روايات

رواية دوار العمدة الفصل الثلاثون 30 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة الفصل الثلاثون 30 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة البارت الثلاثون

رواية دوار العمدة الجزء الثلاثون

دوار العمدة
دوار العمدة

رواية دوار العمدة الحلقة الثلاثون

أغلق الشاب الهاتف مع وائل
ليقف بضع ثواني ثم يتسلق بوابة الفيلا
البواب نائم فالساعة الثانية بعد منتصف الليل والشوارع هادئة إنه الشتاء فالجو شديد البرودة
تسلق الشاب بوابة الفيلا ليلتفت يميناً ويسارا خوفاً من أن يشاهدة أحد
فتح باب الفيلا بطريقته الخاصة فهو مسجل خطر
ليدخل إلى الفيلا ينظر إلى السلم الأنوار مطفءة يشغل كشاف هاتفه ويصعد السلم
في غرفة بثينه
يفتح الشاب باب الغرفة فهو علي علم بمكان الغرفة من خلال وصف وائل الدقيق لكل شبر بها
بثينه ليست نائمة في سريرها فهي في الحمام
سمعت أصوات بالخارج شعرت بالخوف
فعند إغلاق الشاب للباب ودخوله الغرفة تعثر في أحد التحف التي موضوعه علي منضدة في منتصف الغرفة
بثينه ودقات قلب سريعة وتوتر وشعور بالخوف أغلقت باب الحمام من الداخل وظلت تصرخ
حاول الشاب الفرار من الغرفة بعد سماعة لخطوات تتجه نحو الغرفة لفتحها ولكن الوقت لم يسعفه
ليدخل سليم وماجدة بفزع الي الغرفة
ماجدة صرخت عندما رأت الشاب
حاول سليم الإمساك بالشاب ولكنه استطاع الخروج من الغرفة
خرجت بثينه سريعاً لتهرول وراءه
لم يستطع الشاب الفرار فامسكه البواب وظل يضربه
سليم للبواب/ هاته جوه
يدخل البواب بالشاب ليجلسه علي أحد الكراسي وفي المقابل يجلس سليم وبثينه وماجده
سليم/ انت مين وجاي هنا تعمل ايه
توتر الشاب ولم يستطع الهرب من الإجابة فهو قد وقع في قبضتهم وانتهي الأمر
سليم / اتصل بيه وقوله المهمه تمت
بثينه قاعدة في ذهول بعد كلام الشاب واتفاق وائل معه علي قتلها
الشاب بالفعل اتصل ب وائل وقاله إن المهمه تمت وهو خرج من الفيلا
وأغلق الهاتف وظل الشاب في الفيلا حتي الصباح
اتصل سليم بالشرطة اللي جاءت على الفور وقامت بالتحقيق مع الشاب في نفس اللحظه جه وائل ودخل الفيلا
وجهه حزين يتصنع البكاء
سليم استقبله أيضاً بحزن
وائل / شد حيلك يا عمي
سليم / عرفت منين
وائل / مفيش حاجة بتستخبي
تخرج بثينه من مكتب والدها
يتبعها ضابط الشرطة ومعه الشاب
وائل واقف في دهشة
بثينه ل وائل ردا على جملته الأخيرة مع والدها / فعلا مفيش حاجة بتستخبي يا بشمهندس
وائل / بثينه انتي
بثينه / ايوه انا مموتش أقصد متقتلتش مش دا كان هدفك
وائل / بثينه انتي مش فاهمه حاجة انا هفهمك
الضابط / لأ انت اللي هتشرفنا في القسم علشان نفهم منك كل حاجة
أمسك به اثنين من العساكر إلى عربة الشرطة
…………………….
في الصباح وبعد عدة أيام وبعد تعافي هنادي
تدخل غرفة طارق ببتسامة
طارق قاعد علي الكرسي في البلكونة يشعر بخطوات هنادي
طارق ببتسامة/ تعالي يا حبيبتي
هنادي تقرب منه بسرعة / انت قولت حبيبتي مش كده
طارق/ آه ليه هو انا غلطت
هنادي/ مقولتهاش من زمان يا طارق وحشتني اوي الكلمة دي منك
لمس ايدها وقبلها بحب
هنادي/ لا بقي في ايه مالك متغير كده
طارق / حاسس اني بتولد من جديد
حاسس إن في أمل ارجع تاني طارق بتاع زمان
هنادي بفرحة/ يبقي في أخبار حلوة بخصوص العملية مش كده
طارق/واحد قريبنا شغال في ألمانيا كنت بعتلو الأشعة وكل الأوراق الخاصة بحالتي الصحيه
من كام شهر رد عليه بس امبارح واكدلي إن في علاج لحالتي
هنادي تحتضنه بقوة وفرحه/ صحيح يا طارق يعني هتبقي كويس ونرجع نعيش مع بعض تاني
طارق /بس تكاليف العملية كبيرة اوي
بفكر ابيع شقتي اللي في مصر امي كانت سددت باقي الأقساط يعني اقدر ابيعها عادي
هنادي/ وانا معايا الدهب بتاعي
نحسبها بقي ونشوف المبلغ اللي معانا هيبقى قد ايه
طارق / ميكفيش دا لو افترضنا اني وافقت اخد دهبك
هنادي/ ليه يا طارق ماهي حاجتك وبعدين دي ظروف وأظن مفيش سبب أكبر من ده يخلينا نبيع أي حاجة نمتلكها الدهب هيفيدني بأيه واني شايفاك كده
طارق بحزن / مضايقك منظري كده صح؟
هنادي/’اني مش قصدي بس انت مضايق وتعبان اني مستعده أعيش معاك بأي وضع طارق اني بحبك
طارق/ انا هعمل العملية علشان ابني نفسي أقف واشيله والعبه أحس بيه
هنادي /إن شاء الله
يا حبيبي هتقوم وتوقف وتخف
جرس الباب يرن تقرب هنادي تفتح الباب
الحاجة أمينه ومعاها محسن
الحاجة أمينه / صباح الخير يا بنتي طارق نايم
هنادي/ صباح النور. …لا طارق صحي من بدري
الحاجة أمينه /:تعالي يا محسن ادخل
يدخل محسن بحرج
هنادي/ شد حيلك ياابو محمود
لم يرد محسن لانه محرج منها
يدخلوا جوه في غرفة طارق
طارق بحزن /’ازيك يا محسن
لم يستطع محسن الرد مره اخري
طارق/ شد حيلك يااخويا
محسن بصوت خافض /الحمد لله
طارق سامحني
طارق /اسامحك على ايه
انت اخويا ومهما حصل هنفضل اخوات
الحاجة أمينه / محسن اخوك جاي يرجعلك حقك ياابني
طارق بدهشة/ حقي؟!!!
محسن/ ايوه يا طارق حقك
ويخرج محسن أوراق من جيبه / دا حقك يا طارق دا عقد بنصيبك
في البيت ودا عقد نصيبك في الأرض ودا إيراد الأرض الشهور اللي فاتت دا نصيبك
طارق/ محسن انت
يقاطعه محسن/’اني برجع الحق لاصحابة
طارق انت لازم تخف وعلشان كده لازم تعمل العملية واني عارف إن تكاليفها كتيره مستعد اكملك من معايا بس المهم تعمل العملية وتوقف علي رجلك من تاني وترجع لشغلك
دمعت عين طارق احتضنه محسن
محسن بدموع/ سامحني يا طارق علشان اقدر انام إحساسي بالذنب واني ظلمتك ويمكن تكون في ليلة بت فيها تدعي عليه
وكانت بنتي هي الضحية
طارق / لا يا محسن انا عمري مدعيت عليك
ومي فراقها صعب عليه زي ماهو صعب عليك
محسن ببكاء/’كانت بتحبك قوي يا طارق
وكانت كل خميس تقول لأمها لما عمي طارق يجي ابقي صحيني ياامه انت كمان كنت حنين معاها ومعانا كلنا
تبكي الحاجة أمينه
ينحني محسن يقبل يدها / سامحيني انتي كمان ياامه
وادعي لمي هي محتاجة دعاكي قوي
تدخل هنادي بالقهوة
محسن/ وانتي كمان يا مرات اخويا سامحيني
الحاجة أمينه / خلاص ياابني متعذبش نفسك اكتر من كده
محسن / اني هنزل يا طارق لو احتاجت حاجة اتصل بيه
وحقك في ايدك ياريت تكون راضي عني دلوقتي
طارق/ حتي لو ماخدتش حاجة انا عمري مزعل منك انت اخويا الكبير ومربيني
محسن يخرج من الشقة وينزل تحت
…..
في شقة محسن
يدخل محسن يلاقي عمه الحاج عيد والد شوق
محسن/ ازيك يا عمي
الحاج عيد/ كنت فين يا محسن
شوق تخرج من المطبخ / كان فوق ياابه بيرجع لاخوه الأرض
محسن/’احنا اتكلمنا في الموضوع ده وقولتلك متدخليش يا شوق وكفاية اللي حصل
الحاج عيد/ ازاي متدخلش ياابني مش دا حقها وحق عيالها
محسن/ حقي اني خدته لكن اللي رجعته دا حق طارق اخويا
شوق/ حق طارق ولا حق المحروسة اللي فوق هي وابنها
محسن/ انتي مالك ومالها يا شوق متخليكي في حالك وسبيها في حالها وخلينا في المصيبة اللي احنا فيها ودا كله كان بسببك
شوق/ بسببي اني؟ !!
محسن/’ياما قولتلك البت كبرت متخرجهاش في وقت متأخر وادى النتيجة ومنعرفش البت حصلها
الحاج عيد/ ياابني دي اعمار محدش مننا له يد فيها
محسن/ بس في أسباب يا عمي
وبنتك هي السبب اتساهلت اكتر من اللازم
شوق بصراخ/ انت ايه يااخي مش كفاية حرقت قلبي كمان بتحملني المسؤلية
محسن /اومال احمل مين …انتي السبب ياشوق
تبكي شوق
الحاج عيد /كفاية ياابني عليها اللي هي فيه
محسن/ واني مش كفاية النار اللي فيه عايزاني أظلم اخويا واخد حقه بدل مااساعده انه يخف ايه مبيصعبش عليكي
ابن عمك ورقدته في السرير لاقادر يشتغل ولا يوقف ولا حتي يفرح بابنه
جرس الباب يرن
يفتح محسن / نرمين. …ادخلي
نرمين / صباح الخير ياعمي انا كنت جايه علشان اقولك ظابط شرطة تحت عايزك
محسن / مقالش عايز ايه
نرمين / مقالش حاجة
الحاج عيد / استني ياابني اني نازل معاك اشوف في ايه
ينزل محسن والحاج عيد وكان سعيد تحت قاعد مع الظابط
محسن لهدي/ جهزي الفطور ياام حامد
الضابط / لا مفيش داعي انا كنت جاي اقولك إن القضية بعد ما تقيدت ضد مجهول حصلت حاجة غيرت مسار القضية
محسن/:حاجة ايه دي يا باشا
الضابط / جالنا شاب واعترف إن في شاب زميله طلب رقم تليفون الآنسة مي منع وهو عطهوله وبعدها اتفق الشاب التاني مع بنتك انهم يتقابلوا الساعة سبعه بالليل في جمب المكان اللي عثرنا عليه علي جثتها
الجميع في دهشة
محسن/ يعني بنتي راحت هناك
الضابط/ فعلا راحت هناك
واحنا استدعينا الشاب وبعد تكرار السؤال ايه اللي حصل في الليلة دي اعترف بكل حاجة
حاول يعتدي عليها وهي حاولت الهرب منه ولكن اللي حصل انها وقعت في الترعة وهي بتحاول تجري منه هو دا اللي قاله
محسن/ هو فين
الضابط /’محجوز في القسم
محسن يجري يفتح باب المنزل
سعيد يجري وراه /:رايح فين يا محسن
محسن /’اني مش هسيبه هموته زي مموتها
…………………………
أما بثينه فاتنازلت عن المحضر اللي عملته في وائل مقابل إنه يطلقها وهو وافق
وبالفعل طلقها وائل واخدت حريتها ورجعلها كل فلوسها
وبعد تلات شهور اتخطبت مره تانية من خطيبها السابق الدكتور هيثم
………………
مرت تلات شهور وبدأ طارق يجهز نفسه للسفر ل ألمانيا بعد مقدر يجمع مبلغ العمليه
في الصباح
هنادي /علشان خاطري خدني معاك يا طارق
طارق/:يا حبيبتي اخدك فين وبعدين لو سافرتي معايا هتقعدي لوحدك انا هبقي في المستشفى
يعني قعادك هنا أفضل
هنادي /بس هقعد قلقانه
طارق/ ادعيلي بس
ودوري في الشنط يمكن أكون ناسي حاجة
محسن علي باب الشقة يخبط
محسن / خلاص يا طارق جهزت نفسك للسفر
طارق / تعالي يا محسن ساعدني علشان أنزل
يدخل سعيد / واني بقي مش عايزني اعملك حاجة
طارق ببتسامة/’هتوحشني اوي يا سعيد كلكو هتوحشوني
سعيد/ ماهو انت مرضتش تاخدني معاك
طارق /ماهو لازم يكون في راجل في البيت مينفعش انت ومحسن تسافروا معايا ونسيب الحريم لوحدهم
سعيد/ معاك حق في دي
هنادي بدموع / هتوحشني يا طارق
يقبل الطفل وهو يحاول أن لا تدمع عينيه
محسن /’يلا يا طارق
طارق / يلا يا اخويا
هنادي وهي بتمسح دموعها / تروح وترجع بالسلامة ابقي اتصل طمنا لما توصل
……
بالأسفل
طارق لنرمين/ خلي بالك من أمك يا نرمين
هتوحشني لماضتك
نرمين /’وانت كمان هتوحشنا ياطارق ترجع بالسلامة
إن شاء الله
طارق ينظر لوالدته / ايه يا ست الكل بتعيطي ليه
الحاجة أمينه /:علي عيني ياابني إنك تسافر وتسيبنا
أهم حاجة تخلي بالك من نفسك وترجعلنا واقف على رجلك من تاني
يقبل طارق يدها / دعواتك ياامه
الحاجة أمينه / دعيالك يا نور عيني تروح وترجع بالسلامة
محسن بعد ماادخل الشنط للعربية /’ايه يا سعيد انتوا مطلعتوش ليه
الحاجة أمينه ممسكه بإيد طارق وتبكي
سعيد/ خلاص بقي ياامه سبيه علشان ميتاخرش علي ميعاد الطيارة
………………..
بعد خروج طارق ومحسن وسعيد
تدخل نرمين غرفتها سريعاً وهي تبكي
وتغلق باب الغرفة وتظل تبكي تمسك بهاتفها
منير/ الو مين معايا
نرمين /’ليك حق تنسي
منير بارتباك /نرمين ازيك
نرمين / ازيك يا دكتور اخبارك ايه
منير/ الحمد لله
نرمين / ايه مكنتش عايز ترد
منير / بصراحة يعني يا نرمين متوقعتش إنك تتصلي
نرمين / ليه
منير/ نرمين جه الوقت اللي اقولك فيه شوفي مصلحتك يا بنت الناس
نرمين بدموع / كنت عارفة إنك هتقول كده خصوصا اني اتصلت بيك كتير ومردتش
منير / انتي غيرتي رقمك وانا مكنتش عارف انك انتي اللي بتتصلي
نرمين / ولما زهقت رديت عليه
منير/’انا فكرت كتير في موضوعنا ووصلت للحل اللي هيريحك ويريحني
نرمين / بس انا كنت محتجالك الفترة اللي فاتت دي اوي
منير/ والدي توفنا من شهر
نرمين / البقاء لله
احنا كمان كان عندنا حالة وفاة
منير /مين اللي مات
نرمين بحزن / مش مهم تعرف مين
المهم شوفت انت مصلحتك
منير /انا خطبت بنت خالتي
نرمين بحزن / وانا
منير/ قولتلك يا نرمين شوفي مصلحتك انتي اللي مصممه تربطي نفسك بواحد زيي لسه في بداية حياته وانتي يا بنت الناس مش وش بهدله
نرمين / جات متأخر يا دكتور لسه فاكر تقولها بعد تلات سنين
منير /’أنا ياما حاولت افهمك لكن أمتي كنتي رافضة تسمعيني
نرمين تقفل التليفون وتبكي بصوت عالي
هدي تخبط/’نرمين مالك في ايه
افتحي طمنيني عليكي
نرمين بانفعال/ سيبوني لوحدي مش عايزة أكلم حد
…………….
في منزل كامل
كامل/ ايه ياابني هتفضل قاعد كده
وائل بحزن/ عايزني اعمل ايه ياابه
تيجي سعدية بالفطار/ تشتغل ياابني
ينظر لها وائل
سعدية /ايوه تشتغل العمر لسه قدامك وانت مش اول واحد يتجوز ويطلق بكره تلاقي بنت الحلال اللي تستاهلك
كامل/ ماهي بنت الحلال كانت موجودة بس هنعمل ايه بقي
وائل يقوم كامل ممسك يده
كامل/ اقعد ياابني عايز اقولك كلمتين
وائل / اتفضل ياابه
كامل/ اني معنديش غيرك انت وهنادي
ونفسي اشوفكو مبسوطين في حياتكو فاني فكرت هبيع الأرض اديك نصيبك تعمل بيه المشروع اللي بتحلم بيه واختك هسيبلها حقها علشان مكونش ظلمتكو
سعدية/ بعد الشر عليك ياراجل ليه بتقول كده
كامل/:هعمل ايه بالأرض يا سعدية أهو كل واحد ياخد نصيبه يعمل بيه اللي هو عاوزة
وائل بفرحه/ متشكر اوي ياابه
سعدية/ فرح كامليا بعد بكره وصفيه جاتلي امبارح عايزاني أقف معاها في عمايل الكحك والبسكوت والفطير اروحلها يا كامل
كامل / وماله يا سعدية روحلها اختك بردو وملكوش غير بعض
سعدية بفرحه / متحرمش منك يا ابو عيالي.
يقوم وائل / انا طالع انام شوية
سعدية/ تنام ايه ياابني أفطر الأول
وائل / لما اصحى ياامه أصلي منمتش طول الليل
يطلع وائل غرفته
كامل/ يعني كان لازم تجيبي سيرة فرح كامليا قدامه
سعدية/ مكانش قصدي وبعدين اني قولت خلاص خرجها من دماغه معرفش انه لسه بيحبها
كامل/ هو اللي ضيعها من أيده بس هنقول ايه كل شيء قسمة ونصيب
سعدية/ اتصلت علي هنادي عرفت جوزها سافر ولا لأ
كامل/ زمانه سافر
الباب يخبط يقوم كامل يفتح
هنادي / السلام عليكم ياابه
كامل ببتسامة / وعليكم السلام أهي بنتك جات اهه يا سعدية
تدخل هنادي
سعدية/ لسه جايبين في سيرتك دلوقتي
هاتي الواد لما ابوسه وحشت ستك يا مازن
هنادي/’ههههه ايوه ياامه قوليها كتير اني قربت انسي إنه اسمه مازن
كامل/ يعني اسم حامد ماله
سعدية/’مملوش يااخويا ياريتها سميته حامد
هنادي/ ماهما بينادوه هناك حامد
سعدية/ جوزك سافر يابنتي
هنادي بحنين / سافر ياامه ادعيله
سعدية/ مالك بتقوليها كده اه لحق وحشنك
هنادي تغمزلها/’أمه
كامل/’طب اني هروح الغيط محتاجين حاجة
سعدية/ يااخويا مع الف سلامة
هنادي/ خلي مازن معاكي ياامه واني رايحه لكامليا عماله تتصل بيه وعايزاني اروحلها
سعدية/ نعم واني هعمل ايه مع ابنك لما يجوع
لا خديه معاكي واني شوية ورايحه لخالتك اساعدها
هنادي/ طب مااني كمان رايحه اساعدهم
سعدية/ هتساعديهم في ايه
هنادي/ مش النهاردة الحنه وبيطبخوا للناس اللي جايه تبارك
سعدية/ لا يابنتي انتي بعذرك معاكي ابنك صغير خليكي واني اللي هروح
هنادي/:هروح معاكي افك عن نفسي شوية
اومال فين وائل ياامه
سعدية بحزن/ نايم في اوضته يا بنتي
هنادي/ عرف إن فرح كامليا بعد بكره
سعدية/ عرف يا بنتي
يلا احنا علشان منتأخرش
إلا بالحق مقولتليش الواد اللي موت بنت سلفك ده عمله فيه ايه
هنادي/ دخل الأحداث ياامه
سعدية/ يعني مدخلش السجن
هنادي/ لأ ماهو طلع عندي تمنتاشر سنه إلا أربع شهور
سعدية/ يعني ميدخلش السجن
هنادي/ لا ياامه لازم تمنتاشر سنه لانه دلوقتي يعتبر طفل
سعدية/ طفل ايه يابنتي دا راجل طول بعرض اني كنت شايفاه وهما مخرجينوا من المركز
هنادي/ هو القانون كده ياامه
سعدية/ اكيد سلفتك هتجنن
هنادي/ هي فعلا اتجننت خلاص
سعدية/ يالهوي ليه كده يا بنتي
هنادي/ بتصحي بالليل تصوت وتقول كلام غريب وتفتح باب البيت وعايزة تطلع تنزل الترعة
سعدية/ يالهوي وبعدين
هنادي/ آخرها اول امبارح سعيد راجع من بره متأخر لقيها خارجه وراسها والف سيف لازم تروح عند الترعة وتنزل تدور علي بنتها
سعدية/ لا حول ولا قوة إلا بالله
الوليه اتجننت خلاص
هنادي/ وسايبه بنتها يا حبة عيني لسه صغيرة من غير رضاعه ولا أي حاجة وقاعده في اوضتها
بقيت لما اسمع صوت البنت أنزل اخدها من اخوها واعملها لبن وارضعها
سعدية/ ينوبك ثواب يت بنتي
هنادي/ العيال الصغيرة بيصعبوا علي الواحد ياامه مهما يكون
سعدية/ عاقله يا بنتي
اعملي اللي عليكي علشان ضميرك يبقي مستريح
هنادي/ طب هاتي الواد بقي عنك ويلا بينا
………….
بعد مرور شهر
هنادي واقفة في المطبخ
تدخل هدي / ايه دا يا هنادي بتعملي ايه عندك
هنادي بفرحه / بجهز الغدا
هدي/ لا اطلعي انتي ابنك بعيط ونرمين مش عارفه تسكته
اطلعي رضعيه واني هكمل
هنادي/ بس طارق قالي إنه عايز ياكل من أيدي
هدي/ هههههه ابقي قوليلوا مفضتش اعمل الأكل
هنادي/ هيقولي ليه
هدي/ ابقي قوليلوا كنت بتذوقلك
هنادي بخجل / يالهوي اني أقوله كده
هدي/ هههههه وفيها ايه مش جوزك
هبقي اطلع اخد حامد منك ماشي يبات معانا الليلة ابقي جهزيلوا الرضعه
هنادي/ هتعبك يا هدي
هدي/ تعبك راحة اطلعي انتي بس لابنك
تطلع هنادي من المطبخ وتاخد ابنها من نرمين
هنادي/ معلش اني عارفة إنه تعبك
هما قالولك جايين أمتي
الحاجة أمينه / يا بنتي دي عاشر مره تسألي السؤال ده
نرمين / انا عارفة ياامه زهقتني كل شوية أسئلة
الحاجةامينه / ههههه معلش يا بنتي فرحانه
هنادي/ طب وريني الصور اللي بعتوهالك علي التليفون
نرمين / يووووه انتي مش شوفتيها قبل كده
هنقلهالك علي تليفونك
هنادي/ تليفونك شاشته أوضح
نرمين / اتفضلي اتفرجي براحتك أمه انا هدخل انام لما يجوا ابقي صحيني
الحاجة أمينه / طب اتصلتي واطمنتي اخوكي وصل المطار ولا لسه
نرمين /واصل من نص ساعة وباقي كمان نص ساعة على ميعاد وصول الطيارة وقولي ساعة كمان في الطريق لهنا يبقي دخلنا في ساعتين.
الحاجة أمينه / يرجعوا بألف سلامة
هنادي تقرب من الحاجة أمينه بفرحه/ شوفتي يا حاجة طارق حلو هنا ازاي
الحاجة أمينه / الحمد لله
إن العملية نجحت وهيرجع يمشي على رجليه من تاني
هنادي بدموع/ الحمد لله
الحاجة أمينه / طب اطلعي يا بنتي روقي شقتك عبال ميجوا
هنادي /مروقاها من امبارح
الحاجة أمينه / داانتي عامله حسابك بقي
هنادي /دا اني مستنيه جيته من ساعة مطلع من البيت.
وقلبي دلوقتي عامل يدق من الفرحه مش مصدقه نفسي
………………
بعد مرور 3 ساعات
هنادي واقفة في البلكونة تراقب الطريق
شايله ابنها وفجأة عربية جايه.
هنادي بفرحه تنزل جري علي السلم توقف علي الباب
محسن وسعيد ينزلوا الشنط
طارق ينزل من العربية وهو بينظر حواليه
هنادي بفرحه مليئة بالدموع تجري ناحيته تحتضنه
طارق بخجل / مش هنا يا هنا يا هنادي
الحاجة أمينه وهدي واقفين بيضحكوا
يقرب طارق يقبل يد والدته
الحاجة أمينه تحتضنه بقوة ودموع/ وحشتني يا طارق وحشتني ياابني
طارق/ وحشتيني ياامه
كلكو وحشتوني
تنهار الحاجة أمينه بالدموع
يسلم طارق علي ولاد اخواته
محسن وسعيد وصباح وكوثر
صباح / حمدا لله….. على سلامتك يااخويا
كوثر / وسعي اما احضنه واشبع منه
ازيك يا طارق
طارق/ الحمد لله
تجري نرمين بدموع وتحتضن طارق/ وحشتني اوي يا طارق
حمدا لله. . علي سلامتك
محسن/ وسعوا بقي خلينا ندخل الشنط جوه
قرب ياواد يا محمود طلع الشنطة دي قدام شقة عمك طارق
طارق لسعيد/ سيب الشنطة دي دخلها عند امي جوه
الحاجة أمينه / ليه ياابني كلفت نفسك كده
طارق/ دي حاجة بسيطة ليكي ولاخواتي ياامه حلاوة رجوعنا بالسلامة
محسن/ لأ بقي شنطة ايه اللي حلاوة رجوعنا
اني هدبح عجل. ..لأ هدبح عجلين حلاوة شفاك يااخويا.
طارق/ تسلم يا ابو محمود
…………..
في شقة طارق
هنادي قاعدة وفاتحه الشنط بذهول
هنادي/ الحاجات دي كلها ليه اني لوحدي
طارق /دا قليل عليكي يا هنادي
هنادي بنظرة حب/ بحبك قوي يا طارق
طارق بغمز/ هو احنا هنفضل طول الليل نتكلم كده
اومال فين حامد
هنادي/ قصدك مازن
طارق/ ههههه مازن ولا تزعلي
هنادي/ هدي خدته ينام معاهم الليلة
طارق ببتسامة وهو محاوط هنادي بذراعة / هدى دي طلعت بتفهم بجد
هنادي/ انت واخدني علي فين
طارق / هههههه علي فين يعنى. . هندخل جوه
هنادي/ طب استني اشيل الحاجات دي
طارق وهو بيحتضنها أمام الباب / الصبح يا حبيبتي
هنادي/ طب نقعد شوية نتكلم مع بعض عايزة اعرف كل حاجة حصلت من يوم مسافرت لحد امبارح
طارق وهو بيقبلها / ودا وقته خليها الصبح بقي
انتي وحشاني اوي
هنادي ببتسامة / طب شيلني
طارق/’ههههههه اشيلك ايه مش للدرجادي يعني
هنادي/ تقصد ايه اني تخنت
طارق/ لا يا حبيبتي بس انا لسه بردو مرجعتش زي الأول
مينفعش احمل علي ضهري
هنادي/ خلاص اشيلك انا
طارق /’ههههههههه هنفضل نتعازم علي بعض كتير
بصي بقي لا تشليني ولا اشيلك
ويلا بينا بقي
هنادي/ طب اني جعانه معرفتش أكل تحت
طارق /بعدين بعدين ابقي كلي الأكل كتير في المطبخ
هنادي تستدير مره اخري
طارق /ايه وبعدين يا هنادي
هنادي/ طب أصبر دقيقة اشيل الحاجات دي من علي الأرض قلبي مش مطواعني اسيبها كده
طارق ممسك ايدها بقوة/ وانا بقي اعمل ايه في قلبي اللي مش مطواعني اسيبك لحظة
ويفتح الباب
طارق ببتسامة/ ادخلي برجلك اليمين يا عروسة
هنادي/ ههههههههه
😍النهااااااااااااااااااااية😍

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية دوار العمدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *