روايات

رواية قصة حياة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ملاك

رواية قصة حياة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ملاك

رواية قصة حياة البارت الرابع والعشرون

رواية قصة حياة الجزء الرابع والعشرون

قصة حياة ملاك

رواية قصة حياة الحلقة الرابعة والعشرون

عدي اليوم عليهم كلهم ونامو ف سلام ولكن فيه اللي مكنش عارف ينام .ولكن عدي اليوم عليه وجه الصبح …
فالمستشفي أسر مسك موبايله اخيرا ورد ع شهد اللي لاحظ أنه مكلمتهوش غير كام رنة .
أسر : الو .؟
شهد بقلق: انت فين ؟
أسر: فالمستشفي
شهد: مستشفي اي حصلك اي ..؟
أسر : مستشفي المرة اللي فاتت وحادثة كالمعتاد يعني
شهد : طب أنا جيالك
أسر : لا متجيش ي شهد
شهد: مينفعش اسيبك
أسر: متجيش ي شهد
قفلت شهد واضايق منها وعرف أن اليوم مش هيعدي.

 

عند حياة لبست هدومها المكونة من دريس لونه اسود فيه تفاصيل كتير وشكله جميل عليها ولبست الطرحه الهاديه المشجرة
ولفتها ببساطة وحطت لمسات خفيفة جدا من الميكب ..
شذا بنوم: ع فين الهانم
حياة قربت وباستها: اجمل اخت فالدنيا
شذا قامت وبتتاوب: راحه ل أسر ؟
حياة : ايوا، باستها تاني وكملت:وشوشو حبيبتي مش هتقول لماما اكيد مش كدا
شذا ردت ليها البوسة : ايوا طبعا يقلب اختك بس تحكيلي بالتفاصيل عشان اسيبك تنزلي وحالا مش لما ترجعي .
حياة : أنا قولت انك مش هتعديها برضو
ماشي يستي أنا بحب أسر من تلات سنين وهو كان دعمي الاول بعد ربنا وبعدكم كان عارف ان نفسي ف هندسة وكان دايما يساعدني، كان كل مشكلته البنت اللي حبها ف طفولته ومعرفش يتخطاها ومشكلتي أنا اني حبيته بس غصب عني حبيته والمشكلة التانية أنه كان مرتبط
هو اللي قالي أنه بيحبني ومش مجرد صداقه وانا ضعفت وقولتله اني كمان بحبه لاني كنت حبيته فعلا
كان بيجي يحكي ليا كل حاجة وعن المرتبط ليها وكان بيزعل ع زعلها كنت بتمني لو يجي يوم ويتكلم عني زيها أو يقول كلام كويس ف حقي
كنت بتقهر وانا بسمعه
متخيلة اني كنت بختار معاه يلبس اي وهو رايح يقابلها كمية معاناة عيشتها محدش هيتخيلها ..

 

شذا: وليه كل ده !!
حياة : حبيته حبيته بجد مهما كان يعمل كنت بديله مبررات وبقول معلش مش مهم غصب عنه مبطلتش ادي ليه مبررات لحد دلوقتي هو جميل
هو غير ومختلف أنا بشوفه اجمل حد فالدنيا ومبشوفش غيره مهما كان قدامي جامعة أو غيره بس مبشوفش غيره
حبيته فعلا ي شذا
استحملت منه حاجات محدش يستحملها .هو مش وحش لكن غصب عنه هو كل غلطته أنه عشمني ب حبه
أنا كنت دايما جنبه ومعاه لو حد خسر فمش هيكون غيري
شذا: محاولتيش ليه تتخطيه؟
حياة بدمعه نزلت منها غصب عنها: حاولت وحاولت كتير اوي بس اكدب لو اقولك اني بطلت احبه أو عرفت ف مرة اتخطاه كل مرة كنت برجع ليه بشغف وحب اكبر كل مرة مكنش بيهون عليا اسيبه كل مرة كنت بقول ميستاهلش مني كدا ولازم افضل جنبه
واكدب عليكي لو حتي بعد الموضوع ده بطلت احبه
خلاص يشذا كفاية معنتش قادرة عايزة اقوم اروح
شذا حضنتها : محتجاني معاكي؟
حياة : خليكي أنا هعمل نفسي راحه الجامعة ومش هتأخر متقلقيش
نزلت حياة وشافت باباها وعرفت أنه زعلان منها
قربت منه بحبه وباسته من رأسه.
حياة: عارفة انك زعلان مني بس أنا مقدرش ع زعلك وبحبك وانت عارف انا بحبك قد اي .
باباها بحزن: بصي ي حياة أنا عارف انك مش هتعملي حاجة غلط وواثق فيكي بس وارد تقعي فيه عشان كلنا بشر وبنغلط ي حياة ف لو وقعتي ي بنتي ربك موجود قربي منه اكتر وانتي عارفة أنه غفور رحيم أنا معرفش ليه بقولك كدا بس صدقيني أنا خايف عليكي عشان أنا وامك فعلا تعبنا اوي علشانك انتي واختك اتمني تفهمي كلامي

 

ربنا ينور طريقك يبنتي .
ونزلت حياة وكلام باباها بيتردد ف ودانها حاولت تعدي الكلام مؤقتا لحد ماتقدر تصارح وتواجه
وصلت المستشفي وقابلت حمزة وهي داخله
حمزة بابتسامة: زي القمر وانتي مبسوطة والله
حياة : تسلملي ي حمزة مش عارفه لولاك كنت هعمل اي
حمزة بحب: انتي تساهلي كل خير يحياة
حياة بابتسامة : أسر لوحده؟
حمزة : ايوا ادخليله
ابتسمت وخبطت ودخلت
حياة ابتسمت اول ما شافته وقربت منه
أسر بحب: تعالي يحياة قلبي
حياة قربت وقعدت جمبه
مسك ايديها وباسها بحب:وحشتيني
حياة بكسوف : احم انت اكلت ؟
أسر: تؤ
حياة : طب هقوم اشوف فين الفطار بتاع المستشفي
قامت حياة وشدها أسر عليه ووقعت ف حضنه
حياة : اسرر
أسر بضحك : استني بس انتي طلعت شفايفك حوار عن قُرب
حياة بغيظ: ابعد ي اسر سبني وعيب اتلم
أسر وهو بيبص ليها بحب وبيمشي أيده ع خدها
حياة بتوتر: أسر ابعد
أسر بتوهان من جمال عيونها: مش قادر ماتيجي نجرب
حياة :ها، نجرب اي

 

أسر وهو بيقرب شفايفه اكتر من شفايفها: شفايفك، انتي عارفة أنا كان نفسي قد اي المسها عيونك وشفايفك خطفوني اول ما شوفتك
قرب اكتر ولمس شفايفها لمسة سريعه وحس أنه مش قادر يقاومها ولكنه فاق ع صوت *****
ااااه هي الحكاية كدا
طب مش تقول ي اسر انك مش فاضي ومش عايزني اجي عشان بتترمي ف حضن الست هانم
معرفتناش ي اسر ؟؟
لاحسن تكون دي حياة .؟؟
قامت حياة بحرج ولكن شدها أسر ومسك أيدها
كملت شهد : انتي بقي حياة مش كدا ؟؟؟
وانتي مرمية ف حضن خطيبي ليه ها
أسر بعصبية : هدي صوتك
شهد بعصبية: خايف ع السنيورة بتاعتك ولا اي
لا هعليه اخلي كل الناس تعرف أن البيه المحترم واخد الهانم ع السرير
جه حمزة ع صوتها واخر كلمة قالتها
حمزة: اخرسي انتي مين اصلا عشان تقولي عنها كدا ولا ايش تكوني انتي ؟؟؟
شهد.: اه كلكم باين واقفين ف صف الهانم
طب تمام
انت مبتردش ليه ي اسر ها ؟؟؟
انت هتسبني وتفضل مع دي ؟
أسر : هو اي اللي دي ليها اسم والزمي حدودك ي شهد
شهد : رد عليا ي اسر !!؟؟
اسرر بهدوء: ايوا يشهد أنا بحب حياة وعايزها

 

شهد بصدمة: طب وانا أنا ي اسر!!!
أنا فين من كل ده تفرق اي عني هي !!!!
أسر: وقت مانتي كنتي بعيدة وبتعامليني بطريقة مقرفه كانت هي بتحاول تصلح بينا
شوفت طفلة بتحاول تصلح بينا برغم حبها ليا
شوفت الدنيا معاها
متساليش هي ليه
انتي مش وحشه ولكنك معرفتش تتعاملي معايا محبتنيش ي شهد وواجهي نفسك انك كنتي ضامنه وجودي
شهد بعصبية: بكرهك بكرهك ي اسر وخرجت منفعله ومخنوقة
وحياة اللي منهارة ف العياط :حرام عليك ي اسر حرام ازاي تكسر قلبها كدا
ليه كدا ليه هي ذنبها اي
أسر : وانتي كان ذنبك اي انتي قلبك اتكسر بدل المرة مليون

 

حياة : وهي ليه تتكسر ليه ليه ي اسر
أسر : حياة أنا بحبك انتي عايزك انتي
حياة بدموع : بس أنا مش عايزاك
وبعدت حياة وخرجت منهارة فالعياط …

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قصة حياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *