Uncategorized

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين مصطفى

مايا: هتنفذ اللي انا عيزاه ولا تودعها للآخر…..
قاسم بهدوء: هنفذ اللي انتي عيزاه…….
سجلت مايا لقاسم….
مايا:اول حاجه هتعملها ياقاسم انك تطلقها….
قاسم:من غير ما انتي تقولي اكيد كنت هطلقها…..هي خلاص لحد كدا وكفايه…لازم ادور علي واحده من مستوايا….وتكون سيده مجتمع تشرفني قدام الناس…..
مايا:اه كدا تماام…واوعدك ان انا هكون الزوجه المناسبه ليك مش زي الزباله دي…..بس يعني…انت مش بتحبها….
قاسم:انتي هبله احب مين هي ل من مستوايه ولا غير…..ولا حتي هنفضل مع بعض لآخر العمر هاااا…..لآخر العمر…..
مايا صدقته لانها بتحبه:طيب تعالي بسرعه بقا وانا مجهزه كل حاجه مفيش غير الامضا بس..
قاسم:اجيلك فين…..
مايا:هقولك……..
وملته مايا العنوان وقاسم عرفه بسرعه….
قاسم:سلام يا مايا مسافه السكه……
وقفل مع مايا
رسيل بغضب:ايه اللي انت عملته دا يا استاذ قاااسم…..بقا كدا دي اخرت حب صحبتي لييك….
قاسم بهدوء:انت اكيد عارفه ان قاسم مبيقولش حاجه ولا بيعمل حاجه غير لما يكون متأكد من اللي بيعمله…..عدي جااهز….
عدي:كله تمام….القوات هتوصل ع الوقت….
رسيل:قوات ايه عدي انا مش فاهمه حاجه….
عدي:رسيل حبيبتي…انتي دلوقتي هتروحي ع البيت….هتستنيني ل حد ما اجي….
رسيل:ابدا يا عدي استحاله…..انا هاجي معاك…
عدي بتحذير:لكن هتفضلي ف العربيه….
رسيل:متشي يالا….
قاسم:عدي مش عايز ولا غلطه ممكن غلطه واحده بس تأذي عشق وابني…..
عدي:انت بتوصيني ع ايه ياصحبي….مراتك اختي ومقدرش اشوفك عايش من غيرها…يالا……
وخرجوا بسرعه متوجهين للمكان……
اما بقا في عماره عااليه لسه بتتبني….وف الدور الاخير…..صحت عشق وبصت حوليها واستغربت لما ملقتش حد…..ابتدت تفتكر اللي حصل معاها ف الاصانسير….ونزلت دموعها وحطت ايديها علي بطنها………
عشق بهمس:متخافش ياحبيبي…..قاسم هيجي…ويخرجنا من هنا…متخافش…انا هفديك ب حياتي….
ماايا:اتجننتي ياعشق وبقيتي تكلمي نفسك….
عشق بخوف لكن مبينتش:مايا….
مايا بشراسه:ايوا مايا….مايا اللي خطفتي منها الراجل اللي اخر لحظه كانت هتتجوزه…..بس خلاص شويه وكل الهيلمان دا هينتهي…..وقاسم هيطلقك وهتبقي فلوسه ليا حتي اسمعي………….
وفتحت التسجيل ب اعتراف قاسم انه مبيحبش عشق……..وكل دا تحت صدمه عشق ودموعهاا….
عشق ف نفسها:قاسم لا مستحيل ميكونش بيحبن….قطعت جملتها لما افتكرت جملته”هنفضل مع بعض لاخر العمر
          هنفضل مع بعض لاخر العمر
ابتسمت ومسحت دموعها وعرفت ان دي خطه من قاسم….عشق مش غبيه للدرجه دي بردوو…..وقاسم كرر اخر جمله مرتين بحيث ان عشق تعرف انه بيخطط لحاجه….وتعرف ان دي خطه من قاسم….
مايا بسخريه:هههههه شوفتي قاسم مبيحبكيش لانك واحده من مجتمع زباله….اخركوا انكوا تاكلوا ورانا…..
شافت عشق ان قاسم بيتسحب من ورا لكنها حافظت علي هدوئها….وقاسم كان بيشرولها انها تسكت ومتتكلمش…..وبعدبن رفع السلاح وقام رماه من من ع السطح بسرعه……
مايا بخضه:قاسم….مش مهم يالا عشان تطلقها…..
قاسم بسخريه:اطلق مين ياأمي…
مايا وهي بتمسك ايده:يالا ياقاسم هي مستهلكش هي مينفعش تبقي سيده مجتمع…دي واحده زباله…….
ضربها قاسم علي وشها…..
قاسم:دي تاني مره تستفزيني زي ماهي تاني مره امد ايدي ع بنت ويالا الصدفه انها هي هي نفس البنت….!
مايا بصريخ:لا ياااقاااسم سااامع لاا انا هقتلها….والله لاقتلها…انت قولت انك مبتحبهاش….
عدي دخل ومعاه القوات:اعتراف للمره التانيه…..زي ما حاولتي تقتليها قبل كدا ف الاصانسير…….وزي ما حاولتي تخطفيها قبل كدا لكن فشلتي….كل دا متسجل عن.نا يعني القضيه لبساكي لبساكي……
مايا بجنون:هقتلها مش هسيبها عايشه هي السبب ف كل اللي انا فيه دا…..
راحوا العساكر يجروا عليها بسرعه عشان يمسكوها…لكن ايديها سابقتها ف انها مسكت بندقيه العسكري…..وحطتها علي عشق
مايا بجنون:مش انا قلت هقتلها يبقي هقتلها….
قاسم جري بسرعه وحضن عشق……
قاسم بهمس:لازم تعيشي انتي وابني…..مش هقدر علي فراقك…..
عشق:ابعد يااااقااااسم لاااا ابعد….ابعد بقولك….
وضربت الرصاص وصابت………
(عارفه ان انا بارده)
اما بقا عند حسام…… وصل بيت ابوه…..
احمد: ايوا يا اللي بتخبط جااي جااي اهوو…  مستعجل كدا ليه يا اخويا هو احنا بنطير…. دا اكيد المتخلف بتاع الغاز…… ولا بتاع الن…….
حسام بمرح: لا ياحج انا لا بتاع الغاز ولا الكهربا…. بس لو عايز اشطا يعني كله عشانك يهون يا حج……
احمد اخده ف حضنه…: حسااام ابني حبيبي.  ……. اخيرا شوفتك بعد غياب 4 سنين……
حسام: خلاص بقا ياحج انا قررت استقر ف مصر…. دي بلدي… مهما لفيت هرجعلها تاني…..
احمد: تعالي يبني ادخل….
حسام: بس مش لوحدي…. معايا نصي التاني…. اللي لقيتها بوجع القلب….
احمد وهو بيبصلها بحنان: انتي بقا اللي خطفتي قلب ابني…..
ميار بصتله بخجل…: اتشرفت بحضرتك ياعمو…..
احمد بحنيه: قوليلي يابابا انا معنديش بنات….
ميار: حاضر يابابا……
احمد:ادخلوا يالا…….
ودخلوا ف بيت احمد….
احمد بدموع:وحشتني اووي يابني….
قام حسام من مكانه وحضنه وقال:متعيطش يابا قولتلك مسيري اني ارجع…..وف الاخر رجعت….
احمد:لايابني مفيش راجل بيعيط….انتوا اكيد تعبانين….ادخلوا اوضتك يابني هتلاقيها زي ماهي بس عايزه شويه تنضيف……
ميار:خلاص مفيش مساكل انا هنضفها…..
احمد:خليكي يابنتي وانا اعملها انتوا تعبانين من السفر….
ميار:عيب ياعمو ازاي وانا موجوده…
احمد بصلها….
ميار ببسمه:حاضر يابابا….
ودخلت ميار الاوضه لكن وقفت ورا الباب لما سمعت احمد بيقول لحسام…..
احمد:انا حاسس انك بتحبها….
حسام:حاسس مش متأكد انا خلاص لقيتها وعرفت ان هي نصي التاني….ب النسبه لعشق انا كنت مبهور بيها بس مش اكتر ب طبيتها وحنيتها….وجمالها…..وكمان تعود…..لكن لما قبلت ميار اكتشفت ان هي حقيقي نصي التاني…..وهي المفروض تكون زوجه…لكن عشق ف نظري بقت مجرد اخت مش اكتر….
احمد:ربنا يكملك بعقلك يابني…..
اما ميار بقا ف ابتسمت انه خلاص نسي عشق وانها بفت زي اخته وبيحبها هي…..
ونضفت فعلا الاوضه وخرجت بسرعه….
احمد:يالا يابنتي بصي.  .هو انا مكنتش اعرف انكوا هتيجوا النهارده…وكمل ب احراج ف انا كنت طابخ عدس…..
ميار بفرحه:احلف….والله هو فين….
احمد ببسمه فرحه:ف المطبخ….
ميار:فين المطبخ….
احمد:لاخر الطرقه علي يمينك…..
طلعت ميار تجري…..وجابت الاطباق وجابت الحله…..
ميار بفرحه:ياعدس ياعدوسه…..
حسام ببسمه:مكنتش اعرف انك فيه حد بيحبه زييي…
ميار بدموع:ماما الله يرحمها كانت بتطبخه علي طول…..ف عشان كدا بقا انت بحبه اووي….وكمان طعمه حلوو…..
احمد:دلوقتي بقا بابا اللي بطبخه….
ميار:ربنا يخليك ليا يابابا…..
احمد:ويديمك ليا ياحبيبتي….بس عايز اعرف حاجه…بلاش تقولي يخليك لانها جايه من التخليه…..قولي يديمك لانها جايه من المداومه…لكن طبعا انا عارف قاصدك…..
حسام بمرح:الله عليك يا شيخ احمد……
احمد:يابني انا مش شيخ  والله..
ميار:كفاايه بقا….يالا عشان انا بطني بتقول هو هو مش صوصو…..
احمد:ههههههههه يالا ياحبيبتي….
حسام:لا انا كدا اغير والله…
وقعدوا ع الطبليه اللي اكيد ف كل بيت مصري ماعدا بيتنا معرفش ليه…..وكان الجو دا في مليان حب….احسن مليوون مره من القصور والفلل اللي الواحد بيحس فيها ب البروود…..
يتبع …..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *