Uncategorized

رواية رسومات الموت الفصل الرابع 4 بقلم ولاء خالد

  رواية رسومات الموت الفصل الرابع 4 بقلم ولاء خالد

رواية رسومات الموت الفصل الرابع 4 بقلم ولاء خالد

رواية رسومات الموت الفصل الرابع 4 بقلم ولاء خالد

أمحي الماضي فأنه يجعلك تتذكر شخصاً عزيزاً لديك ورحل لاكن عندما يرحل بسببك فستظل الخطيئه الوحيده التي تظهر امام عينيك مهما حاولت اخفائها
____________________
نور:ايوه ياماما كوثر عيزاني في اي
كوثر:بصي يابنتي هي ممتك الحقيقيه 
مش وحشاكي؟..
نور وهي بتبص لاوضه نادر:لاء ياماما كوثر انتي امي يلي مرمتنيش زي امي الحقيقيه 
كوثر:يابنتي انتي فهماها غلط امك مرمتكيش دي خليتك تروحي لجدتك 
نور:وليه فتحتي الموضوع ده تاني انا مبحبش افتكر قلبي مش قادر يستحمل كل يلي حصل زمان
كوثر وهي بتمسح دموع نور:بس امك دلوقتي بدور عليكي شفتها وهي بتعيط في الشارع وبتسأل الناس عليكي يرضيكي تعملي في امك كده
نور وهي بتقوم وبصتلها بحزن شديد:انا مهما حصلها مش هروحلها دي حملتني مسؤليه موت بابا عشان بس صدفه
جرت علي اوضتها كان اوضتها جمب نادر ونادر فتح الباب وشافها وهي بتعيط
نادر:نور مالك!!!
نور وهي بتفتح باب الاوضه:محدش عايزيني محدش بيحبني 
قفلت الباب بقوه واترمت علي السرير وفضلت تعيط نادر راح لاموا يسألها ليه نور بتعيط
نادر:هي بتعيط ليه ياماما
كوثر:يابني امها بدور عليها حرام نسبها كده ومنوديش نور ليها 
نادر :ل..لا انا مش هخليها تروحلها انا اتعودت تبقي في البيت هتخليها تمشي وتسبنا!!
كوثر:ماانا زيك نفسي تفضل هنا لاكن ظلم امها تتعذب واحنا يلي نفرح 
نادر مردش علي اموا وقام وراح لاوضه نور 
نادر وهو بيخبط علي الباب:نور ادخل؟
…….
نادر:يانور متخوفينيش ردي عليا
………..
نادر:خلاص انا هفتح الباب 
فتح الباب لقاها قعده علي السرير وبترسم لاكن بترسم بعصبيه!!
نادر بخضه:نووور انت بتعملي اي!!
نور:هموتها هموتها وتمشي بعيد عني وارتاح همووتها
نادر جري وشد الورقه وبص للورق وشهق بصوت عالي
نادر:انتي حصلك اي يانور وازاي لحقتي ترسمي بالسرعه دي!؟!!!
نور وهي بترمي القلم علي السرير بقوه:دااا من زمان برسم فيها عشان يبقي موتها يبقي عنيف اوي 
المرسوم في الورقه ام نور مرميه علي الارض وكلها دم وهدومها والكلب واقف جمبيها واكن ماسك قطعه لحمه وبتنقط دم علي الارض بس لسه مكتبتش وقت موتها
نادر رمي الورقه وجري ينادي علي اموا ونور مبتسمه بشر ومسكت الورقه 
نور:مع السلامه مش هشوف وشك لغايت يوم القيامه 
وبالحركه البطيئه كتبت الساعه كانت8:00
[نور متجننتش لاكن في شئ بيتحكم فيها خلاها الانسان العزيز علي قلبها يموت!! ولما ترجع لوعيها هتعرف ان هي عملت غلطه كبيره لاكن فات الوقت علي اصلاح الغلط]
كوثر وهي بتحضن نور:ليه يابنتي عملتي كده
نور وهي بشهق من العياط:ا..انا مكنتش قاصده..د..دا انا بحبها والله و..والله بحبها معرفش عملت كده ازاي
نادر وهو ماسك الورقه:لازم نروح لامك وتسامحك علي يلي عملتيه بس قبل8 واكيد هتبقي في الشارع بدور عليكي عشان رسماها بالمنظر دا
نور:والله ما انا قصده انتوا مش مصدقين لييه
نادر وهو بيتني الورقه وبيقوم :تعالي ندور عليها معندناش وقت 
نور قامت ومسك ايدها وقال:هتسامحك متقلقيش 
نور فرحت انهم لسه معاها ومتقبلين الموضوع …راحوا لكل الشوارع ويدوروا عليها ويعدي الوقت ومش عارفين هي فين ولغايت ما جات الساعه7:30 وبين انوار الشوارع بتظر امها وهي مش قادره تمشي من كتر مابدور علي نور في كل الشوارع 
نور شافتها وجرت عليها نور لسه فكره شكلها متغيرتش اما الام مش عارفه شكل نور ابداً ف مستغربه مين يلي بتجري عليها بس قلبها حاسس انها نور بنتها
نور وهي بتحضنها:سمحيني ياماما سمحيني معدش وقت وهتروحي مني 
الام:ن..نو دي انتي؟ انتي بنتي؟ّ…
نور وهي بتبوس ايدها:ايوه انا ياماما وحشتيني 
الام:ياااه كبرتي خالص وبقيتي جميله ليه يانور سبتي بيت جدتك الله يرحمها ليه مقلتيش انها ماتت!
نور بعياط :انا خفت تقولي انتي السبب في موتها واني انا الغلطانه ف هربت 
نادر وهو جاي عليهم:مفيش وقت يانور قولي بسرعه هيجي دلوقتي
نور:ا..انا رسمتك 
الام بحزن:ليه يابنتي انا للدرجه دي وحشه في نظرك تقتليني 
نور:والله لاء في حد بيجبرني ارسم معرفش مين ياماما سمحيني سمحيني مش بأيدي 
نادر وهو شايف كلب اسود بعيد ومنتظر الوقت:سامحيها ياطنط وانا هخلي بالي من نور هتبقي في عينيا 
الام:مسمحاكي يابنتي لاني عرفت مين يلي بيتحكم فيكي
نور:مييين مين بسرعه
الام:هو…..
الكلب هجم علي امها ونادر بيشد نور ونور بتحاول تفلت منوا وتروح تساعد امها
نور:ماااااما سبني عيزه مااااما هتموت يانادر هتموت ياااامااامااااااا
كشاف عامود النور طفي في مكان يلي فيه امها ونور ونادر وقفين عند عامود تاني صوت الكلب هدي ومعتش فيه صوت خالص
نادر بهمس :اكيد خلص 
نور بعيط:ملحقتش اتكلم معاها واشبع منها …
كشاف العامود نور وظهر المشهد يلي رسمتوا نور نور من المنظر ومن كتر اللف علي امها وكانت مأكلتش حاجه اغمي عليها
صحت علي صوت الاسعاف وصوت نادر وهو بيقول: نور انتي كويسه فكره انا مين
نور وهي بصالوا:ا..ايوه انت نادر 
نادر:الحمدلله 
نور:انا في عربيه الاسعاف ليه 
نادر:انتي مش فاكره؟..
نور ظهر قدام عيونها مشهد امها 
نور بعياط:ماما راحت راحت يانادر انا بحبها والله ملحقتش اقولها اني بحبك حتي
نادر وهو بيمسح دموعها:نصيبها متزعليش ادعيلها بالرحمه وخلاص انتي كده بتعذبيها يانور 
تاني يوم دفنوا امها وقعدت نور طول اليوم تعيط ومبتاكلش خالص كل ما كوثر ام نادر تجبلها اكل ترفضوا نادر رجع من الدفنه وسأل اموا علي نور وقالتلوا انها مبتاكلش والبنت تعبانه وضعفت اوي قالها تجهزلها اكل ويقنعها هو انها تاكل
نادر وهو بيفتح الباب:ميين هياكل كل دول 
نور وهي بترمي عليه المخده:امش من هنا احسن ارتكب جنايه 
نادر:ياخرابي علي لسانك 
نور:مااالو لساني
نادر وهو بيحط الاكل علي السرير:طويل ياختي طووييل ومحتاج قطعوا
نور:ناادر انا مش نقصه القط والفار دا انت مش شايف حالتي 
نادر:شايف حالتك وعارف انتي بتحسي بأي انا كمان كنت زيك في موت ابويا 
نور بعياط:ب..بس لما يموت حد عزيز عليك بسببك بتفرق…….بتفرق في انك حرمتوا منك بتفرق انك ملحقتش تشبع منوا ومن كلاموا كانت بتوحشني بس مبروح واقولكم عشان خيفه اسيب ماما كوثر و..واسيبك
نادر وهو بيمسح دموعها:انتي بتقسي علي نفسك كده عشان خطري كلي 
مسك المعلق ف ضربتوا في كتفوا ومسكت المعلقه 
نور:اناا يلي هاكل وبنفسي متتعشمش انك تأكلني
نادر بضحك:مش انا قلت ان لسانك محتاج القطع
بصتلوا وضحكت كان هو الوحيد يلي يقدر يخليها تضحك في ايام ماهي تزعل
نور بدأت تتعود ان دا قدرها ومتقدرش تغير الماضي مهما كان وان لازم نتقبلوا بفرحوا وبحزنوا 
نادر حب ياخد خطوه تغير حياتوا او بالاصح يكمل نص دينوا …
نادر:نوووووور قومي من النوووم
نور بنعاس:تعالي بعد 10دقائق بس 
نادر وهو بيخبطها بالمخده:هو انا منبه وتقوليلوا بعد10دقائق قووومي
نور:يوووووه عاايز اي في الوقت ده استأنا الساعه كام دي الساعه9ياظااالم 
نادر:انااا هو انتي نسيتي اننا هنخرج النهرده نتغدي هناك في البحر
نور:مش لما نفطر الاول 
نادر:ما انا بقول نستبق الاحداث عشان يوم حلو النهرده
نور:حلو وحش اهو هخرج وخلاص ابعد بقاا واطلع برا عشان البس هدومي واجهز يلا براااااا
نادر من الخضه جري وقفل الباب 
°في المطبخ°
نادر:تسلمي يا يست الكل علي وقفتك دي 
كوثر:ربنا يخليك ليا طب بص انا عملت فراخ مشويه وحواوش للفطار ويعني شويه مكرونه علي شويه رز 
نادر:انا كنت بقول نص ديني اكملوا تروحي بروح الشيف عندك تعملي اكل بيقدي 10اشخاص 
كوثر بضحك:يابني اسبها تجوع يعني و لما تتجوزها هوريك ان اكل امك حلو
نادر:اه هنبتديها كيد الحموات دا استني لما توافق عليا ونتجوز 
نور كانت وقفه وهما مش شايفنها حسه انها هتفقد صاحبها خلاص 
نور في نفسها:هيروح ويتجوز مين طب لما يتجوز مش هيجي يكلمني تاني مش هلاقي حد اكلموا
كوثر بصت وراها وشافت نور:اي دا جميله يانور تعالي شوفي كده الاكل حلو؟..
نور وهي بصه لنادر :هتخطب مين؟..
كوثر:دي ا..
نادر:دي أماني يانور هخطبها
نور:ط..طب تمام ألف مبروك 
كوثر:اجبلك حاجه تاكليها يابنتي
نور:لاء ياماما كوثر نفسي اتسدت 
نور مشت وبصت كوثر علي نادير يلي بيضحك علي منظر نور
كوثر:عجبك كسرتها يلي ملهاش لازمه
نادر:هششش هتسمعيك ويلا هروح اكلم أماني
كوثر:انتوا الاتنين هبلين يارب تشغلوا عقلكوا في المفيد 
نور في الاوضه بتعيط ومضايقه اوي هي عيزاه يكلمها وميكلمش بنت تانيه 
نادر قصد يكلم أماني قدامها:ايوه ياقلبي ايه انتي عملتي تورته ليا تسلم ايدك اه ياحببتي هنيجي نعد عليكي ناخدك 
نور سامعه الكلام وقالت بصوت عالي:هههقتلهاااا والله لاقتلها
نور راحت علي المكتبه تاخد ورقه لاقت مفيش اوراق!!
نور:راحوا فين هما راحوا فين!!
نادر وهو بيفتح الباب:عيزه الاوراق دي؟..
كان ماسكها وبصتلوا نور وعيونها تشتعل غضب
نور:هاتهم عشان مقتلكش واقتلها
نادر:اهون عليكي تقتليني وكمان هتقتليها ازاي وانتي متعرفيش شكلها حتي 
نور وهي بتجري عليه هتهاااااااا
نور ملاحظتش ان في قلم علي الارض وزحلقها وكانت هتقع لكن لحقها نادر ورمي الاوراق ومسكها
نادر:اهدي عشان اليوم يبقي حلو 
نور وهي بخبطوا وبتبعد عنوا وتمسك ورقه من الاوراق المرميه
نادر:نور هتقتليني !
نور بصتلوا بغضب بس اتحكمت في نفسها وبصتلوا بحزن وبعدها بصت للورقه وغمضت عيونها وقطعت الورقه
نور بأبتسامه:مهما حصل مش هقتلك 
°في العربيه علي الطريق°
نادر: تخيلي ياامي المكان يلي حجزتوا عامل ازاي
كوثر:اشوف احسن ما اتخيلوا 
نادر بص في المرايه وشايف نور زعلانه كان نفسوا تبقي بتضحك ومبسوطه زي عادتها
وصلوا لبيت أماني وكانت وقفه برا البيت 
نور شافت أماني وانصدمت انها اجمل منها حتي كانت نفسها تكذب نفسها وتقول أن هي حلوه بس أماني احلي منها 
ركبت أماني جمب نور ونور بتبص للشباك ومتجهله أماني 
أماني:نور صح؟
نور:ايوه نور 
أماني:نادر حكالي عنك يابختك
نور:يابختي علي اي
نادر:ياامجنوونه اقصد يعني اني قلتلها انك صحبتي واقرب حد ليا وكده يعني صح يا أماني 
أماني:والله حرام عليك
نور:حرااام علي اي ماتفهموني 
نادر:مأسمعش صوت واحده فيكم لغايت ما نروح يا اما العربيه اخبطها في عربيه تانيه ننقلب نموت
كوثر:يااالهوي بعد الشر يابني في اي !!
نادر:شكل اليوم هيتنكد عليا بسببكم 
وصلوا المكان علي البحر وقعدوا
نور:هو الناس مش عايزه تروح البحر ولا اي انا شيفه مفيش ناس هنا
نادر:انا حجزت المكان دا وهما عملين المكان عشان اي حد يحجزوا 
اماني:نادر ممكن نتمشي شويه
نادر:فكره حلو هتيجي معانا يانور
نور:لاء روح ومع السلامه
نادر:برااحتك يلا يا أماني 
مشوا مسافه قليله نور جرت عليهم
نور:خدووووونيييي
°بعد5دقائق°
اتصلت كوثر علي نادر عشان عيزه زجاجه مياه 
نادر:هروح اجيب لامي زجاجه مياه خليكم هما وانتي طبعاً عرفه المكان كويس للرجوع لوحصل حاجه تمام
أماني:تمام روح و تعالي بسرعه
نور بصت ل أماني بغضب ونفسها تخنقها وترمي جثتها في البحر
نور:يالهوي أماااني
اماني:ااااااااااااا[صراخها]
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *