روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الحادي عشر 11 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الحادي عشر 11 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت الحادي عشر

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الحادي عشر

تزوجت حبيبة اخي

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة الحادية عشر

سامر : ايوة مين
المتصل : لو سمحت في وحدة وقعت قدام عربيتنا في الشارع و كان رقمك على تلفونها
سامر : ايه و انته فين
المتصل: احنا في مستشفى …..
سامر : انا جاي حالا
عمر : ايه في اخبار
سامر : اسراء في المستشفى
عمر : ايه مستشفى ايه
خضة عمر لهته على أنه ينتبه جابوا رقم سامر ازاي او ينتبه لخوف سامر و قلقه اللي واضح زي الشمس و لما ركب العربية و طار فيها للمستشفى
وصلوا المستشفى و ركض عمر و سامر لفوق سألوا عنها و عرفوا اي غرفة
كانت ساندة ضهرها بالمخدة و صاحية ركض عمر لعندها و اخدها بح.ضنه لو كان استنى شويا كان سامر اللي اخدها في حض.نه من خوفوا عليها بس اللي يحق لعمر ما يحقش لسامر
دورت اسراء وشها عن سامر اللي غمض عيونوا بقوة لما شاف خيبتها فيه في عيونها
عمر : حبيبة قلبي خضتيني عليكي كدة تمشي لوحدك بس تخفي حعرف احاسبك ازاي حمد الله عالسلامة يا قلبي
الدكتور : تمام ما فيش حاجة تخوف كل اشي كويس و ممكن تمشي بس حد يشوف الحسابات
عمر: انا حشوف الحسابات و راجع

 

اول ما مشي عمر ركع سامر على ركبتيه جمب سريرها و مسك ايدها وصار يبو.س فيها بقوة حط عيونوا على ايدها و ضغط بقوة
سامر : انا اسف اسف اسف انا انا مش عارف ازاي عملت كدة سامحيني و الله ما كان قصدي انا كنت بحاول ابعد عنك يمكن تعطي نفسك فرصة انك تحبي عمر او ترتاحي جمبه
اسراء : احب عمر طيب اذا انا حبيت عمر انت …
سامر : انا المهم عندي اشوفك مبسوطة انتي و هو انا اللي عملته اكبر غلط كل حياتي غلط في غلط بالأول سافرت وسبتك تروحي من ايدي و دلوقتي سبتك تمشي لوحدك و كنتي حتروحي مني ده انا ما كنتش حسامح نفسي العمر كله كان ممكن امو.ت نفسي لو جرالك حاجة
اسراء: بعد الشر عنك
سامر : انا حمشي قبل ما سامر يشوف حالتي و حسيب العربية تروحوا فيها انا اسف يا اسراء انا بحبك اوي اوي
مشي و لقى الناس اللي جابتني هنا عالباب
سامر : ايه اللي حصل
البنت: احنا كنا ماشين و كانت بتمشي قبالنا فجأة…..
فلاش بااااك
نزلت اسراء مخنوقة و متضايقة من كلام سامر و دموعها على خدها و كانت بتمشي و هي مش شايفة من كتر البكاء كانت في سيارة ماشية بسرعة و ما كنتش اسراء شايفاها و لما انتبهت ليها قربت منها غمضت عيونها ووقعت من طولها من خضتها وتعب قلبها لكنها ما تأذتش

 

بااااك
البنت : ولما لقينا تلفونها في شنتتها كان مسجل رقم حد باسم حب عمري كلمنا
سامر : صح نسيت ازاي جابوا رقمي مش رقم عمر ربنا يستر و عمر ما ينتبهش كلموني ازاي طيب امشوا انتو دلوقتي و متشكرين جدا
رجع عمر كان سامر عالباب لسة ما مشيش
عمر : خلصت الحسابات يلا نمشي
سامر: انا حمشي حروح الشقة و انت وصلها
عمر: تمام
سامر : انا اسف
عمر : اللي متأكد منه عمرك ما تقصد تأذيني يا اخويا
حض.نوا بعض بعدها سامر مشي وسابهم و عمر خد اسراء ووصلها والصبح سامر ما قدرش ما يطمنش عليها كلمها يطمن بعدها ندم أنه عمل كدة
اليوم 13 بكرة الفرح اهلي كانوا مبسوطين و بغنوا و بيرقصوا و انا قلبي حيوقف من الخوف لسة عندي أمل مش عارفة ليه لسة قلبي مش مصدق انه حيكون لحد غيرو
خلص اليوم و رحت غرفتي و مسكت تلفوني كل ما اجي اكلمه اقفل و اغير رأيي لغاية ما رنيت
كان قاعد بيبص للساعة كلها ساعات معدودة و حتصير زوجة اخيه اسما وفعلا كان يشعر انا الساعة تركض بأقصى سرعة على عكس عمر الذي يراها واقفة رن هاتفه ليشاهد رقمها لطالما اتصالها يجعل قلبه يرقص فرحا مسك الهاتف و تردد في الرد ثم فتح المكالمة

 

اسراء : عامل ايه طمني عليك
سامر : تمام الحمد لله و انتي ازيك
اسراء: كويسة
سامر : نامي و ارتاحي بكرة عندك يوم طويل عايزك تكوني منورة اكيد حتكوني زي القمر انا متأكد
اسراء بدموع مكتومة : يعني خلاص ما فيش اي طريقة
سامر : حتنسيني و حتعيشي مبسوطة عمر يستاهل انه يتحب
اسراء : خلي بالك من نفسك
قفلت السكة و كنت خايفة عليه جدا حاولت انام لكن ما فيش فايدة قلبي وجعني اوي
عمر كان طاير و بيعد في الساعات اللي باقية كان قاعد مع والدته
أم عمر : اخوك مال يا عمر
عمر : مش عارف يا أمي حاسس في حاجة كبيرة تعباه بيفضل في شقته لوحده بيجي هنا بالعافية
أم عمر : انا خايفة عليه اوي و خايفة يسافر و هو كدة
عمر: بس خلي بكرة يعدي على خير و أنا حقعد معه حعمله اي مشروع هو عايزه بس يفضل هنا
أم عمر: ياريت يا ابني ربنا يسعد قلبك يلا ادخل نام عشان عشان بكرة عندك يوم طويل
واجى اليوم يوم فرحي روحت الكوافيرة و لبست بدلة بيضا و حطيت ميك اب خفيف و لبست شالة بيضة و كان عمر بيستناني برة

 

نزلت من عالسلم اول ما شافني سحبني لحض.نوا و لف فيا كان طاير فيا من الفرحة
عمر : كل القمر ده ليا أنا
اسراء: متشكرة
عمر : يلا سامر مستني برة
اسراء بصدمة : سامر
عمر : اه ده وعدني من زمان انه هو اللي حيزفني
كنت خايفة عليه جدا يشوفني في البدلة اللي كان المفروض البسها ليه خرجت برة و كان كاست العربية شغال عمر كان ببرقص قدامي وانا ماشية
شافني سامر بصلي بصة كلها حسرة و غمض عيونه و لف وجهه
سحبوا عمر من ايدو يرقص معه حاول يبان طبيعي
ياريت يا عمر تعرف انك بتق.تل اخوك و انت مش حاسس عمر سحب سامر لحض.نه و صاروا الاتنين يبكوا
كنت خايفة على سامر اكتر ما كنت خايفة على نفسي
طلعت بالعربية و عمر جمبي و سامر كان هو اللي بالسوق كان وشي كامل في المرايا قباله
كان يسوق و يبص عليا كنت أحاول ما ابصله بس ما قدرتش عمر كان يسحبني لحض.نه و ايدو على كتفي كان حاض.ني بقوة

 

سامر بصوت مبحوح : حتروحوا عالقاعة على طول
عمر : لو ينفع نروح البيت و بلاها فرح ارقصوا انتوا
ابتسم سامر و في داخله نار قايدة لمجرد التفكير انه كلها كام ساعة و تصير في حضنه
كان بيبص عليا و يغمض عيونه عشان دموعوا ما تنزلش اكيد قادرين تتخيلوا حجم الوجع اللي احنا فيه
وصلنا و نزلنا من العربية حط سامر ايدو على قلبه و غمض عيونه
عمر بخوف : سامر في ايه مالك
سامر : ما فيش يا قلبي شوية إرهاق و قلة نوم
عمر : تحب نروح عالمستتشفى
سامر: مستشفي ايه دلوقتي يا عريس انا كويس الليلة ليلتك يا الله نتبسط
فوتنا القاعة كانت كبيرة و جميلة جدا و مليانة ناس عيلتهم كبيرة
مسك عمر ايدي و مسكني و دخلنا و هو بيرقص و مبسوط جدا و سامر قعد في آخر القاعة
رقصنا انا و عمر و بعدها قعدت وسبته هو يرقص
قالوا رقصة خاصة لعمر و اخوه سامر قام سامر يرقص كان واضح انه تعبان عيون البنات كلها عليه قام منهم كتير يرقصوا قباله كنت حاخدوا و نهرب
سحبتني ندى عشان ارقص معهم وقفت و عمر مسك ايديا و رقص بعدها مسك ايد اخو حاولت اخلي عيوني ما تروح غليه ما قدرت

 

كتفي خبط في كتفه مسك ايدي و لفني
سامر : زي القمر زي ما تخيلتك طول عمري ربنا يسعدك يا احلى حاجة في حياتي عمري ما حنساكي
بعدها راح ناحية اخوه ورقص معه
انتهى الفرح و روحنا البيت و كان سامر طالب عشا للكل هناك
كان عايز يرجع شقته امه رفضت لأنه كان تعبان جدا
اكلنا و عمر كان طول الوقت يأكلني و يشدني لحضنه
عمر : يالا تصبحوا على خير انا فوق اعتبروني مسافر شهر سنة يعني
حط ايد ورى رقبتي و ايد تحت ركبي و شالني قبالهم
عمر: تصبحوا على خير
كان سامر طول الوقت عيونوا على الأرض
طلعت الشقة نزلني و فكلي الطرحة قرب عليا و كان بياخد نفس
عمر: واخيرا
قرب لعندي وبا.سني من جنب شف.ايفي بعدها لسة حيكمل
بعدت شويا
عمر : غيري هدومك وانا حغير
اسراء : انا أسفة بس عندي ظروف

 

عمر: ظروف ايه
اسراء : ظروف يا عمر
عمر : ايه الحظ ده كان أجلنا او اقربنا
اسراء بخجل: الايام جاية كتير
عمر بحب : انتي عندي اهم من كل حاجة غيري هدومك نقعد سوا
لبست بجامة مقفولة و ماكنش عندي ظروف و لا حاجة دي حجة عبال ما اشوف حاعمل ايه
قعدت عكنبة لوحدي سحبني و قعدني جمبوا و فضل يبو.سني من وشي بعدت شويا
اسراء : انا معرفش حاجة عنك اوي احكيلي شويا
بدأ عمر يحكي عن نفسه بعدها وقف عند اخوه و قالها عالخلاف اللي حصل عالورث وبعدها عن حبيبته اللي تجوزت
عمر : انا قلقان عليه حسيته مش مظبوط ده غير سفروا الي مصر عليه
كان سامر في غرفته نايم على سريروا و حاطط ايدو مكان قلبه من الوجع
حست امه بابنها قامت تشوف ماله دخلت الغرفة لقته مكوم نفسه عالسرير و حاطط ايدو مكان قلبه و عرقان بشكل كبير
أم عمر بخوف شديد : في ايه يا حبيبي ايه بيوجعك

 

سامر : مش قادر يا قومي
أم عمر : يا قلب امك قوم غسل وشك او خود دوش و صحصح حاولت تقوموا
صوت خبط عالباب جامد خلى عمر يجري من مكانه يفتح الباب
ندى بصرا.خ : الحق يا عمر
عمر : في ايه
ندى : سامر وقع عالارض و مش بيتحرك
عمر :. ……
في ناس تعليقاتها مستفزة يعني ان تجوزها مش حتكمل الرواية هو مش المفروض في حبكة وقصة وكدة اللي مش عاجبوا رواياتي ما يقرأها ويألف هو ..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك رد

error: Content is protected !!