Uncategorized

رواية ظلام الرعد الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم فاطمة عيد 

رواية ظلام الرعد الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم فاطمة عيد 

رواية ظلام الرعد الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم فاطمة عيد 

في الصباح

-جلست امام المسبح وهي شارده وكانت ترتدي فستان قصير باللون الاصفر تاركه لشعرها العنان ..جاء هو من خلفها ليقول:-

اي يابنتي مقطعه كل الورد ده ليه

أفاقت من شرودها وهي تقول:-

ها …اسفه سرحت شويه

رعد:-

وسرحانه ف اي بقا

كيان:-

اي رد فعل عمو علي اللي حصل هعملك مشاكل مع باباك بسبب جوازنا

رعد:-

وهو انتي كنتي تعرفي المشاكل دي مثلا…ده قدر

-صمت لدقائق ليقول بعدها بتردد:-

لو مكنتش اتجوزتك كنتي هتوافقي

كيان:-

لا مكنتش هوافق …بس بتسأل ليه

رعد بتفكير:-

لا ابدا

—————–

في القصر

كانت جالسه في غرفتها وهي تستشيط منه غضباً لم يعود الي القصر اذاً اي هو الآن قطعت شرودها چنا وهي تدلف الي الغرفه وتقول:-

معلش انا جايه انتخ عندك يومين

ورد :-

بذمتك دي دخله ….حصل اي شكلك مايطمنش

چنا:-

ابويا وامي متخانقين

ورد:-

وهما من امتي بيتصالحو

چنا:-

المره دي مختلفه…..بابا اتجوز يا ورد

تساقطت دموعها رغماً عنها لتقول الأخري:-

اهدي بس …امتي ده حصل

چنا:-

كان متجوزها من بدري واما اتخانق معاها شرطت أنها عشان ترجعله لازم نعرف وتعيش معانا تحت سقف واحد……ماما أما عرفت الكلام ده سابت البيت ومشيت ..كنت همشي معاها لكن هو رفض وحلف عليا مروحش معاها …بعدها بشويه جيت هنا

قالت جملتها الاخيره بقله حيله لترتب الأخري علي كتفها وهي تقول:-

اهدي بس كل حاجه هتعدي

————-

في منزل جده چنا

فوزيه (الجده):-

يابنتي اعقلي بقا

مشيره (والدت چنا):-

اعقل؟…..بقولك اتجوز عليا انا لا يمكن افضل علي ذمته

فوزيه:-

يابنتي انا حذرتك كتير جوزك كان علي طول بيشتكي منك

مشيره:-

اديكي قولتي كل شويه شكاوي بياكل وينكر …ده انا مخليه البيت فله لاطلبت خدم ولا حاجه رغم أن مستوانا يسمح بس كنت بخاف علي شقاه مربيه البنت احسن تربيه ..يرجع من الشغل بيلاقي حمامه واكله جاهزين وزي الفل في اي تاني

ابتسمت الام بسخريه لتقول:-

براڤو عليكي كل ده حلو …بس انتي دورك مش ممثل في وجبه سخنه طعمها حلو من ايدك ولا قميص مكوي ولا ترتيب بيت ده دور جانبي …فين دورك الأساسي يابنتي يابنتي ضوافرك دي بقت ولا ضوافر الرجاله وشعرك اللي بقا سلك مواعين ووشك اللي كله تجاعيد …من الاخر انتي اهتميتي بتفاصيل جانبيه ونسيتي نفسك

مشيره:-

وهو يعني انا صغيره للكلام ده …انتي عارفه الحاجات دي عشان تتعمل تكلفتها كام

فوزيه:-

الاهتمام بالنفس عمره ما كان من شروطه الصرف العالي خير الامور الوسط لكن انتي مفيش خالص…وانتي كل ما حد يكلمك تقولي انا كبرت فالسن مبقتش صغيره …بتكبري نفسك في نظره ليه ..السن مجرد رقم..اما انتي مكبره سنك انا اعمل اي اروح أدفن نفسي

مشيره:-

انتي جايه ف صفه

فوزيه:-

انا بقول كلمه حق يابنتي لكل فعل رد فعل وجوزك اللي عمله كان رد فعل علي اهمالك لنفسك ومشاعرك اللي جفت من كتر الركنه

—————

ارتدي ملابسه وحسم أمره لتقول الأخري بدلال :-

علي فين يانبيل

نبيل بضيق:-

يمني اتمسي وادخلي جوه نامي ولا اعملي اي حاجه

قال كلماته وخرج من المنزل متجه إليها

-بعد مرور دقائق وصل إلي بيت الجده ..طرق الباب لتفتح له فوزيه وهي ترحب به وانسحبت بحجه عمل مشروب لترك لهم مجال للتحدث لتقول :-

جاي ليه

نبيل:-

مشيره انا عمري ما فكرت فالشكل والدليل يمني متوسطه الجمال مش جميله اوي…..مشيره انا كنت تايه كل يوم بصحي الصبح بلاقيكي حد تاني كل همه طبيخ وكنس .. كنت ببقي محتاج حد يسمعني مكنتش بلاقيكي…انتي عارفه كويس اوي انك كنتي منعاني من جميع حقوقي وكنت ساكت وصابر بس صبري نفذ وانا راجل مش عايز امشي فالحرام عشان كده اتجوزت

مشيره:-

حلو ليه بقا متواجهنيش

نبيل:-

عرضت عليكي اد اي اجيب واحده تساعدك في شغل البيت….كام مره كنت اقولك مخنوق واجي احكي ملاقيش غير لامبالاه كأني بكلم نفسي….انا كنت عايش لوحدي الاسم بس متجوز الفعل مفيش…بقيت بدور عليكي وانتي جنبي..فالاخر عامله مصدومه …فالاخر هتبقي ف نظرهم الضحيه ميعرفوش أن الحيطان مداريه بلاوي وربنا وحده يعلم مين المذنب فينا اللي بعد مناهده ومحاولات يأس وقرر يدور علي راحته مع حد تاني من غير غضب ربنا ولا واحده أهملت جوزها وحقوقه

-جاءت فوزيه في هذا الوقت لتقول:-

حلال ربنا محدش يقدر يحرمه يابني خصوصاً انك معملتش كده من فراغ

مشيره:-

كنتي تقبلي بابا يعمل معاكي كده

فوزيه:-

بصي يابنتي انا كنت زوجه كويسه وكنت بعمل كل حقوقي وبرضو باخد كل واجباتي كان في احترام متبادل عشان كده هو لا عمره فكره ولا عمري كنت هسمحله لانه واخد حقوقه

———-

في القصر

ورد:-

يابنتي خلاص بقا اهدي

چنا:-

خلاص ياورد مفيش حاجه….انتي كمان شكلك مضايق

ورد:-

قلقانه علي أدهم اوي لسه مرجعش

في الاسفل…

داليا:-

البت قطعت قلبي من كتر العياط الله يخربيت ابوها ده

سيد:-

متحكميش علي حد من غير ما تعرفي سببه

داليا:-

معظمهم بياعين من غير سبب

سيد:-

اديكي قولتي معظمهم

————-

كان جالساً بجانبها وهو يحاوطها بذراعه ويشاهدون فيلم رومانسي ليرن هاتفه ..قام بالرد وهو يقول:-

الو

فاروق:-

ايوه ياحيله ابوك …هربان ليه زي النسوان ما تجيبها وتيجي

اشعل شرار غضبه بكلماته ليقول الاخر بهدوء مصتنع:-

من امتي بتكلمني كده

فاروق:-

انا اتكلم زي مانا عايز كفايه اني مجوزتش ورد علي مزاجي …..رعد انت مقربتش منها طلقها وانا هرجعها المانيا وكل واحد يرجع لحياته القديمه

رعد:-

مقربتش من مين بالظبط انت واخد بالك أنها مراتي ولا مش متخيل …كيان مراتي ومش هطلقها سواء قربتلها أو لا ميخصكش لا انت ولا اي حد

فاروق:-

يخصني عشان اعرف في عده ولا لا

رعد:-

بحب طموحاتك ….انا مش هطلق وهي مش عايزه تطلق وجدي كمان الجوازه جايه علي مزاجه اوي ف ياريت تبعد وتسيبنا ف حالنا بقا

فاروق بغضب:-

تاخد كام وتخلص المسرحيه دي

رعد:-

انت مش متابع بقا …..انا عندي شركتي الخاصه مخليها تابعه لشركه الجبالي لكن هي ملكي وعلي فكره مكانتها اعلي فالسوق وانا خليتها تابعه عشان لو كانت منافسه اسم الجبالي كان زمانه فالارض…عارف ده معناه اي..املاكي أضعاف املاكك ولو العكس انا مش هبيع عرضي بالفلوس

قال كلماته واغلق الخط قبل أن يتلقي اجابه من والده

ليقول الاخر بتوعد:-

ماشي يارعد اما نشوف مين هيكسب فالاخر

اعتلت من جلستها وهي تقول:-

مكنش ينفع تقفل السكه ف وش باباك

رعد:-

كيان مش وقتك خالص انا مش طايق نفسي اوعي كده

قال كلماته واتجه الي غرفته لتتفاجئ هي من حدته معها ..قررت عدم الاقتراب منه في ذلك الوقت

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية زواج بالإكراه للكاتبة مريم عزام.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *