روايات

رواية انتقام صفية الفصل التاسع 9 بقلم أمل شعبان

رواية انتقام صفية الفصل التاسع 9 بقلم أمل شعبان

رواية انتقام صفية البارت التاسع

رواية انتقام صفية الجزء التاسع

انتقام صفية
انتقام صفية

رواية انتقام صفية الحلقة التاسعة

طلعت اجري على بره بصيت لقيت البلد متغيره
خالص هو انا رجعت في الزمن ولا ايه وايه اللي بيحصل ده..؟؟
فضلت واقفه قدام البيت وازاي البيت رجع اكني ما فيش حاجه شكلك بتحلم ولا ايه يا ريم ضربت نفسي بالقلم على وشي اي
لا ده شكلي مش بحلم ازاي طيب هو معقول في حد يرجع في الزمن اه يا دماغي حاسه هتنفجر
لمحت صفيه من بعيد شايله حطب وجايه وجاي وراها راجل قصير القامه سنه يتراوح بين 35 او 40 كانت بتنادي عليه رفعت
حسيت ان انا سمعت اسم رفعت ده فين سمعتيه فين يا ريم حاسه تركيزي مشتت
قربت صفيه من المنزل وحطت الحطب جنب المنزل
رفعت عاوزه حاجه تاني يا ست البنات
صفيه لا يا عم رفعت تسلم يا رب مش عارفه كنت اعمل ايه من غيرك يا عم رفعت من ساعه ماما ماتت محدش واقف جنبي غيرك………
رفعت ليه بتقولي كده يا ست البنات انتي خيرك وخير امك عليا كتير لو قلت غير كده يبقى قليل الاصل لو عزت اي حاجه اندهي عليها بس واكون عندك………
صفيه الله يخليك يا رب يا ولد الاصول
فضلت واقفه مستنيه لغايه ماخلصوا كلام
ماشي رفعت وصفيه كانت قاعده بترص في الحطب
قربت منها وقلتلها يا انسه اساعدك ما ردتش عليا قلتلها تاني اساعدك يا انسه بردك ما ردتش اكني مش موجوده بعديها بخمس دقائق على طول سمعت شخص بينادي يا صفيه بصيت بشوف مين كان صوت شاب في 27 مغطي وشه بلاسه
صفيه راحتله قالتله عاوز ايه يا اكرم قربت منهم اسمع بيقولوا ايه
اكرم فكرت في الكلام اللي قلتها لك يا صفيه
انتقام صفيه بقلم امل شعبان
صفيه انت ليه مش مصدق ان الكتب كلها امي ولعت فيها قبل ما تموت
اكرم قرب من صفيه ومسك ايديها ازاي يا حبيبتي امك ولعت فيها وانتي كنت قايله لي ان الكتب معاكي وبعدين مش انا حبيبك اكرم قولي لي الكتب فين وساعتها اتجوزك رسمي الولد اللي هيتولد يبقى ليه اب وهاجي قدام اهل البلد كلهم واقول لهم اللي في بطنه صفيه ده ولدي وهي مرت على ذمه الله
صفيه انا مرتك قدام ربنا واللي شاهد على جوازنا رفعت واللي في بطني ده ابنك
اكرم بصرله وضحك ضحكه خبيثه رفعت المجنون مين يا شيخه قولي حاجه غير كده وبعدين مين هيصدق رفعت المجنون او يصدق بنت الساحره
صفيه شالت ايد اكرم من عليها وقالتله بنبره صوت غضب
عارف يا اكرم اكتر حاجه ندمانه عليها اني ما سمعتش كلمه امي لما قالتلي كل اللي ينبع من عيله الدهشوري خسيس وانت يا اكرم خسيس….
اكرم نظرا لصفيه نظره مخيفه ماسك صفيه ونزل ضرب على وشها بالاقلام وقعت على الارض صفيه فضلت تعيط
جريت عليه وعمال اشتمه في انت يا بني ادم ازاي تمد ايدك على واحده ست كده بس ما كانش شايفني ولا سامعني كاني مش موجوده معاهم خالص
لقيت رفعت جاي يجري ماسك اكرم زقه على صدره
رد عليه اكرم بالبنيات على وش رفعت لغايه ما خلى وشه ينزف دم ورميه على الارض اكرم بنبره صوت مخيفه ما بقاش غيرك انت يا رفعت يا مجنون وتمد ايدك عليا
رفعت بصله وبنبره صوت حزين ربنا يمهل ولا يهمل ويوما ما ستفهم جيدا ان الدنيا تدور ثم تعود وتقف عندك لتفعل بك ما فعلته بغيرك تذكر ذلك جيدا يا من تؤلم غيرك وتمضي وكانك لم تفعل شيئا
بصله اكرم ضحك ضحكه مستفزه لا مبالاه ومشي
فضلت واقفه بكاني مستغربه
يعني صفيه متجوزه يعني ما غلطتش مع حد زي ما قاللي عم منعم وايه حكايه الكتب دي وعيله الدهشوره انا سمعت الاسم ده اسئله كتير عماله تدور في دماغي لازم امشي ورا الراجل ده اشوف رايح فين
جريت ورا فضلت ماشيه وراء لغايه ما وصل عند بيت كبير اوي كانه قصر دخل ودخلت وراه كان البيت من جوه عباره عن قصر كبير مليان بالاساسات معقول في بيوت بالشكل ده في البلد فورا دخولنا
البيت سمعت صوت راجل بيقول يا اكرم كان صوتي يهز ارجاء المنزل بصيت بشوف مين اللي كان بينادي ده كان راجل كبير في السن كان يشبه
الوحش كان يرتدي جلابيه ويضع عمامه على راسه وماسك شومه في ايده نازل من على السلم
قرب ناحيت اكرم…..
اكرم وطي على ايده وبسها قاله ازيك يا جدي
ايه يا اكرم عملت اللي قلتلك عليه
اكرم ما هو يا جدي
مالك بتهته كده زي الولايه انطق قول في ايه
اكرم عملت معاها الطرق كلها يا جدي صفيه كل ما افتح معايا موضوع الكتب تقولي امها حرقتها
يا فرحتي بيكم محسوبين عليا رجاله يا هارون تعال شوف خلفتك اللي تعر
هارون في ايه يا ابوي بتزعق ليه
بزعق على خيبتك لمعرفتش تربي عيالك مخليتهمش ليه يطلعوا زيك بدل ما واحد طلع وجوده زي قلته
والتاني اها زي ما انت شايف ما عرفش يعمل اي حاجه
واقفه بكاني وانا عماله اشاهد الاحداث هو ايه حكايه الكتب دي وعاوزينها ليه
مش الراجل الكبير ودخل اكرم هو وهارون جوه
انتقام صفيه بقلم امل شعبان
الغرفه كانوا عمالين يتحدثون لمحت واحده ست واقفه قدام الباب بتتصنت ما كنتش شايفه ملامحها
وشها
فجاه قام اكرم وبصوت عالي خشي يا سلمى
دخلت شفت ملامحها كانت شبه ملامح ماما اوي وهي صغيره معقول تكون دي ماما وهي صغيره
طيب ايه اللي جابها البيت ده وايه علاقتها بالناس دي…….
سلمى لقيتها قربت من اكرم وكلمته بقرف انت ازاي كده يعني اللي في بطني صفيه ده ولدك امال ليه عمالين تشهروا بسمعتها في البلد تقولوا عليها كلام عفش ليه……..
اكرم مسك سلمى من دراعها وبصوت عالي
صوتك ما يعلاش عليا مش كفايه مخليك على ذمتي وانتي ما بتخلفيش……..
سلمى بصيتلي وهي منهاره من العياط ما انا قلتلك طلقني وكل واحد يروح لحاله …..
اكرم بصلها وكلمها بنبره صوت مخيفه لا مش هطلقك هسيبك كده على ذمتي تبقي زي البيت الواقف لما تطلق ولا متجوزه وحسك عينك اسمعك تنطقي باي كلمه سمعتيها هنا يلا غور زقه هوقعها على الارض……..
بصيتله سلمى وهي منهاره من العياط وقامت جريت على بره وهي بتعيط……..
هارون المهم زي ما قلتلك يا اكرم كم واحد من رجالتنا هيخش البلد وهيعمل اللي انا قلتلكم عليه واخوك محمد هيبقى معاك عاوزين نخلص الموضوع طول قوي……..
اكرم بس يا بوي طب استنى لما تولد هي خلاص على وش الولاده……
هارون مالك يا اكرم انت من امتى بتعارض كلامي بقولها يلا خد اخوك محمد واعمل اللي قلتلك عليه
اكرم امرك يا ابوي وخرج وقفل الباب وراه……..
كنت واقفه مصدومه هو في ناس بالجبروت ده وبعدين ماما كانت متجوزه اكرم ازاي عمرها ما قالتلي او فتحت معايا سيره بالموضوع لسه بتقول عليها مامتك يا ريم بعد ما عرفت اللي هي مش مامتك حاسه ان انا مشوشه تفكيري رايح خالص
نسيب ريم ونروح عند سلمى………
سلمى كانت واقفه وماسكه في ايديها البندقيه اللي هيحوشني مش هتردد في قتله………..
حنان اهدي يا خيتي والله ريم راجعه تلقيها خرجت ولا حاجه سيب السلاح اللي في ايدك ده………
انتقام صفيه بقلم امل شعبان
مصطفى مفكره نفسك لما تروحي بي حته البندقيه اللي في ايدك دي هتقدري على عيله هارون ده دول يدفنوكي في ارضك ما يسموش عليك …….
حنان ما خلاص يا مصطفى بعدين معاك في ايه ……
مصطفى لا بس حبيت افوجها من اللي هي فيه وتعرفي هي رايحه لمين عاوزه تروحي الباب مفتوح محدش هيمنعك………
حنان ايوه يا سلمى ده الناس غداره ويمكن ريم مش عندهم يمكن لما زعلت ولا حاجه خرجت وهترجع
وانتي اللي رحتلهم هتفتح على نفسكم بيبان كانت
مقفوله
واللي ريم ما رجعتش لغايه في الليل يبقى تروحي وتعمل اللي انتي عاوزاه وانا معاكي …….
سلمى انتي عاوزيني افضل قاعده هنا وبنت ما اعرفش عنها حاجه افرض خدوها وعملوا فيها حاجه
حنان هتفترضي ليه هي تلقاها زعلت وخرجت تتمشى وهتهدى شويه وهترجع
سلمى وهي من هاره من العياط بجد يا حنان
حنان ايوه بجد يا سلمى من متى وانا بقولك حاجه غلط
❤️⁩⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انتقام صفية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *