روايات

رواية فتون الفصل الثامن 8 بقلم فيولا عماد

رواية فتون الفصل الثامن 8 بقلم فيولا عماد

رواية فتون البارت الثامن

رواية فتون الجزء الثامن

رواية فتون الحلقة الثامنة

مالك و يلتف لينظر ل أمه بدموع:ماما
زينب ببتسامة:انت بتعيط ليه يحبيبي
مالك و يحتضنها بدموع:متعمليش كده تاني انا مقدرش اشوفك بتبعدي عني
زينب بحب:حبيبي متعيطش انت كبير مفيش راجل بيعيط
فاطمة :طب خالتي كويسة اهي يلا كلنا بقا كل واحد علي اوضته
مالك بتعب: فعلا معاكي حق انا هموت وانام
فاطمة و تساعد زينب لتذهب لغرفتها:تصبحوا علي خير
مالك : مش يلا احنا كمان ؟
فتون ببتسامة:مين هيشيل الاكل ؟
مالك بضحك:يلا ي فتون انا مش هاكلك في خدم في البيت هيعمله كل حاجه يلا
في غرفة مالك
فتون :اوضتك جميلة جدا
مالك بخبث : قصدك اوضتنا
فتون :انا هنام فين

 

مالك بضحك:شغل البنات و الروايات ده مش هيدخل عليا هتنامي هنا جانبي علي سريري و ممكن نحط احمد بينا
فتون بحب:ماشي
مالك :طب قومي خدي دوش ولا اقوم انا ؟
فتون:انا هدخل الاول
مالك :اشطا
…..
:مساء الخير يعمي انا كنت حابب ابلغ حضرتك أن هاجي بكرة
:تنورني يبني
:ربنا يخليك اشوفك بكرة باذن الله
……
مالك :جمر ي أبا الحاج جمر
فتون بكسوف:انا جهزت الحمام اتفضل

 

مالك و يعطيها احمد :امسكي اعبقال م تمسكي ولادنا
و دخل ياخد سور وهي مبسوطة لا هي مكسوف انا خايفة هنام معاه علي سرير واحد بيعاكسني كتير مال خدودي حمرا كده ليه اااه ي مالك
و فاقت من شروده علي صوت مالك
مالك :انا عارف اني حلو بس مش لدرجة
فتون و تفتح عيونها علي مسرعها: انت … انت ا…ا
مالك بضحك:انتي هتتعلمي كلام عندي ولا اي؟ انا بحب انام كده متخافيش انا غلبان خالص
فتون بخجل عيونها مسلطة علي الارض: تصبح على خير
و وضعت احمد ف نصف السرير
مالك :علي فكرة أنا بتقلب كتير
فتون و تكتم ضحكتها: متخافش انا سايبة مساحة كويسة بينك وبين احمد و أكملت بخبث احنا ممكن ننام عند ماما ز
مالك بسرعة: لا خليكم انا بس عامل علي احمد فتون :المهم راحتك و
مالك ببتسامة و غيظ:انا مرتاح تصبحي علي خير
فتون ببتسامة: و انت من اهل الخير
و غطوا في ثبات عميق ف احلام وردية و منهم اللي بيحبك بفارس الاحلام و الحقد و الكره و الحزن ملئي قلبه منهم اللي خايف من المستقبل

 

في صباح يوم التالي
فتون بشهقة:اي ده ؟ مالك
مالك بسماجة:نعم؟
فتون :ابعد و بعدين فين فين احمد ا
مالك بهدوء:اصل انا خوفت عليه بصراحه و شلته نيمته في السرير الصغير بتاعي
فتون ببتسامة: طب ابعد عوزة اقوم
مالك ببتسامة:خلينا شوي
في الخارج
فاطمة:مالك
بعد دقيقة
فاطمة بغيظ:مالك انا عارفة انك صاحي قوم فتون عشان خالتي عوزة تاكل من أيدها
مالك بغيظ:انزل واحنا وراكي
فتون ببتسامة: ابعد
مالك :علي فكرة انا جعان اوووي
فتون: حاضر سبني انزل و اعملك تفطر
قاطع كلام مالك صوت احمد يبكي

 

فتون بسرعة:ابعد احمد بيعيط و قامت بسرعة تحتضن احمد و تهدؤه
و نزلوا هم التلاتة
فتون ببتسامة:صباح الخير
فاطمة ببتسامة: صباح النور
فتون ببتسامة ل زينب:صباح الخير يا ماما
زينب :لا رد
مالك بضحك: مالك ي زينبو
زينب:لا رد
فاطمة:زعلانة عشان انتو اناخرتوا و هي جعانة
مالك بغيظ:طب م كنتي عملتي انتي الاكل
فاطمة:امك قالت اكلي وحش يخوي
فتون بحب:ممكن متزعليش وانا هعملك احلي فطار بصي امسكي احمد وانا هعملك اكل حلو
زينب ببتسامة:ماشي بس بسرعة
تعالي شوفي ي فطوم بيضحكلي
فاطمة : حلو زي صح؟
مالك :استغفري يختي الاستغفار حلو قولي سامحني يارب انا كدابة انا لا حلوة ولا نيلة قولي
فاطمة:متلمي جوزك ي تونة

 

مالك :انا اصلا ماشي مش عوز اقعد ف وشك
فتون ببتسامة و سرعة:استنا أفطر وامشي
مالك بحب:والله كلمتك م نازلة الأرض
و ذهبت فتون ببتسامة في نفسها :شكرا يارب انك خلتني اعيش مع عائلة مليئة بالحب والحنان الحمدلله يارب
……..
:يبني فهمني مين دي بس اللي هنتقدملها
جاسم :بنت يعمي شوفتها و عجبتني و سالت عنها لقتها كويسة ممكن امشي بقا عشان اخلص شغلي بدري و اجي بسرعة نروح
:ماشي ي ابن اخوي بس لينا كلام تاني مع بعض
جاسم :سلام
…….
:بخ
جاسم :شكلك رايق اووي
مالك:اوووي اووي
جاسم :انا رايح أخطب النهاردة ف عوز اخلص شغلي بدري بدري يلا بقا قوم
مالك : ماشي متزوقش سلام
بعد مرور وقت كبير
……

 

:مساء الخير
عم جاسم يدعي غسان: احنا جايين نطلب ايد الآنسة زينة ل ابننا جاسم
والد زينة باستغراب:بس انا سالت عن جاسم و قالوا إن انا اسف يعني يتيم الام و الاب ؟
غسان بحراج: اه فعلا انا ابقا عم جاسم اخو أبوه
جاسم بقوة:انا ابويا يبقا الراجل ده انا حياتي كلها كانت امي سوما و ابويا غسان انا يعتبرهم هم ابوي و امي و مسمحش لحد يغلط فيهم ابدا واحنا جايين نناسبكم مش تجرحوا ف الناس
والد زينة بخوف:اكيد طبعا و اكمل بصوت عالي زينة زينة تعالي يحبيبتي
و دخلت زينة و هي تنظر ل جاسم بخوف و دموع :مساء الخير
سوما :الله اكبر اي الجماله تعالي يحبيبتي هنا جانبي
غسان :رد حضرتك اي ؟
والد زينة :علي بركة الله احنا موافقين
جاسم : ممكن اخد آنسة زينة في كلمة في البلكونة
والد زينة:اكيد اتفضل
في البلكونة تقف زينة صامته دموعها تنهمر منها و لا شئ آخر سوء الخوف
جاسم بضحك و قوة :هندمك عيطي بس انا بقا هنزلهملك بالزل و الإهانة انا محدش يقف قدامي و علي الله اعرف ان كلام خرج برة أو حتي رفضتي بعد م انا و اهلي مشينا سلام يقطة

يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتون)

اترك رد