روايات

رواية فريدة الفصل الثالث 3 بقلم سلمي أشرف

رواية فريدة الفصل الثالث 3 بقلم سلمي أشرف

رواية فريدة البارت الثالث

رواية فريدة الجزء الثالث

فريدة
فريدة

رواية فريدة الحلقة الثالثة

لبست فستان أحمر وحجاب أبيض وميكب خفيف وهيلز وبتبص لنفسها ف المراية تتأكد أن كل حاجة مظبوطة ♥️
عمرو كان بيتابع كل حاجة بتعملها وهو مبتسم قام وقف جنبها ف المراية وهو بيعدل بدلته ضمها لحضنه وباس خدها : هعصر علي نفسي لمونه واخليكي تروحي بالفستان ده .. أنا معنديش اعتراض تلبسي اي لون بتحبيه ماعدا الأحمر انتي عارفة اني بتجنن لما بتلبسيه محبش حد يشوفك بيه غيري 😌♥️
فريدة بضحك وهي بتميل لورا براسها : حبيبي ده فرح وانا حابة البس اللون ده بحسه حلو لأي مناسبة أنا عارفة انك بتغير بس معلش عشان خاطري خلي اليوم يعدي بلطف كده وسبني انبسط
عمرو بابتسامه باس راسها : عشان خاطر عيونك بس ♥️
فريدة بخضة : يلهوي ده احنا اتأخرنا عليهم خالص
عمرو بغيظ : يعني كان لازم نحضر
فريدة بضحك : أيوة ي حبيبي عشان اهلي ميزعلوش يلا ي قمر 🚶🏼‍♀️.
.
في فرح بنت خالة فريدة .

 

 

سما بتوتر : ازيك ي خالد
خالد : تمام
سما بأسف : أنا أسفة عارفة انك مدايق مني بسبب طريقة كلامي الباردة ديما معاك بس أنا كنت عارفة انك بتحبني وانا مش هقدر أحبك .. أنا مقفولة من الموضوع ده فاهمني ؟
خالد بابتسامه باردة : ده مش مبرر انك تعامليني كده انا قعدت سنة بحالها بحاول معاكي بس عشان تديني فرصة وانتي ولا همك مشاعري ولا اي حاجة .. علي اي حال مفيش مشكلة ده نصيب في الاول والا ف الآخر .. عن اذنك
سما بحزن اتنهدت وراحت تشوف فريدة .
.
خالد راح خد فريدة ووقف يرقص سلو معاها .
عمرو بغيظ : سيب مراتي يا زفت عايز ارقص معاها
خالد بضحك وغمزة : لما ارقص أنا معاها الاول أنا اخوها الأولي طبعا
عمرو بغيظ : اي رأيك ي ست هانم
فريدة باسته ف خده : عشان خاطري هرقص مع خالد شويه وهاجي ارقص معاك
عمرو : يادي النيلة باظت الخناقة ارقصي ي حلوة هما خمس دقايق بس علي ما ابارك للعريس .
خالد بضحك ضمها ليه وباس رأسها : تتهنو سوا ي حبيبتي يارب
فريدة : خالد عيزاك تكون لطيف شويه مع سما
خالد : ليه هي اشتكتلك؟
فريدة : لا بس لاحظت انك بتتجنيها ديما ومش بتتعامل معاها زي الاول يعني انت فاكر أنها كده هتحبك ؟
خالد : ومين قلك اني عايزها تحبني ؟
فريدة بأستغراب : مش انت بتحبها ؟

 

 

خالد : يمكن لسه بحبها .. لكن معنديش استعداد احاول معاها تاني . وحدة أنانية مبتفكرش غير ف نفسها شيفاني قدامها بقالي سنه وانا بحاول معاها تديني فرصة وواقف جنبها ف كل مرة تحتاجني واقول معلش بكره تحبني أو يمكن لما تعرفني اكتر تحبني واتحملت برودها وطريقة كلامها اللي محدش كان هيتحملهم كل المدة دي وفي الاخر الاقيها بتفكر في حد تاني وياريته يستاهلها .. ولولا أني قولتلك تعرفي منها سبب تصرفاتها دي كان زمانها مستمرة ف اللي بتعمله ولا كان هيفرقلها مشاعري .. وجاية دلوقتي تقوليلي اعاملها كويس ؟ وهي معاملتنيش كويس لي
فريدة بإحراج : عندك حق ي خالد عموما ربنا يكتبلك السعادة كلها ي حبيبي .
خالد بابتسامه : خليكي معاها مهما كان انتو أصحاب متخسروش بعض بسبب الموضوع ده
فريدة : حاضر ي عيوني
عمرو بغيظ سحب فريدة من حضن خالد : عن اذنك كده مراتي عايز ارقص معاها ♥️
خالد بضحك : خدها ي أخويا ربنا يهني سعيد بسعيدة .
.
جرس الباب رن خالد قام يفتح .
فتح لقي وحدة واقفة وعنيها بتدور علي الشقق ولابسة ميني درس بس عشان هي قصيرة جاي عليها دريس ابتسم علي لطافة شكلها ♥️
خالد اتنحنح : احم اتفضلي عايزة مين ؟
= بصتله وابتسمت : عايزة بيت فريدة هو ده صح ؟
خالد بابتسامه : أيوة بس هي اتجوزت انتي مين ؟
= أنا عائشة صحبة فريدة من ايام ثانوي وكنت مسافرة ورجعت فهي وحشتني جيت اشوفها مكنتش اعرف انها اتجوزت
خالد : طيب اتفضلي اقعدي مع ماما هلبس واجي اوصلك لبيت جوزها .
عائشة بتوتر : ماشي
خالد : متخافيش لحظة هنادي ماما .

 

 

.
سما بضحك : يابنتي ما حرام عليكي يعني تبقي بتعملي اكل زي القمر وتبوظيه عشان مش عارفة تظبطي الملح
فريدة بغيظ : المصيبة أنه كل مرة المسقعة بالذات تبوظ مني بسبب الحوار ده واصلا عمرو بيحب الملح مظبوط ف كل الاكل فلو زاد شويه مبياكلش .
سما : طب هقولك مش بتتفرجي علي برامج الطبخ؟
فريدة : أيوة
سما : طيب مش بتلاحظي أنهم بيحطو الملح بمقدار معين انتي تابعي معاهم هتعرفي المفروض تحطي ملح قد اي ف كل اكله وهتلاقيها ظابطة معاكي متخافيش
فريدة بتفكير : تصدقي فكرة حلوة هجرب .. طب بقولك ما تقومي تعمليلنا حاجة نشربها أنا فرهدت من عزومة امبارح
جرس الباب رن قامت فريدة تفتح ..
فريدة بفرحة : خالد تعالي ي حبيبي وحشتني
خالد : عاملك مفاجأة
فريدة : اي هي ؟
خالد : تعالي
بينت عائشة راسها وهي بتضحك : وحشتيني ي ديدا♥️
فريدة وهي بتصوت وبتحضن عائشة : عائش وحشتيني اوي ي جزمة بقالي كتير اوي مشوفتكيش رجعتي امتي ؟
عائشة بضحك : اديني فرصة ي بنتي اخد نفسي من السلم
سما وهي طالعة من المطبخ : في أي ي فريدة بتصوتي لي
فريدة : دي عائشة صحبتي من ايام ثانوي .. ودي سما ي عائشة صحبتي واختي كمان
سما وهي لاحظت وجود خالد وخمنت أنه هو اللي جاب عائشة ادايقت من جزاها ومكنتش عارفة السبب : اهلا ي عائشة
عائشة بابتسامه : اهلا بيكي ي قمر

 

 

خالد وهو واقف باصصلهم بملل : خلصتو والا لسه انا جعان
فريدة : ادخل المطبخ هتلاقي اكل كتير باقي من عزومة امبارح سخن وكل اللي نفسك فيه ي حبيبي
خالد باسها من خدها ورايح ناحية المطبخ : والله اختي حبيبتي 🙂♥️
فريدة بضحك : بكاش .. تعالي ي عائش نقعد وتحكيلي كل حاجة.. يلا ي سما واقفة ليه كده
سما بتوتر : طب امسكي الصنية واقعدو وانا جاية هدخل اعمل لعائشة حاجة تشربها واجيب تسالي وحلويات .
فريدة : حبيبتي ي سما ماشي يلا بسرعة عشان نرغي سوا.
دخلت المطبخ لقت خالد قاعد علي ترابيزة المطبخ وبياكل وهو بيقلب في الفون لقته رفع عينه من الفون بصلها بصة سريعة ورجع بص تاني ف فونه اتغاظت ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فريدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *