روايات

رواية كان حبا الفصل الثاني عشر 12 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا الفصل الثاني عشر 12 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا البارت الثاني عشر

رواية كان حبا الجزء الثاني عشر

كان حبا
كان حبا

رواية كان حبا الحلقة الثانية عشر

إبتسم بسعادة وهويحمل علبة المغلفة بلون براق يخطف ابصار الصغار ونزل عدلا من هندامه وتوجه بخطى ثابتةنحوى ذات الباب طرقه طرقات هادئة كطبيعته أخذ نفسا عميقا أعاد على نفسه العبارة التي سيرددها اغمض عينه لأخذ نفسا أعمق
من الداخل
توجهت نحوى الباب لتفتحه وهي تبتسم وتعاتب في سهام عتاب جميلا على كرمها مع هذه اليتيمة والله تعبان نفسكم معانا وجمايلكم مغرقانا انت وأستاذ محمد داه كثير فتحت الباب وهي تكاد تيقن انها واحدة من إثنان أما شهيناز أو أم آنس
نظرت بصدمة لهذا الواقف بطلته المذهلة هومبتسم
السلام عليكم
لم تستطع رد السلام من دهشتها وهي لايستوعب ماحدث
كل ما استطاعت فعله الوقوف متسمرة مكانها تتطلع فيه بدهشة واستغراب
اتسعت إبتسامته لتتسلل عيونه غصبا عنه إلى عيونها المتطلعت إليه ترك العنان لعيونه ان تخطىء وتأثم لتجول بلاحياء في تضاريس ملامحها تعلقت عيونه الساحرة لا إرادي بتلك البحيرتين المتلاطمتا الموج غرق بهما بلا حياء غير ناهر نفسه طال وقوفهما حتى تعددت الدقائق هتفت سهام سمر شهيناز اللي جات نظرت إليه بصدمة وكأنها تراه لأول مرة ظل محافظ على نفس الهدوء نفس الابتسامة الواسعة
أعاد السلام بطريقته المهذبة
السلام عليكم
أجبرتها لطافته على رد السلام
وعليكم السلام ورحمة وبركاته اهلا وسهلا يافندم
لم تفارق الابتسامة محياه استغربتها وتوجست منها وهي تحاول الهروب من عيونه الوقحة التى ترصدها والتي لاتعرف الوقاحة طريقها إليهما الامعها حاول ياسين أن يكون طبعي قدر الإمكان تحدث بلطافة ولباقةكعادته
أنا عرفت من البشمهندس محمد انه عيد ميلاد الجميلة ملك فحبيت اشاكركم فرحتكم وهويعطيها الهدية نظرت ببلاهة في ماقاله كان بالنسبة لهاقيل باليابانيةاو الصينية لا محالا كانت الكلمات غير واضحة ولا معروفة لها
هه
إبتسم على صدمتها هويشددعلى اعتذاره دافعا بالهداية إليها لتجدنفسها تمسكها بيديها بلاوعي عارف اني جاي من غير معاد من غير دعوى كمان رغم اني ماليش في جوى الحفلات و أعياد الميلاد باعتباره بدعة مالهاش اساس بس انا وخذها من مبدأ و باب تهادوتحابو اتمني مكنش ازعجتك
ربنا يحفظها لك ويرعاها لك وطول في العمرها وبارك لك فيها
سمر المندهشة بصوت خافت شكرا

 

 

 

اسفة ماقدرش اقولك اتفضل
هتف لامتتاسفيش انا فاهم حدودي ميش حتعدها والشرع مافهشه تعليل ولا اعتذرات
سمر اصل الأستاذ محمد بحط الحاجات ويسلم على ملك وخارج على طول هوعمر مادخل بيتنا إلا مرتين مرة لما كنت تعبانة والمرة دي عادة بيستنا سهام برة
لاتدري لما بررت له هذ الموقف مادخله هو كنت اتمني اقولك اتفضل بس اسفة فعلا مقدرش
طار قلب ياسين الذي فقد السيطرة عليه منذ رأها كان فقط يبتسم كمعتوه هل حق تعي ماتقوله
اتدرك ماتفعله به بمجرد كلمات بسيطة سلبته لب عقله هذه الكلمات التي ليست ككلمات كانت بالنسبة له كأنها القت عليه تعويذة حبا الهبت كل حواسه لتدخله عالم آخر كل مايعرفه عنه أنه جميل جدا
سأل آلاف المرات كيف تفعل به كل هذا رغم بساطة كلماتها عفوية حركاتها تبعثره وتكسره لشضايا
ثم تعود لتلملم الشضايا المبعثرة برفق
وصل محمد منذ دقيقتين أو أكثر طالب الاذن بالخروج لكن الاثنان كان منفصلين عن العالم هي من هول المفاجأة هو من فرط جنون عشقه الذي بداواضحا
تنحنح محمدالمتفاجىء من وجوده
أحمم
انتبه الاثنان لينظر لبعضهما بحرج
انتبه اخيرا الاثنان لوجود محمد
أعادت هذه الحم ياسين إلى أرض الواقع قطب بين حاجبيه حدج محمد بنظرات كلها لوم وعتاب فكيف سولت له نفسه أن يقطع عليه نعيم تأملاته تنحنحت مبتعدة بإحراج عن الباب فاتحة لمحمد الطريق لمغادرة
سحب هذ المتسمر مكانه

 

 

 

هويودعها عن إذنك يادودي أنسة سمر
قلب ياسين عينه بملل نفخ الهواء بعنف بدي كمراهق اكتشفت أمره وضبط متلبسا بالجرم المشهود
طبطب على ظهره محمد هويهمس يلا ياحاج ياسين
ياسين اعتذر بلطافة بطريقة مذهلة فبدأ لها رجلا مهذبا جدا كأن الأزمان الغابرة خلفته خلفها بدي جنتان مان باعتذره اللطيف الهادي
بعتذر مرة ثانية اني جيت بشكل داه اسف ياانسة سمر كم يبدو اسمها شهيا بالنسبة له
كل سنة وملك طيبة ربنا يحميها لك
كلماته البسيطة العادية كانت ساحرة بالنسبة لها لاتدري لما وقعها عليها مختلف
مجبرةهي على رد بلطافة أمام ذوقه الرفيع العالي
بطريقة آلية ابتسمت بلطف شكرا رحل مع تلك الابتسامة التي خصته بها اقسم بالله انهااكسير الحياة بالنسبة له احساسه أكيد إن الشمس أشرقت الليلة لأجله وحده
نظر محمد بذهول وهو الذي كان يحاول سحبه فتسمر معه من مايري هل هذا هو ياسين الذي يعرفه ويسمع عنه هل السنوات غيرته وجعلته زير نساء مختفي وراء عباءة الحاج ياسين ام انه مجرد مراهق في سن متأخر همس له ياسين غض البصر زودتها
أعادت الكلمةياسين لبعض رشده انسحب مرغما هويبرر لمحمد مالا يبرر انا عرفت منك أن عيد ميلاد ملك النهاردة فجيت عشان اهنيها بالمناسبة دي رغم اني والله مابعترف بالحاجات دي باعتبارها بدعة
ماهي طفلة يتيمة
محتاجة تفرح زي اللي في سنها الواحد فقد والده هو قادر يتحمل مسؤوليته مع ذالك بحس اني ناقصني حاجة كبيرة اوي مافيش حاجة عودتها
أنا ضد فكرة عيد الميلاد والحاجات دي
بس حبيت أخذ ثواب في الطفلة المسكينة
أكيد نفسها في حاجات كثيرة
بدي ياسين كاحمق و هو يضع كلمات ليست في محلها
زادت حماقاته مع كل حرف يتفهم به سارمعا إلى قارعة الطريق بينماسمر كانت الصدمة قد شلت لسانها
سهام من اللي جاء
سمر ماعرفش
سهام من كان على الباب وايه اللي انت شيلاه
سمر مش عارفه
سهام بنت انت من جاب الهدية دي
سمربلاوعي الحاج ياسين بيه
سهام وهي تفتح عينها بذهول وفاهها
مين
سمر الحاج ياسين بيه

 

 

 

سهام بصدمة
نعم
بينما ياسين ومحمد استقر في أحد المقاهي تناول فنجانه بهدوء تام في صمتا صاعق كلا منه ينتظر الثاني أن يفتح باب الحوار
ياسين بشرود هو ينظر في البعيد اوعى تفتكر يامحمد اني راضي على تصرفاتي والله انا ميش كد يا بشمهندس
قاطعه محمد
إنت ميش مضطر تبرر لي حاجة
أنا عارف حدودي كويس ياياسين بس انا حبيت انبهك البنت عايش لوحدها وفي منطقة شعبية سمعتها هي رأس مالها وناس لما تشوفك كل يوم راكن عربيتك قرب بابها يدخلها الشك وتالي قصص وانت عارف التأليف مافيش اسهل منه عندنا
بلاش تحطها في الموقف داه ولاتحط نفسك
ياسين بالدفاع انا عمري ما تجاوزت حدود ر بنا
واللي مايرضهش لاختي مارضهوش لغيرها
فمابالك بيها هي نظرفيه محمد هو يوتقف عن شرب القهوة بصدمة لهذا التصريح الصريح
تنهد ياسين أنا ميش حكذب وبرر تصرفاتي اوانكرها بس صدقني يامحمد انا نفسي مستغربها بس والله قصدي حلال انا ناوي اتقدم لها عشان كداه طالب مساعدتك انت والمدام ياريت تبلغها رغبتي وتخليها تحدد لي موعد عشان اجيب العيلة أنا طول عمر رجل صريح وبحب تحركاتي كلها تكون في النور وفي حدود ربنا مش حجي دلوقتي وغضب ربنا مني
محمدالمتفاجىء فكمية الصدمات التي تلقاه اليوم كافية أن توقف عقله عن العمل
ميش حاسس انك متسرع
انت ماتعرفيش عنها حاجة
ياسين أنا ميش محتاج اعرف عنها حاجة تصدق بالله يامحمد حاسس اني بعرفها من قبل ماتت ولد

ياسين أنا مكتفي بلي اعرف عنها كفاية اني روحي عرفتها من اول ثانية شفتها فيها مش محتاج اعرف أكثرمن اللي عرف قلبي يامحمد
محمد نظرات فيه في صمت طب ميش تدي نفسك فرصة تختبر مشاعرك ياياسين انت عامل زي الولد اللي ماسك في لعبة اللي مصدق لقاه وخايف لضيع منه ياياسين
البنت مرت بتجربة قاسية واكيد لس معلمة جواه فبلاش تتخذ قرار نتيجة حتكون مؤلمة
ياسين ببتسامة ساخرة ما أنا عارف انه 99%حترفض بحكم تجربتها السابقة

 

 

 

محمد بحدة وليه تعرض نفسك لرفض ليه متديش نفسك فرصة وتديها هي كمان فرص تنسى وتلم جرحها وتفكر تبتدي من جديد
ماهي صعبة ياياسين ميش حاجة سهلة
نظرفيه ثم طرح سؤاله بغيظ وعنف غلفه نبرة صوته هو انت تعرفه
محمد طارق خطيبها
قاطعه بحدة نافياً تمام انتماءها إليه قصدك اللي كان داه موضوع بقى ماضي
محمد بتوتر صح زي مابتقول
ايوه اعرفه بس مكناش صحاب يعني عمر هو اللي صاحبه واكيد هو اللي عارف تفصيل الموضوع
ياسين أنا مايهمنيش التفاصيل ولا الموضوع في حد ذاته
بس الحاج ياسين جواه كان بيكذب الموضوع كان شغله يمكن حتى هو ميش معترف لنفسه انه شغل ميش قادر يعترف لنفس انه خايف لتكون حبيته ولسه بتحبه ياسين زي اي راجل نفس يبقي الأول في حياة حبيبته والأخير والوحيد بس مش قادر يصرح بيها
همس بداخله ما أنا كنت متصورها مطلقة ولا أرملة تنهد بصوت مسموع رايح على فين ياياسين مترسى على بره
أخرجه محمد من شروده انا ميش هفتح الموضوع مع سهام دلوقتي
نظرفيه وصمت كان صمتا معبر عن القبول ورضى إرادته
ياسين الذي أضاف كفاية انه سبها بسبب بنت اخوها انا مستعد اكون الأب والسند لليتيمة دي انا فعلا حبيتها لوجه الله سواء كان فيه نصيب ولا نفسي فعلا اساعدها في تربية الطفلة باي طريقة
أضاف وعيونه مسلطة على الفراغ
عارف ان الوقت يمكن يكون غير مناسب وحدة لس خارجة من تجربة فشلة محتاج لوقت عشان على الأقل جرحها يتلم
واكيد ميش مستعدة تخوض التجربة ثانية في الوقت الراهن داه كله انا مقدر و
أكيد خايفة من الفشل خايفة من التجربة نفسها عارف ان آثار التجربة لس جوها وان الذكريات لس صحيا بس انا ميش قادر يامحمد اضبط نفسي اناتفكيري بيروح لها غصبا عني
محمد يعني انت فاهم ان الوقت ميش مناسب طب ليه تغامر بشكل
ادي نفسك فرصة تختبر مشاعرك ياياسين
ياسين خايف من ربنا بجد يامحمد
كمان أنا راجل عارف يحددمشاعره كويس وعايز يعيش المشاعر دي في الحلال معها
في ايطار شرعي
همس لنفسه انت مش حاسس بي انا بقيت مفتون بها

 

 

 

ذهب إلى البعيد حيث فاتنه حيث يمكنه ان يستبيح النظر إليها بلاحدود ظل محمد يراقبه باستغراب ليحدثه بس انت ياياسين مافكرتش في الفرق الاجتماعي اللي بنكم
ماانت من عالم وهي من عالم واكيد وسطك ميش حيتقبلها بسهولة
ياسين الذي بداله مايقوله صادما
انت بتقول ايه يامحمد أنا عمري مافكرت ولاحفكر كداه
انا طول عمري بشوف كل الناس زي بعض سواسية
ومؤمن بقول النبي كلكم من أدم وأدم من تراب
يامحمد مافيش حد احسن من حد لا بتقوى والأمان وأخلاقه
الوسط اللي بتتكلم عليه انا نفسي ميش بنتمي إليه يعني عمر مايكون حاجز بينا انت عارف ان علاقاتي محدودة ميش مندمج أوي في الوسط المخملي ولا معتنق مبدؤ
في بيت سمر
كانت أنهت الحفلة وهي تجمع بقايا الطعام الصحون
سهام الجالسة مع ملك هي تمسك خديها بمرح خلاص ياملوكة كبرتي وبقيت عروسة حلوة انت بقي عندك 9 سنوات يعني لسانك الطويل داه تخبيه جوى بقك لمانتكلم نتكلم كلام جميل زيك كده شفتي بقيت حلوى ازاي لمابقيتي كيوت ومؤدبة كل يحبك وجايبلك هدايا حلوة انت شوفتي عمو محمد جابلك إيه
قبلتها كل سنة وانت طيبة ياحبيبتي عقبال مية سنة احتضنت ملك سهام بحب صادق انا بحبك اوي ياطنط سهام
زمت شفتيها بافتعال بس بلاش تقولي طنط دي قدام محمد
ملك وهي تبتعد ليه هي عيب
سهام لأ بس حياس انه متجوز ست عجوزة كداه
ملك ليه هو انت اكبر منه اصلك بينا زي اخته الكبيرة
نفخت الهواء بعنف وبانفعال
أكثرمن ايه ياجزمة هواكبر مني بسنتين شيفني محنطيني
وانا اللي بقول أصحابك قومي كده القرف
قامت من أمامها وهي تضرب الأرض بقدميها الصغيرين هوانا غلطت في إيه ديما وقف ضدي والله مايثمر فيكي وذهبت تاركة سهام تغلي
لا قولي لي اتقي شر من أحسنت إليه احسن
سمر هي تضحك كمجنونة بطلي تحطي دماغك بدمغها دي عيلة
سهام عيلة طب سيبك منها ايه سر الضحك اللي ماتفرقيش وشك من ساعة ماجنا
تنهدت اهوبنداري وجعنا

 

 

 

اناخلاص قررت متكنش على ملك كفاية الي هي فيه
سهام بمكر سمر هوايه حكاية الحاج ياسين
محمد قالي انه زعل أوي لما لقاك عند عاصم الصاوي النهارده ماكنش بغير
نظرت إليها بفم مفتوح انت تهبلتي ياسهام يغير ايه وعلى مين ومن مين
طبعا وخذ جنب لصاحبه بيحاميله داه شخط فيا شخطة انا من جوي ترعبت ولولا وجود البشمهندس محمد كنت ردحت له
سهام هوانت تعرفي اصلا يابنتي بصي ليا كده الراجل عينه منك صدقيني ولوكان اللي في دماغي صحيح دي طاقة القدر اتفتحت لك الحاج ياسين
قاطعتها
بلاش والنبي قال حاج قال
دي مراهق بصاته وقحة كلام مشفر وماجيو وري لحد هنا كله انا فهماه داه طعم لحد مسلم وبعدين بعرض عرض صاحبه الواطي ماهو صاحبه يعني زيه
طينة وحدة دول مابيبوص للي وزينا غير من زاوية وحدة
احنا بسببهم مجرد صنف جديد عايزين يجربوه تحت أي مسمى
سهام والله ظلماه الحاج ياسين ذواخلاق وقيم يابنتي داه حافظ قرآن
سمر لوت ثغرها ماهو باين يعني ملاك
كمان أنا مالي بيه
ربنا يسهله
انا الرجل ده بدأ يحيرني رن جرس الباب لتقوم سهام داه محمد لس متصل وانا ماردتش هي تخرج هاتفها القديم وتعطيه لسمو المتعجبة
ايه داه ياسهام
سهام زي ما انت شايفه انا ميش محتجاه كمان ببقي عايزه اكلمك وسأل عن اخبارك إتصل بيكي إزاي لم احتاجك
ميش إحنا اخوات ماهو انا لما احتاجه اجي أخذه منك عادي
سمر المتخشبة مكانها انا ميش محتاجها
سهام حتكسفيني ميش أنا أختك الكبيرة ميش الكبيرة أوي
ابتسمت على فعلتها وهي تحتضنها ميش عارفة لومكونتيش موجود كان حصل فيا إيه
رن الباب مجدد

 

 

 

يلا تصبحي على خير إتصل بيكي لما اوصل محمد زمانه خلل
خرجت سهام مسرعة بينما سمر نظرت لورق الهديا تحديد لورق هدية ياسين
جلست بتعب وهي تأخذ ورق بين يديها
طب عرف إزاي انه عيد ميلادها وجيب لها هدية ليه انا بديت اشك في أمر الرجل داه
هو ليه شخط فيا قادم عاصم الصاوي هوعاوز مني ايه لوت شفتيها ماكنش زي صاحبه بتاع العرفي وبعربد في الطريق خرجت ملك وهي تحمل هدية ياسين التي كانت عبارة عن لوحة إلكترونية تبلات شفتي ياماما دي بتعمل صور سالفي تجي نتصور بيها جلست ملك في حضنها وبدأ بالتقاط الصور معا والسعادة تغمرها
في فيلا ياسين
بعد أن ادي صلاته توجه كعادته متسلل إلى جناح سلوى التي باتت ملاذه فلقد تحولت إلى عادة لا يستغني عنها استاذن ودخل قبلها وجلس قربها ابتسمت بلطافة وهي تضم كتفه مقربة اياه إلى حضنها لثمانية يدها بحب
مالك ياياسين
تنفس بصوت مسموع
لو ميش عايز تتكلم بلاش ترغم نفسك على حاجة انت ميش عايزها وضد اردتك
ياسين كانت مخطوبة لواحد وسافر وسبها بعد ماحصلت بينهم مشكلة خطوبتهما دامت خمسة سنين
سلوى داه مزعلك في إيه من المفروض يسعدك
تنهد هويستغرب من تصرفاته ميش عارف ياماما
بس اكيد ربنا حطها في طريقي عشان له حكمة من داه كله
سلوى انت بتراوغ ياحاج ياسين نظرفيها
ايوه
خايف
طب من إيه ماكل البنات بتنخطب وتفسخ الخطوبة وناس بتتجوز وطلق يعني ميش شايفة ان داه موضوع يستاهل انه يضايقك
ياسين اللي من جواه خايف تكون لس جواه مشاعر شيلها لطارق داه مخلي النار جواه تقيد بشكل رهيب كل مادته الاحساس جواه زاد كل ماخوف زاد والناس جواه قادت أكثر
ظل صامتا وسلوى تراقبه وكأنها تقراء هواجسها خوفه لطالما كان كتاب مفتوحا امامها
قاطعتها شروده
خايف ياياسين لتكون لس شيل جواه مشاعر لخطيبها السابق
نظر فيها بذعر ليضع رأسه في الأرض فلطالما أحسنت قراءة مابداخله
نظر لها بشيء من التحدي وكأنه تفطن لشيء خفي
انا لما شفتها اول مرة كانت معها بنت وبتناديها ماما

 

 

 

فهمت سلوى ماترمي إليه جملته
كويس أهي طلعت ميش بنتها انت ليه متضايق من موضوع خطواتها رغم أنه ماضي عادي
ميمكن تكون كانت مجرد خطوبة تقليدية أو مرغمة عليها
وحتى لوكان فيه مشاعر مادام قرر يفسخو الخطوبة خلاص كداه الموضوع منتهي من أساسه
بلاش تتعب نفسك في تفكير مختلف داه
وعيش واستمتع بالحياة بإحساس والمشاعر لجواك واستمتع ياياسين بحياتك
بلاش حالة الكبت والحرمان دي من حقك تفرح
كمان ميش ذنبها ولاغلطها داه قدر
أخذت وجهه بين كفيها بلاش تعذب نفسك ياابني ادي نفسك فرصة تعيش المشاعر الجميلة اللي إنت حاسس بيها بلاش الكبت دا اسمعني ياياسين بلاش تحسبها بشكل داه ياحبيبي
هي محتاجة شويت وقت كمان
داه عشانك انت كمان عشان متحسش انك مجردبديل بديل
شوف ياياسين في الحب ميش مهم تكون أنت الأول المهم والأهم تكون انت الوحيد والأخير اللي ساكن قلب حبيبتك
ماهي قلوبنا ميش بأيدينا قبلة حارة طبيعتها على جبينه جبينه فاهمني ياياسين من حق قلبك يحب من حق ينبض بجنون بلاش تفرض عليه قيود المنطق الحب عمره مكان اختيار ولا إجبار ولاحتى قراربتخذه ياسين قبلا يديها متمسحابكفيها انا ميش بلومها بس ساعات بتعصف جوى عواصف وامواج عواطف والله مابقي فهمها
انا خايف اقرب اظلمهما وخايف ابعد أظلم نفسي
سلوى بلاش تتخذ أي قرار دلوقتي اعتبرها فترة تعارف فترة تختبر فيها عمق مشاعرك وبالنسبة لها فترةنقاهة تشفى وتتلم فيها جرحها
ن ظرفيها بنظرات ذات معنى
ابتسمت ياسيدي بلاش جرحها مادققش كداه سحبنها
دي تجربة فاشلة محتاجة لوقت عشان تنسى وتبدأ من جديد و أكيد ماكنش يستهلها
كمان عشان ربنا بحب الحاج ياسين
في يوم الثلاثاء
في بيت سمر

 

 

 

 

وهي تنهى تمشيط شعر ملك كده ياملك ساعة عشان تصحي يعني عجبك نروح متأخرين باسف أكيد أستاذ عادل حيخصم من مهيتي كمان ميش بعيد يشتكيني لأصحاب المصنع يلاقومي نروح بسرعة هي تضع المحفظة فوق ظهرها
ملك بنعاس تعبان ياماماياماما حاس اني عايز انام خمس دقائق بس جرتها إلى خارج غصبا عنها أغلقت الباب لما نرجع ياحبيبتي نامي لحد أذان العشاء توجهت لمصنع وهي تدعوالله أن لأ تلتقي باستاد عادلالذي وجدته في انتظارها
صباح الخير يااستاذ عادل عادل
عادل بابتسامة صباح الخير يا أنسة سمر ميش عاويدك تتأخر
سمر اسفة يا أستاذ عادل غصبا عني بس اوعدك أن داه ميش حيتكرر
عادل : ببتسامة ولايهمك
ممكن يا انسة سمر بعد ماتخلصي شغلك تجي المكتب عندي عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم
سمر بخوف همست بخصوص صاحب المصنع
حاضر يا أستاذ عادل ممكن امشي انا متأخرة على الدوام
عادل ببتسامة ولايهمك ياانسة سمر اتفضلي
ماكادت تسير خطوتين حتى وجدت ياسين أمامها لاتعرف من أين اتي بصدمة
أستاذ ياسين بيه
ياسين :

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان حبا)

اترك رد

error: Content is protected !!