روايات

رواية أرض الحب الفصل الثالث 3 بقلم هدي حسام عبد المحسن

رواية أرض الحب الفصل الثالث 3 بقلم هدي حسام عبد المحسن

رواية أرض الحب البارت الثالث

رواية أرض الحب الجزء الثالث

أرض الحب
أرض الحب

رواية أرض الحب الحلقة الثالثة

سالم سابني ومشي وأنا بقيت ببكي علي سذاجتي اه معرفش إني ساذجة للدرجادي تعبت تعبت سندت علي الحيطة إللي جنبي ونمت صحيت على حد بيهزني جامد بأيده اتنفضت وبصيت بصدمة كان حد حاطط شال علي وشوا اتكلم : فيروز .
اتنهدت بأرتياح طلعت ماما : امي كنتي عاوزاني أقعد هنا لي؟
أمي بدموع : خدي دول يا بنتي طلعت ورقة وكان مكتوب فيها عنوان فيلا ، خدي ده عنوان فيلة أهل ابوكي إللي ابوكي سابهم خدي وسلميلي على أختك يا ضنايا ، أنا كنت سامعاكِ وانتي بتكلمي سالم خدي الذهب إللي هو ادهولك وبعية اعملي بية إللي إنتي عاوزاه .
فيروز بدموع : طب وأنتي ؟
ضحكت بمراره : سبيني يمكن ربنا يفتكرني .
فيروز : بعد الشر ، وحضنتها وباستها ومشيت قعدت تفكر الدنيا ليل والذهب إللي معاها لازم يتباع ومفيش محلات صيغة فاتحة دلوقتي بقيت تفكر لحد ما حطيت أيدها وفي جيبها لقيت فلوس طلعتهم وطلعت علي الشارع من بره ووقفت تاكسي ومشيت علي أقرب فندق ليهم .
السواق وداها على فندق كان جميل وباين علية هادي دفعت الفلوس .
ودخلت عند الريسيبشن : انا عاوزه اوضة في الفندق ده .
: تمام اقل اوضة هنا 2000 جنية .

 

 

فيروز : طب أنا مش معايا الفلوس دي حاليا ينفع اسيب اي حاجة ليك ضمان .
عقد حواحبة ورفع سماعة الموبايل : الو يا باسل باشا
وقص علية ما حدث
باسل بتفهم : تمام خد منها حاجة ضمان .
وقفل ضحك موظف الاستقبال واداها المفتاح ضحكت هي وطلعت علبة الدهب وطلعت ما صدقت نامت على السرير ومسكت الورقة وهي بتقول : هاجيلك يا جدي هجيلك .
بدأت تفتكر كلام مامتها : يعني كده أختي عند جدي ؟
قعدت تفكر لحد ما النوم غلبها ونامت .
صحيت تاني يوم أخدت دش حلو وفكرت إنها مش معاها فلوس نزلت أخدت كام قطعة دهب واستأذنت باعتهم رجعت دفعت الفلوس للاستقبال ومشيت ولقيت المكان في اسكندرية ضحكت ببراءة لأنها كانت مدينة احلامها .
ركبت قطر بعد ما حجزت وكده تسريع الأحداث .
وصلت عند الفيلا ودفعت فلوس التاكسي ووقفت قرأت إسم الفيلا عيلة الشرقاوي ضحكت ولسة هتدخل قاطعها عربية جيب طالعة وبنت راكباها والإبتسامة مزينة ملامح وشها وقفت شوية تبحلق في البنت شوية بعدين صرخت وقالت : ساره .
البنت التفتت ليها لأنها تعرف الصوت ده صوت البنت طلعت بوك صغير وشافت الصورة كانت صورة فيروز هي عندها ١٨ سنة ضحكت ونزلت تجري علي فيروز وهي بتضحك : فيروز بدموع حبيبتي يا فيروز .
بعد احضان وقصت فيروز علي سارة إللي حصلها : معرفش ازاي ده اب معرفش
فيروز : الفيلا دي بتاعت جده .
سارة : اه الفيلا دي متجمعة فيها العيلة كلها عيلة الشرقاوي أنا دلوقتي متجوزه تامر إبن عمك الحمد لله وعملت عمليات عشان ربنا يرزقني بطفلين تؤام سالي وسليم
ضحكت فيروز بسعاده : يعني أنا هبقي خالة .
سارة : تعالي جدك هيفرح بيكي اوييي .
اخدتها ودخلوا الفيلا مكنش فية حد قاعد وفي صوت جاي من اوضة الأكل : تعالي هتلاقيهم هنا .
اخدتها ودخلوا جدها رفع راسة لفوق وقال : مين دي ؟
سارة : فيروز روحي سلمي على جده .
فيروز جريت سلمت على جدها إللي كان قاعد بصدمة بعد احضان وكده قصت عليهم إللي حصل طلعوا في الصالة سمعت صوت مفتاح كان في حد نازل على السلم بمجرد ماكان بيخط خطوه كان قلبوا بيدق جامد نزل ورفع عينة لقي فيروز رفعت عينها وهي بصالوا وتلاقت اعينهم قالت فيروز غير مصدقة : باسل !
باسل : فيروز !

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أرض الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *