روايات

رواية قدر الزين الفصل الأول 1 بقلم بدور عاطف

رواية قدر الزين الفصل الأول 1 بقلم بدور عاطف

رواية قدر الزين البارت الأول

رواية قدر الزين الجزء الأول

قدر الزين

رواية قدر الزين الحلقة الأولى

المسافات بيننا بعيده و لكن قلوبنا قريبه و روحنا واحده أشعر بوجودك و ارأك في أحلامي فأدعو الله كل أذن أنا يجمعني بك
تجلس و تدون ما يخطر ببالها ثم قرأت ما كتبته و إبتسامه ساخره تشق وجهها
جهاد،، قدر قدر
قدر،، في اي
جهاد،، اه بدأنها نكدا بقا بقولك اي احنا خلصنا إمتحانات و تعليم و الواحد حاسس بفراغ تعالي نخرج
قدر،، ما انتي فاشله و بعدين في نتيجه و لا ناسيه
جهاد،،يا اختي بقا انا خلاص نهيت مسيرتي التعليميه و الواحد يتجه للمسيره الإنسانيه
قدر،،إنسانيه اي دي كمان
جهاد،،إنسانيه انه يتبني زوج و يتجوزه و يهتم بأكله و شربه و لبسه
قدر،،مممم إبتدينا بقا
جهاد،، ايو ابتدينا و من هنا و رايح الكلام هيكون عن الجواز خلاص مفيش مذاكره مفيش إمتحانات بح شطبنا
قدر،،بس في شغل
جهاد،،لا مع نفسك انتي بقا
حركت قدر رأسها بمعني لا فائده فتلك الفتاه تريد الزواج بأي طريقه فهي تختلف عنها تمام و لكنها صديقتها الوحيده منذ الصغر فقد تربا سويا فهي إبنت خالتها و يعيشان معاً منذ وفات والدها حيث انتقلت امها للعيش معهم بعد وفات زوجها و كان زوج شقيقتها قد توفيا هو الاخر
سعاد،، يا بنات يلا الاكل جاهز
تحركوا للخارج و جلسوا حول مائده الطعام
جهاد،،سوسو العسل تسلم إيدك
سعاد،،بالهنا و الشفا
كانت قدر شارده في ذالك الكرسي فهو لوالدتها فكانوا يجلسون معا حول تلك المائده وسط ضحكاتهم و مشاكساتهم
رتبت سعاد علي يدها و قالت،،كلي يا حببتي
قدر،،ما ليش نفس عن إزنكوا
تحركت لغرفتها ام سعاد ظلت تنظر لاثارها بحزن ثم قالت في نفسها ربنا يرحمك يا هند و يسامحك علي الي عملتيه في بنتك دا و يهدلها حاله و يبعد عنها شيطانها
عند قدر كانت تجلس تتصفح تلك الصفحات علي مواقع التواصل الإجتماعي فهي خلال سنتين تراقب تلك الصفحات لتعرف أخبار ذالك الشخص فهي تعلم عنه كل كبيره و صغيره
قدر،، و جه الوقت الي انفذ فيه و اعمل بوصيه امي و هتكون انت الطعم يا بن الأفعي
في لبنان أعلي سفح الجبل يقف ينظر للمكان من حوله يخفي عينيه بتلك النظاره السوداء التي تغطي بندقيته ذات النظرات الحاده يقف بشموخ واضعا يده في جيبه
الطياره جهزه يا باشا
تحدث بصوته الرخيم ،، تممت علي الورق
ايو يا باشا كله تمام
تحرك و صعد إلي طائره التي حلقت به لتنزله من علي ذالك الجبل فهو يعشق المرتفعات و يحب النظر للأماكن من حوله و لذالك لقب بالصقر
رن هاتفه و عندما قرأ الاسم إبتسم بسخف ثم رد
ممممم نعم
مالك،، نفسي ترد عليا شكل الناس الطبعيه
إخلص
مالك ،، صبرني يا رب المهم خلصت الصفقه
اكيد امال انا جاي هنا لي
مالك،، جاي النهارده
أغمض عينيه ثم فتحها و قال بنفاذ صبر،، ايوه
مالك،، طب انزل علي الصعيد شمس قلبه الدنيا عليك و شويا و هتيجي تسحبني من الشركه و هيبقا منظري زفت و الله
حصل اي لدا كله
مالك،، معرفش و من امتي كانت بتقول علي حاجه
تمام هبعتلك الورق تتمم عليه و تبدأ في التخطيط
مالك ،، تمام
أغلق هاتفه و قال،، لفي و دوري براحتك يا شمس ام اشوف اخرتها معاكي اي
في صعيد مصر بالتحديد داخل قصر عامر الهواري كان خناك مناقشه حاده قائمه
عمر،، تعالي معاي يا شمس
شمس،، هستنا ولدي يجي الاول
سليم،،شمس مش كدا انتي مكبره الموضوع لي
شمس،، ايو مكبره الموضوع و هيكبر اكتر لو ما سبتونيش انفذ الي في دماغي
عمر،،يا رب اعمل فيكي اي اعقلي يا شمس مش كدا
شمس،، انا مش هتكلم إلا لما زين يجي لانه مش هيغلطني أبدا و هياخدلي حقي
نجمه ببكاء،،خلاص يا ماما عشان خاطري إرجعي معانا
شمس،، مالكيش صالح انتي و يلا علي اوضتك
عمر،،إطلعي يا حببتي دلوقت يلا ثم نظر لسليم و اشار له ان يرحل
اخذ سليم زوجته و ذهبوا
تقدم عمر منها بعد ذهاب الجميع و قال،، شايفك بتتدلعي لا و بتتحامي في ولدك مني يا شمس
شمس،،من ميته و انا بخاف يا ولد صالح
عمر،، خبر اي لكل دا اصحي من النوم ما لأقكيش جاي و بتك قاتله حاله من العياط
شمس،، انت خابر انت عملت اي
عمر بحده،، تيجي تخبريني و نتكلموا بينا و بين بعضينا مش تهملي دارك و تيجي هنا و كمان عاوزه تنزلي ولدك عشان يحكم جرالك اي يا شمس
شمس،، و مين قال اني عاوزاه يحك او يتحددت
عمر بشك،، اي الي في مخك يا بت هواره
اقتربت منه شمس و قالت،، بس أنا بت جلبك مش بت هواره
عمر،، جديمه إلعبي غيرها
شمس بغيظ،،ماشي يا عمر و انا هستنا زين يجي و وقتها اتكلم
امسكها عمر و سحبها معه الي غرفة المكتب و اغلق الباب و قال،، اجعدي و خبريني الي الي في دماغك عشان و رحمت ابوي يا شمس ما هرحمك و انتي خابره زين انا ممكن اعمل اي
شمس،، ماشي يا عمر تعالي نقعد الاول
عمر،،ها احكي
شمس،، زين اخر مره كان هنا فاتحني تاني في القديم و رايد يعرف كل حاجه
عمر،، انا هتحددت معاه في الموضوع دا لانه مالوش صالح بالي حصل و خلاص دي صفحه و طوناها هنرجع نفتحها تاني لي
شمس،، انا مش هجدر افتح جرحي من تاني يا عمر و مش عاوزه عيالي يعرفوا اخاف يشفوني عفشه و جتاله جتله
عمر،، تعرفي انا بحمد ربنا ان خلفت دياب كلها جت بنات و إلا كان ولدنا هو الي دفع التمن
شمس،، دا انا كنت حرقت الدنيا بلي فيها
عمر،، المهم انا هتكلم معاه
شمس،،لا امانه عليك ما تقوله حاجه
عمر،،لازم يعرف انتي ناسه انه هو كمان خد نصيبه من الي حصل و اترب بعيد عنينا ناسيه انه كان بالنسبالك ميت
شمس،، و انا اجدر انسا الايام دي انا بس الي غيظني هو هيستفاد اي لما يعرف
عمر،، ولدك شاف بعنيه يا شمس
شمس،، و انا انكويت و اتعذبت و مش عاوزه افتح في الموضوع دا تاني
عمر،، طيب المهم دلوجت انت كل ما تعوزي تشوفي ولدك تعقبيني انا
شمس،، اعاقبك كيف
عمر ،،مش خابره كيف يا شمس
شمس،، انا واخده علي خاطري منك
عمر،،لي
شمس،، تجلع بتك و تجولها حببتي و جدامي كمان
عمر،، هههههه عتغيري عليا من بتك يا شمس
شمس،، و اغير عليك من الهو الي تتنفسه
عمر و هو يقبل يدها ،، انتي بت جلبي و عشقي و بت الي مربيها علي يدي و حببتي و انا جولتهالك جبل اكده يوم ما احب واحد تاني هتكون بنتي الي هي منك انت حبي ليها من حبي ليكي
شمس،، طب جول الكلاك دا لنفسك اكون مع ولدي
عمر،،ولدك دا مشفش دقيقه تربيه علي عنده و بروده و عنده فيا و عارف اني بضايق و هو بيزود في العناد
شمس،،ههههه هههه إتوحشته جوي شهرين ماشفوش لا و سافر كمان من غير ما يقولي و الله ما هرحمه
عمر بسخريه،،هه بس ما تحلفيش بالله دا مع اول كلمه بتحني و تبدأوا تتحدتوا و لا الحبيبه و هو كمان ابن ال يغيب و يعند و يزعل و اول ما تفتحيله حضنك يجري عليكي
شمس،، ولدي و انا امه اي الي يضايجك إكده
عمر،، انا هقوم اشوف مصالحي و خليكي بقا مستنيه ولدك خليه ينفعك
شمس،، عاود بسرعه عشان تصالحني و اعاود بيتي
عمر،،و هو انا زعلتك انتي الي مشيتي من حالك عاودي لحالك قال ذالك ثم تركها و ذهب
شمس،،ماشي يا عمر و تقول علي ابنك بارد ما هو واخد البرود منك
عند قدر كانت تجلس و حولها كومه من الورق
جهاد،،بتدعبسي في اي
قدر،،بجهز ورقي
جهاد،،لي مهاجره
قدر،،لا هشتغل
جهاد،، هتشتغلي اي
قدر،،رقاصه
جهاد،،حلوتك يا ملبن
نظرت لها بحده و قالت ،،غباء مش عاوزه واحده خريجه تجاره عاوزاني اشتغل اي يعني
جهاد،، طب يا اختي ما تزوقيش
قدر،،متخلفه
جهاد،،دا بعض ما عندكوا
قدر،، جهاااااد
جهاد،،خلاص خلاص
سعاد،،في اي صوتكوا عالي لي اي دا يا قدر اي الورق دا كله
قدر،، بجهز ورقي عشان هقدم علي شغل
سعاد،،ربنا معاكي يا حببتي
جهاد،، طب الاولي علي الدفعه هتقدم في شركه اي بقا
قدر،، شركه الشمس للمقاولات
جهاد،،اوباااااااا الشمس مره واحده بس دي هتشتغلي فيها اي
قدر،،هكون سكرتيره للمدير العام
جهاااد،،يا وعدي زين صالح بذات نفسه
سعاد بحده،، علي جثتي و الي في دماغك دا مرفوض انتي سامعه و لا لاء
قدر،، لي يا خالته اي المشكله في الشغل
سعاد،،انا مش بتكلم عن الشغل اشتغل في اي حته لكن السركه دي بالذات لاء و اي شركه تابعه ليها او لصاحبها لاء فاهمه
قدر،،و اي السبب بقا
سعاد،،انتي عارفه السبب كويس اوي ما تلفيش و تدوي عليا يا بت هند
قدر،،قصدك بنت دياب الهواري
سعاد بصدمه،، ايه
يتبع …..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية قدر الزين )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *