روايات

رواية اين زوجي الفصل العاشر 10 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي الفصل العاشر 10 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي البارت العاشر

رواية اين زوجي الجزء العاشر

اين زوجي
اين زوجي

رواية اين زوجي الحلقة العاشرة

زينه /انا اسفه يا عمو تعبتكم معايا

اكرم /كدا عايزه تزعليني منك في اول مره اشوفك فيها

ميار/قولها يا بابا اصلها هبله

ابتسمت لهم زينه بتعب

و في الخلف يقف زين ينظر اليهم لا يعلم لماذا كان قلبه فرح بهذا الترابط الاسري و تمني ان يعيش به وينعم بدفئ العائله مثل ما يري من هؤلاء
و ايضا ينظر الي زينه رغم انها فتاه مثل باقي الفتايات وجه ابيض عيون عسليه شعر بني تخفيه تحت حجابها جسدها نحيف و لكنه متناسق متوسطه الطول

لا يعلم ما معني ما شعر به اثناء النظر اليها
ظل هكذا لبعض دقائق حتي التفت اكرم له و تحدث

اكرم /يلا بينا يا استاذ زين

زين /استاذ ايه مش قولنا زين و بس

 

 

 

اكرم /ماشي…… اعرفك

اشارا الي ميار و اكمل

دي ميار بنتي و دي

تم اشارا الي زينه

و دي زينه صاحبتها في السنه الاخيره قسم هندسه ديكور

زين /اهلا و سهلا تشرفنا

ميار /الشرف لينا

اما زينه فا اكتفت بإمائه بسيطه من رأسها

اما اكرم نظر لزينه و ميار و اشار الي زين

اكرم /دا استاذ

قطعه زين

زين /هااااااااا
ابتسم اكرم و اكمل

اكرم /دا زين جارنا في الشقه اللي قصادنا اول يوم ليهم انهارده و تعبناه معانا

زين /لا تعب و لا حاجه

و مع انتهاء حديثهم قد كانو وصلو الي خارج المستشفي و اقتربو من السياره الخاصه بزين

اكرم /امال صاحبك معتز فين

قبل ان يرد عليه زين كان قد اتي معتز و تحدث هو

معتز /انا اهو

زين /كنت فين دا كله

كان معتز ينظر الي زينه بتركيز شديد حتي نكزه زين بخفه فتحدث

معتز /ها… بتقول ايه

زين /بقولك كنت فين دا كله

معتز /بخلص الاجرأت كان عايزين يعملو محضر لان اثار الضرب و العنف باينين جدا عليها

زينه /لا… محضر لا

نظر لها اكرم و تحدث

اكرم /طب و بعدين

معتز /متقلقش يا استاذ اكرم انا خلصت كل حاجه

ميار /طب الحمد لله

و سرح معتز مره اخري في زينه و لحظه زين و نكزه مره اخري و لكن بقوه و انحني عليه

 

 

 

زين /مالك يلا متنح كدا ليه الراجل هياخد باله

معتز /بعدين… يلا بينا

و لم يلاحظ معتز طريقه صديقه و هو يتحدث فكان زين يتحدث بنرفزه قليله

صعد زين في المقعد الخاص بالقياده و بجانبه معتز اما في الخلف صعدت زينه و بجانبها ميار و بجانب ميار والدها

و لم يتحدث احد حتي وصلو الي المنزل

هبط الجميع و صعد الي الاعلي و اما منزل اكرم دخلت زينه و خلفها ميار

اما اكرم فعرض علي زين و معتز الدخول معهم و تناول الغداء و لكنهم رفضو بشده و دخل كلا منهم الي منزله بعد الاتفاق علي موعد اخر لتناول الغداء

في غرفه الجلوس في منزل ميار جلست زينه بأنهاك شديد و بجانبها ميار

ميار /هقوم اشوف ماما و نتغدا و تتدخلي تاخدي شور و تنامي

زينه /ماشي

ذعبت ميار الي ولدتها التي تفاجئت بها و اخذتها بين احضانها

ميار /وحشتيني اوي يا زينبو

زينب ولده ميار /بت انتي انتي مش عايزه تلمي نفسك و تبطلي الكلمه دي

ميار /ليه يا بس كدا زينبو مش عجباكي نخليها زوزو

زينب/انتي مش هتتعدلي غير بدا

ثم انحنت الي قدمها و خلعت نعلها و كادت ان تلقيه علي ابنتها و لكن منعها دخول زوجها

اكرم /ايه في ايه هو احنا لحقنا للشبشب دا

تحدثت ميار بحزن مصطنع

ميار /شوفت يا اكرومي بتعمل فيا ايه من غير ما اعمل حاجه

زينب /و حياه امك

اكرم /خلاص يا زينب عندي انا المره دي

ثم نظر لابنته و تحدث

اكرم /و انتي روحي اقعدي مع صاحبتك متسبيهاش لوحدها و انا هساعد مامتك في تجهيز الغدا

نظرت لهم زينب بأستغراب من وجود صديقتها و من تكون هذه

زينب /صاحبتها مين و ايه اللي جايبها معاكي و انتي اصلا ايه منزلك مش المفروض امتحناتك قربت

ميار /زينه يا ماما اللي معايا و تعبانه قوي و عندها مشكله….. بصي احنا نتغدا الاول و بعدين بعد ما تنام هحكيلك كل حاجه

زينب /طب اوعي اما اروح اسلم عليها الاول و انتي اغرفي الاكل هو خلصان يلا

ميار /ايه هو انا لحقت ياربي علشان ادخل علي المطبخ علي طول

 

 

 

اكرم /اخلصي يا لمضه علشان صاحبتي

ميار /حاضر

و بدأت في وضع الطعام في الاطباق بمساعده والدها

في اثناء ذلك ذهبت زينب لترحب بصديقه ابنتها وجدتها بالفعل مريضه و بشده بان ذلك علي وجهها و خصوصا الارهاق الشديد

كانت زينه تجلس علي المقعد و رأسها للخلف في ارهاق شديد

تحدثت زينب مما جعل زينه تعدل من وضع جلوسها بأعياء شديد

زينب /زينه…. ازيك يا حببتي…. خاليكي زي ما انتي

و انحنت هي لكي ترحب بها

زينه /الله يسلمك

زينب /نورتينا و الله من كتر ما البت ميار بتتكلم عنك و انا هموت و اشوفك و بعتتلي صورك

زينه /البيت منور بأصحابه

زينب /وزاد نور بيكي يا حببتي

زينه/ربنا يخليكي يا طنط

زينب /لا طنط ايه قوليلي يا زوزو

كانت ميار قد انتهت من وضع الاطباق علي السفر و ذهبت حتي تخبر ولدتها و زينه بوضع الطعام فا استمعت الي حديث ولدتها

ميار /الله الله الله دلوقتي زوزو ما من شويه كان مرفوع عليا الشبشب بسبب زوزو

نظرت زينب لميار ثم الي زينه

 

 

زينب /و البني يا زينه قولي زوزو كدا

نظرت لهم زينه ثم تحدثت

زينه /زوزو

قالتها بصوت هادئ و رقيق رغم مرضها

زينب /قولي انتي كدا زوزو

كانت تحدث ميار

ميار /زوزو

كانت تقولها بنبره غليظه لا تناسبها

زينب /طب انت احكم يا اكرم اسمعها من مين فيهم

نظر اكرم لهم جميعا و تجاهل نظرات ابنته التي تستعطفه بان يختارها

اكرم /اقول و لا تزعلوش

ميار /قول يا باشا

اكرم /اقول يا زينه

زينه /اتفضل حضرتك قول

اكرم /تسمعيها ………. مني انا

ابتسمت له زينب و ايضا زينه اما ميار فاكانت تنزر لهم بغيظ شديد ثم تحركت نحو الخارج حتي لا تفتك بهم

اكرم /يلا يا زينه قومي و انتي يا زينب الحقي بنتك قبل ما تخلص الاكل انتي عارفها هتفش غلاها في الاكل

زينب /انت هتقولي

ثم خرجت و خلفها اكرم و بجانبه زينه

________________________

 

 

 

اما في الاسكندريه في منزل سعيد

سعيد /يعني ايه البت راحت فين

ام حازم /انا اعرف يا اخويا هقعدلك انا باب اوضتها حارث و لا ايه
سعيد /و الراجل اللي جي علشان نقرا الفاتحه هنعنل فيه ايه

ام حازم /يجي يشرف و يئانس

سعيد /و الفاتحه هنعمل فيها ايه
و و
ام حازم/ نقراها يا اخويا

سعيد /نقراها ازايا…. نقراها علي امي و لا ايه.

ام حازم /لا ان شاء الله يا اخويا نقراها عليك

سعيد /اتلمي يا وليه انا مش فايقلك

ام حازم /و النبي ايه انت اللي مش فايقلي…… دا انا اللي مش فيقالك لك روقه… بس اخلص من جوازه البيت بس

سعيد /اعلي ما في خيلك اركبيه و اللي عندك اعمليه

ام حازم /لا دا انا عندي كتير و كتير قوي كمان

سعيد /انتي قصدك ايه

ام حازم /بكرا تعرف قصدي ايه….. المهم دلوقت خالينا في المفيد

سعيد /و الله ما انا عارف اخرتها ايه

ام حازم /اخرتها زي قولتها اسمع مني و هتنفذ بالحرف الواحد

سعيد /اشجيني يا اختي

ام حازم /لما الرجل يجي تتفق معاه علي………..

 

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اين زوجي)

اترك رد

error: Content is protected !!