روايات

رواية بيت الشرقاوي الفصل الرابع عشر 14 بقلم ريمو حسني

رواية بيت الشرقاوي الفصل الرابع عشر 14 بقلم ريمو حسني

رواية بيت الشرقاوي البارت الرابع عشر

رواية بيت الشرقاوي الجزء الرابع عشر

رواية بيت الشرقاوي الحلقة الرابعة عشر

عمرو:مدام نور معاد الجلسة بكرة ان شاءالله
نور بفرحة :بجد
عمرو بابتسامة:ايوة ان شاء الله
نور:شكرا لحضرتك يا استاذ عمرو مش عارفة من غيرك انت وسيلا كنت هعمل ايه والله
عمرو:متقوليش كدة يا مدام نور ده واجبي
معاكي سيلا
سيلا:ايوة يا نور مبروك يا عم
نور:الله يبارك فيكي بس انا لسة خايفة اوي يا سيلا
سيلا:متخافيش ان شاء الله كل حاجه كويسة وانا وعمرو في ضهرك وأهم حاجة متخليش جوزك يمد ايده عليكي ومتخافيش منه ابدا سامعاني
نور :حاضر

 

سيلا:اجهزي لبكرة وان شاء الله كل حاجه هتمشي تمام سلام سا قلبي
نور:سلام يا حبيبتي
وقفلت نور مع سيلا وهي في قمة انبساطها
بس كان في حد بيراقبها طبعا احنا عارفينه وهو حسام
(اصل هي قاعدة في شقتها يبقى مين اللي معاها عارفة انكوا اذكية وتقولوا حسام 😂😂😂)
طبعا حسام مكانش سامع اللي سيلا وعمرو قالوه بس كان بيسمع اللي نور بتقوله وبيحاول يفهم وعرف ان سيلا وعمرو هم اللي وراها وربط الكلام ببعض وفهم
حسام:والله لوريكي يا بنت الكل*ب بترفعي عليا قضية انا هعرفك
وجت في باله فكرة خبيثة جدا ونزل تحت وقال لأمه على المكالمة وقالها على فكرته واعجبت بيها
قالت:هو ده ابني اللي اعرفه تعجبني وانت بتفكر
حسام:ابن مين يعني ما انا تربيتك يا ماما
وانتهى الحوار بينهم على تنفيذ خطة حسام
في منزل الشرقاوي كان محمد قاعد بيفتكر زين وزعلان جدا وكان دموعه بتنزل وهند كانت حالتها أسوأ منه
وفجأة ومحمد قاعد افتكر كلام نور معاه من آخر مرة وبدا يفكر ويراجع نفسه بس في نفس الوقت بيكابر عشان مش تتطلع صح

 

(روح يا شيخ منك لله)
عند حسام كان لسة قاعد مع مامته وقاطعهم رنة فونه
المتصل :استاذ حسام معايا
حسام:ايوة اتفضل مين معايا
المتصل :ببلغ حضرتك في بكرة جلسة لازم تحضرها عشان قضية الخلع اللي المدام رفعتها عليك
حسام ابتسم بشر:وقال تمام شكرا
المتصل:عفوا
حسام بخبث :وماله لازم نحضر الجلسة ونقوم بالواجب
وبيطلع لنور:انتي يا هانم في بكرة جلسة عشان القضية اللي حضرتك رفعاها
نور ببرود:ما انا عارفه
حسام :اعقلي يا بنت الناس ومتخربيش على نفسك
نور:انا عايزة اخربها على نفسي حد اشتكالك
وكملت بسخرية:على اساس انها مش خربانة من دلوقتي
حسام:انا حذرتك وانتي مسمعتيش الكلام استحملي اللي هيحصل
نور حست ببعض الخوف بس مش بينتله وبصتله باستفزاز ودخلت الاوضة تحت نظراته الغاضبة
تاني يوم نور بتقوم تلبس وحسام كذلك وطل واحد بيطلع من أوضة

 

حسام:شايفك فرحانة اوي
نور باستفزاز:فوق ماتتصور مش هخلص منك اكيد لازم اكون فرحانة
بصلها حسام بغضب ونزل وهي خدت نفسها ونزلت وراه وكانت امه راحة معاهم وأما شفتها ابتسمت بمكر ومشيوا وراحوا المحكمة وصلت هناك ولقت عمرو وسيلا موجودين وسيلا اول ما شفتها جريت حضنتها وقالت :متقلقيش كل حاجه هتكون تمام
نور ابتسمت وبصت لعمرو وهو ردهلها بنظرات كأنه بيقولها :اطمني
ودخل القاضي وبدأت الجلسة طبعا القاضي بيسأل الاول عن السبب وعمرو بيقوم يديله تقرير الضرب المبرح بس الاول
القاضي :ايه تعليقك يا استاذ حسام
حسام بمسكنة :حصل يا حضرة القاضي وكانت في لحظة غضب
بصتله نور بصدمة من تغيره المفاجيء وهو كمل وانا عايز اصالحها وشاريها ونفسي تديني فرصة حتى بعد اللي عملته
هنا بصتله ونور باستغراب وقال القاضي :عملت ايه
حسام:*******
الكلام نزل على نور وسيلا وعمرو زي الصاعقة وخاصة نور اللي اتصدمت من حقارته معقول وصلت للدرجادي اما حسام ابتسم هو وأمه بخبث شديد

 

(يخربيتك يا حسام هببت ايه تاني منك لله يا جدع )
نور بصراخ :محصلش والله
يا ترى حسام قال ايه
وهل نور هتتطلق ولا لا

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بيت الشرقاوي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *