمد بضحك…: قولتلك تعالي هنا
مريم…: لا عادي مفيش حاجه
محمد وقف العربيه وقال
محمد…: تعالي يامريم
مريم باحراج…: حـ حاضر
مريم ركبت وكانت محرجه جداا لحد ماوصلت البيت
مريم…: شكرا يامحمد
محمد…: برضو كده مفيش شكر ولا حاجه وبعدين ده واجبي
مريم…: محمد ممكن اطلب منك طلب صغنون
محمد …: اكيد اتفضلي
مريم …: ممكن متقولش لحور اللي حصل ده
محمد…: حاضر بس في حاجه يعني

 

 

مريم …: لا مفيش بس حور لو عرفت مش هتقولي ايه حاجه مزعلها عشان انا مزعلش
محمد بابتسامة …: حاضر مش هقولها وممكن بقي اطلب انا منك طلب
مريم …: اتفضل
محمد…: ممكن نبطل الزعل والحزن الذائد ده عشان خاطر صحتك
مريم بدموع …: هحاول حاضر
محمد لاحظ دموعها اللي خلت عيونها تلمع وقال
محمد …: حاولي …انا عارف ان مفيش حد من غير حزن وهم و في وقت الزعل بتبقي حاسه إنه مش هيعدي بس مع مرور الوقت هتحسي إن ربنا كريم جدًا و هون عليكي كتير بعدها و عديتي وقويتي.. وفي لحظات انك بتبقي حاسه إنك مش عارفه تعبر علي اللي جواكي ودموعك بتسبق كلامك ربنا بيبقي جنبك وحاسس بيكي يامريم
مريم بدموع …: نا معنديش اي مُشكله اني افضل استني الحاجه اللي بتمناها واني استحمل واصبر معنديش مشكله افضل اعافر وكُلي امل ف ربنا انه يحققلي الحاجه دي ، بس مش عايزه اتصدم واتخذل ، مش عايزه احس اني كُنت غلط وضيعت من عمري استني حاجه مش من نصيبي ومش مكتوبالي من الاول
محمد …: رب الخير لا يأتي إلا بالخير يامريم …خلي عندك ثقه في الله
مريم بابتسامه …: حاضر
مريم …: تعبتك معايا … تعاله بقي اتفضل معايا
محمد…: معلش مره تانيه المهم عايزه حاجه.
مريم…: سلامتك
مريم نزلت وفتحت باب بيتها ودخلت وقالت
مريم…: ماما يا ماما
اسماء مامت مريم…: نعم يا حبيبتي تعالي ايه ده علاج ايه
مريم…: لا مفيش حسيت بشوية دوخه ورحت لدكتور وقالي بسبب قلت الاكل
اسماء…: مانا بقولك يامريم اتغذي وكلي
مريم…: يلا حصل خير
اسماء…: طيب ادخلي ريحيلك شويه لحد ماعملك اكل
مريم …: ماشي يا ماما
ـــــــــــــــــــــــــــــ عند حورـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

حور ماشيه وبتكلم نفسها
حور…: ياتري مريم عامله ايه ياريتنى روحت معاها
حور روحت البيت
حور …:يا اهل البيت حد هناا
فردوس…:تعالي يا حور انا في البلكونة
حور …:بتعملي ايه
فردوس …:عادي بشم شويه هواء
حور …:امال فين محمد
فردوس…:محمد كلمني وقالي ان جاي واتاخر وبعدين جي ومشي تاني
حور …:طيب انا جعااانه
فردوس…:استني زمان اخوكي جاي
حور …:وانا مالي بيه انا اللي اعرفوا اني جعانه
فردوس…:رني علي اخوكي شوفيه وصل لفين
حور …:طيب الاول هكلم مريم وبعدين محمد
فردوس…:مانتي جعانه
حور …:لا خلاص مهما كان اخويا حته مني لازم استني
فردوس …:كلي بعقلي حلاوه
حور …:انا برضو ليا في الجو ده ماشي ماشي يا ماما
وسبتها ومشيت
حور بترن علي مريم
حور …:ايوه يا هبله عامله ايه
اسماء …: لا انا ام الهبله قصدي انا ام مريم يا حور
حور باحراج …:اسفه والله يا طنط فاكراكي مريم امال هي فين
اسماء …:موجوده ياحبيبتي بس نايمه شويه عشان تعبانه
حور …: الف سلامة عليها ايوه فعلا هي قالتلي انها دايخه

 

 

اسماء …: اه ماهي كشفت
حور …: ربنا يطمنك عليها ياطنط
اسماء …: يارب ياحبيبتي …وان شاء الله لما تصحي هخليها تكلمك
حور بحب…: ماشي ياطنط سلام
حور قفلت معاها
حور …: ماما محمد جي
فردوس …: لسه
حور …: هتصل عليه
فردوس …: ماشي
حور رنت علي محمد وكنسل عليها
حور …: محمد كنسل الخط في وشي يا ماما
فردوس …: يبقي زمانه جاي
حور…: ممكن
فردوس …: اهو جي اهو
محمد…: في ايه مالكم
حور…: اتاخرت ليه
محمد …: ضغط شغل
حور …: يعني عشان شغلك اموت من الجوع
محمد…: هو انا مكهرب التلاجه مثلا
حور …: لا بس امك مش راضيه تخليني أطفح
فردوس …: خلاص يلا قومي جهزي السفره
حور …: حاضر
حور جهزت السفره واكلوا وكل واحد دخل اوضته
ـــــــــــــــ في غرفه محمد ـــــــــــــــــــ
محمد قاعد بيفكر في كلام مريم

 

 

محمد…: ياتري ايه الهدف من واري كلامها دا
فضل يفكر فيها لحد مغلبه النوم وحور كذالك نامت
ــــــــــــــ يوم جديدــــــــــــــــــــــــــــــــ
حور …: شكل البيت كله نايم يلا هلبس وخرج اجيب فطار وجيب شوية طلبات ليا من الهايبر
حور صلت ولبست وهي ماشيه لاقيت شاب ماشيه وراها
حور … شكلي هتخطف ولااي ياماما.
حور…: انت مين يا جدع انت…؟!
مجهول…: مش معقول القمر ماشي لوحده ليه
حور …: زهق من شكلك
مجهول …: مقبوله منك يا قمر
ولسه كان هيقرب منها ويمسك ايدها لاقي بوكس نازل علي وشه
زين …:لم ايدك ياحيوان
مهجول …:وانت مالك
زين نازل فيه ضرب

 

 

حور بضحك هستيريه …: تستاهل تصدق يابني انت جيت لمصلحه الاوله انك اضربت وممكن تموت في ايدو وده طبعا من غير مجهود مني والتانيه الكباتن اللي بيضربك ممكن يدخل السجن فانا كده يبقي ضربت عصفورين بحجر واحد
/والمجهول طلع يجري من كتر الخوف
حور كانت لسه هتمشي هي كمان سمعت صوت بيقولها
زين…: مفيش حتي شكرا يالين السوفي قصدي حور ادهم
حور بصدمه …: حور؟! ان…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عندما يقع العنيد في الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *