روايات

رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل السادس 6 بقلم إيمان عكاشة

رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل السادس 6 بقلم إيمان عكاشة

رواية مختمرة بين يدي شيطان البارت السادس

رواية مختمرة بين يدي شيطان الجزء السادس

رواية مختمرة بين يدي شيطان الحلقة السادسة

في قصر رعد
رعد ببتسامه :نورت القصر ياقمر
ريحان : شكرا
رعد قام بحمل ريحان
ريحان بخضه : رعد
رعد : قلب وعيون رعد
ريحان : نزلني
رعد :انتي اميرة وسمو الاميرة ممنوعة تمشي علي الارض
وذهب بها الي الغرفه
عند فيلاة بلال
بلال بزهق :اتفضلي
دخلت علياء وهي خجله و متعجبه من ضيق بلال خلال الفرح والان
بلال بضيق : خشي غيري في الاوضه دي
علياء واقفه مكانها
بلال بزعيق : انتي مسمعتيش يلا
علياء صامته لا تتحدث ولكن عينيها كانت تتحدث بدموعها
بلال : انتي بتعيطي ليه
علياء : هو في ايه انت بتعملني كده ليه
بلال : والله هو ده الي عندي
علياء : طالما انت مش طيقني اتجوزتني ليه
بلال : ميخصيكيش ويلا علي اوضتك واحسنلك متخرجيش منها ماشي
قال اخر جملته بصراخ مما قدا الي فزع المسكينه الواقفه امامه وهرولتها للغرفه وهي تبكي
بلال : والله لعيشك ايام سوده
عند سيف
سيف : عايز كل المعلومات عن البنت دي
الرجل :تمام يافندم خلال ساعه هتكون كل المعلومات عندك
سيف ببرود : اخلص الكاس ده ويكون الملف قدامي تمام
الرجل : تمام يافندم
وذهب مسرعا لاحضار المعلومات لانه يعمل انه اذا اتاخر دقيقه واحده لن يكون موجود علي الكره الارضيه
سيف لنفسه : عمرك مهتكوني لحد غيري يا اميرة قلبي
في الصباح
عند رعد وريحان
رعد ببتسامه : ريحان ريحان اصحي
ريحان بنعاس : نعم يا رعد سبني انام
رعد كان يلعب في شعر ريحان
رعد :ريحان قومي عمي ومرات عمي وصلوا
ريحان استيقظت من نومها
ريحان :ماما وبابا طب هقوم اخد دش واطلعلهم
رعد : تمام انا هقوم اقبلهم عقبال ماتخلصي
ريحان :ماشي
رعد قبل ريحان من جبينها وذهب
وبالفعل ذهبت ريحان للاستحمام وبعد ذلك ذهبت لهم
ريحان : السلام عليكم
الجميع : وعليكم السلام
عماد :ازيك يا بنتي عامله ايه وانت يا رعد يابني عامل ايه
رعد ببرود :كويس
ريحان :الحمد لله طب حضرتكم شربتوا حاجه
عماد :لا يا حبيبتي مش عايزين نتعبك
ريحان :ولاتعب ولاحاجه
وذهبت ريحان للمطبخ
زينب:ريحان هانم تأمري بحاجه
ريحان ببتسامه : اولا لو سمحتي بلاش ريحان هانم انا ريحان
زينب : بس مينفعش ياهانم
ريحان :انا قولت ايه ريحان بس او بنتي ممكن
زينب ببتسامه : ممكن
ريحان :وممكن حد يعمل عصير
زينب :اه طبعا اتفضلي انتي يابنتي وانا هعملوا وهطلعوا
ريحان :ماشي شكرا
وذهبت الي الخارج
جهاد : ريحان بنتي عاوزاكي
ريحان : اه اتفضلي يا ماما
واخذت ريحان جهاد وذهبت الي غرفه
ريحان : ايوه يا ماما حضرتك عايزاني في حاجه
جهاد : ايوه يابنتي عايزه اطمن عليكي
ريحان : انا كويسه ياماما
جهاد : بصي يا حبيبتي انت ورعد هتسافروا انهارده بالليل
ريحان : ايوه يا ماما مانا عارفه رعد قالي
جهاد : طب يا حبيبتي انا عايزاكي تخلي بالك من نفسك ومن جوزك
ريحان : حاضر يا ماما
جهاد : اوعي يا بنتي تزعلي جوزك
ريحان : اكيد يا ماما
في الخارج
عماد :رعد هتسافر علي الساعه كام علشان نيجي نوصلكم للمطار
رعد :لا يا عمي مفيش داعي تتعبوا نفسكم انا هسافر بطياره خاصه
عماد :تمام يا بني ربنا معاكم وتوصلوا بالسلامه رعد انا مش هوصيك علي ريحان
رعد :في عنيا يا عمي متقلقش
عماد :ربنا يهنيكم يا بني
وبعد فتره من الزمن ذهب كل من جهاد وعماد
رعد :حبيبتي تعالي علشان نفطر
ريحان بكسوف : تعالي نصلي الاول
صدمه حسنا كيف كيف تطلب هذا من الشيطان ان يصلي معها اهي حمقاء ام مجنونه
رعد :روحي انتي وانا هنجز شويه شغل في المكتب وبعدين نفطر
وذهب من دون ان ينتظر ردها وهذا ما تعجبت منه ولكنها لم تعلق
ريحان :يارب متكنش الي في بالي يا رعد
في المكتب
علي الهاتف
رعد بجمود :سيف جهز الرجاله علشان هنستلم البضاعه قبل ما اسافر واي حركه غدر هنخلص عليهم كلهم
سيف :تمام بس هنلحق
رعد :ساعة زمن هنخلص كل حاجه
سيف :تمام
رعد :اه و الخاين هتهولي علي المزرعه
سيف : تمام
واغلق رعد الخط
عند علياء
علياء استيقظت من النوم وجدت نفسها مازالت بفستان الفرح دخلت الحمام واستحمت ثم وجدت الباب يدق
علياء :مين
بلال :انا افتحي
علياء فتحت الباب
علياء :افندم
بلال :اهلك وصلوا
علياء :تمام
وتركته وذهبت ولكن قبل ان تذهب امسك يدها
بلال بتهديد :استني اوعي لسانك الحلو ده ينطق بكلمه من الي حصل امبارح
علياء :اوعي سيب ايدي
بلال :مفهوم
علياء :مفهوم مفهوم سيب ايدي بقي
وتركها وذهب
علياء :يارب انا عارفه اني غلط بس والله انا ندمت وتبت يارب ارحمني
نعم هي ندمت وتابت والله غفور رحمن سيستجيب دعائها بإذنه وسوف يغفر لها ذنوبها ولكن حتي اذا غفر الله لها ذنبها فهناك توابع الذنب
فأبونا ادم قد تاب الي ربه والله غفر له ولكنه تلقي توابع ذنبه وهو نزوله الي الارض فهناك توابع للذنب موجوده لكي نفكر ماليا عندما نقوم باي ذنب
عند نور
ناديه :نور يا نور
نور :نعم يا ماما
ناديه : تعالي يا حبيبتي
نور : في ايه يا ماما
ناديه : في عريس متقدملك
نور : عريس ايه يا ماما لالالا انا مش موافقه
ناديه : ليه يا بنتي بس ده العريس كويس جدا
نور : انتي عارفه ليه يا ماما فالو سمحتي متتكلميش في الموضوع ده تاني
ناديه :يا بنتي انا مش ضامنه مري عايزه افرح بيكي قبل ما احصل ابوكي قبليه
نور : متقوليش كده يا ماما ربنا يديلك طولت العمر
ناديه :طب يا بنتي اسمعي الكلام
نور : حاضر يا ماما بس مرتحتلوش يبقي خلاص
ناديه :طبعا يا قلب ماما
عند علياء
علياء بنرفزه :انا عملت الي انت قولتلي
عليه ومقولتش لاهلي حاجه ممكن افهم ايه المعامله دي
بلال ببرود : روحي حضري الاكل
علياء بصوت عالي : نعم انا بقولك ايه تقولي ايه رد عليا
بلال مسك علياء من درعها جامد
بلال بغضب :صوتك ميعلاش انتي فاهمه
علياء بالم : طب فاهمني ليه
بلال : لا مش هقولك خليكي كده
علياء بدموع:طب ليه
بلال : كده مزاجي
وتركها وذهب تركها وسط دموعها وتساءلها عن سبب معاملته لها بهذه الطريقه
عند بسنت وبسمله
بسنت :بسمله
بسمله :نعم
بسنت :تعالي نخرج انهارده انا زهقانه
بسمله : اشطا يلا
وبعد فتره
بسنت :ماما انا وبسمله خارجين
بسمله :ماشي يا ماما
جهاد وكريمه :ماشي يا حبيبي بس خلي بالكم من نفسكم
بسنت وبسمله :ماشي يا ماما سلام
بسمله :استني اتصل بمالك استأذن منه
بسنت :ماشي
وبعد عدة دقائق
بسنت :ها وافق
بسمله :اه يلا بس انتي مش هتكلمي ياسين الاول
بسنت :لا هو ملوش دعوي
بسمله :لا ليه لانه خطيبك ولازم تكلميه
بسنت :مش هكلمه
بسمله :اسمعي الكلام يا بسنت ياسين مش هيعديها علي خير
بسنت :يعمل الي يعمله يلا
وذهب الفتاتان
عند رعد
رعد :نعم
سيف : الراجل في المخزن
رعد :انا جاي
وذهب رعد لكي يرتدي ملابسه
دخلت ريحان الغرفه
ريحان :رعد
ولكنها وجدته يرتدي ملابسه
رعد :عيون وقلب رعد نعم
ريحان بكسوف :ايه ده انت خارج
رعد :اه
ريحان بحزن :وهتسبني هنا
رعد اقترب منها
رعد : حبيبتي انا رايح مشوار صغير كده وهاجي علي طول يكون الخدم حضروا الشنط نسافر
ريحان :ماشي بس انا عايزه اشوف بابا وماما قبل ماسافر
رعد :حاضر يا ستي هاخدك عندهم قبل ما نسافر ماشي
ريحان :ماشي
اكتشفت ريحان ان رعد يرتدي سروال فقط فقامت بوضع يديها علي عينيها
ريحان بخجل :انا هسيبك تلبس
وهمت بالخروج ولكن رعد سحبها من قصرها
رعد : انتي لسه بتتكسفي يابنتي انا جوزك
ريحان اصبح وجهها احمر من الكسف
ريحان بخجل :رعد سبني والبس علشان متبردش
رعد : ارفعي وشك عايز اشبع من عينك
وقامت ريحان بالفعل برفع عينيها
رعد بهيام :انتي عينيكي فيها سحر جميل بحس اني بدوب فيهم لونهم زي الليل وفيها لمعه جميله
كان يتحدث وهو يقترب منها حتي لاحظ ان وجهها اصبح لونه احمر من شده الكسوف
ريحان وهي تحاول ان تذهب : البس علشان متبردش
رعد :متهريش
ريحان :انا خايفه عليك
رعد :هلبس بس بشرط
ريحان :شرط ايه
رعد :بوسيني
ريحان :نعم
رعد :بوسيني
ريحان :لا سبني
رعد :لاء
وقد قربها له اكثر
ريحان : خلاص متقربنيش هعملها
رعد :يلا
واقتربت منه واعطته قبله في خده سريعا واستغلت انه مغمض العينين وذهبت خارج الغرفه ابتسم رعد علي فعلتها ولكنه اكمل لبسه
عند ريحان
ريحان لنفسها :يا ربي انا قلبي بيدق بسرعه اوي شكلي هحبك يا رعد بس انا مكنتش متصوراك كده
وجاءها صوت من خلفها
رعد :امال كنتي متصوراني ازاي
ريحان بخضه :هها رعد
رعد : ايه كنتي متصوراني ايه
ريحان :بصراحه كنت بحسبك جامد كده ومبتضحكش وبارد في مشاعرك وقاسي بس اتضحلي العكس عرفت انك حنين اي نعم لسه محبتنيش بس بتعملني كويس اوي
رعد :وانتي مين قالك اني مش بحبك
ريحان :يعني ايه
رعد :انا فعلا مش بحبك انا بعشقك لا انا كمان بقيت متيم بيكي
ريحان :

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مختمرة بين يدي شيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *