روايات

رواية جواز مبكر الفصل الرابع عشر 14 بقلم إيثار خليل

رواية جواز مبكر الفصل الرابع عشر 14 بقلم إيثار خليل

رواية جواز مبكر البارت الرابع عشر

رواية جواز مبكر الجزء الرابع عشر

رواية جواز مبكر
رواية جواز مبكر

رواية جواز مبكر الحلقة الرابعة عشر

استيقظ محمد بسبب صوت الممرضه
محمد: ايده انا فين.. اه صح ورد ثم يذهب الي حمام ويرجع يجد ان قمر قد افاقت
قمر: هي ورد صحيت
محمد: معرفش
لم يمر الكثير حتي اتت الممرضه تخبرهم بان ورد افاقت وتريد قمر
قمر: طيب انا راحه
محمد للالممرضه: ممكن ادخل انا كمان
اللممرضه: معلش يا فندم قمر تدخل الاول لانها عايزها لوحدها
محمد: تمام، روحي يا قمر وهروح اجيب حاجه وجاي
قمر: تمام
وذهب قمر الى غرفه ورد وتستقبلها ورد بابتسامه وكذلك قمر تكون في غايه الفرحه وتذهب لتضم ورد الى حضنها وتخبرها لانها كانت قلق عليها كثيرا
ورد: طب هو محدش يعرف اني هنا
قمر: لا طبعا كل العيله تعرف بسبب محمد حتي لينا تعرف بس محمد اصر عليهم يروحو يستريحو وفضل طول ليل صاحي يطمن عليكي
ورد بحب: بجد كان خايف عليا
قمر: جميل وقع ولا ايه 😉
ورد بكسوف: لا طبعا ذه مجرد سوال وظلت ورد تتحدث مع قمر حتي اتي محمد
محمد: ممكن ادخل
ورد: اتفضل

 

 

 

 

 

يدخل محمد وهو يضع يده خلف ضهره
محمد: ازيك ورد عامله ايه
ورد: الحمدلله وكانت ورد تحاول ان ترا ما خلف ضهره
محمد: احم يعني جبتلك حاجه بسيطه
ورد بتمسك بوكيه ورد وبتفتحو بتلاقي ورد من نوع بتحبو وشكلات واندومي وحلويات
ورد بطفوله : الله اندمي وشكلات ؟بس حططهم في بوكيه ورد ليه
محمد:مكنوش هيدخلوني بيه
ورد:امم طيب ؛ هو انا هخرج امتي وانا مش حاسه برجلي ليه
لم يكن الدكتور او اي احد اخبر ورد بان لديها شلل مؤقت ولا تستطيع تحريك رجلها نظر محمد الي قمر
ورد:انتو بتبصو لبعض ليه انا فيا ايهه وبدات بالبكاء قوليلي ياقمر انا عندي ايه ومسكت يد محمد وهي تبكي انا عندي ايه مش حسه برجلي ليه اوعي يكون ال في دماغي وكانت قمر تنظر في الارض وبدأت عينها تمتلئ بالدموع ومحمد يحاول تهدات ورد ورد تبكي بصوت علي ثم تخمن ان هيا مشلوله لا تستطيع الحركه ورد:انا اتشليت بجد خلاص مش هعرف امشي قوليلي يا قمر قلوليلي ان رجلي منمله لاااا وكانت قمر قد بدات بالبكاء وجاء الدكتور واعطي ورد حقنه مهدئ وثم نامت خرج محمد و قمر من غرفه ورد
دكتور:هي جلها انهيار عصبي ياريت نحاول نخلي نفسيتها حلوه عشان تتحسن اسرع ودلو شويه ادويه هتساعد ولازم تيجي تعمل جلسات
محمد:شكرا يا دكتور هي هتخرج امتي
دكتور :ممكن لما تفوق تمضي علي خروج
قمر :شكرا يا دكتور
مر ساعه حتي اتت لينا هي واحمد
لينا:ها ايه الحصل ينفع ادخلها
محمد حكي ما حصل
لينا بحزن:يارب اشفيها

 

 

 

 

 

احمد:طيب هروح انا كفتيريا حد عاوز حاجه
الكل لا شكرا
محمد:انا لازم اعرف مين عمل كده مش هسيبو في حالو هندمو علي يوم ال عمل فيه كده دي لسه صغيره علشان يحصل فيها كده
قمر:ولله لو عرفتو هكلو بسناني
محمد:خلاص المهم هروح اكلم اهلها اطمنهم عليها ذهب محمد ليتحدث في هاتف
قمر:انتي لينا؟
لينا:اه
قمر : اهلا انا قمر بيست ورد اتشرفت بمعرفتك
ثم اتي احمد وهو يشرب القهوه ثم اتي محمد ويخبرهم انه طمن عليت ورد ظلو المشفي ينتظرون ان تفيق ورد وظلو حتي مساء
~~~~~~~~~~
في البلد
~~~~~~
كانت نعمات تنضف وتعتني بوالد ورد لانو خرج من مشفي اليوم وكان والد ورد لا يعرف ما حدث لي ابنته كي لا تسؤ حالتو
والد ورد؛ نعماتت
نعمات:اامرني يا حج
والد ورد:اومال بتي فين مجتش عشان توديني ليه
نعمات بتوتر:ياحج ما هي علها امتحانات وهي ثانويه عامه
والد ورد؛ طيب
~~~~~~~~~

 

 

 

 

 

عند بيلا
~~~~~~~~~
بيلا: اوعي حد يكون عرف انو انا مجهول:متخفيش كلو في سليم بس انا عايز فلوسي
بيلا بتافف:افف خد
المجهول :تسلمي
بيلا بخبث:عشان تبقي تتكلمي معايا كده يا حلوه ده انا بيلا استحملي بقي .
~~~~~~~~
في مشفي
~~~~~~~~
الممرضه اتت اخبرتهم ان ورد افاقت وكانت تتالم وكانت تبكي من الألم فأسرع اليها محمد وقمر بسرعه هائله وخلفهم الباقي دخل محمد الي غرفه وهو متوتر وقلق علي ورد وخلفه قمر
قمر بقلق: ورد انت كويسه متتحركيش متتعبش نفسك
ورد بعياط: اهه جسمي مش عارفه اتحرك ليه ياربي انا عملت ايه اه
محمد ذهب وامسك يدها؛ خلاص يا ورد اهدي هتتعلجي هتبقي كويسه استحملي شويه ونروح بتنا
ورد وبدأت تهدي: طيب
يجلسون قليلا مع ورد ثم يخرج محمد ليتحدث مع الدكتور
محمد: ها يا دكتور ممكن تخرج انهارده
دكتور: اه بس ياريت تبقي تاخد دواء بنتظام و تيجي تعمل جلسات
محمد: ممكن اوديها تتعالج برا
دكتور: مفيش فرق من هنا وبرا
محمد: طيب،، ثم يرن هاتف محمد انها مدرست ورد
محمد: الو مين؟

 

 

 

 

 

مدرسه: احنا مدرسه طالبه ورد هي كان عليها امتحانات وبقلها كام يوم بتغيب وعرفنا من قمر زميلتها انا في مشفي فا عايزين نكلم حضرتك بخصوص انها تمتحن يا اما في الاجازه ياما في مشفي او تضم الترم علي الترم تاني وتمتحن الاتنين سوا والف سلامه عليها
محمد: الله يسلمك ، انا هتكلم معاها ونشوف ايه افضل حاجه
يذهب محمد ليدفع فلوس مشفي وقمر ولينا يسعدو ورد لانه وقت ذهاب الي منزل وبعد قليل يذهبون الي منزل وتذهب ورد الي نوم بينما قمر ولينا ءهبو يحضرو طعام وينظفوو
قمر: نعمل نجرسكو
لينا: طيب يلا بينا
في ناحيه الاخري فكانت ليان ترن علي محمد
محمد:: ايه يا ليان عمله ايه.
ليان: انا كويسه هتيجي تاخدني امتي
محمد: بكرا ان شاءلله
ليان: طيب
احمد: هتخليها تيجي هنا بردو

 

 

 

 

 

 

محمد: اعمل طيب لسه خرجه من مستشفى وبالمره تساعد ورد ويبقي ضربنا عصفورين بحجر واحد
احمد: ماشي برحتك
لم يمر كثر حتي تستيقذ ورد ويدخلو لها طعام فلا تربد ان تاكل
قمر: كلي يا ورد بقي ده نجرسكو ال بتحبيها عشان خاطري
ورد: لا مش عايزه
تخرج قمر لتخبرهم بنها لا تريد ان تاكل
محمد: هاتي كده انا هدخلها تعطيه قمر الاكل ويدخل الي ورد
محمد: بصي جبت ايع
ورد: تؤ مش عايزه اكل
محمد: مش ليكي اصلا ده ليا
ورد بستغراب: وجاي تاكل هنا ليه بقي ان شاءلله

 

 

 

محمد: عادي اوضتي وانا حر، امم طعمو جامد الله يسلام تسلم ايدك يا قمر
ورد بنرفز: هات اكلي ده بتاعي يا طفس
محمد؛ مش كنتي مش عايزه تكلي
ورد: ملكش دعوه جوعت هات بقي
يذهل محمد جمبها
محمد: المعلقه حلوه دي رايحه فين تفتح ورد فمها بفرح وتبدا تاكل هي و هوا وبعد قليل كان الاكل منتهي
ثم يرحل جميع ويتبقي ورد ومحمد
ورد: مس عايزه انامم
محمد: خلاص اجيب اسنكس ونتفرج علي فيلم
ورد: يلا
يتبعون فلم حتي نوم

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية جواز مبكر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *