روايات

رواية مهرة وزين الفصل الرابع 4 بقلم نور شريف

رواية مهرة وزين الفصل الرابع 4 بقلم نور شريف

رواية مهرة وزين البارت الرابع

رواية مهرة وزين الجزء الرابع

رواية مهرة وزين الحلقة الرابعة

بتقعد بي فستان فرحها و الكحل سايح علي وشها و بتفتكر احلامها مع زين، فاكرة انك هتيجي لما تعرف ان هتجوز :_
بيرقص ناصر علي الفرس و سط زغاريط البيت و المزمار بيلمحها بيلاقيها سرحانه و بتعيط بينزل بغضب و بيروح ليها..
فاكرة ان حبيب القلب هيجي انا ونتي لبعض من الاول؟؟
فجاة بيدخل زين هو و يحيي و حسن اخوهم الكبير بي شموخ و قوة بيقف عصام الزيني بتوتر :
زين بيه اتفضل الفرح منور بيك!!
يحيي بقوة و ثقة في الكلام :_
كتب الكتاب ده مش هيتم يا عصام ي زيني بنتك هتبقي مراتي شرعا و قانون بلحلال انا طلبها بلحلال….
ليالي بشهقة بتبص لي زين بستغراب :-
هو نا لعبة يا ابوي انا لا عايزه ناصر ولا يحيي انا مش عايزه اتجوز سبوني بقاا في حالي؟
عصام بغضب :اخرصي قطع لسانك، جيت متأخر يا يحيي بنتي هتتجوز ناصر ابن عمها و الماذون موجود….
ليالي بصريخ بتجري علي زين بدموع :
الحقني يا زين هتقبل راجل غيرك يلمسني هيدخل عليتا بلدي قدام البلد ارجوك الحقني،
زين بحنان :اقبلي بي يحيي اول ما طلق مهرة هتجوزك و هنعيش مع بعض انتي عارفه الخلاف الي بين ابوكي و امي عشان اكده رافضة راجل من العيلة يتجوزك…
بيشدها عصام و بيضربها بي القلم :_
بتقربي من العمدة عايزه يتجوزك وهو متجوز بقاله اسبوع يا رخي……
بيقف زين في وشه بغضب.. ايدك جمبك يا عصام بيه ليالي هتبقي مرات اخوي والا اعتبر كل المخازن تبعك هتتدمر اليوم قبل بكرة..
بتبتسم ليالي بفرحة :الحمدلله ربنا سترها عليا كنت هموت لو اتجوزت ناصر…
ناصر بعصبية :قصدك اي يا زين بيه ان مش هتجوز حبيبتي جاي يوم فرحي و يتقدم ليها عريس
هو ده كلام يا عمي
يحيي بنرفزه :بيقعد محدش بيرد علي ناصر و بيبدأ الماذون يكتب الكتاب!!!!
بتقف درة وهي بتمسح دموعها :-
كنت عارفه يا ناصر انك مش هتتخلي عني و تتجوز مقصوفة الرقبة امته اخلص من حسن و ابقي ليك وبس..
ناصر بعصبية :الكلام كلام رجاله يا عمي لاع انا مش هتخلي عنها انا هبقي عرسها..
نهله بنت عمها بمكرر:يختي شوفي كله بيتخانق عليها بس هي الصراحة حلوه قوي تستاهل شوفي يحيي و زين و ناصر عايزين ليالي!!!!
امها بخبث :عينك علي ناصر الماذون خلاص بيكتب كتابها علي يحيي و ناصر هيبقي عاذب واقعيه يبت اهتمي بتفسك شويه هيحبك.
نهله بسرحان :ياريت ياما اسعد يوم في حياتي…
الماذون بتوتر :بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير……
بتزغرط امها بفرحة افرحي يا ليالي، يحيي راجل والف بنت تتمناه.
بيخرج يحيي بضيق بره الدار وبيرفع ايديه في وش زين بعصبية :نفذت كلامك قدامك اسبوع لو مهرة مطلقتش هطلق ليالي حبيبة القلب….
بتسمعهم درة و بتتضحك بشر :
قد اي مهرة هتتعذب لما تشوف يحيي حبيب القلب بقا بيعشق ليالي و بيبعد عنها يعيني عليك، لازم تتعلم يا يحيي متلعبش مع درة تاني!!!
بيرجع زين و حسن و درة و يحيي و ليالي دار العمدة بتبتسم ليالي لي زين في المراية بعشق :_
يحيي بضيق :اي جو عصافير الحب ده مش كدا يا زين انت متجوز على سنه الله و رسوله وانك تبص لي مراتي دي حته عيب في حقي….
درة بشهقة:ينعمم عليك يا حضرة الشيخ انت كنت بتعمل اي امبارح علي السلم انت كنت شوية و هتجيب منها عيال؟؟
زين بستغراب :من مين…….
يحيي بتوتر :درة الموضوع خلص بلاش كلام كتير..
درة بمكر :لا يا زين الموضوع ميتسكتش عليه مهرة و يحيي كانو واقفين مع بعض علي السلم واسال اخوك كان بيعمل معاها اي…….
زين بعصبية :قولتلك ابعد عن مهرة عشان امك ونت زي ما انت الي في دماغك في دماغك…
يحيي بستهزاء :انت حاسس بي أي و ليالي مراتي وتخيل هنام معاها في نفس الاوضة و هتكلم معاها و امسك ايديها حاسس بي اي…..
زين بغيرة :مش هتقدر تقرب من ليالي….
بتبتسم درة بمكر :متعرفش ان عملت عمل لي سي يحيي يعشق ليالي و يكره مهرة ونت يعيني يا زين هتتبدس…
بيبص يحيي لي ليالي بأعجاب :_
كلها اسبوع و اطلقك ودرة تبقي مراتي اياك تفتكري ان بحبك انسي سامعه…
بيطلع يحيي على اوضته بيلاقي مهرة واقفه بتتضحك ليه بحب.. وحشتني
بيطلع يحيي و بيبصلها بقرف و يدخل اوضته بتستغرب مهرة من تصرفات يحيي بتتدخل اوضتها بيطلع زين و بيخلع العباية بحزن :_
كانت هضيع مني يا مهرة ناصر كان هيتجوزها علي اخر لحظه..
مهرة بحزن :انا الي حسه ان يحيي اخدها منك و ووجعنا احنا الاتنين..
زين بضيق :أي الكلام الفارغ الي بتقوليه ده يحيي بيحبك هيحبها كيف و بعدين ليالي بتحبني!!
بتتدخل سعاد ام زين عند يحيي انا مش موافقه علي الجوازه يا يحيي لو اهلها جايين اتصرف و متلمسهاش سامع…
يحيي بسرحان :تمام ياما تصبحي على خير..
بتنزل سعاد و بتتدخل اوضتها و بتنام..
عند يحيي :_
ليالي بخوف :يحيي مالك ابعد عني انت نسيت الشروط الي قالك عليها زين متلمسنيش….
بيشدها يحيي و بيقطع هدومها بتصرخ ليالي بوجع و بتزقه بي ايديها :_
ابعد عني يا يحيي انا ليالي ابعد عني واصلل ابعد عنيي.
بتصرخ ليالي و بيحضنها يحيي و بتبقي مراته رسمي بيقوم زين من علي السرير مفزوع :_
الحقيني يا مهرة بي شوية مياه قلبي هيقف مقبوض حاسس ان في حاجة..
خد يا زين مياه اهي مالك انا كمان حسه ان في حاجة مني راحت قوم اطمن على يحيى قوم…
بيطلع زين و بيخبط عليهم بيسمع شهقات ليالي من جمب الباب بيزعق بعصبية :
افتح يا يحيي عملت فيها ايي افتح..
بيفتح يحيي ببرود :حد يخبط علي عريس يوم دخلته كدا عايز اي في الوقت ده انزل يلا…
ليالي كويسة يا يحيي و عريس اي الي بتتكلم عنه انت نايم معلش ازعجتك بس حسيت ان في حاجة…
ليالي من ورا الباب :انا بقيت مدام يحيي يا زين ياريت متجيش اهنا تاني ليالي ماتت..
بيفتح زين عنيه بصدمة و بيصرخ بغيرة و عصبية :
اخدتها يا حقيرر انا مأمنك عليهاا تعمل فياا كدااا…
اخرج بره يا زين مبقاش في كلام ينفع يتقال اخرج برهههههه اخرج بره بقاا!!!
بينزل زين و دموعه نازله بكسره بتشوفه درة بتبتسم بخبث :انا هدمر العيلة دي واحد واحد…
بتجري مهرة علي زين بقلق :_
في اي يا زين امسح دموعك اي الي حصل يحيي حصله حاجة طب ليالي….
بيحضنها زين بوجع :يحيي لماسها يا مهرة…
بتصرخ مهرة بصدمة :يحييييييييي

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مهرة وزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *