روايات

رواية ماسة الفصل التاسع عشر 19 بقلم منال عباس

رواية ماسة الفصل التاسع عشر 19 بقلم منال عباس

رواية ماسة البارت التاسع عشر

رواية ماسة الجزء التاسع عشر

رواية ماسة الحلقة التاسعة عشر

بعد أن وضعت خطه سميحه مع حامد لق*ت*ل ماسه …عادت إلى منزلها
سعيد : انتى مشيتى من هنا و احمد اتصل من هنا ….
سميحه : يا حبيبي يا ابنى ..هو عامل ايه ..احنا هنسيبه كدا يا حاج …دا مهما أن كان دا ابننا الوحيد …
سعيد : بيقول هيكلمنا بكرة ..ربنا يقدم اللى فيه الخير. …
فى صباح يوم جديد على أبطالنا
امام فيلا شاكر …حيث وصل افراد امن للحراسه والتفت الشرطه حول المكان للتأمين وتم تركيب كاميرات مراقبه فى كل مكان …
تستيقظ ماسه من نومها وتفتح عينيها لتجد ساجد نائم على الكرسي بالقرب منها ….
ماسه : ساجد …حبيبي ..انت نمت الليل كله كدا
يستيقظ ساجد وهو يبتسم إليها
ساجد بحب : الجميل عامل ايه النهارده ..
ماسه : الحمد لله انا كويسه …
ساجد : يارب ديما يا قلبي …هقوم اجيبلك الفطار …
ماسه : انتظر يا ساجد …انت تعبت نفسك معايا كتير …انا هنزل أفطر …وانت ما تعطلش نفسك بيا …وروح شغلك …
ساجد : ماسه …انتى عندى اهم من الدنيا كلها …وتعالى اساعدك تدخلى الحمام .. بقلم منال عباس
ماسه : انا بعرف لوحدى ..وهمت أن تقوم من السرير ولكنها شعرت بالدوار وكادت أن تقع لكن ساجد امسكها على الفور قبل أن تقع فى الارض
ساجد : ارجوكى يا ماسه بلاش الحساسيه الزايدة عن اللازم دى …واتركينى اساعدك …وأخذ بيدها وأسند رأسها على صدره …ودخل بها إلى الحمام …غسل لها وجهها ..هنتظرك برا لما تخلصى نادى عليا …
ماسه بحب : حاضر ..
خرج ساجد من الحمام ليأتيه اتصال من جاك
جاك : اخبارك ساجد ..وانسه ماسه
ساجد : احنا تمام جاك ..انت كويس
جاك : أنا بخير …حبيت اعرفك ..أن نفذنا الصفقه بالاسلوب اللى طلبته الانسه ماسه ..وحقق ارباح كتيره خلال اليومين دووول …
ساجد : دا خبر حلو جدا ..مبروك جاك
جاك : اشكر الانسه ماسه كتير …وعرفها أن الشركه هنا عملت ليها مكافئه ماليه ..ونحب أنها تتعاون معانا ديما فى الصفقات ..
ساجد : أن شاء الله..دا يسعدنا
جاك : سلام
ساجد : سلام ..
عند البيج بوص
يصل إلى الشقه عند جون …
جون : مرحبا
البيج بوص : مرحبا ..
ودخل إلى الحجرة التى بها بروك
البيج بوص : احضر لى الماء بسرعه
احضر جون كوب من الماء
وأخرج البيج بوص من جيبه كيس وذوبه فى الماء ثم وضعه ذلك السائل فى حقنه وحقن بها بروك
جون : ماذا تفعل انها مي*ته
البيج بوص: انتظر عشر دقائق وسترى
وبالفعل بعد عشر دقائق بدأت بروك بفتح عينيها …فى ذهول جون لما يحدث..بقلم منال عباس
البيج بوص : مستحيل أضحى بالعميله بروك …بروك تبقي بنتى ..
جون : بنتك !!!!
البيج بوص : دلوقتى ….اول ما تفوق خالص تديها العصير دا …وبعد كدا تتصل عليا ..اعرفكم بالخطوات اللى بعد كدا ..وقام وغادر المكان…دون أن يفسر اى شئ ل جون ……
عند أحمد
الضابط : كل التحريات أثبتت أن مالكش اى علاقه بأفراد المافيا …ولكن دا مايمنعش انك متورط فى خطف ماسه و سرقه الاختراع بهدف انك تنسبه ليك …
احمد : عارف انى اخطأت ومعترف بكدا ..لكن انا عمرى ما كنت هأذى ماسه ..ماسه تبقي بنت عمى …وانا بحبها …وكنت منتظر اخلص واتجوزها
لانى بحبها وعمرى ما هلاقى واحدة مناسبه ليا غيرها …
الضابط : ممكن إخلاء سبيلك ..بشرط ترحيلك من هنا …وكمان دفع كفاله مائه الف دولار …
احمد : دا مبلغ كبير اوووى ..اجيبه منين …بقلم منال عباس
الضابط : البديل السجن سنتين وبعدها برضو سوف يتم ترحيلك …
احمد : طب ممكن اكلم أهلى يحاولوا يدبروا ليا المبلغ ..
الضابط : تمام ..وتركه وخرج …
اتصل ذلك الضابط على ساجد ..ليخبره
ما حدث …
ساجد : انا مش عارف اشكرك ازاي.
الضابط : مستر جاك صديق والدى ..وهو أوصى با اخبرك بكل شئ
ساجد : شكرا لك ول جاك …واغلق الهاتف
ماسه : حصل ايه لاحمد يا ساجد ..قص ساجد لها ما أخبره به الضابط …
ماسه : بابا ليه ممتلكات كتير فى البلد وكمان فلوس فى البنك
ساجد : انتى بتفكرى فى ايه ..
ماسه : احمد مهما أن كان ابن عمى …وهو اخد جزاؤه. واتعلم من غلطته ..لازم اساعده يا ساجد ..
عمى مالوش غير ساجد …
ومهما إن كان عمى كان طيب بس مراته هى اللى كانت بتقويه …
ساجد : ماسه انا بجد احترت فى امرك
اوعى تكونى بتحنى لحبك القديم ..
ماسه : انت بتقول ايه يا ساجد …
انا فهمت حنيه احمد ليا أن دا الحب ..لحد ما عرفتك ..وقتها عرفت الحب بجد ..ونظرت إلى عينيه ..وأخذت يده ووضعته على قلبها …انت هنا يا ساجد ومفيش شريك ليك …ولا حد يملى عينى غيرك …بقلم منال عباس
تطرق الباب صبا ومعها عمر
ساجد : ادخل
صبا وعمر : صباح الخير
ماسه وساجد : صباح الخير
عمر : الكل تحت منتظركم علشان الفطار …ولا ماسه مش هتقدر تنزل
ماسه : لا انا كويسه ..يلا بينا ..
عمر : قبل ما ننزل ..كنا حابين نتكلم معاكم الاول فى موضوع
ساجد باهتمام : اتكلم يا عمر فى ايه ..
عمر : الوضع واضح أن فى قلق الفترة دى …فأنا عايز نتجوز بحيث اقدر اكون مع صبا ديما واقدر احميها …
ساجد : بس صبا لسه صغيره ..
عمر : فى واحد اسمه ابراهيم من بلدكم يا ماسه
ماسه : ايوا دا ابن العمدة شاب طائش
عمر : علشان كدا انا حابب اكتب الكتاب ..يمكن لما يعرف ..يفقد الأمل ويغير رأيه ..
ساجد : والله فكرة …طب يلا بينا ننزل
وانا هتكلم مع جدو واونكل. .
وبالمرة نتجوز انا وماسه …ونظر إليها وتحدث بصوت منخفض لها قبل ما احمد يطلع من السجن ويرجع. .
ماسه بضحك : يا ابنى مفيش حد غيرك يملى عينى لا احمد ولا رجالة الدنيا كلها ..انا مش عايزة غير ساجد وبس ..
ساجد : يالهوى على الكلام الحلو …يلا ننزل بدل ما اجيب المأذون هنا
ضحك الجميع ونزلوا جميعا للاسفل
عند ابراهيم
يتصل ابراهيم على حامد
حامد باستغراب ودا عايز ايه منى
حامد : الو
ابراهيم : ازيك يا حامد …
حامد : انا كويس …عاش من سمع صوتك
ابراهيم : معلش مشاغل …المهم فى مصلحه وعايزك فيها معايا ..
حامد : مصلحه ايه
ابراهيم : البت صبا. ..عرفت مكانها
حامد : صبا !!! هى فين ..اكيد تعرف مكان اختها ..
ابراهيم : هى فى مصر ..ومحتاج دماغك الحلوة معايا ..عايز اوصل ليها بأى طريقه …
حامد : طبعا معاك …
ابراهيم : خلاص انا جايلك فى الطريق
ونتفق على كل حاجه
حامد : منتظرك واغلق الهاتف
حامد : والله وجاتلك على الطبطاب يا حامد ..ونضرب عصفورين بحجر واحد
عند جون
تعود بروك مرة أخرى وتستعيد قواها
بروك : كنت متأكده أن البيج بوص مش هيتركنى
جون : بس ازاى !! وانتى الطبيب الشرعى أكد وفاتك
بروك بضحك : البيج بوص كان عامل حساب كل حاجه …انا اخدت برشام يوقف كل الوظائف الحيويه ….يخلينى شبه المي*ت
بالظبط ..بقلم منال عباس
جون : طب خدى العصير واحكيلى ناويه على ايه ..
بروك : احمد لازم يخرج من السجن ..وانا لازم اغير كل ملامحى
البيج بوص اتفق مع دكتور تجميل هيغير ليا كل حاجه…وبعدها اقدر اسافر مصر …واقدر من خلال احمد الوصول ل ماسه ..واللى مقدرناش نعمله هنا ..هنفذه فى مصر ..بس المرة دى مفيش أخطاء مرة تانيه ..
جون : برافووو عليكى دماغك جامدة تعجبينى …
بروك بدلع : هو انا بنت اى حد انا بنت البيج بوص ..وتقترب من جون بحركات مثيرة …
جون وعيناه تلمع من شده الإثارة …
جون : البيج بوص لو عرف انى قربت ليكى ممكن يقت*لنى
بروك : ما تخافش مش هيعرف ..خلينا تتسلى سواا ….
فى فيلا شاكر
يجتمع الجميع على مائدة الطعام
ويخبرهم ساجد بما اتفق عليه مع عمر
شاكر : بس دا محتاج ترتيب ولازم ناخد رأى اللواء محسن مش عايزين نعمل اى حاجه تضر بالبنات
ساجد : عندك حق يا جدو …
مصطفى : مبروك يا ولاد …وربنا يحفظكم …
آمال : دا اسعد يوم فى حياتى ..اخيرا هشوفك عريس يا نور عينى ..ونظرت إلى ماسه بحب
آمال : انا مش عارفه اشكرك ازاي …انك السبب في أن ساجد يرجع ليا …من تانى
ماسه : انا ما عملتش حاجه …دا الوضع الصح ..اسألينى عن احساس أن الانسان يعيش بعيد عن أهله احساس صعب جدا.. تحتضنها آمال وتطلب من صبا الاقتراب وتحتضنهم سويا
آمال : من اللحظه دى انا هكون زى ماما بالظبط ..واتمنى تقولوا ليا يا ماما
ماسه وصبا بفرحه وحب : طبعا يا ماما …
يقوم شاكر بالاتصال على اللواء محسن
شاكر : الو ..اهلا سيادة اللواء
محسن : شاكر باشا ..يا اهلا بيك …انا جاى ليك فى الطريق
شاكر : توصل بالسلامه …منتظرك ..لانى عايزك فى موضوع مهم..
محسن : دقائق واكون عندك .سلام
شاكر : سلام
شاكر : واضح أن ربنا رايد ليكم الزواج
اللواء محسن ..جاى بنفسه وناخد رأيه
ساجد : شكرا يا جدوو .. ثم نظر إلى ماسه ..
ساجد: ماسه حبيبتي..يلا علشان تطلعى ترتاحى شويه
ماسه : حاضر
أما عمر نظر إلى صبا
عمر : صبا يلا علشان نذاكر
صبا بابتسامه : حاضر
مصطفى وآمال بضحك
مصطفى : البنات اكلت عقل الولاد
معقول دا ساجد ودا عمر
آمال : الحب يا مصطفى ..يعمل المعجزات ….بقلم منال عباس
عند سعيد
شورى عليا يا سميحه هنعمل ايه
هنجيب الفلوس دى كلها منين
سميحه : ما انت معاك الوصايه على بنات اخوك ..انت لسه هتفكر ..روح بيع كل حاجه ..دا احمد ابننا اللى ملناش غيره …
سعيد : عايزانى ابيع ميراث البنات ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ماسة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *