روايات

رواية عين الفصل الثالث 3 بقلم دينا المحمدي

رواية عين الفصل الثالث 3 بقلم دينا المحمدي

رواية عين البارت الثالث

رواية عين الجزء الثالث

عين
عين

رواية عين الحلقة الثالثة

_عين:انتي مين وتعرفيني منين؟؟..
_الست العجوزه:انااااا…..
كلاكيت تاني مره بقي🥀
قبل ما نعرف مين الست دي حابه اوضح حاجة بسيطة أن الرواية كانت رومنسيه لما كتبتها من خمس سنين بس حد اقترح عليا اني اخليها خيال اكتر ولكن خيال من نوع تاني هتعرفوا خلال أحداث الفصول وان شاء الله هيعجبكم❤️❤️….
_الست العجوزه:انا مش لزم تعرفي ابقي ايه او مين هتعرفوا لوحدكم بس انا جايتكم لانك عايزني….
_عين بستغراب : عيزينك احنا مين اللي عوزينك ؟؟؟؟!! بالله عليكي فهميني والدموع تنهمر منها😟..
_الست : انتم البشر اللي عوزني
_عين باستغراب اكتر : بشر!!!!ليه بتتكلمي بالغاز بالله عليكي فهميني انا مش فاهمه حاجه.
_الست وهي بتلف نفسها وماشيه من غير ما ترد على اسئله عين وقبل ما تختفي تماما قلتلها اوعي تنسي اللي قلتلك عليه ياعين..
_عين :وهي مش مستوعبه لحد دلوقتي اي حاجه فتحت الورقة بتحاول تقرء اللي فيها ولكن فجاءه مسك اسد منها الورقة
اسد بغلاسه : اي دي ياعين كتبالي جواب حب بتاع ابتدائي ده😅
_عين: بعصبيه ونفاذ صبر بتحاول تاخد منه الورقه او*ووف ياسد هات الورقه هاااااات..
_اسد :بعناد اكتر بيحاول يفتحها
_وعين: بجديه بتشدها منه قلتلك ادهالي انت غبي
_اسد : باستغراب من طريقة كلامها وتصممها على الورقه وكمان انها مش بترقص وتطنطت لانه جبلها ايس كريم كاعادتها !!!عين مالك في اي
_عين : بتحاول تهرب من السؤال يلا نروح رووووحني لماما
_اسد :وهو بيرفع حجبه يخربيتك لو كان حد معاكي في الفصل كتبلك جواب وربنا اقتله واقتلك .

 

 

_عين :وبدأت تفوق من الصدمه اللي هي فيهاااا ونبي بطل استخفاف مش نقصاك
اسد وهو لسه بيتكلم بجديه:انتي متاكده اني مفيش حاجه حاصله معاكي ياعين ؟؟!!
_عين وهي بتحاول تغير الموضوع : عايزه اروح ياسد هتروحني ولا امشي لوحدي!!
_اسد برضا: ماشي ياعين زي ما تحبي يلا.
وماشيين هما الاتنين في سكوت عين مليون فكره وفكره في دماغها عن هي مين دي وايه اللي عوزينوا احنا البشر طب اشمعناااا انا ومالهم البشرية يعني طب هيحصل ايه فيا طب ومعناها اي الجمله اللي في الورقة ااااخ دماغي وجعتني من كتر التفكير ياربي سترك يارب😓..
اسد وهو بيبصلها ومبتسم اول مره يشوف عين هادئه وسرحانه ..
💛💛💛💛💛💛💛💛
قولوا للجميله ما الذي يشغل بالك!!
شاركيني افكارك!!!
دعيني اتخذ معك حتي قرارك!!
ليس سيطره مني أو تطفل !!!
بل حتي لا نضيع شيئاً لا نتشاركه سويا!!!
فارجوكي اسمحيلي بنيل هذا 💛🙏!!!
ووعد من نفسي لنفسك انكي لن تضطري لإرهاق ذهنك بالتفكير 💔!!!!! [ليس مأخوذ من قصيده بل من تاليفي]
في بيت عين …….
_هدي: مالك ياعين حصلت حاجة في المدرسه من ساعه ما رجعتي وانتي مش عين الطبيعية احكيلي ياحبيبتي انا ماما..
_عين وتكاد دموعها تخنها :لا مفيش ياماما بس في مدرس زع*قلي
_هدي بعصبيه: ويزعق فيكي ليه دا
عين بحب:مفيش ياماما عشان اتكلمت مع صحبتي بس وبعدين كملت كلامها بحنان ماما هو انا هعرف اعيش من غيركم وبكل برائه اطفال ياماما انا مبعرفش اطبخ ولا اغسل ولا اي حاجه من اللي انتي بتعمليها لسه صغننه والله على اي حاجه😔…

 

 

_هدي باستغراب من كلامها: مالك ياعين بتقولي كده ليه مش كلام عين الشقيه واللي مطلعه عنينا في اي متقلقنيش عليكي
_عين بخوف: يعني مش هتسبوني لوحدي انا لسه صغننه على اني اقعد لوحدي 💔.
_هدي :وهي وبتحضنها : لا ياحبيبتي مش هنسيبك ابدااا مالك ياعين بس فيكي اي؟؟؟!!!
ونامت عين في حضن هدي ..
وعلي الساعه 12 باليل ازاي صحيت عين متعرفش هي مش متعوده تصحي غير ع الصبح بصيت لقيت الساعه 12 قلبي بداء يرجف من اللي ايه ممكن يكون مستخبلها واي كلام الست الغريب دي ومالها البشرية يعني ؟؟!!!
وقفت عين قدام شبكها متوقعه اي احتمال ممكن يحصلهااا وبدأت تقراءه الورقه بصوت واطي [الروح مسئوله عن رد الروح للروح]!!!!؟؟؟؟
وفجاءه حصل ما ليس في الحسبان……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على 🙁رواية عين)

اترك رد

error: Content is protected !!