روايات

رواية ذنوب الماضي الفصل الأول 1 بقلم سولييه نصار

رواية ذنوب الماضي الفصل الأول 1 بقلم سولييه نصار

رواية ذنوب الماضي الجزء الأول

رواية ذنوب الماضي البارت الأول

رواية ذنوب الماضي الحلقة الأولى

-ايه رايك لو أوري صورنا الحلوة دي لجوزك عشان يعرف أن مراته كانت مقضياها قبل الجواز !!
جاتلي الرسالة دي علي الواتس من رقم غريب …مسكت الفون وأيدي بتترعش وانا بدعي أن اللي في بالي ميكونش صح …بس بعدين اتبعتت صور كتير ..شهقت ودموعي بدأت تنزل وانا بشوف الصور وللاسف اسو أ كوابيسي اتحققت …قعدت علي الأرض وانا بعيط جامد …معقول …معقول بعد ما توبت وبدأت حياتي من جديد يجي الماضي ويطاردني …جسمي اتنفض لما جات رسالة جديدة منه وبيقول:
-انصحك يا تقي متعمليش بلوك والا الصور هتروح لجوزك المسكين علي …اسمه علي صح وفاتح محل هدوم رجالي…كمان عارف شكله يعني دلوقتي يا حلوة صباعك تحت ضرسي أنا …اي غـ.لطة أو تهو.ر هقلب الدنيا عليكي …
-ياربي …ياربي اعمل ايه ؟!
قولتها وانا بعيط وبلطم وبصر.خ…الحيو.ان ده هيقول لجوزي كل حاجة …اكيد علي هيطلقني….
بصيت للسما وانا بعيط وقولت:.(بقلم سولييه نصار)
-يارب أنا توبت عن اللي عملته وقولت ابدأ حياة جديدة ومن اول ما اتجوزت علي وانا متقية الله فيه …وهو كمان كان ونعم الزوج وحياتي كانت حلوة ومثالية …يارب ده كله ميضـ.يعش لاني وقتها هتد.مر ..أنا سيبت الحرام وقررت أن ابقي كويسة …وتوبت يارب ليك فمتتخلاش عني …متتخلاش عني يارب …
سمعت باب البيت بيتفتح فقومت بسرعة وانا بمسح دموعي ودخلت الحمام بسرعة وغسلت وشي وحطيت ميكب خفيف عشان يدي لون لبشرتي اللي بهتت …
-تقي.حبيبتي …
كان صوت علي بينادي عليا …
-ايوة يا حبيبي انا في الحمام ..
قولتها بصوت حاولت ميبانش عليه أنه مخنوق وطلعت من الحمام وانا راسمة ابتسامة حلوة علي وشي …
طلعت ووقفت قدام علي ابتسم وقرب مني وحضنني جامد وقال:(بقلم سولييه نصار)
-وحشتيني…
ابتسمت بحب رغم أنه مر سنة علي جوازنا إلا أنه بيعاملني كأننا في البداية في شهر العسل
-وانت وحشتني اكتر …
قولتها وانا ضميري بيأنبني بسببه …(بقلم سولييه نصار)
بعد فقولت :(بقلم سولييه نصار)
-استني هجهز الغدا انت جيت بدري النهاردة فمعلش الغدا هيتأخر شوية ..
شد علي ايدي وقال:
-لا يا حبيبتي مفيش داعي أنا جيبت اكل من برا …أكلة سمك تستاهل بوقك …يالا بس اعملي الرز و حطي الاكل علي السفرا عقبال ما اخد شاور…
هزيت راسي وروحت علي المطبخ عشان اعمل الرز …
……
بعد فترة (بقلم سولييه نصار)
كنا قاعدين وبناكل سوا وعلي بيهزر معايا كالعادة …حياتي من اول ما اتجوزت علي وهي جميلة كأن ربنا بيعوضني علي القر.ف اللي شوفته مع وائل …وائل اللي حبيته وامنتله عشان اكتشف أنه واحد كدا.ب مخا.دع كان عايز حاجة معينة مني وبعدين ير.ميني…لكن علي علي كان راجل معايا حتي لما اتأخرت في الخلفة مشتكاش بالعكس بيعالجني وبيهون عليا …أنا حبيت علي …حبيته اكتر من حياتي ومش هسمح أن حياتي معاه تتهـ.د..حتي لو اضطريت ادي وائل فلوس عشان يسكت هعمل المستحيل عشان علي يفضل في حياتي !!!
…..
بعد ما خلصنا الغدا جه اتصال لعلي من المحل …بصلي بضيق وقال:
-شايفة الشغل ميقدرش يمشي من غيري معلش يا حبيبتي هروح المحل وساعتين واجي ونسهر سوا أنا وانتي أتفقنا؟!
-اتقفنا يا حبيبي …
ابتسم وباس راسي وبعدين مشي …
….
كنت بغسل المواعين لما تليفوني رن فجأة مسكته وجسمي اترعش وانا بلاقي أنه الرقم اللي بعتلي الصور…فكرت مردش بس بصراحة خوفت اووي …فتحت التليفون ورديت بصوت بيترعش:
-الو
-توتي حبيبتي وحشني صوتك ….من سنتين وانا بحلم بيه كل يوم !!
دموعي نزلت وانا بتعرف علي صوت كا.بوسي وقولت:
-عايز ايه يا وائل وليه رجعت ؟!
-كده برضه يا توتي بدل ما تقولي اني كمان وحشتك نسيتي اللي بيننا يا حياتي..ازاي تنسيه ده انا بحلم بيه كل يوم …
كتمت بوقي وانا بعيط وبعدين شيلتها وقولت :
-ابوس ايديك يا وائل ابعد ..اطلع برا حياتي انا متجوزة دلوقتي وبحب جوزي …انسي اللي حصل ….أنا توبت والله
-تؤتؤتؤ ..مقدرش يا توتي انسي ..انساكي ازاي قوليلي ده مفيش يوم عدا الا وبفكر فيكي…بفتكر ذكرياتنا سوا في شقة المهندسين اوعي تكوني نسيتي ..
غمضت عيني وأنا حاسة بالقر.ف.من نفسي فلقيته بيقول:
-بس أنا مش جاي اد.مر حياتك ..انتي غالية عليا اووي وانا بحبك عشان كده انا قررت امسح الصور وابعد ..
-بجد
قولتها بلهفة فضحك وقال:
-بجد يا توتي بس بشرط ضغنن …
-ايه هو ..
قولتها بتوتر فضحك وقال؛
-تجيلي شقة المهندسين ..عايز أكمل معاكي اللي بدأته من سنتين وكده كده جوزك مش هيعرف وبالمر تمسحي الصور …
-ده مستحيل !!
-خلاص يا روحي نبعت الصور لجوزك …اختاري يا تقي لاما تيجي أو ابعت الصور لعلي !!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على : (رواية ذنوب الماضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *