روايات

رواية الطيف الأزرق الفصل الثامن 8 بقلم سارة أحمد

رواية الطيف الأزرق الفصل الثامن 8 بقلم سارة أحمد

رواية الطيف الأزرق البارت الثامن

رواية الطيف الأزرق الجزء الثامن

رواية الطيف الأزرق
رواية الطيف الأزرق

رواية الطيف الأزرق الحلقة الثامنة

تفاجئ نجم عندما رأي اماني في قمه الغضب فتحول لونها بلكامل لي الازرق الغامق واصبحت ملامحها مخفيه من شدت الانفعال…..
وصارت عيناها تتطاير منها شرارات زرقاء من شدت الغيره والغضب
وصرخت بقوه هزت البيت وجعلت الامواج عاتيه عاليه تحطم ما امامها
اماني:نجممممممم نهايتك النهارده انت اختفيت فين؟
نجممممم لو رجل اظهر يا جبان
وظلت تصرخ علي نجم الا جري بسرعه الضوء اول ما شافها كده…..
واماني الغضب قد وصل لي اعلي فولت
اماني:كده طيب ده اخر ليل لك…..
وارتفعت في الهواء بقوه دفع الطاقه الزرقاء وظلت تبحث يمين ويسار عن نجم وتصرخ من الغضب باسمه
اماني:نجممممم تعالي هنا نجممممم
هي تقول كده ونجم الا مستخبي بين الزهور الورديه يرتجف خوفا منها..
نجم:يالاهوااي دي لو مسكتني هتسمح اسمي من علي قائمه الاحياء زي زمان…
وتلمع عيناها اول ما افتكر اشياء من الماضي ومن فرحته قفز من مكانه فشافته اماني…..
وطارت فوقه يبص نجم فوق رأسه لقهاها هي فبلع ريقه بصعوبه وابتسم
نجم:حبيبتي خالينا نتفاهم احسن

ماشي يا قلبي….
تبتسم اماني بمكر
اماني:طبعا حبيبي …..
واطلقت عدت سهام زرقاء عليه وهو يجري ويقفز لحد ما اتحاصر ووجهت نحوه انفجار ضخم….
بس فيروز شافت كده فجرت عليه وطلقت الانفجار مكانه….
وسعت عين نجم من هول ما حد وصرخ فيروزززززز
واماني تنهج من التعب
وبعد ثواني يزول البريق واثار الانفجار ليصبح الوضع كاتلي:
اماني طايره في الهواء واللون الازرقاء مسيطر عليها وهي لا تعي شئ لانها سمحت لي غضبها بسيطره عليها وده
كارثه لانه يجعل الجانب السيئه من الطيف يسيطر علي العقل
فيروز حضنه بريق الا جرت ورها اول ما خرجت ونجم ضماه بس حصل
العجب الا غير كل ما جري؟
____________________________

نجم وبريق وفيروز متحوطين بغطاء من الطيف الاحمر يغطي نصف المكان….
يعني لم يمسهم سوء
يفتح نجم عيناه لا يصدق انه حي ويضم فيروز وبريق بخوف
نجم:انتوا بخير؟
تتنهد فيروز وتحضن بريق المرتجفه بقوه
اماني تشوف ده فتجن اكتر واكتر….
وصرخت لا لا لا كفايه هقتلك يا فيروز
بس تتصدي لها نورهان الطيف الاحمر
ويشتبكاه ويتحول الليل لي نهار من شدت الالوان الناتجه من المعركه
اماني مسكه في خناق نورهان وتوالي لها الضربات المتتاليه…
وترد عليها نورهان هي الاخره طاره يطاران وطاره اخري يسقطان لدرجه ان المكان اوشك علي الانفجار
وتنثارت الفوضي والدمار في المكان….
نجم مصدوم من افعال اماني
نجم:بحزن مستحيل دي اماني الا قلبي حبها خساره ايه الا حصلك يا قلبي انا لازم افتكر وهرجعك تاني لي حضني ده وعدي لكي

فيروز سمعت ده وشافت نظره الحب الا كان نفسها تشوفها في عيون نجم بس تكون لها مش لي غيرها
دمعت عينها وقلبها انكسر من الوجع
فيروز:(قالت في سرها خلص انا تعبت من الحب الا من غير امل قلبي وجعني حرام عليك يا نجم تديني الامل وتخليني اطير في سماك وفجأه تسحب كل ده مني…..)
وشالت بريق ولسه هتتحرك تجد من يمسك يدها…….بقوه
تلتفت ورها لتجده نجم يمسكها بقوه ويشدها نحيته وعيناه تتوسلها ان تغفر لهو
____________________________
نرجع لي المعركه الناريه
اماني:انا بكرهك من سببك انا حياتي وحياتي اختي وامي ادمرت بكرهك
ولازم انتقم منك….
نورهان:بضحكه ساخره بتحلمي كانت امك ليال نفعت قبلك ماكنش مصيرها الموت بطريقه حقيره
قالت كده ونيران الغضب اشتعلت في عين اماني وقذفتها بقوه فسقطت بسرعه نيزك قادم واحدثت انفجار ضخم
وهبطت عليها بغضب ولسه هتوجه الانفجار الاقصي ممكن يسبب دمار واسع يظهر الطيف القرمزي بقوته القصوي ويحجز قوتهما….

الطيف القرمزي:مش كده انتوا اتجننتوا كده هدمروا العالم فوقوا بقي
وينظر لي اماني بعتاب
مش دي اماني الا تخالي الغضب سلطان علي عقلها انا عاتب عليكي
تصرخ اماني منهارا ارضا
اماني:انا بجد تعبت من كده من العقل من الحب قلبي وجعني من التحكم وبكت
بس شافت نجم يضم فيروز فجنت ولسه هتقرب منهم
لكنها تقف اول ما شافت بريق….
وقفلها بكل شجاعه تدافع عن فيروز ونجم
وهي فرده ذراعيها في الهواء وتقول بغضب
بريق:انا مش هخليكي تؤذي ماما حتي لو هتقتليني انتي ذي الست الشريره دي
كانت تلك الكلمات مثل جبل من الجليد قد سقط علي قلب وروح اماني
وانطفئت كل القوي وانهارت ارضا باكيه
اماني:بوجع ومرار هي دي ماما بعد كل الا عملته زمان فيه وفي امك ماما
لا وكمان في احضان نجم خلص خسرت ابني ….. وكمان بريق بنت اختي

تحزن بريق علي حال اماني ويرق قلبها لها وتتقدم نحوها بحب وتضع يدها الصغيره علي وشها…..
ترفع اماني وجهها لي بريق وعيناها غارقه في البكي والحزن لكنها مبتسمه
فرحه من رؤيتها وتحضنها بشوق وحنين الدنيا
وبريق تضمها اكثر فاكثر
اماني: اهان يا قلبي عندما اضمك اذكر ابني سند فقد كان ميلادكما في نفس لدالثانيه يا تري انت فين يا حبيبي
بريق:بشوق وفضول هو انتي خالتي طيب ماما فين
تخرجها من حضنها وتقبلها في كل مكان في وجهها
اماني:ايواه يا قلبي ماما قريبا اوي هتكون معاك بس اوعدني تسمعي كلام عمك نجم ماشي
بريق تهز راسها بمعني حاضر
يقرب منها نجم تبصله بعتاب ولوم وخزي
يحاول ان يلمسها تمسك يده وبصوت قاسي اياك تلمسني
نجم تدمع عيناه ويتوسلها ان تسامحه

نجم:اماني مالك فيه ايه هو فعلا ليه ابن؟
اماني:بسخريه ياه لسه فاكره تسأل ؟
نجم:انا مش فاكر حاجه ماكنتش اعرف حاجه ولسه يبدوب قايم افتكر بعض الذكريات….انا… انا
اماني:بجد وانت في حضن الست فيروز كنت فاكر الست الا امها السبب في حرماني من ابني سند الا ملحقتش حتي احفظ ملامحه يبدو اتولد وخطفته مني وخفته هي وامك وجدتك اسرار
عشان الحشره الا هو انا بنت ليال متكررش الماضي ومن يومها وانا بموت في كل ثانيه بدور فيها علي سند ابني
____________________________
يبكي نجم ويحاول يقرب منها بس هي تبعد
نجم:خلص حبي مات؟
تبصله اماني بحب وحنين وشوق مشتعل تلك النظره التي كانت ولا تزال في عيناها لي نجم فابتسم
اماني:لسه هقول بحبك وهفضل احبك وحتي بعد الموت بحبك…..
انت قلبي وجنوني انت عشقي واندفاعي انت نبضي وانفاسي انت الحياه والجمال انت انا احبك…..
اما انتي يا فيروز الحساب تقل وقرب يوم الحساب
واختفيت اماني ومعاها الطيف القرمزي
ينظر نجم لي نورهان التي تحادث فيروز بغضب وحقد كبير

نورهان تنظر لي فيروز ولاول مره يبقي هناك توسل وحب وشوق في عين نورهان تلك العين الميته التي بلا روح
فيروز:ببكي ليه يا ماما تعذبني وتسبني وحيده مكره عشان سراب ورغبتك في الدمار
قبل ان تنطق نورهان ينقض عليها نجم مستغل انهيار قواه
نجم:فين سند يا نورهان ردي عليه؟
لكن فيروز تقف في الوسط
لا دي امي اياك تنسي كده
نجم:كده يا فيروز
فيروز:ايواه
امشي يا امي
وفعلا اختفت نورهان
يقرب نجم من فيروز بغضب قاتل ويمسكها من ايدها كده يا فيروز تقفي في صف العدو
فيروز بوجع والم تصرخ في وجهه

فيروز:حرام عليك حس بيه انا تعبت تعبت يا نجم مش كفايه حرماني منها كمان عايزني اشوف حبيبي يقتل امي
واسكت حرام حرام
هزت تلك الكلمه كيان نجم وصار محتار في مشاعره نحيت فيروز واماني
يضمها نجم بحب وتقرب منها بريق وتضمهم
نجم:خلص من النهارده احنا مستحيل نسيب بعض غير ام نعرف ايه الا حصل ونحله بلحب
فيروز:عندك حق وانا معاك ومش هسيبك معاك خطوه خطوه
نجم:هو ده عشمي فيكي
فيروز:طيب ايه الخطوه الا جايه
نجم:بثقه انا لازم ارجع القصر
عشان من هناك حل كل الالغاز
وفي الصباح رجعوا القصر وبدأ رحله البحث الطويله الثلاثي…..
وفي الحديقه الزرقاء
يحدوث العجب وما يفوق الخيال
تري ماذا حدث

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الطيف الأزرق)

اترك رد