روايات

رواية بنت أكابر الفصل الخامس 5 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل الخامس 5 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت الخامس

رواية بنت أكابر الجزء الخامس

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة الخامسة

👑 اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك👑
اليوم التالي استيقظ شبل كالعاده ليتوضي
ونزل يصلي في الجامع .. استيقظت علي صوت الباب دهب وقامت لتصلي ايضا
اما يونس فعند استيقظه كانت ماسه نائمه علي يده
نظر لملامحها : قمر بس راسك دي زي الصخر.
سحب يده ببطئ وقام ليتوضأ وينزل يصلي ايضا ..
بعد ان ادئ صلاه الفجر
كان الراجي يتحدث مع يونس : اطمنت علي اختك
يونس: كلمت شبل بس مكلمتهاش. لانها هتبكي وتزعل.
الراجي: اتصل بيها واطمن عليها . انت خابر ان دهب عتحبك اكتر من اي حد تاني
يونس : خابر يا بوي . بس قولت تتعود علي الجو الاول.
الراجي : اتصل بيها وهات اطمن عليها
اخرج الهاتف واتصل علي اخته دهب
انتهت من الصلاه ورات الهاتف لتجيب بلهفه
دهب : يونس. كيفك واحشني
يونس: وانتي كمان . كيفك وكيف احوالك
دهب بدموع : انا زعلانه منك لانك مبتسالش عليا
يونس: انا مش بسال علشان هتبكي وهزعل منك
دهب : لا خلاص. مش هبكي . انتم كيفكم
يونس: الحمد لله .
الراجي : هات يا ولدي. اطمن عليها
دهب : كيفك يا بوي

 

 

 

 

الراجي : الحمد لله يا بتي. انتي كيفك. حد بيضايقك
دهب : الحمد لله . لا كلهم بيعاملوني زين
الراجي : وشبل
دهب بخجل : اه
ضحك : ربنا يهدي سرك يا بتي.
دهب : اتوحشتكم كلكم.
دخل شبل وسمع الكلمه لينظر لها
وقفت بتوتر والدموع بعينها : سلام
اغلقت الهاتف سريعا ..شبل : بتكلمي مين
دهب بقلق: ابوي ويونس
شبل : وقفلتي ليه
دهب : علشانك
شبل : ازاي
دهب: مش هتزعل .علشان بكلمهم
شبل باستغراب: لا
دهب : بجد . يعني اكلمهم عادي
شبل : اه. فيها ايه يعني. ده ابوكي والتاني اخوكي
دهب بفرحه : ربنا يخليك
ابتسم لها ..: ده حقك ودول اهلك مش هحرمك منهم
دهب : طيب ينفع اروح ازورهم. اصلهم وحشوني
شبل بمكر : وحشوكي
هزت راسها ببراءه بنعم
شبل : هبق اوديكي .
دهب : انت طيب اوي . بتفكرني بيونس
شبل : والله عيب ينفع كده
دهب : ايه. ماله يونس ده سيد الرجاله
شبل : بس اخوكي . وانا مينفعش اكون اخوكي
دهب : اه
شبل بدهاء : انا ممكن اخليكي تروحي تزوري يونس والشيخ الراجي ومامتك وكل القبيله كمان . بس
دهب : بس ايه
شبل : بس مينفعش تروحي زي ما جيتي .
دهب : مش فاهمه
اقترب منها .لتتوتر هي : ايه في ايه
شبل بهمس وهو يداعب خصلات شعرها
شبل : عيب في حقي تروحي زي ما جيتي . وانا مبحبش حد يتكلم عليا . يقولو ايه
احمر وجهها وتلبكت. حاولت ان تهرب منه ولكنه امسكها من خصرها .
شبل : كفايه بقي كده .
دهب بخجل :ابعد كده
شبل وهو يلامس بشرتها الناعمه : انتي لسه بتخافي مني
حركت راسها بلا. وهم ينظرون في اعين بعض.
اقترب ليقبلها ليجدها تائه معه ليكمل مراسم الزواج 🙈🙈
………………..

 

 

 

يونس رجع بعد الصلاه مع ابيه. ليجد ماسه وامه
جهزو الافطار لهم.
نظر لها . لتقف وهي ترفع انفها لاعلي
الراجي : ما شاء الله عليكي يا ماسه. قمر يا بنتي
ماسه: تسلم يا شيخ
ام دهب : ما شاء الله عليها شاطره وهاديه
يونس في سره: هاديه كيف يعني
نظر لها لترفع حاجبها .. ليبتسم علي افعالها يعلم انها تفعل ذلك لتريه انها ليست بقليله.
( طبعا البيت فيه عاملات ولكن الزوجه البدويه هي التي تصنع طعام زوجها وتقوم باطعامه وتلبيه احتياجته )
اقتربت ام دهب وضعت الطعام للشيخ.
لتقترب ماسه وتفعل المثل.
يونس : امي اقعدي كلي معانا. محدش غريب.
( من العادات ان يتناول اازوج الطعام اولا ثم الزوجه )
ام دهب: يا بني دي عادات وبعدين انا كلت مع ماسه.
يونس : ماسه. قولتيلي
الراجي : حظك زين يا ولدي . البنت جمال ونسب وكمان اكلها حلو
يونس في سره : كله كوم ولسانها اللي عايز يتقطع .وله دماغها اللي عايزه تنكسر
فهمت نظراته لتبادله بنظره شراسه
يونس : اه يا بوي. ما شاء الله كل حاجه عندها واخده حقها وزياده.
ضحك الراجي : بتقول ايه يا ولدي
يونس: ها. قصدي علي اخلاقها وطاعتها لزوجها
ابتسامت له ابتسامه صفراء.
تناولو الافطار. . وبعد وقت اتت شوق ابنه عم يونس
😤 ماسه : كيفك يا شروق . نورتي
شروق : البيت منور باهله يا بنت السلماني
فهمت ماسه انها تلمح ان البيت ليس بيتها
ماسه : انا بنت السلماني . بس مرت يونس الراجي وده بيتي انا.
شروق بغيظ : وايه اللي يثبت انك مرته . اللي اعرفه انك لسه مش مرته
ماسه : مرته غصب عنك . انتي لسه صغيره متفهميش في الحاجات دي

 

 

 

شروق : ريحي نفسك . يونس ابن عمي وهيكون زوجي . وانتي كلها ايام وترجعي لاهلك تاني. لانك ملكيش مكان هنا وسطنا
ماسه : انتي اللي ملكيش مكان هنا . ويونس زوجي انا. وده بيتي.
نظرت لها شوق باستفزاز.ماسه لم تعرها اهتمام . رفعت انفها لاعلي وجلست وهي تضع قدم علي قدم
………
عند السلماني كان يجلس مع الشيوخ يتحدثون في مشاكل القبائل.
..
ام شبل كانت تترك علي باب الغرفه بسبب تاخر شبل في الخروج
لتشهق دهب وهي تغطي وجهها .
ضحك عليها وذهب ليري من يطرق علي الباب
شبل : نعم يا امي
ام شبل : تاخرت ليه
شبل : في مشكله
ام شبل : المشكله انك نسيت انك الكبير وضهر ابوك
شبل قبل يدها : ودي حاجه تتنسي . دقايق وهنزل ..
ام شبل : متتاخرش تاني
شبل : حاضر
نزلت واغلق الباب ورجع لدهب ليجدها ما زالت تغطي وجهها
. شبل : هتسخبي كده كتير
دهب : عايز ايه
شبل : عايز اشوفك
دهب : لا . وانزل علشان اتاخرت
ضحك عليها وانزل الغطاء عن وجهها ليري حمره خدها
شبل مسد علي شعرها : هنزل وابعتلك زهره بالاكل. كلي كويس ولو عايزه حاجه اتصلي بيا
دهب هزت راسها. ليقبل جبينها.
اخذ حماما وارتدي ملابسه وودعها ونزل .
………….
ماسه كانت تجهز. الغدا مع ام يونس ويتحدثون وحولهم الخدم يساعدوهم.
شوق كانت تشترك في اي حوار. لتجذب الانتباه اليها ولكن ماسه لم تعطيها الفرصه فهي ليست سهله
……

 

 

 

زهره اخذت الطعام لدهب التي كانت نظفت الغرفه واخذت حماما .. كانت تشعر بقليل من التعب والارهاق.
زهره: الاكل
دهب : تعالي يا زهره. اقعدي معايا
جلست زهره مع دهب .. زهره عمرها ٢٠ عام متزوجه
دهب بتعب : انتي بتشتغلي هنا من امتي
زهره : من زمن . اتربيت هنا . امي بتشتغل هنا اسمها صفيه
دهب : اه.
زهره : مالك . قلقانه ليه
دهب: هي ام شبل طيبه
زهره: علشان كده زعلانه. هي الست من وقت موت ابنها الكبير وهي بقت عصبيه وطبعها صعب. بس قلبها طيب
دهب : انا حاسه انها بتكرهني
زهره : هو في حد يشوف القمر ده ويكره.
دهب : ربنا يخليكي يا زهره. انتي احلي
لتجد الباب ينفتح وتدخل ام شبل وتقف امامها وهي تنظر لها بشر
وقفت دهب باحترام : اتفضلي
ام شبل : مش جايه هنا للضيافه. انتي يابنت الراجي معلمكيش الاصول
دهب : اهلي معلمني الاصول وكل حاجه
ام شبل : انتي مش ليكي زوج مسؤل منك احتياجاته وطعامه
دهب : اه . انا كنت عايزه انزل. بس خفت لتتضايقي مني
ام شبل : انتي خلاص انفردتي علينا . ودلوقتي تنزلي تجهزي الاكل لزوجك
دهب: حاضر.
زهره : خليكي انتي يا ست دهب وانا هنزل. انتي شكلك تعبان
ام شبل : لا . الاكل هي اللي هتعمله.
دهب : صح . انا هعمل الاكل ..
خرجت ام شبل. و ارتدت دهب العبائه وحجاب الرأس
ونزلت مع زهره لتعد الطعام لشبل.
اول مره تطبخ لزوجها ويجب ان يكون كل شئ ممتاز
صنعت له افضل الماكولات و انتهت بعد وقت كبير
زهره : يا ست دهب انتي شكلك تعبانه
دهب بتعب وارهاق : انا خلصت . هطلع ارتاح
صعدت لغرفتها. ونامت سريعا بسبب التعب
…………………

 

 

 

اما ماسه فقد اعادت الطعام. للجميع
حضر الرجال بعد صلاه المغرب وتناولو الطعام ..
. الذي اسنا الجميع عليه
الراجي : ما شاء الله يا ماسه. نفسك زين
ماسه : هنا وعافيه يا شيخ
يونس: تسلم يدك
ماسه : تسلم
.. الراجي : نشرب الشاي بقي وبعدين نصلي العشا
يونس: نشرب يا بوي .
………
عند السلماني كان شبل يجلس مع ابيه
وامه تقف تخدم عليهم
شبل : فين دهب
ام شبل : في غرفتها من الصبح
السلماني : مكلتش
ام شبل : طلعتلها الاكل. بس هي رفضت تاكل.
كانت زهره تقف بعيدا تريد ان تتحدث وتخبرهم انها هي من صنعت الطعام ولكنها خائفه من المشاكل
ام شبل : باين اكده. معايزاش تشوفنا.
شبل: دهب مش اكده .
السلماني : اصبري يا ام شبل. هي لسه جديده واكيد مش واخده علي جونا
ام شبل : بس عيب يا شيخ . اللي بتعمله ده عيب. مفروض تيجي وتقف معايا .
شبل يعلم ان هذه اهانه فهي يجب ان تشارك امه في تقديم الطعام لهم.
تغير وجهه ووقف
السلماني : اقعد يا شبل.
شبل : يا شيخ. انا هتكلم معاها
السلماني : اقعد يا ولدي. هي اكيد لسه خايفه و قلقانه مننا .متتكلمش معاها وسيبها علي راحتها
شبل : ماشي يا شيخ. اللي تشوفه
صلو العشاء .. وصعد الجميع لغرفهم .
ليتفاجا يونس من ماسه !!؟؟!
……
ماذا فعلت ماسه؟؟
ماذا سيفعل شبل مع دهب ؟؟

يتبع…

‫3 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!