روايات

رواية ايسل حياتي الفصل الثاني 2 بقلم أمنية يوسف

رواية ايسل حياتي الفصل الثاني 2 بقلم أمنية يوسف

رواية ايسل حياتي البارت الثاني

رواية ايسل حياتي الجزء الثاني

ايسل حياتي

رواية ايسل حياتي الحلقة الثانية

كريم ببرود…إحنا الاتنين مش هننفع نعيش مع بعض أكتر من كدا أيسل انتِ طال..فجأه سمعوا صوت بنته الصغيره وهي بتنادي على ايسل
مريم…ما…ما
أيسل حسيت بفرحه…بس رجعت وبصت على كريم بدموع..كريم في اللحظه دي حس بتشتت هيعمل إحنا هو كان خلاص نسي كل حاجه نسي ان بنته محتاجه أم معاها..بص لأيسل بحزن وسابها وخرج.
أيسل كانت شايله مريم وهي بتبكي..كل حاجه جايه معاها عكس..جوزها مش بيحبها وبيجب مراته الميته…وهي بتحبه!..ابوها وافق على كريم عشان فلوسه ومعملش لها خاطر وكأنها مش موجوده…عليها بس تقول حاضر ونعم…ومن الضغط نامت ومحستش بنفسها
بعد فتره طويله دخل كريم الشقه شاف ايسل ومريم نايمين..بصلهم بحزن وقلة حيله شال مريم الاول ودخلها الاوضه وبعد رجع لأيسل اللي كانت مش حاسه بحاجه خالص
كريم وهو بينظر إليها بحنان وبيحرك ايده على وشها…عمري ما كرهتك ولا هكرهك مفيش حد بيكرهه بنته يا ايسل انتِ بنتي اللي كانت بتهرب من الدنيا كلها وبتيجي في حضني..وابتسم وهو بيفتكر اللحظات دي

 

كريم بحنان ودموع…غصب عني أقول كدا انا بدأت احبك يا أيسل وللأسف كل حاجه بحبها بتروح مني وبكون انا السبب أنا خايف ومحتاجك مش محتاج غير حضنك
وشالها ودخلها الاوضه بتاعتها…عدا اسبوع على الاحداث دي…الايام دي ايسل كانت بعيده عن كريم ومش بتكلمه وهو محاولش معاها وفي يوم دخل
كريم بهدوء…أيسل إحنا لازم نتكلم!
أيسل بحزن…تمام دقيقه هدخل الاطباق دي وجايه …ودخلت المطبخ ودموعها نزلت فكرت إنه هيكلمها في موضوع الطلاق بس قررت تخرج وتسمعه
بعد فتره كانوا الاتنين قاعدين بتوتر وآخيرا كريم اتكلم
كريم بسرعه….أيسل إحنا محتاجين ندي جوازنا فرصه ومش عشان خاطر مريم بس عشانك انتِ وعشاني!
أيسل بصتله بدموع وقالت….بس انت بتكرهني مفيش حد بيكرهه حد بيتقبله يا كريم إحنا جوازنا كان غلطه ومفروض تتصلح..
كريم أخدها في حضنه وقالها…انتِ غبي’ه انا قولت أيسل هتصدق كل حاجه الا حكايه اني اكرهها دي يا بت دانا اللي بربيكِ
أيسل بدموع…دي المشكله انت شايفني طفله شايفني بنتك مش مراتك ماشي انا عايزه واحد يعاملني على اني بنته بس في امور وامور انت مش شايف إني كبرت واني متجوزاك مش شايف قدامك غير مراتك .
كريم بحزن…ممكن فعلا انا مش مصدق إنك مراتي لاني دايما شايفك لسه طفله أما حكايه مراتي الاولى فعشان أنا السبب يا أيسل انا مش قادر انساها عشان انا السبب في موتها

 

أيسل بعدت عن حضنه وقالت بزعيق…بنحالوا نفهموك انك مش السبب هي اللي كانت تعبانه ومتحملتش الولاده والحمل وتعبت أكتر ودا نصيبها مش راضي تفهم!
كريم رفع حاجبه وغير مجرى الكلام…اممم ما شاء الله بدأ يطلعلنا لسان اهو وبنزعق اممم كويس كويس اوي شكلك واحشك العقاب
أيسل بصتله بصدمه وقالت…اتلم واسكت أنا دلوقتي كبيره وبعدين انت فاكر نفسك زين الجارحي لما تقولي اشربي اللبن هقولك لا ومش بحبه والكلام دا لا يخويا انا بحبه وبشربه
كريم برفعه حاجب…مين زين الجارحي دا؟!
أيسل بسرعه…دا حبيبي وان شاء الله جوزي
كريم بصدمه وعصبيه…نعمممم!
أيسل وآخيرا استوعبت اللي قالتله ووقفت بصدمه…استنى يا حج اوعا تتعصب دا بطل روايه والله وبعدين انت مالك انت خليك في حالك وادخل اوضتك تاني يلاا
كريم بصلها بهدوء…ايسل انتِ كنتِ عايزه تخرجي إحنا انهارده هنخرج إيه رأيك وبعدين هسيبك تفكري في الموضوع

 

بعد ساعات طويله آخيرا أيسل وافقت إنها تخرج واقنعت نفسها إنها خارجه بس عشان مريم…وعشان هي محتاجه خروجها
وفي الكافيه اللي كانوا فيه اتصدموا من اللي شافوه…شافوا مرات كريم الأولى!
كريم بصدمه وفرحه وخرج يجري عليها…مريم!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ايسل حياتي)

اترك رد

error: Content is protected !!