روايات

رواية عشق الرعد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم مريم عماد

رواية عشق الرعد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم مريم عماد

رواية عشق الرعد البارت الحادي والعشرون

رواية عشق الرعد الجزء الحادي والعشرون

رواية عشق الرعد كاملة (جميع فصول الرواية) بقلو مريم عماد
رواية عشق الرعد كاملة (جميع فصول الرواية) بقلو مريم عماد

رواية عشق الرعد الحلقة الحادية والعشرون

عند حور و ندي
ندي حكت لحور علي كل حاجه
و فجأة قل*م نزل علي وش ندي
حور:ايه الجبروت ده تخدعي اخوكي و تكوني مدم*نه و عمله نفسك الغلبانه الطيبه طب عشق ذنبها ايه ليه ليه تعرفيهم ان عشق هي نقطة ضعف رعد مش خايفه عليها ردي عليا ليييييييه
ندي: أنا كنت معرفش ان العصير فيه مخدر*ات انا بقيت مدمنه بسبب اخويا اهم حاجه عنده شغله و سفره عمره محس بيا ولا اهتم بيا حتي ابويا مكنش مهتم بيا
حور:طيب عشق ذنبها ايه
طبعاً محدش فاهم حاجه
Flash Back
شريف:حضرتك الأنسه ندي
ندي:ايوه مين حضرتك
شريف:واحد بيحبك
ندي:نعم
شريف:اعرفك بنفسي شريف عبد الفضيل
ندي: أهلاً وسهلاً حضرتك عايز أيه بقي
شريف:نكون صحاب
ندي:اسفه مش بصاحب

 

 

 

شريف:حتي لو قلتلك اني مريض كنسر
ندي: ربنا يشفيك
شريف:انا بحبك و برقبك من زمان و بحب اشوفك من بعيد ممكن نكون صحاب
ندي:طيب بص لغاية متكون كويس و تتعافه
شريف:ماشي
بعد شهرين
شريف: عمله أيه
ندي: الحمدلله
شريف:تشربي ايه
ندي: عصير ليمون
شريف:تمام بعد أذنك هروح الحمام
ندي: اتفضل
شريف:خد حط الكيس ده في العصير و خد الفلوس دي ليك
شخص:تمام
وبس و بدأت رحلت ندي في المخدر*ات
نرجع تاني بقي
ندي:كنت عايزه جرعت مخدر*ات عشان كنت تعبانه و عشان اخد الجرعه اخدت ورق من عند رعد لصفقه معينة و أنا مكنتش عايزه عشق تيجي في طريقي مش زنبي
حور:كنتي قولتي لرعد و كان هيحل الموضوع

 

 

 

 

ندي:رعد ديمآ كان مخوفني منه عمره متفاهم معايا بابا ديمآ كان مديله الحق اكتر مني كنت تعبانه و خايفه كنت بقول ان المخدرات هتريحني بس طلعت بأذي نفسي و ماشيه في الطريق الغلط انا بجد تعبانه 😭😭
حور بحنيه:معلش انا عارف ان رعد و عشق هيسمحوكي و هتتعالجي و هترجعي زي الفل
لا يجوز للآباء تفضيل بعض الأولاد على بعض، لا يجوز لهم ذلك، بل هذا منكر؛ النبي ﷺ لما سأله بشير بن سعد أن يعطي النعمان ولده غلامًا قال: أعطيت ولدك كلهم؟ قال: لا، قال: اتقوا الله واعدلوا بين أولادكم وأراد أن النبي ﷺ يشهد فقال: إني لا أشهد على جور سماه النبي ﷺ جورًا.
فالمقصود: أنه لا يجوز للأم ولا للأب التفضيل بين الأولاد، بل يجب التسوية بينهم للذكر مثل حظ الأنثيين، فلا يجوز أن يعطى زيد كذا، ويترك الآخر، لا، بل يجب التعديل بين الأولاد ذكورهم وإناثهم؛ ولهذا في الحديث الآخر: أيسرك أن يكونوا لك في البر سواء؟ قال: نعم، قال: فهكذا؛ لأنه إذا فرق بينهم ساءت أحوالهم، وربما قطعوه أيضًا.
فالواجب على الأب والأم والجد والجدة عدم التفضيل، بل يجب العدل للذكر مثل حض الأنثيين، إذا أعطى الذكر مائة يعطي الأنثى خمسين، وإذا أعطى الرجل ألفًا يعطي الأنثى خمسمائة وهكذا، يجب التعديل؛ لقوله ﷺ: اتقوا الله واعدلوا بين أولادكم ولقوله لـبشير بن سعد الأنصاري لما أراد أن يشهده على عطيته للنعمان وحده قال: إني لا أشهد على جور وقال لـبشير: أيسرك أن يكونوا لك في البر سواء؟ قال: نعم، قال: فلا إذًا يعني: فلا تخص بعضهم، سوِّ بينهم حتى يكونوا كلهم في البر لك سواء، نعم.

 

 

 

 

التفرقه وحشه بتصنع عدا*وه و كر*ه
عند عشق و رعد
بيدخل آدم و اسد
آدم:سلم نفسك يا شريف
رعد:الحق عشق يا اسد
أسد:بيجري علي عشق و بيبدا يفك الحبل
أدم:خدو الزفت ده
رعد:فكني يا بجم
بيغمه علي عشق و أدم بيفك رعد بصعوبة
شريف:فكرني هطلع من هنا علي رجلك
وبيوجه شريف المسد*س في وش رعد
بيجي فارس من وره و بيضر*ب شريف علي دماغه

 

 

 

 

رعد:بسرعه علي المستشفي
آدم: تعالي يا عمار الكل*ب يخربيتك بقي تستغفلني انا و اسد و تضحك علينا يا بن الجز*مه
بيوصلو المستشفي
رعد:دكتتتتتتتتتور بسرعه
جماعه انا مش هقول دكتوره و الجو ده 😏 عشان الدكتور ذي الدكتوره دي بتبقي في كل الروايات و نحن نختلف عن الاخرون 😂يلا نرجع تاني
بيخدو عشق علي غرفة الأكسجين
بعد وقت
رعد:ها يا دكتور
الدكتور:للأسف……

عشق:رعد عامل ايه طمني عليك
رعد:وحش منغيرك عرفة امتك و أنا مش شايفك قدامي
عشق:مش كل حاجه بتخلص زي من كون عيزين
رعد: يعني أيه مش راجعه ليا
عشق:ده في علم الله
بيصح رعد من النوم
رعد: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إنشاء الله عشق هترجع
في المستشفي الكل بيكون متجمع
حور و ندي و اسد و آدم و رعد
رعد و اسد بيجهزو عشان هيعملو العمليه لعشق
حور:خلي بالك من عشق يا رعد ورجعهالي
رعد:ادعي و قولي يارب
حور:يارب

 

 

اسد:يلا يا رعد
…………………. بعد وقت
رعد: الحمدلله
اسد:لسه ان عدا 24 ساعه منغير تعب هتقوم و هتكون كويسه
رعد: إنشاء الله
حور:ها عملتو ايه
رعد: الحمدلله بس لازم يعدي 24سنه منغير تعب
حور: إنشاء الله
آدم: يعني هيا كويسه
رعد:كلنا ندعيلها
ندي:انا اسفه يا رعد
رعد:كلمة اسفه مش هقبلها غير لما عشق تقوم بسلامه و تسمحك
بيروحو كلهم معادا رعد
في العربيه عند حور و اسد
اسد:بتعيطي ليه
حور:خايفه علي عشق
اسد:متخافيش هتكون كويسه
حور: يارب
في العربيه عند ندي و آدم
آدم: متزعليش من اخوكي رعد طيب و هيسمحك اظن انك عارفه اخوكي اكتر مني
ندي:انا ندمانه و حسه بغلط كبير
آدم: كله هيعدي

 

 

ندي:طيب روحني عشان حسه بصد*اع و جسمي منمل
آدم:عشان بدأنا علاج
ندي بصريخ:روحني و بطل زن
آدم روحها
ندي:انا كنت شيلاها فين
آدم:بدوري علي ده
ندي:هات
آدم بزعيق: فوقي بقي لازم تتعافي ايه مش خايفه من نتيجة القرق ده لازم تسيبي المخدر*ات
ندي:ابعد عني و هات الكيس
آدم مسك ندي و نزل بيها تحت و ركب العربيه و راح مكان
ندي:انت موديني فين
آدم خدها و دخل شقه فيها دكتوره و ممرضين
ندي: متسبنيش يا آدم
آدم: لازم تتعافي
الدكتوره خدتها
آدم:اسف انا بعمل كده عشان مصلحتك
عند عشق و رعد
عشق بدأت تفتح عنيها
عشق:انا فين
رعد:عشق حبيبتي حمدالله على السلامه
عشق:ايه الحصل
رعد:مش مهم انتي عمله أيه
عشق:حسه بتعب في جسمي كله
رعد:معلش هجبلك دواء
بعد وقت اتنقلة عشق اوضه عاديه

 

 

حور و اسد و آدم بيجو
حور بعياط:عشق حبيبتي وحشتيني كده يا عشق تسيبيني
عشق: براحه هتعصر في ايدك
حور:انا اسفه
عشق:فين ندي
حور: معرفش
اسد: حمدالله علي السلامه يا مدام عشق
عشق:الله يسلمك
آدم: حمدالله علي السلامه يا مدام عشق رعد كان بيموت عليكي
عشق:😂و عملي نفسك قلبك جامد و حجر 😂 عموماً فين ندي
آدم:بتتعالج
عشق بصدمه: أي ليه ملها
حور: هقولك وحكة كل حاجه و ايه سبب ان حور تعمل كده
عشق بعياط:يا حبيبتي يا ندي انا عايزه اشوفها
رعد:مسمحها
عشق:ايوه انا عايزه اشوفها
رعد:انتي بجد مسمحها
عشق: ايوه ندي اختي و وقفت جمبي كتير و هي وقعت تحت خداع شخص حقير و ملقتش شخص يسندها
رعد:براحه عشان انتي لسه قيمه من عمليه
بعد يومين بتخرج عشق من المستشفي و بتروح تشوف ندي
عشق اول ما تدخل عند ندي
ندي بفرح و عياط:عشق حبيبتي حمدالله علي السلامه
عشق: عمله أيه يا ندي

 

 

ندي: تعبانه انا اسفه يا عشق
كانت ندي تحت عنيها اسود و شكلها تعبان
عشق:هتقومي بسلامه و هتكوني كويسه و أنا معاكي
حور من وراهم:احنا كلنا معاكي
ندي: حور عمله أيه وحشتيني
حور: كويسه
رعد:عمله أيه يا ندي
ندي بعياط:كويسه
رعد شدها لحضنه
ندي بعياط:انا اسفه يا رعد متزعلش مني
رعد:يا عبيطه عمري مزعل منك
ندي:انا تعبانه يا رعد
رعد:هتكوني كويسه و أنا معاكي
آدم:جرا ايه ياد ما تبعد عن زوجتي المستقبليه
رعد: إذا انا وفقت
آدم:هتوافق و هو في حد يرفض عريس لقطه جمال وخده بالك يا ندي و كمان ظبوطه و طويل و عريض وخده بالك يا ندي
رعد:اتنيل
اسد:طيب كلنا عيزين نجوز انا طالب ايد الأنسه حور منك يا رعد عشان حور هيا الطلبة مني كده هيا
رعد:هيا قلتلي
عشق بشكل يضحك:والله كبرتي يا حور و بقي يجيلك عرسان
حور:متكسفنيش بقي يا عشق
اسد:يلهوي علي جو ابيض و اسود ده بصي يا رعد احنا هنعمل خطوبه و بعد متدخل الكليه هنجوز
حور:انا موافقه
عشق:طلعت منها
ندي:هتموتي علي الجواز 😏
و ضحكو كلهم
بعد مرور ثلاث سنوات

 

 

فرح
عشق و رعد (عشان معمالوش فرح)
حور و اسد
ندي و آدم
عشق:ايه رأيكم
ندي:قمر يا عشق
عشق: بجد
حور:قمر
عشق:وانتو حريات
ندي:وبقينا عرايس يا بنات
حور:و اجمل عرايس
عند الشباب
رعد:كبيرنا و جوزنا و ادبسنا
اسد:و اجمل تدبيسا
آدم:امشي ياد ده انا حاسس ان اختك بتكبر و عقلها بيصغر
رعد:احترم نفسك دي اختي
آدم:بس قمر

 

 

رعد:خالي بالك منها ندي طيبه أوي و غلبانه حطها في عينك
آدم:متخفش ندي في عنيا و قلبي
أسد:يا خوفي 😂
بعد وقت بينزلو القاعه و كل واحد بياخد عرستو
رعد:انا اسف يا عشق علي كل حاجه عملتها فيكي سمحيني
عشق:انا مسمحاك و نبدأ صفحه جديده
تمت…

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية عشق الرعد)

اترك رد

error: Content is protected !!