روايات

رواية حرب السلايف الفصل السادس 6 بقلم محمد منصور

رواية حرب السلايف الفصل السادس 6 بقلم محمد منصور

رواية حرب السلايف البارت السادس

رواية حرب السلايف الجزء السادس

حرب السلايف
حرب السلايف

رواية حرب السلايف الحلقة السادسة

وقبل ما نبدأ نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد. وعلي بركة الله نبدأ
بسم الله توكلت علي الله. وهو رب العرش العظيم
ويحط ايهاب ايدة علي كتف نور ويقول
30000 الف ج.
فيبص نور لايهاب. فيقول ايهاب
لسة عايز تمشي.
فسكت نور وهو مش عارف يقول اية. فيمسكة ايهاب من ذراعه. ويسحبه بحنية شديدة وهو بيروح بي ناحية المكتب وهو يقول
انا مش عدوك. وانت لو عايز تزعل ازعل من ابوك اللي خان امك واستغل انها بايتة عند امها وجاب واحدة شمال تنام في سريرها
نور بعصبية
مستحيل بابا يعمل كدة انت كذاب
فيضحك ابهاب ثم يقوب
الله يسامحك. بس انا هاسمعك بودانك ومن مامتك
ويتصل ايهاب بالهام ويسيب الاسبيكر مفتوح فترد الهام
ايوة يا ايهاب

 

 

 

ايهاب
الهام حبيبتي. في حد هنا عايز يعرف انتي اطلقتي لية من سامي
الهام باستغراب
مين دة. واية اللي يخصة علشان يعرف انا اطلقت لية من سامي
ايهاب
ردي بس علية. وهاخليكي تكلمي
الهام
طيب ما انت عارف والعيلة كلها عارفه انا لية اطلقت منه
ايهاب
هو مش مصدقني وعايز يعرف منك انتي
الهام
علشان ليله ما كنت بايتة عند ماما جاب واحدة زباله ودخلها الشقة وكان، ،،
نور مقاطعه لها
بس اسكتي. اسكتي بابا ما يعملش كدة
الهام
ابهاب مين دة اللي بيتكلم
ايهاب
دة نور ابنك. تخيلي انه كان من ضمن مهندسين الكمبيوتر اللي قدموا ورقهم لينا وال اتش ار. قرر تعينة
الهام فرحا
بجد. يعني بقي معانا في شركتنا
ابهاب
ايوة يا ستي. وعملت له مرتب يليق بي
الهام

 

 

 

نورت شركتك يا نور يا حبيبي. انا دقايق وهاكون عندكم
وتنهي الهام المكالمة ويبص ايهاب لنور اللي كان حزين ومصدوم في ابوه ويقول ايهاب
انا ممكن اكون كذاب لكن تفتكر انا مامتك برضو هاتكون كذابة ولو هي كذابة ممكن تسال اي حد في العيلة
نور
بابا. خاين
ايهاب وهو بيقرب من ودن نور
ساعات الشيطان بيضحك علينا ويخليني نقع في الخطيئة وساعتها ياما نرجع ونتوب او ندخل النار. وسامي غلط وماتبش فربنا يستر علية من النار. المهم انت تكون بخير ولا اية
فيبص نور لايهاب فيمد ايهاب ايدة لنور وهو بيقول
اقول مبروك تعينك في شركتنا
نور
بس بشرط بلاش بابا يعرف دلوقتي علشان هو تعبان
ايهاب
ومين بس اللي هايقوله.
نور
لو كدة يبقي اتفقنا
ويسلم نور علي ايهاب. وينادي ايهاب علي مايسة السكرتيرة فتدخل مايسة فيقول لها ايهاب
خدي نور لمكتب الاتش ار. عايز اوراق تعينة تخلص النهاردة وتوري مكتبة، ،،،،،،،،،
وبالليل ومن جوة شقة محمود يقف محمود قدام كوثر وهو يضربها ويقول لها بعصبية
انتي اية مخلوقة من اية. تجيبي ضره للبت الغلبانه في اول يوم جواز ليها
كوثر وهي تبعد ايد محمود عنها
هو انت بتضربني لية. اخوك هو اللي قالي عايز اتجوز داليا
محمود باستهزاء
والله. كدة من نفسه
كوثر
حتي اطلع اسلئة ولا انت فالح بس تتشطر عليه
محمود

 

 

 

عارفة انا لو اطول اقتلك واخلص منك هاعملها علشان اريح الناس من شرك لكن يوم ما اخش السجن ما اخشش في واحدة زيك. ظالمه وجاحدة
كوثر
كان اية اللي حصل لدة كله. ما الشرع محلل له اربعه هو يعني كان طلقها ماهي لسة مراته
محمود
مش هاتفضل مراته عم سامي جاي في السكة ومعه مودة وناوي يخلي سمير يطلقها وبصراحة حقة
**اللي عايز يتابع القصة دي كاملة هيلاقيها صوتية علي اليوتيوب قناة حكايات منص ومي **
كوثر
يبقي غلطان. هو في اب يخرب علي بنته
محمود
هو انتي فكراه زي ابوكي اللي اول ما سمير راح يكلمة علي داليا قاله يلا نكتب الكتاب. ما صدق انه يخلص منها ومن مصاريف عيالها. والله حرام عليكي موده.
كوثر
بقول لك اية فضها سيرة بقي. خليني اجهز وانزل حاكم الكوافير خلص داليا وعايزا اروح اجيبها مع سمير
محمود بعصبية شديدة
يمين بالله العظيم. لو خرجتي ولا روحتي في حتة لتبقي طالق.
كوثر
هاطلقني يا محمود
محمود
اة هاطلقك. واجيب ضره تخدمني انا وعيالي. جتك القرف ولية سو
وفي اللحظة دي تقف ليلي امه علي باب الشقة وتقول

 

 

 

مودة وابوها سامي تحت البيت ومش عارفة اقابلهم باني وش
محمود
انا نازل لهم
ويسيبها محمود ويخرج من الشقة، ،،،،،،،،
ومن قدام باب البيت يقف سامي بصعوبة ومعه بنته مودة اللي كانت بتعيط فيقول لها سامي
مودة دموعك دي ما تنزلش الا علي حاجة ليها ثمن. بطلي عياط
مودة بصعوبة
مش قادرة يا بابا. الناس تقول اية لما اطلق تاني يوم جوازي
سامي
الناس تقول اللي تقوله. لكن هو مش جايبك من الشارع علشان يعمل فيكي كدة. ورب الكعبة لاعرفه شغله واعلمة الادب
في اللحظة دي يقف محمود قدام منه ومعه ليلي ويقول
يعني ينفع يا عم سامي تفضل واقف علي الباب كدة
سامي بحدة
انا ماليش حد في البيت دة علشان ادخله . فين سمير اخوك
محمود
بقي كدة يا عم سامي وانا مش زي ابنك وليا حق عليك
سامي
انت علي راسي بس البهدله اللي شافتها بنتي من اخوك مخلياني من طايق البيت. انت ماتعرفش مودة دي بالنسبه لي اية
محمود
طيب بالله عليك لتدخل
سامي
لا اله الا الله. حلفتني لية بس
ليلي
خلاص بقي محمود حلف. ادخل يا ابوة سليم،،،،،،
ومن جوة الحمام بتاع شقة محمود كانت كوثر بتتكلم في الموبيل بتاعها مع يسرا وتقول لها
ايوة زي ما بقول لك كدة وهما دلوقتي تحت في شقة حماتي
يسرا
طبعا انتي عارفة لو اتفقو هاتعملي اية
كوثر
لا لا. شكلها كدة مافيهاش اتفاق سامي ناوي علي الطلاق
يسرا
لو حصل الطلاق. تشنعي عليها وتقولي وسط نسوان المنطقة انه طلقها علشان ما طلعتش بنت بنوت
كوثر
بس كدة في اتفاق تاني وفلوس تانية

 

 

 

يسرا
ايهاب موصيني اديكي اللي انتي عايزا. ابقي عدي عليه في الشركة وفي اي وقت وليكي 10000 ج.
كوثر
تسلمي يا ست يسرا، ،،،،
وبعدها بساعه وبعد كلام كتير بين سامي ومحمود كان سامي مصمم علي الطلاق في هذة اللحظة يسمعوا صوت زغاريط لان سمير جه ومعه داليا وطلع سمير علي السلم وداليا في ايدة وسط الزغاريط ووجع قلب مودة اللي بتبص علي اللي بيحصل وهي مش مصدقة ان دة بيحصل لها فيروح سامي ناحية سمير ويقول له يغضب
الماذون اللي كتب كتابك دلوقتي. يجي علشان يطلق بنتي منك
سمير ببرود
بعدين بعدين
ولسة سمير هايعدي سامي مسكه سامي من ذراعه وضغط علي ايد سمير جامد وبص سامي في عيون سمير وقال
بنتي مش هاتبات الليلة دي علي ذمتك والا قسم برب الكعبة ابيتك في المستشفي
سمير بعصبية
انت راجل كبير ومش عايز اقل منك. وبدل ما تعمل راجل علية انا روح اتشطر علي اللي شقط مراتك منك
ويبعد سمير ايد سامي عنه ويزقه بعيد فيقف محمود قدام سمير ويضربه بالقلم ويقول محمود بعصبية شديدة
هي حصلت يا واطي تمد ايدك عليه. وعهد الله لو ماعملت اللي قالك علية عم سامي لا انا اللي مبيتك في المستشفي
سمير وهو حاطط ايدة علي خدة
بتضربني يا محمود
محمود
واكسر دماغك. طالما قليل الادب.
فيبص سمير لمحمود ويسكت. وماتعديش الليلة الا وهو فعلا مطلق مودة وترجع مودة لبيت ابوها ويستقبلوها اخوتها الثلاثه وهما بيضحكوا ويهزروا معها علشان يخرجوها من حالتها النفسية لكن قلب مودة فضل حزين، ،،،،،،،

 

 

 

وبعدها بفترة بدات سيرة مودة تبقي علي كل لسان في المنطقة وانتشرت الاشاعات بان سبب طلاقها هو ان مودة ما كانتش بنت بنوت واستمر الحال كدة تلت شهور لغاية ماجت ليلة وساعة ما كانت كوثر قاعدة في شقتها اتفتح الباب عليها ودخل محمود وهو معه مودة فبصت لهم كوثر باستغراب شديد وقالت
اية اللي جاب دي هنا
محمود
مراتي. ولو سمعت حسك هاطلقك
فتبص كوثر لمودة بغضب شديد، ،،،،،،،
ازاي محمود اتجوز مودة. وحصل امتي وازاي دة. وكوثر هاتسكت علي كدة ولا. هاتعمل اية عايزين تعرفو استنو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حرب السلايف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *