روايات

رواية عشق خالد الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم رنا أحمد

رواية عشق خالد الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم رنا أحمد

رواية عشق خالد البارت السادس والثلاثون

رواية عشق خالد الجزء السادس والثلاثون

رواية عشق خالد الحلقة السادسة والثلاثون

في فيلا المرشدي….
في جناح ماريا وشمس ..
كانوا يجلسون وهم يتحدثون باندماج .
شمس بابتسامه /تصدقي ي بت ي ماريا انا حبيتك اوي شكلنا كده هنبقا أصحاب .
ماريا بابتسامه /وانا كمان ي شمس انا عمري مكان ليا اخت وحساكي اختي .
شمس بنعاس /يلا بينا ننام وبكره نتكلموا كتير .
ماريا بابتسامه /يلا بينا .
*****************.
صباحا ….
كان يسير كريم الي الأسفل لينصدم من تلك التي تلبس ملابس عاريه ليسرع إليها وهو يدفعها للداخل بغضب .
/ي نهارك اسود ومنيل ايه اللبس ده انتي فاكره نفسك فين .
ماريا باستغراب /فيه ايه عادي انا طول عمري بلبس كده ايه الجديد .
كريم بغضب /الجديد المكان الي انتي فيه احنا معندناش بنات تلبس كده دي تبقا فضيحه اتفضلي استري نفسك يلا .
ماريا بابتسامه/حاضر .
********************.

 

في مكتب خالد .
بعد مرور شهرين ..
كانت تسير شمس الي الداخل بقلق من طلب خالد لمقابلتها .
/حضرتك طلبتني ي خالد بيه .
خالد بابتسامه/ايوه ي شمس اقعدي انتي معانا هنا شهرين صح وانا فعلا اتاكدت من كل الي انتي قولتيه .
شمس بحزن شديد/اه اكيد حضرتك تقصد اني لازم امشي فعلا كفايه كده .
خالد بجديه /لا انا مقولتش كده انا الي تخطف قلب حفيد من احفادي يبقا اتكتب عليها تعيش معاه العمر كله ولا انتي مش واخده بالك أن سليم من ساعه مجابك هنا وهو بيحبك ومتعلق بيكي وماريا وكريم كمان بس ماريا وكريم بقا انا مش لاقيلهم حل لكن انتي حلتلك مشكلتك امسكي شوفي الفيديو ده هيعجبك اوي .
لتنظر شمس الي الفيديو ودموع الفرحه تنزل بلا توقف وهي ترا زوجها الحقير وهو يطلقها والدماء تتناثر من جسده فقد أخذ الله حقها منه .
شمس بدموع وامتنان /حضرتك الي عملت كده .
خالد بابتسامه/طبعا انتي من اول مدخلتي البيت ده انتي وماريا وانا اعتبرتكم احفادي وانا ليمكن اسمح بلاهانه دي لواحده من احفادي مبروك ي بنتي الف مبروك كده بقيتي حره وتقدري تتجوزي سليم وتعيش وسطنا في امان .
شمس وهي تحتضنه بحب ودموع .
/ربنا يخليك ليا ي جدو .

 

عشق بغيظ شديد/انتي ي بت انتي تصدقي انا مرتحتلكيش من ساعه مشوفتك .
شمس بضحك/ههههه الصراحه الصراحه ليكي حق تغيري عليه ده راجل فريد من نوعه عن اذنكم .
خالد بابتسامه وهمس /هو حبيبي مش هتكبر ابدا لسه بتغير عليا لحد دلوقتي ده انا خلاص كبرت وعجزت وبقيت كهنه .
عشق بابتسامه عاشقه /مين ده الي كبر انت مش شايف نفسك انت هتفضل طول عمرك خالد حبيبي الي خطفني من العالم بحاله هتفضل رمز العشق في حياتي بعشق ي خالد بعشقك .
خالد وهو يقبلها بعشق /وانا بعشقك ي روح قلبي ي عشقي الخالد ❤️❤️❤️.
*****************.
في الخارج …
كانت تقف شمس بفرحه وسعاده مع سليم .
سليم بابتسامه وسعاده /ي عني خلاص هتكوني ليا مش قادر اصدق ي شمس .
شمس بابتسامه خبيثه /وانت مين قالك اني هوافق انا همشي .
سليم بغيظ شديد/بقولك ايه لميها معايا انا مجنون فاهمه .
شمس بعشق /اجمل مجنون في الدنيا ي اجمل راجل في الدنيا دي .
ادهم بابتسامه/الف مبروك ي سليم ربنا يتمملكم علي خير .
ساره وهي تحتضن شمس بفرحه وكذلك ليلي /الف مبروك ربنا يتمملكم علي خير ي حبيبتي .
شمس بفرحه /الله يبارك فيكم يارب ي اخواتي .
سيف بابتسامه/الف مبروك ي سولي .
سليم بابتسامه وسعاده/الله يبارك فيك ي سيف يلا ي شمس تعالي نخرج شويه عن اذنكم ي اخواتي .
كانت تقف ماريا بدموع ووجع فقصتها هي وكريم معقده جدا لتسرع الي الخارج بدموع .

 

ساره بحزن شديد/ماريا صعبانه عليا اوي بتعشق كريم بس مش عارفه تعمل ايه .
ادهم بجديه /لو بتحبه صحيح يبقا لازم تتضحي .
ليلي بجديه /طب وايه المشكله بس مع كريم في ديننا مسموح للراجل يتجوز من غير دينه.
سيف بحده /ده ليمكن يحصل ابدا انا اخويا ميخلفش عيال دمهم يهودي ده مستحيل يحصل هي الي في ايديها الحل علي راي ادهم لو بتحبه يبقا لازم تتضحي .
************************.
في الجنينه …
كان يقف كريم لتقترب منه ماريا بدموع .
/خلاص ي كريم همشي .
كريم بوجع ومراره/براحتك الحل في ايديكي انا مش عايزك تمشي انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك بس انتي الي مش عايزه تتضحي .
ماريا بدموع وانهيار /انا كمان بعشقك ي كريم مش عايزه غيرك من الدنيا دي بس انت عندك الحل دينك بيقول كده ليه عايزني اغير ديني .
كريم بحده /انا مش هخلف عيال يبقا في دمهم دم يهودي ي ماريا انا عايز ولادي مسلمين اب وام وانتي الي في ايدك القرار .

 

ماريا بدموع /ي عني ي ديني ي انت مش كده .
كريم بوجع ومراره/بالظبط .
ادهم بجديه /كريم يلا العائله كلها متجمعه جدي صمم أننا نصلي القيام النهارده ده اخر ايقام النهارده كلنا هنستناك .
كريم بوجع شديد/شوفتي حتي انك تكوني معايا في الصلاه مش هيحصل شوفتي قد ايه هنحس أننا اغراب ي ماريا .
ليسير الي الداخل لتقف وهي تنظر إليهم وكأنهم ملائكه ترفرف فكانوا خاشعين في الصلاه وما اجمل من التقرب الي الله كانت تنظر إليهم باهتمام فحقا يجب عليها أن تفعل .
******************.
في يوم العيد …
كان يبحث كريم عنها بهلع وجنون ليسير الي الاسفل بخوف ورعب .
/محدش شاف ماريا .
عائشه بجديه /ايوه شوفتها كانت خارجه الصبح بدري .
كريم بجنون /ايوه ي عني راحت فين .
خالد بنظره خبيثه /يمكن مشيت .
/السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
كانت أنظار الجميع تتجه بصدمه ناحيه تلك الملاك التي تتزين في حاجبها الفضفاض حقا كانت جميله جدا ليقترب منها كريم بابتسامه.

 

/ماريا مش مصدق نفسي .
ماريا بابتسامه /لحظه لو سمحت مبقاش اسمي ماريا بقا اسمي فاطمه وخلاص أسلمت بقيت مسلمه زيك ي كريم.
لتتعالي التصفيرات والفرحه في جميع أرجاء الفيلا واخيرررررررا قد لاقا الجميع العشق العشق الخالد ،❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️.
في فرح احفاد المرشدي 💃💃💃💃💃.
كانت الفيلا أشبه بالجنه فكانت حقا ساحره بالعشق الذي يملوها ..
علي ساحه الرقص …
كانوا جميعا يرقصون مع زوجاتهم في مشهد ساحر .
عند كريم وفاطمه ❤️❤️❤️.
كريم بابتسامه عاشقه/انا اكيد بحلم ي ماريا مش قادر اصدق انك بقيتي مرائتي .
ماريا بابتسامه /الله وبعدين معاك ي كيكو ما قولنا فاطمه بس انا الي مش قادره اصدق ي كريم الي انا فيه ده حلم حلم كان بعيد اوي بس الحمد لله حققته بعشقك ي كريم بعشقك .
كريم وهو يحتضنها بعشق /وانا بعشقك ي روح كريم .
عند شمس وسليم ❤️❤️❤️❤️.
شمس بسعاده لا توصف /عشقك الي جوه قلبي والامان الي انا بقيت عايشه يسوا العمر كله ي سليم بعشقك بعشقك ي سليم .
سليم بابتسامه عاشقه /انا الي بموت فيكي ي روحي ومن هنا ورايح مفيش غير عشق وامان بس.
عند سيف وليلي ❤️❤️❤️
ليلي بابتسامه/تعرف ي سيف فرحتنا مع بعض كلنا بالدنيا والي فيها بعشقك ي سيف بعشقك اوي .
سيف بعشق وهو يقبل رأسها /وانا بموت فيكي ي ام الغالي .
عند ادهم وساره ❤️❤️❤️❤️.

 

ادهم بابتسامه وسعاده/ايه رايك ي روحي مبسوطه .
ساره بابتسامه/طبعا مبسوطه ي حبيبي كفايه اني في حضنك ي ادهم ربنا مايحرمني منك ي حبيبي .
ادهم وهو يقبل يدها بعشق /ولا منك ي روح قلبي.
عند كينان وجميله ❤️❤️❤️.
كينان بابتسامه وسعاده/ما رايك ي جميلتي هل هذه الحفله ليست اجمل من الشط .
جميله بابتسامه عاشقه /بالطبع حبيبي اجمل بكثير
يكفي أننا جميعا سويا بعشقك ي كينان بعشقك .
كينان بابتسامه وغمزه /وانا اذوب فيكي عشقا جميلتي .
****************.
عند خالد باشا وعشقه ❤️❤️❤️
كانوا يقفون وهم ينظرون إلي أحفادهم حقا قد مرت السنين وما زال عشقهم يملأ العالم ويورث لاجيالهم .
خالد بعشق /ايه رايك شوفتي عشقنا عمل ايه كلهم وراثين الحب والعشق بيجروا في دمهم .
عشق بابتسامه عاشقه /طبعا مانت ملك العشق ملك قلبي وحياتي عشقي الخالد الي بيجري في دمي بعشقك ي خالد ❤️❤️❤️❤️.
خالد بعشق وهمس/وانا بعشقك ي روح قلبي.
عند عائشه ومالك ❤️❤️.

 

كانت تقف عائشه وهي تبكي بفرحه لأولادها جميعا ليحتضنها مالك من الخلف بابتسامه عاشقه .
/مالك ي روح قلبي ليه الدموع دي ولا علشان خلاص هتكوني جده وتعجزي وكده اشوف انا بقا اشوف واحده صغيره وحلوه تمتعني.
عائشه بغيظ شديد/هي مين دي الي تمتعك ده انا كنت دبحتك ودبحتها انتي ملكي انا سامع.
مالك بعشق وهو يقبل يدها /طبعا ملكك ورهن اشارتك ي حبيبه عمري وأيامي بعشقك ي عائشه بعشقك .
عائشه وهي تحتضنه بعشق/وانا كمان بعشقك ي مالك قلبي ❤️❤️❤️❤️.
بعد مرور 7سنوات .
كانوا يجلسون تلك المصائب خلفه الاحفاد ❤️❤️.
علي طربيزه السفر كانوا يجلسون مع المدرس
شهاب كريم بغيظ شديد/هو مفيش غير مذاكره مذاكره ليل ونهار دي حاجه تصدع .
سما سليم وهي تلك العلكه بغيظ /علي رايك والله ي شهاب ي اخويا ي عني هنتطلع دكاتره .
رعد ادهم بضيق /ده وجع دماغ ده ماتش الكره برقبته .
داليا سيف بنعاس /اه والله ده الواحد نايم 14 ساعه بس مش قادره .
احمد كينان بغيظ/لا وبعد ده كله تجي تقوليهم نروح رحله يطلعوا بمليون حجه عائله نكديه .
الاستاذ بابتسامه /مساء الفل ي حلوين النهارده عندنا حصه ادب بس كنت عايز رايكم لو حد ظلمنا مثلا وضيقانا بكلام المفروض نقوله ايه .

 

ليقفوا جميعا على السفر بحركات راقصه في صوتا واحد معا هنقوله .
/الله يسهله اوعا ي قلبي تميلوا الله يسهله اوعا ي قلبي تميلوا ده انا ادوس وعدي ولا وهو قدي .
علي الجانب الآخر كانوا يقفون الاحفاد وهم ينظرون بصدمه لأبنائهم .
كريم بصدمه /ي نهار اسود احنا كنا مصائب بس مش كده .
سليم بضحك /هههه قسما بالله عيال عسل .
كينان بحسره /كنت اتمنا أن ابني يكون اينشتاين وليس مصطفي كامل.
ادهم بضحك /هههههه ي عني هما هيجبوه من بره خلاص مستقبل العائله دي اتدمر .
سيف بحسره /دي خلفه هباب ربنا يسامحنا الي كنا بنعمله في الناس هيطلع علينا ولا ايه.
لينظروا الي بعضهم البعض بضحك فمن الواضح أنهم سيدفعوا تمن جميع ما فعلوه .
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️.
بعد مرور 25 عاما ..
في مكتب خالد .
كان يقف مالك بتعب فهو أصبح عمره 75 عاما وهو ينظر إلي صوره والده ووالدته بابتسامه حزينه .
/ربنا يرحمك ي بابا ربنا يرحمك ي امي روحتوا بس سبتوا وراكم جيل بيكمل اسطوره العشق الخالد ❤️❤️❤️
كريم خلف شهاب وسليم خلف سما وادهم خلف رعد وسيف خلف داليا وكينان خلف احمد بس الغريب أنهم طلعوا الخمسه دكاتره كل واحد فيهم اتخصص في قسم شكل وفتحوا المستشفي الخيري وسموها العشق الخالد علي أسمائكم عملوها بالمجان لكل الحالات الصعبه بجد احفادكم بقوا حاجه تشرف ولسه جوانا كلنا العشق الخالد ليسيروا جميعا الي الداخل ليقفون وهم يقروان الفاتحه إليهم ويبتسمون الي ملوك العشق الخالد ❤️❤️❤️❤️❤️.
تمت بحمد الله…

حلقه خاصه من سلسله العشق الخالد ❤️❤️❤️
رنا احمد عماد 😘😘😘.
من مستشفي العشق الخالد ❤️❤️❤️.
الذي أساسوها احفاد المرشدي الصغار واصبحلوا يعلموا بها دكاتره وأصبح مديرها ادهم .
في الممر …
كان يسير ادهم بغيظ من تلك المصائب التي يفعلوها لتسرع اليه صباح مساعده رعد بخوف وارتباك .
/دكتور ادهم .
رعد باستغراب /مالك ي هبه في ايه .
هبه بغيظ وهمس /سعادتك لازم تشوف حل مع الدكتور رعد واحنا في اوضه العمليات وبنولد المريضه بصيه لقيته سبني في نص العمليه ونام وانا كملتها لوحدي المريضه كانت هتروح مني بس الحمد لله ربنا ستر .
ادهم بغيظ شديد /وهو نائم فين الحيوان ده .
هبه بقلق /في اوضه العمليات .

 

من داخل غرفه العمليات..
كان يغفا رعد ليقتحم ادهم الغرفه ليفيق بزعر ليتحدث بلا وعي .
/ايوه ي هبه امسكي أنتي الحبل السري وانا هنزل راس البيبي .
ادهم بغضب /اللهي حبل يتلف علي رقبتك يخلصني منك للابد ي بعيد ده الست قربت تعمل السبوع وانت نايم انت ايه ي اخي انتوا عايزين تشلوني فيه دكتور ينام في اوضه العمليات .
رعد بغيظ وزفر /ماخلاص بقا ي بابا الوحد نعس يموت نفسه ي عني .
ادهم بغضب /انت ايه يالا ايه البرود ده الي انت فيه اوووف جاتكم الهم .
هبه بسخريه /صباح الخير ي دكتور رعد كويس انك صحيت ي اخويا في حاله مستنياك في مكتبك .
رعد بسخريه /رايحلها ي ام احمد روحي انتي .
********************.
في غرفه سما سليم .
فهي تعمل دكتوره اسنان ..
كانت تجلس لياتيها التليفون للتحدث بزفر .
/ماخلاص بقا ي بت ي دعاء قولتلك جايلك اهوه الكوافير هخلص بس .
عبير بجديه /فاضل اخر حاله ي دكتوره سما .

 

سما بغيظ /خليها تتدخل .
ام احمد /ازيك ي دكتوره .
سما بزفر وغيظ /بخير اتفضلي خليني اكشف .
ام احمد بغيظ /الله براحه علينا ي دكتوره ميبقاش خلقك ضيق كده الصبر .
سما بغيظ شديد/ي وليه صاحبتي بقالها ساعتين في الكوافير اخلصي افتحي بوقك ي نهار اسود ايه ي وليه ده .
ام احمد بتأثر /التهابات صح كنت حاسه اني تعبانه .
سما وهي تمسكها من رقبتها بغيظ /لا وانتي الصادقه دي عفانه انتي مبتغسليش سنانك ليه ي وليه انتي فيه اختراع اسمه معجون وفرشه بس أنا هقول ماكل واحده فيكم تقعد زي العجله ولا تحكي مع دي ودي جوزها طلقها ودي ابوها مش عارفه ماله لحد ماتسببوا اسنانككم تسوس وتجولي أنا بقا خدامه اهلكم أنا قسما بالله لخلعه بقا افتحي بوقك ي مراه انتي .
***********************.
في غرفه شهاب كريم فهو دكتور قلب .
كان يجلس علي الاريكه عاري الصدر وهو ينظر لتلك التي تعدل ملابسها لتقبله بعشق .
/حبيب قلبي اللحظه معاك تساوي الدنيا وما فيها .

 

شهاب بعينان ساحره/اي خدمه ي عسل.
ادهم وهو يقتحم الغرفه بغيظ /ايه الي بيحصل هنا بالظبط ي دكتوره نرمين .
نرمين بارتباك شديد/اسفه ي دكتور ادهم بس قلبي كان تعبان شويه فجيت للدكتور شهاب .
ادهم بسخرية وغيظ /لا والدكتور شهاب متخصص في كل امراض القلب بصراحه اتفضلي علي مكتبك انت ايه يالا معجون من ايه نفسي افهم عيني عينك كده في المستشفي .
شهاب بضحك /ههههه ايه ي عمي مش بقلب رزقي ده انا حتي دكتور قلب .
ادهم بغيظ شديد/ربنا يتولاني أنا وأخواتي علي المصائب الي اتبلينا بيها .
******************.
في غرفه داليا سيف ..
فهي تعمل طبيبه امراض نفسيه ..
كانت تجلس وهي تنظر إلي تلك المريضه التي تحكي عن معامله أهلها السيئه لها لتتحدث بغيظ شديد.
/ي شيخه حرام عليكي اقول عليكي ايه بس عملوا فيكي كل ده وانتي سكتي انتي ايه .
سحر بدموع ووجع/اعمل ايه بس ي دكتوره مش ابويا وامي.
داليا بغيظ /وايه ي عني ده يخليهم يعلموا فيكي مده انتي المفروض متسكتيش لازم يكون ليكي موقف فاهمه .
سحر بحماس /ي عني اعمل ايه ي دكتوره.

 

داليا بغيظ وهمس /خلصي عليهم اسمعي مني دول بهدلوكي ي بنتي والله صعبتي عليا لو زعلوكي تاني خلصي عليهم وانا هشهد معاكي في القسم .
سحر بحماس /تسلمي ي دكتوره هو ده الكلام سلام.
ادهم وهو يكاد يجن منهم /انتي بتعملي ايه انتوا عايز تجننونوني البنت جيالك منهارة مش سعادتك المفروض دكتور نفسيه ي عني تعالجي نفسيتها بتسخنيها تموت ابوها وامها .
سحر بغيظ شديد/دول بهدلوها ي عمي ي عني اصلح نفسيتها واخليها لقمه طريه اسمعي مني سيبك منهم هتجبلي ايه في عيد ميلادي .
******************.
في غرفه احمد كينان طبيب عيون .

 

كان يقف بحيره ليتحدث باستغراب .
/عمي احمد انت متاكد انك مش شايف كويس .
عم احمد /ايوه ي دكتور .
لينظر مره اخري بالميكرسكوب بحيره .
/بقولك ايه أنا مش فاهم حاجه بص خود الدواء ده وخلاص ليسير ادهم لينظر بصدمه وهو يراه الميكروسكوب مقلوب ليتحدث بجنون .
/الله يخرييتك ي حيوان انت كده شايف عينك انت مش عين المريض .
احمدبصدمه /ي راجل .
🤭🤭🤭🤭ايه رايكم تحبوا تكملوا معاهم ولا كفايه كده .

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق خالد)

تعليق واحد

  1. روووووووعه بكل ما تحمل هذه الكلمة من معنى
    اتمنى لك التوفيق بجميع رواياتك القادمه باذن الله عزيزتي رنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *