روايات

رواية هل نلتقي الفصل الحادي عشر 11 بقلم هاجر عصام

رواية هل نلتقي الفصل الحادي عشر 11 بقلم هاجر عصام

رواية هل نلتقي البارت الحادي عشر

رواية هل نلتقي الجزء الحادي عشر

هل نلتقي
هل نلتقي

رواية هل نلتقي الحلقة الحادية عشر

يوسف: بقى كده يا تيته تخضيني عليكي مش بتاخدي علاجك ليه
الجده:قلبي مشغول بيك يا حبيبي مش مبسوط ومتضايق من ساعة ما جيت من السفر مالك
يوسف: مفيش يا حبيبتي كله هيبقى كويس وبعدين مين البنت دي وتعرفيها ازاي
الجده: دي لطيفه خالص بحبها اوي كنت كل ما ادخل البلكونه اشوفها بتذاكر وبتروي الزرع وتقرأ هاديه اوي اول ما شافتني تعبت جاتلي جري
يوسف: تعرفيها ازاي
الجده: اتكلمنا كذا مره نسلم على بعض كده يعني
يوسف: كويس انها كانت موجوده الحمد لله
نجمه: اليوم طويل اوي وصعب وتعبت ايه ده هو عشان امتياز يمرمطونا كده
اسماء: نجمه الدكتور عايزك في غرفه٣٠٧
نجمه: مفيش غير نجمه نجمه نجمه قابلت مين انا بس يبوظ اليوم
نور: بابي حبيبي
الاب: يعيون بابي
نور: ممكن نقعد انا ونوح في الكافيه نخلص المشاريع اللي علينا
الاب: اي مشروع فيه نوح اخرجي من الجروب بتاعه
نور: ليه يا بابا هو عمل ايه ده لما اعترفلي كلمك واتقدملي
الاب: لما تتخطبوا يا نور واسكتي بقى
نور: يوووه
الاب: متدبدبيش وأنتِ ماشيه
نور: ماشي
على الماسنجر
نيللي: كريم ممكن نتكلم
كريم: اكيد
نيللي: هو احنا ممكن نتكلم عن حياتنا مع بعض
كريم: ازاي يعني
نيللي: ممكن نقفل موضوع جدتك ده خالص
كريم: مش فاهم
نيللي: ليه عايزها لحد دلوقتي
كريم: مين قال اني عايزها يا نيللي مين قال
نيللي: امال مين بيقولي لحد دلوقتي ليلى
كريم: مش بقولك كده عشان انا عايزها لا انا بقول كده عشان حسيت معاكي اني بتنفس اني مرتاح خطواتي كلها أنتِ فيها حتى وأنتِ مش موجوده، انتِ مش موجوده تسجيل ومذكرات ليلى موجوده أنتِ موجوده كل ده مش موجود بس مرتاح
نيللي: تسجيلات ومذكرات ايه مش فاهمه
كريم: كانت بتسجل صوتها وبتكتب كل حاجه عشتها معاها كل ذكرياتنا مع بعض
نيللي: وانت لسه محتفظ بيهم
كريم: اكيد يا نيللي امال هعمل فيهم ايه
نيللي: انا مش هقدر اكمل معاك طول ما الحاجات دي معاك
كريم: أنتِ بتقولي ايه
نيللي: لو هي فضلت هتبقى حاجز بينا كإن ليا ضره يا كريم
كريم: اقفلي يا نيللي اقفلي انتِ شكلك مش فايقه
نيللي: ايه الجنان ده فيه ايه
كريم: لا مفيش حاجه بس فيه انك بتغيري من واحده متوفيه من وانا طفل
نيللي: تصرفاتك دي تدل على ايه
كريم: انا هقفل
نيللي: لا تقفل ليه يا بابا انا مش عايزه اتكلم معاك تاني اصلا وبقولك ايه بلوك بقى احسن ولا كإنك ظهرت في حياتي
كريم: احسن بردو
نيللي: قرف ورجوعه تاني مش مريح وانا غبيه اني سمعت قلبي
نسرين: مالك يا حبيبتي متعصبه ليه
نيللي: عايزه شاي
نسرين بإستغراب: اعملي
عملت الشاي ودخلوا البلكونه
نسرين: مدخلاني البلكونه في التلج ده ليه
نيللي: هو بارد ومش مريح
نسرين: الجو
نيللي: لا كريم
نسرين اتنهدرت: بصي أي ارتباط مش لازم يبقى كله راحه في مشاكل لازم تحصل وخناقات وزعيق وغلط من الطرفين أنتِ دماغ وهو دماغ بتتقابلوا وتقرروا يا تقدروا تكملوا يا لا انا وابوكي لحد دلوقتي بنتخانق بس فهمنا بعض خلاص فبنراضي بعض ونتصافى يوم يومين لحد ما الغلطان يتنازل مش هقولك امسكي في حقك وقولي غلطانه أو لا بس متجيش على نفسك خلى المركب تمشي اه بس متعتذريش على غلط مهملتيهوش هو غلط صفي الدنيا وخليه يعتذر وهو مش واخد باله معاملتك هتحسسه بالذنب
نيللي: ده مش ناسيها بس عشان معاه مذكراتها بيقرأها عشان تفضل معاه يا ماما تعلقه بيها عشان شوية كلام مكتوب عشان وصيتها له أنه مينستهاش
نسرين: نسيهاله بالتدريج اسمك نيللي يقولك يا نيللي ييجي يتكلم عنها وقفيه وغيري الموضوع
نيللي: بس دي متبقاش انانيه
نسرين: هو اللي اناني وهي كمان توصيه ليه يعني انا هنقدر ننساهم
نيللي: يمكن عشان طفل
نسرين: انا اقلب حياتك ليه ما اسيبك ترتاح من بعدي هتعيش والدنيا هتحدفك هنا وهناك هتفتكرني مره في الشهر في السنه مش مهم المهم هتفتكرني إنما اسيبلك كلام عشان تفتكرني واتعلق بيك وادور على حد شبهك عشان بس افضل فاكرك طول الوقت ده غلط
نيللي: طب اعمل ايه
نسرين: سيبيه هو لما يستوعب هيجيلك
نيللي: عملتله بلوك
نسرين: جدعه كده يتقوليله انت مش فارق معايا لو عايزك بجد هيعمل كل حاجه عشانك
نيللي: متأكده
نسرين: هو انا اه خايفه تبعدي عني وخايفه حياتك متكنش نفس اللي رسمتيها بس انا هقولك اللي يفيدك اكيد أنتِ بنتي
نيللي: شكرا يا ماما
تاني يوم في الجامعه
يوسف: اسف يا شباب امبارح محضرناش السكشن بس غصب عني ومتعوضه متقلقوش ومش هضغطكم خالص
الطلبه: شكرا يا دكتور
المحاضره خلصت بعد ما الكل خرج طلب من محمد يقول لنيللي أنه مستنيها في المكتب
محمد: نيللي
نيللي: اتفضل يا محمد في حاجه
محمد: بشمهندس يوسف عايزك
نيللي: ليه حصل حاجه
محمد: الصراحه معرفش بس هو قالي كده
نيللي: هتضيعوا علينا الفطار
محمد: معلش بقى نور هتقوم بالواجب
نور: دبسوني اوي اصل الواحد ناقص
نيللي: سيبها في حالها دي بتتخانق مع دبان وشها دلوقتي
سابتهم وطلعت ليوسف وهي بتقول مش قابل مني كلام في يوم واليوم التاني عايز يكلمني عبث فعلا عبث يلا امرنا لله
نيللي: السلام عليكم حضرتك كنت عايزني يا بشمهندس
يوسف وهو ينظر للورق: كنت شفت كام ديزاين لفساتين أنتِ رسماهم في مسابقه هتتعمل هنا في اجازة نص الترم لو حابه تقدمي فيها بسرعه عشان تلحقي تنفذي التصاميم
نيللي: مسابقة ايه مش فاهمه
يوسف: اول مره تحصل هنا بس سمعت عنها قلت اقولك موهبتك حلوه ولو نجحتي فيها هتبقي في حته تانيه اعتقد أنتِ عايزه كده
نيللي: مش عارفه اشكر حضرتك ازاي
يوسف: اسألي بشمهندسه لبنى هتفيدك اكتر
نيللي: مفيش غيرها يعني انا بخاف منها الحقيقه
يوسف وهو بيداري ابتسامته: معلش بقى دي هتبقى معاكي للآخر
نيللي: تمام مش داخله المسابقه
يوسف: متضيعيش الفرصه من ايدك صعب تلاقي فرصه زيها دلوقتي
كريم لدكتور خديجه: وانا ليه اقبل اني انظم المسابقه دي وبعدين دي مش تبع جامعتنا
خديجه: احترم نفسك واتكلم معايا كويس ده غير أن المؤسس للمسابقه دي احنا كمان وانا عارفه انا بختار مين كويس انت وسليم مع التيم اللي انا حددته
كريم: اسلام صاحبنا بردو
خديجه: انا مذكرتش اسلام في كلامي لو كان قدها كنت قلتلك عليه وبعدين خلص الكلام هنا المسابقه في الاجازه عايزاك ترفع راسي فاهم
كريم: فاهم يا دكتور بعد اذنك
سليم: قالتلك ايه
كريم بنرفزه: في مسابقه في الاجازه عايزانا ننظمها وهي مشرفه علينا وانت معايا وباقي التيم اللي هي هتختاره
سليم: بس
كريم: للأسف
سليم: هنقول لإسلام ايه
كريم: مش عارف قلتلها قالتلي لو كنت شايفاه قد الحوار كانت قالتله
يوسف وهو رايح البيت افتكر نجمه ومكان المستشفى اللي هي فيها وراحلها هناك
يوسف عند الاستقبال: السلام عليكم في حد هنا شغال اسمه نجمه
نجمه: استاذ يوسف بتعمل ايه هنا
يوسف: ايه ده انتِ لسه جايه
نجمه: اه للأسف شفتي دلوقتي
يوسف محسش بنفسه واغمى عليه فوقوه
نجمه: انت كويس يا استاذ يوسف
يوسف: تقريبا كويس
نجمه: اكلت حاجه فطرت
يوسف: ايوه انا تمام
نجمه: ضغتك كويس ممكن نقيس السكر
يوسف: ليه انا كويس ده انا حتى رياضي
نجمه: ملهاش علاقه متقلقش ، شوف طلع عالي يا رياضي هتحتاج تعمل تحاليل وتشوف الدنيا ايه
يوسف: بس انا مظبط اكلي
نجمه: ممكن يكون وراثي جدتك مريضة سكر بردو
يوسف: لا معتقدش
نجمه منقدرش نحكم الا بعد التحاليل، هو انت كنت جاي ليه
يوسف بضحك: جاي لقدري

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية هل نلتقي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *